Lovec pokladů Luke (John Krasinski) sestaví tým a společně se vydají za dobrodružstvím, které jim změní život. Aby se vyhnul a unikl hrozbám na každém kroku, potřebuje někoho ještě chytřejšího, než je on sám. Sestru Charlotte (Natalie Portman), se kterou se už nevídá...
Guy Ritchie seká filmy jako Baťa cvičky, patří mezi pravděpodobně nejplodnější režiséry současnosti. A je milé sledovat, že si Ritchie vždy rád zkouší i trochu jiné projekty. Začínal u gangsterek a k těm se očividně i díky seriálům Gentlemani a MobLand rád vrací. Ritchie ovšem zároveň natočil oba dva filmy se Sherlockem Holmesem s Robertem Downey Jr., špionážní Krycí jméno U.N.C.L.E. i Operace Fortune: Ruse de guerre, fantasy Král Artuš: Legenda o meči i hraného Aladina od Disneyho, revenge akční thriller Rozhněvaný muž, také válečné snímky The Covenant i Operace Poštmistr. V rámci svého 16. celovečerního filmu se poté Ritchie chopil dobrodružného filmu Pramen mládí, něco mezi Indianou Jonesem a Lovci pokladů. Dle samotného traileru se poté jedná o film, kterému by velké plátno slušelo, Apple Original Films je ovšem s uváděním svých filmů do kin kvůli přešlapům z minulosti opatrnější a proto je tak Pramen mládí pouhou exkluzivitou pro Apple TV+. Jak poté vlastně dopadl tento dobrodružný film od Ritchieho, který by i díky lákavému obsazení (John Krasinski, Natalie Portman, Eiza González...) neměl nic zkazit?
Pramen mládí by chtěl očividně cílit na ty, kteří mají slabost pro dobrodružné filmy, přesně proto možná i jakémukoliv dalšímu zástupci tohoto žánru odpustí fakt, že vykrádá své nejrůznější předchůdce. Jedná se o jasnou snahu naplnění divácké kvóty, scenárista James Vanderbilt (Zodiac, Amazing Spider-Man, Vřískot 5-6) má poté zřejmě nakoukáno, takže Pramen mládí může vlastně evokovat vše od Indiana Jonese po videoherní Uncharted. Obavy ze zaručené várky klišé by poté snadno mohl rozvířit fakt, že se režie chopil právě Ritchie, tvůrce proslulý svou stylovou režií, který vždycky má v zásobě alespoň minimální várku kreativních vizuálních nápadů. I mistr tesař se ovšem někdy utne, nejspíše právě v tom případě, kdy seká jeden film za druhým a ztrácí dohled nad tím, aby z každého jeho filmu sršelo nějaké to minimální srdíčko.
Apple TV+ nejspíše doufá, že tento film naplní poptávku jedné divácké skupiny, případný úspěch poté zaručí šanci na nějakou tu sérii. Jenomže na potencionálně zajímavou sérii je nutné už na samotném počátku vytvořit produkt, který by měl probudit zájem o další příběhy ze stejného světa. A právě na to nejspíše Pramen mládí u mnohých narazí. A bude spíše skutečně působit jako produkt, který musí vyplnit nějakou poptávku. Ritchie si ani tentokrát nepostrádá tvůrčí fištrón a jeho dobrodružná podívaná tak alespoň v jistých momentech dokáže mít styl a být patřičně nablýskaná, jak se na průměrný blockbuster sluší a patří, v konfrontaci s poměrně stupidním Vanderbiltovým scénářem je to ovšem poměrně nepodstatné.
Titulní McGuffin samozřejmě hned evokuje Poslední křížovou výpravu a Piráty z Karibiku: Na vlnách podivna, aspiruje přitom na pozici nejvyčerpanějšího McGuffinu všech dob. Vytýkat dobrodružnému filmu, že si půjčuje různé prvky z nejrůznějších dobrodružných filmů, je krapet nefér. Nedodává ovšem prakticky nic navíc a v podstatě to působí, že mu stačí, že je pouhým derivátem. Nenáročné cílovce to asi stačí, těžko říci, zda komukoliv, kdo je má nastavené krapet výš.
Casting Johna Krasinskiho a Natalie Portman není úplným přešlapem, bez vzájemné funkční chemie ovšem funguje zhruba tak jako polévka bez soli. Největší výhrou je tak v rámci castingu Eiza González, která nejvíce působí dojmem, že jí role sedne, zároveň její postava působí nejzodpovědněji. Krasinskiho Luke má k novému Indianu Jonesovi poměrně daleko, je to totiž dost času docela idiot, který má navíc pořád potřebu shazovat vážné starosti své vlastní sestry. Je holt snadné si představit x sympatičtějších hrdinů, se kterými by šlo 2 hodiny času strávit mnohem příjemněji. Krasinski ovšem svého idiota alespoň hraje se svým neabsentujícím šarmem a v rámci zadání vlastně naplňuje přesně to, co se dá od ztvárnění podobné role očekávat.
Ritchie alespoň vše pořád režíruje přehledně a rozhodně se nedá říct, že by v zácpě projektů, které realizoval (+ těch, které má teprve v plánu realizovat) zlenivěl. Jeho 16. celovečerní film nepůsobí lacině, naopak působí poměrně výpravně a cesta k prameni působí poměrně promyšleně. Škoda všech těch vedlejších linek, které nikam nevedou, buďto za to může samotný scénář a nebo holt docela dost důležitého zůstalo na podlaze střižny. U Pramene mládí určitě platí, že se moc nevyplatí nad ním přemýšlet, protože se až pod tím audiovizuálním leskem skrývá shnilé jablko. A když už se rázem mají řešit poměrně komplexní téma, především účel titulního pramene, prostě na něco takového není prostor. Je to přitom právě pramen mládí, který už v různých předchozích příbězích snadno vede ke konfrontaci morálních hodnot a jde o McGuffin, který může mít nezpochybnitelný filosofický přesah. Pro tuto symbolickou hodnotu ovšem pořád především v blockbusterové blbině není prostor. Hlubší prozkoumání touhy po nesmrtelnosti absentuje, tím pádem i chybí cokoliv, co by Pramenu mládí přidávalo hodnotu navíc.
I díky otevřeným vrátkám pro pokračování to skutečně působí jako poměrně zoufalý pokus o nastartování nějaké té filmové franšízy pro Apple TV+. Ještě takové té naivní série, ve které se lidé v nebezpečných situacích chovají tak nevěrohodně, jak se dá čekat. Všechno je to sice hezky nablýskané, k čemu to ovšem je v momentě, kdy je to celé jaksi prázdné? Film tak sice působí tak, že by mu velké plátno slušelo, těžko nicméně působí jako film, který by si od diváku zasloužil nějakou časovou či vyloženě finanční investici. Vanderbilt přitom všem navíc zapomíná, že by takovému blockbusteru slušel nějaký pořádný humor či alespoň forma nadsázky. Alespoň Ritchie tak várkou působivě zrealizovaných scén dokáže diváka vytrhnout z letargie, výsledek je ovšem poměrně nepřesvědčivý. A byť je fajn, že Ritchie točí jako o život, neznamená to, že nutně musí pokaždé trefit jackpot. Minimálně v případě Pramene mládí na něj určitě nedošlo.
V rámci streamovacích válek se i Apple TV+ pokouší nastartovat nové franšízy, Pramen mládí tak působí především jako pokus o start nové dobrodružné podívané, ne zase tolik jako funkční dobrodružný film sám o sobě. Guy Ritchie je pořád výtečný realizátor, který dokáže zaručit, že má film několik povedených scén a působí celkově audiovizuálně naleštěným dojmem, pod povrchem se ovšem skrývá poměrně nefunkční produkt, který možná ukáže, že má James Vanderbilt nakoukáno, neznamená to ovšem, že žánru vyloženě rozumí. Byť si poté Esme v podání Eizy González říká o vlastní film, zamrzí především nepříliš dobře vykreslené postavy a především fakt, že práce s titulním komplexním McGuffinem postrádá nějakou hloubku. Neurážející výplach možná s přimhouřeným okem, povedený dobrodružný film spíše vůbec...
Nejnovější komentáře