Bright

rp bright unit 02691r1.jpgrp bright unit 02691r1.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Netflix se neta­jí svým plá­nem po seri­á­lo­vém poli dobýt také fil­mo­vou tvor­bu. Doposud se ovšem jed­na­lo o méně náklad­né pro­jek­ty a ty ambi­ci­óz­něj­ší pro­jek­ty se na nás tepr­ve chys­ta­jí v násle­du­jí­cích letech. Tím prv­ním náklad­ným poku­sem, kte­rý má pomo­ci této plat­for­mě pro­ra­zit a je pova­žo­va­ný za prv­ní „bloc­kbus­ter“ toho­to dis­tri­bu­to­ra, je akč­ní „fan­ta­sy“ Bright, v jehož hlav­ní roli se před­sta­ví Will Smith, kte­rý si zopa­ko­val spo­lu­prá­ci s reži­sé­rem Sebevražedného oddí­lu Davidem Ayerem. Jak tenhle pokus dopad­nul? 

Scott Ward (Will Smith) ješ­tě pořád­ně nedo­lé­čil zra­ně­ní, kte­ré si poří­dil při výko­nu služ­by, a už jej čeká dal­ší per­ná noc. Od té doby, co byl vybrán jako par­ťák prv­ní orkské­ho poli­cis­ty Nicka Jakobyho (Joel Edgerton) se mu totiž lepí smů­la na paty. Můžou za to ale i jeho kole­go­vé, kte­ří by se nej­rad­ši neza­pa­da­jí­cí­ho čle­na poli­cej­ních slo­žek zba­vi­li. Jednoho dne ovšem dosta­nou uni­kát­ní pří­le­ži­tost. Ve měs­tě se totiž obje­ví kou­zel­ná hůl­ka, báj­ný arte­fakt kte­rý má moc vyvo­lat tisí­ce let zapo­vě­ze­né­ho pána tem­not...

Na papí­ře to zní poměr­ně zají­ma­vě. Kombinace fan­ta­sy postav a fan­ta­sy vůbec s drs­nou poli­cej­ní podí­va­nou v moder­ním hávu, když už nic tak ori­gi­na­li­ta se fil­mu upřít nedá. Navíc za fil­mem sto­jí David Ayer, kte­rý si sice tro­chu pošra­mo­til pověst s loň­ským komik­so­vým prů­švi­hem Sebevražedný oddíl, ve své fil­mo­gra­fii má ovšem tako­vé kous­ky jako Železná srd­ce, Patrola, Drsný časy nebo Street Kings. Jako scé­náris­ta navíc stál za dodnes vele­be­ným Training Day.  Scénář ovšem sepsal poně­kud kon­tro­verz­ní scé­náris­ta Max Landis, jehož jmé­no roz­hod­ně nezna­me­ná kva­li­tu, jak by si sám o sobě rád mys­lel. Jak tedy dopa­dl výsled­ný pro­dukt? Rozhodně to není tako­vá hrůza, jak se vám sna­ží zahra­nič­ní ohla­sy namlu­vit, zázra­ky ovšem neče­kej­te (slov­ní hříč­ka ten­to­krát úmy­sl­ná).

Will Smith se sna­ží vytřís­kat veš­ke­ré zbyt­ky bud­dy cop šar­mu, kte­rý mu zbyl z rolí dnes již dáv­no minu­lých a dává tak čás­teč­ně vzpo­me­nout na zále­ži­tos­ti typu Muži v čer­ném nebo Mizerové, byť tu ten­to­krát není vylo­že­ně za sym­paťá­ka ale spí­še za tro­chu otrá­ve­né­ho a čás­teč­ně pokři­ve­né­ho poli­cis­ty, kte­rý se tak tro­chu pokou­ší o vykou­pe­ní za své vlast­ní cho­vá­ní. Na dru­hé stra­ně jeho par­ťák se zamas­ko­va­nout tvá­ří Joela Edgertona se sna­ží pře­svěd­čit, že jeho rasa má na víc, než být jen pou­lič­ní pova­leč a gan­gs­ter a sna­ží se tak najít jak uzná­ní od svých soukme­nov­ců tak své mís­to ve spo­leč­nos­ti. Jasně, dalo by se tu dis­ku­to­vat na plo­še něko­li­ka odstav­ců o tom, jak se film dá deko­do­vat v kon­tex­tu naší spo­leč­nos­ti a jaké nabí­zí názo­ry na rasis­mus, dis­kri­mi­na­ci a ška­tul­ko­vá­ní sku­pin oby­va­tel­stva, nicmé­ně pro­jed­nou si tuhle pře­hna­nou cit­li­vost snad může­me odpus­tit (i když se film do podob­ných ana­lýz sám zamo­tá­vá parafrá­ze­mi hnu­tí Black Lives Matter a podob­ně - a jenom pro­to, že čer­no­ši jsou ten­to­krát ti hod­ní a orci ti špat­ní to najed­nou nic neo­mlou­vá), ona totiž i přes doce­la pří­liš náklon­nost k nadu­ží­va­ným klišé je doce­la výpo­věd­ná, byť se film ode­hrá­vá ve měs­tě, kde elfo­vé, kou­zel­né víly a orci jsou na den­ním pořád­ku.   

Samotný pří­běh je pak kla­sic­kým honem za MacGuffinem, kte­rá má spí­še dávat pro­stor pro díl­čí momen­ty, spí­še než vtáh­nout divá­ka díky pří­bě­hu samot­né­mu. Kouzelná hůl­ka je spí­še pro­střed­kem, než samot­ným cílem. Je navíc opře­de­na pří­bě­hem, kte­rý tak tak drží dohro­ma­dy, urči­té trh­li­ny v celém nasta­ve­ném svě­tě by odha­lil i páťák. Byť tak svět fil­mu v rám­ci mož­nos­tí fun­gu­je, člo­věk by čekal pře­ci jen něco víc. Bright paběr­ku­je na bana­li­tách, odmí­tá jít do hloub­ky a divá­kům nabí­zí povrch­ní, pří­mo­ča­ré a jed­no­du­ché vysvět­le­ní, kte­ré ne vždy je úpl­ně věro­hod­né, jako napří­klad celá zále­ži­tost kolem kou­zel­ní­ků, kte­ří dali fil­mu své jmé­no.

Audiovizuálně se film sna­ží podat jakousi moder­ni­zo­va­nou sty­lis­tic­kou strán­ku, kte­rou zvo­lil Ayer pro svůj film Patrola. S tím, že je na fil­mu hod­ně cítit vliv sna­hy o to, půso­bit co nej­ví­ce cool a moder­ně, jako tomu bylo tře­ba v pří­pa­dě Sebevražedného oddí­lu. Trochu ško­da je, že film díky tomu ztrá­cí tro­chu věro­hod­nos­ti a půso­bí tak tro­chu namyš­le­ně. Je ovšem na pová­že­nou, jak moc za tím sto­jí scé­nář a jak vel­kou roli na tom měl styl Davida Ayera. Rozhodně by si však film zaslou­žil tro­chu více pro­sto­ru na před­sta­ve­ní svě­ta, ve kte­rém se ode­hrá­vá (jeli­kož zde je to poně­kud zkrat­ko­vi­té), a pře­de­vším pro své­ho zápo­rá­ka, nebo spí­še zápo­rač­ku, s tvá­ří Noomi Rapace, kte­rá má sice něko­lik zají­ma­vých scén, na plo­še dvou hodin ovšem půso­bí tro­chu upo­za­de­ně. Rozhodně pak ne tak děsi­vě, jak se vám film sna­ží namlu­vit.

Byť má tedy Bright nepo­pi­ra­tel­né nede­ostat­ky a z poten­ci­á­lu se dalo vytě­žit o hro­ma­du víc, doká­zal bych vyjme­no­vat hned něko­lik komerč­ně úspěš­ných bloc­kbus­te­rů z letoš­ní­ho roku, kte­ré dopadly o pozná­ní hůře. Není to tedy úspěch na prv­ní dobrou ale pří­slib toho, že to Netflix mys­lí váž­ně. Škoda, že tenhle film má v Ayerově fil­mo­gra­fii blí­že spí­še k Sabotáži, než k vyda­ře­něj­ším poli­cej­ním dra­ma­tům, ze kte­rých si mno­hé vypůj­ču­je. Přesto bych Bright úpl­ně neo­de­p­si­o­val, jako jed­no­rá­zo­vá pop­cor­nov­ka, kte­rou si může­te hned pus­tit v obý­vá­ku roz­hod­ně poba­ví a zaujme dosta­teč­ně. A vzhle­dem k tomu, že již teď byla potvr­ze­ná dvoj­ka, bude na napra­vo­vá­ní nedo­stat­ků ješ­tě pro­stor.                  

    
Ne úpl­ně vyrov­na­ná, povrch­ní, znač­ně zjed­no­du­še­ná a nevy­rov­na­ná podí­va­ná, to je prv­ní zásek mezi vel­ký­mi fil­my od Netflixu. Za ty dvě hodi­ny ovšem poba­ví více, než někte­ré dale­ko náklad­něj­ší bloc­kbus­te­ry a i přes zjev­né nedo­stat­ky a slab­ší scé­nář od Maxe Landise je tenhle mix poli­cej­ní kri­mi­nál­ky a fan­ta­sy, říz­nu­tý bud­dy cop podí­va­nou, vlast­ně doce­la fajn.     

Bright
Akční / Dobrodružný / Drama / Krimi / Fantasy / Sci-Fi
USA, 2017, 117 min

Režie: David Ayer
Scénář: Max Landis
Kamera: Roman Vasyanov
Hudba: David Sardy
Hrají: Will Smith, Noomi Rapace, Joel Edgerton, Chris Browning, Brandon Larracuente, Édgar Ramírez, Lucy Fry, Ike Barinholtz, Brad William Henke, Kenneth Choi, Dawn Olivieri, Andrea Navedo, Nea Dune, Matt Gerald, Luis Moncada, Thanh Van Ngo, Alex Meraz, Daniel Moncada, Happy Anderson, Derek Graf, Aaron V. Williamson, Pleasant Wayne, Chelsea Rendon, Laura Vallejo
Producenti: David Ayer, Eric Newman, Bryan Unkeless
Střih: Michael Tronick
Scénografie: Andrew Menzies
Kostýmy: Kelli Jones


Podívejte se na hod­no­ce­ní Bright na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejvýraznější filmy roku 1960: Ikony, inovace a legendární momenty v kinematografii
3. listopadu 2025Nejvýraznější filmy roku 1960: Ikony, inovace a legendární momenty v kinematografiiRok 1960 patří mezi významná období ve filmové historii, kdy vzniklo několik ikonických snímků, jež dodnes ovlivňují žánry a kánony kinematografie. Přinášíme přehled nejlepších filmů tohoto roku, které stojí za pozornost nejen historickým významem, ale také…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzu
1. listopadu 2025Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzuNezaslouží si snad Kníže temnoty věčnou lásku? To je otázka, která je jádrem Drákuly: Příběh lásky, který se po letním uvedení ve Francii a dalších zemích (americká premiéra je plánována na únor příštího roku) objeví tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Boží úlet - Keanu Reeves je anděl
31. října 2025Boží úlet - Keanu Reeves je andělArji (Aziz Ansari) rozhodně nežije život, o jakém snil. Fakticky nežije život, o jakém by kdokoli snil. Věčně je bez peněz, a tak musí přespávat v autě a přivydělávat si jako příležitostný brigádník. Většinu času přitom posluhuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gambler
29. října 2025Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gamblerLord Freddy Doyle (Colin Farrell), britský hráč vysokých sázek, se skrývá v Macau, kde tráví dny hazardem a pitím, zatímco se potýká s rostoucími dluhy. Jeho minulost ho neustále dohání, což ohrožuje jeho pokus o nový…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, ale na seznamu nejtalentovanějších režisérek se pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře