Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Dárce | The Giver [45%]

Dárce | The Giver [45%]

rp the giver01.jpg
rp the giver01.jpg
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Včerejším dnem vstou­pi­la do kin dlou­ho dobu při­pra­vo­va­ná adap­ta­ce kni­hy Loise Lowreyové Dárce, kte­rou se Jeff Bridges sna­žil do kin dostat už pěk­ných pár let. Ovšem až nyní se mu ji poda­ři­lo zre­a­li­zo­vat. Jím pro­du­ko­va­né dob­ro­druž­ství, ve kte­rém si stři­hl také titul­ní roli, prá­vě tím, že o něko­lik let zaspa­lo svo­ji dobu trpí nej­ví­ce. Více už v samot­ném člán­ku. 

Lidstvo v budouc­nos­ti žije v nena­pl­ně­né uto­pii. Vše, co nás jako lidi odli­šo­va­lo, roz­dě­lo­va­lo, či vyme­zo­va­lo, bylo pro dob­ro komu­ni­ty odstra­ně­no. Lidé jsou zba­vo­vá­ní těch jed­not­li­vých roz­díl­nos­tí a roz­dě­lo­vá­ni do pře­dem při­řa­ze­ných rolí, kte­ré mají za úkol udr­žet celý koloběh umě­le říze­né­ho živo­ta neu­stá­le v pohy­bu. Jeden z gene­ra­ce je však vždy vybrán pro neleh­ký úkol - být tzv. pří­jem­cem infor­ma­cí, člo­vě­kem, kte­rý jako jedi­ný pone­se infor­ma­ce dáv­no minu­lé a zapo­vě­ze­né. A prá­vě ten­to úkol je nyní na na Jonasovi (Brenton Thwaites), kte­rý byl vybrán na ten­to post, aby nahra­dil Dárce (Jeff Bridges). Jak se ovšem čím dál tím více sezna­mu­je s tím, co je lid­stvu ode­bí­rá­no vlád­nou­cí vrst­vou a jak zby­tek lidí v komu­ni­tě žije v nevě­do­mos­ti, roz­hod­ne se pod­nik­nout kro­ky k tomu, aby ten­to koloběh děla­jí­cí z lidí posluš­né lout­ky naru­šil. 
Je doce­la obtíž­né, najít bod kde vlast­ně začít. Onen pro­blém, jenž jsem nazna­čil v úvo­du je totiž fakt, že Dárce při­šel zkrát­ka pří­liš poz­dě. V dneš­ní době, kde podob­ný kon­cept nena­pl­ně­né uto­pie či dysto­pie zkou­má hned něko­lik popu­lár­ních fil­mů a fil­mo­vých sérií pro mla­dé (sta­čí se podí­vat na Divergenci nebo Hunger Games), při­jde podob­ná lát­ka tro­chu vyšep­ta­lá. Ono i podob­né téma kon­t­ro­ly spo­leč­nos­ti či kon­t­ro­ly lid­ský emo­cí skr­ze vlád­nou­cí vrst­vu už zkou­ma­la i řada fil­mů v nedáv­né minu­los­ti, kde se na mys­li vyba­vu­jí napří­klad fil­my jako nedo­ce­ně­né Equilibrium. A to nás prá­vě při­vá­dí k situ­a­ci, jaké čelil nedáv­no bloc­kbus­ter John Carter. I když se totiž jed­ná o adap­ta­ci lát­ky, kte­rá všem kon­ku­renč­ním fil­mům před­chá­zí, její fil­mo­vá adap­ta­ce při­šla nato­lik poz­dě, že prá­vě kon­ku­ren­ce, jenž čer­pá z ori­gi­ná­lu inspi­ra­ci, film ve vět­ši­ně ohle­dů zasti­ňu­je. 
Naneštěstí to ovšem není jedi­ný pro­blém, kte­rým Dárce trpí. Tím co mě osob­ně vadi­lo zda­le­ka nej­ví­ce, bylo vcel­ku mrz­ké zpra­co­vá­ní. Celý motiv kon­tras­tu barev­né­ho svě­ta a čer­no­bí­lé­ho sice nebyl úpl­ně naško­du (i když jej dale­ko efek­tiv­ně­ji zpra­co­val napří­klad Gary RossMěstečku Pleasantville), vše ostat­ní ale tro­chu pokul­há­va­lo. Některé sce­né­rie v závě­ru sice byly vel­mi pří­jem­né, však leda­by­lou výpra­vu a laci­ně vyhlí­že­jí­cí vizu­á­ly jen tak něco nena­pra­ví.   
A v tom je pro­blém, neboť laci­ně nevy­pa­dá jen vizu­ál­ní strán­ka fil­mu, kte­rá je pod­po­ře­na mís­ty doce­la hod­ně ruši­vou kame­rou, ale také herec­ké výko­ny. Ono, když ve fil­mu máte dva her­ce hono­sí­cí se oce­ně­ním Oscar za herec­ký výkon, člo­věk by tak nějak čekal herec­ké výko­ny na úrov­ni, nicmé­ně onen nekon­zis­tent­ní výkon u vět­ši­ny zúčast­ně­ných je prá­vě díky tomu dvo­ji­tá ško­da. Faktem je že za to může z vel­ké čás­ti nevy­vá­že­ný a nepří­liš umně vysta­vě­ný scé­nář, avšak nepo­tě­ší to i tak. Obzvláště otrav­ná je Katie Holmes a poprav­dě jsem měl i pro­blém s tím, pro­tr­pět tam podiv­ně vyjuka­nou Meryl Streep, kte­rá jin­dy se zahrá­ním podob­né­ho cha­rak­te­ru nemá nejmen­ší pro­blémy. Naopak vylo­že­nou pochva­lu si zaslou­ží Odeya Rush, kte­rá na roz­díl od ostat­ních ani na moment nevy­stou­pí z vyme­ze­ných hra­nic její­ho cha­rak­te­ru a v jejich rám­ci se pohy­bu­je nesku­teč­ně obrat­ně a je pří­jem­né sle­do­vat, jak prá­vě ona se vypo­řá­dá­vá s emo­ci­o­nál­ní bou­ří, co v ní vyvo­lá­vá postup­né nabý­vá­ní lid­skosti skr­ze hlav­ní­ho hrdi­nu.
Nejvýraznější prů­ser je ovšem beze­spo­ru režie Phillipa Noyceho. Ten totiž těž­ce nezvlá­dá udr­žo­vat atmo­sfé­ru, kte­rou nazna­ču­je, a napě­tí mu také není zrov­na vlast­ní. O pochyb­ném herec­kém vede­ní a podiv­ně nasní­ma­ných dia­lo­zích ani nemluvě. Naopak znač­nou část fil­mu zachra­ňu­je opět špič­ko­vý hudeb­ní dopro­vod, o kte­rý se posta­ral Marco Beltrami. Je fakt, že jeho pří­jem­ně struk­tu­ro­va­ná atmos­fe­ric­ká kom­po­zi­ce vět­ši­nu času nahra­zu­je to, co film sám nezvlá­dá a i v závě­ru (kte­rý je snad tím nej­vý­stav­něj­ším pří­kla­dem kon­cep­tu deus ex machi­na za posled­ní dobu) při­dá­vá oné emo­ci­o­nál­nos­ti na závaž­nos­ti. Navíc hlav­ní motiv, jenž sehrá­vá svo­ji roli i v samot­ném pří­bě­hu, je více než líbi­vý a do pun­tí­ku pad­nou­cí. 
Ve výsled­ku je tak Dárce poměr­ně podiv­ným sním­kem. Dá se před­po­klá­dat, že si svo­je pub­li­kum najde, kte­ré na jeho adre­su bude pět slo­va chvá­ly. Pokud ovšem máte nakou­ká­no něko­lik podob­ných sním­ků, či pro­hléd­ne­te onu slup­ku sil­ně emo­ci­o­nál­ní­ho uto­pic­ké­ho dra­ma­tu, kte­rou se film sna­ží divá­kům nasta­vit, zbu­de vám jen doce­la prázd­ný sní­mek těží­cí z popu­lár­ních témat. Nic víc. Těch pár pozi­tiv a zakon­zer­vo­va­ných emo­cí je sice doce­la pří­jem­ných (onen náhled na lid­stvo v jeho svět­lé i stin­né strán­ce  kupří­kla­du, kte­rý by se ovšem dal uká­zat v dale­ko vět­ším a exakt­něj­ším kon­tras­tu), nicmé­ně ne nato­lik, aby vytáh­lo film z hlu­bin prů­mě­ru. Na dru­hou stra­nu je to pořád lep­ší, než když se vás o emo­cích a o tom jak jsou důle­ži­té sna­ží učit jina­čí popu­lár­ní teen mate­ri­á­ly posled­ních let. 

Dárce je doce­la podiv­ným poku­sem, jehož nej­vět­ší chy­bou je, že nepři­šel dří­ve, Stejně jako John Carter je nyní zastí­něn kon­ku­ren­cí, kte­rá by ho v pří­mém srov­ná­ní jinak roz­cu­po­va­la na had­ry. Mrzká kame­ra, ješ­tě o něco hor­ší režie a těž­ce nevy­rov­na­né herec­ké výko­ny pod­tr­hu­jí vel­mi sla­bě vysta­vě­nou hlav­ní ideu, kte­rá byla v posled­ních x letech pro­zkou­má­na a zpra­co­vá­na jin­de lépe. Noapk mezi těch pár pozi­tiv kte­ré se dají na sním­ku najít, pat­ří roz­hod­ně ale­spoň sna­ha tohle téma pro­dat, hudeb­ní dopro­vod Marca Beltramiho a vel­mi pří­jem­ný herec­ký výkon Odeyi Rush. Své divá­ky si film ovšem, řekl bych, najde.          

 Koktejl: 

30% Emoce
20% Teen roman­ce
30% Failed Utopia
20% Revolta

Dárce
(The Giver, Darca)
Sci-Fi / Drama
USA, 2014, 89 min

Režie: Phillip Noyce
Předloha: Lois Lowry (kni­ha)
Scénář: Robert B. Weide, Michael Mitnick
Kamera: Ross Emery
Hrají: Jeff Bridges, Brenton Thwaites, Alexander Skarsgård, Taylor Swift, Meryl Streep, Odeya Rush, Cameron Monaghan, Katie Holmes, Emma Tremblay

Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
Česko V kinech od: 11.09.2014 Bioscop
Slovensko V kinech od: 11.09.2014 Magic Box
USA V kinech od: 15.08.2014 The Weinstein Company

http://www.csfd.cz/film/238053-darce/
http://www.imdb.com/title/tt0435651/


Podívejte se na hodnocení Dárce na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Khaled Hosseini - Lovec draků2. října 2021 Khaled Hosseini - Lovec draků Číst tuto knihu zrovna v době, kdy Tálibové opět kontrolují prakticky celý Afghánistán není zrovna snadné. Navíc ona sama není zrovna pro extra slabé povahy. Některé příběhy prostě nemají […] Posted in Recenze knih
  • Demence 15. listopadu 2019 Demence 1 Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • Debbie Malone: Andělské vykládací karty23. dubna 2018 Debbie Malone: Andělské vykládací karty Máme před sebou zcela jedinečné karty. Autorka spojila své schopnosti a jemnou intuici s velmi hezky obrazově zpracovanými kartičkami. Použila jsem je už na desítky výkladů a musím říci, […] Posted in Recenze knih
  • Knížka o hormonech pro každou ženu16. prosince 2018 Knížka o hormonech pro každou ženu Knihu Hormony v harmonii daly dohromady dvě ženy, gynekoložka a bioložka, které se problémy žen často zabývají. Hormonální rovnováha je jedním ze základních bodů, aby žena mohla být zdravá […] Posted in Recenze knih
  • Falcon a Winter Soldier - Pravda23. dubna 2021 Falcon a Winter Soldier - Pravda Předposlední epizoda nám dopřála oddechu od jinak nepřetržité akce, tedy kromě vynikající úvodní bitky na nádraží na Žižkově. Jinak se toho vlastně v epizodě nestalo, figurky byly […] Posted in Krátké recenze
  • Dobyvatelé ztracené archy (1981) 10. ledna 2023 Dobyvatelé ztracené archy (1981)  Jeden z legendárních filmů světové kinematografie s velkým počtem dnes již kultovních scén (hojně citovaná scéna se zastřelením chlápka s mečem mluví za vše), byť některé scény, hlavně […] Posted in Krátké recenze
  • The Silent Age23. října 2019 The Silent Age S počítačovými hrami je to s postupujícím věkem obtížné. Člověk má na podobné libůstky stále méně a méně času a stále více a více jej zajímá ta propracovanější tvorba, pro jejíž […] Posted in Retro games
  • Komiks 205. listopadu 2016 Komiks 20 Posted in Komiks
  • A Warning to the Curious (1972)25. října 2020 A Warning to the Curious (1972) Některé poklady je lepší nechat tam, kde jsou. Zvláště když jsou pod ochranou duchů!Paxton, jehož vášnivým koníčkem je archeologie přijíždí vlakem do malého městečka Seaburgh. Přivedla […] Posted in Horory
  • Konec? Ještě ne!31. prosince 2021 Konec? Ještě ne! Posted in Komiks

Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,53479 s | počet dotazů: 259 | paměť: 63000 KB. | 31.01.2025 - 00:18:36