Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Black Swan [98%]

Black Swan [98%]

V kinech ČR: 07.04.2011

Labutí jeze­ro, jed­no z nej­zná­měj­ších balet­ních před­sta­ve­ní, sto­jí­cí hlav­ně na posta­vě labu­tí krá­lov­ny, kte­rá je ve sku­teč­nos­ti prin­cez­na zakle­tá do podo­by labu­tě, je hlav­ním téma­tem sním­ku Black Swan. Stará před­sta­vi­tel­ka role je nahra­ze­na mlad­ší, ve kte­rou ovšem moc nevě­ří její tre­nér, kte­rý má pochyb­nos­ti o jejích schop­nos­tech. Hlavně její schop­nos­ti se vcí­tit do vel­mi nároč­né dvoj­ro­le. Dokáže potla­čit svůj tré­nink a věro­hod­ně podat dvě dia­me­t­rál­ně odliš­né role?

Aronofsky měl po Wrestlerovi poměr­ně potvr­ze­nou pověst jed­no­ho z nej­za­jí­ma­věj­ších reži­sé­rů sou­čas­né­ho Hollywoodu a tak se není čemu divit, že i toto zpra­co­vá­ní nebu­de jen tak oby­čej­né. V pří­bě­hu kde divák sle­du­je postup­ný vývoj a pro­mě­nu před­sta­vi­tel­ky hlav­ní role, v podá­ní skvě­lé Natalie Portman, hra­je prim hned něko­lik důle­ži­tých fak­to­rů. Výborné herec­ké výko­ny pod­tr­hu­je opět napros­to skvě­lá muzi­ka Clinta Mansella a je celá zaba­le­na do neotře­lé­ho a obra­zo­vě půso­bi­vé­ho sty­lu, typic­ké­ho pro Aronofského. Z Black Swan je navíc cítit vyni­ka­jí­cí mís­ty až mra­zi­vá atmo­sfé­ra kte­rá divá­ka nene­chá po celou dobu klid­né­ho.

Snímek i přes fakt, že není pro kaž­dé­ho, je fil­mo­vou podo­bou vybrou­še­né­ho dia­man­tu na kte­rém září kaž­dý detail a oprav­du těž­ko se na něm hle­da­jí chy­by. I přes fakt, že letoš­ní fil­mo­vá sezo­na nabíd­la méně kva­lit­ních titu­lů, těch oprav­du skvě­lých tu také pár bylo. Těch jako Black Swan však niko­liv. Aronofsky mís­to aby sázel na jis­to­tu, opět posu­nu­je své hra­ni­ce. Tentokrát již ovšem nad rámec čeho­ko­liv, co může­te v sou­čas­né main­stre­a­mo­vé tvor­bě vidět. Jeho styl a režij­ní cit totiž v sou­čas­ném Hollywoodu začí­ná ztrá­cet kon­ku­ren­ci. Jeho sku­teč­né kva­li­ty mají poten­ci­ál vel­mi dob­ře odo­lat zubu času.

PS Omlouvám se za mou ten­to­krá­te vel­mi malou objek­tiv­nost, ovšem sní­mek kte­rý by mne tak­to strh­nul, jsem nevi­děl od Requiem za sen.
PS2 Odsunutí čes­ké pre­mi­é­ry pova­žu­ji opět za poně­kud nemi­lé roz­hod­nu­tí.

Koktejl :