Již po dvě století patří příběh Hugha Glasse k těm nejúžasnějším příběhům o lidech, kteří dokázali překonat všechny limity lidského těla a mysli. Narodil se v roce 1773 ve Philadelphii. O jeho raném životě se ví málo. Obecně se věří, že strávil několik let jako pirát na moři. Jako třicátník odcestoval na západ a v roce 1823 se osudově přidal k výpravě kapitána Andrewa Henryho, která měla za úkol zmapovat řeku Missouri. Když se výprava přiblížila k místu, které je dnes známé jako město Lemmon v Jižní Dakotě, byl Glass napaden a vážně zraněn samicí medvěda grizzlyho. Muži, kteří se o něj měli postarat, raněného opustili s přesvědčením, že stejně brzy umře.
Glass sám nezanechal žádné poznámky, kromě jediného dopisu, který byl určen rodičům jeho společníka, jehož zabili Indiáni z kmene Arikara. Když se objevil živý, novináři rozšířili jeho příběh po celé zemi. Od té doby vzniklo několik životopisů a románů, ale až v roce 2002 autor Michael Punke publikoval jednu z nejpodrobnějších zpráv o daném tématu v knize Zmrtvýchvstání. Punke udělal kariéru jako obchodní zástupce v USA, ale zároveň měl celoživotní fascinaci lidmi, žijícími v horách, což ho přimělo k tomu, aby důkladně prostudoval všechny zdroje a zpracoval nejpřesnější výpověď Glassova osudu.
Kniha sklidila pochvalu od Publishers Weekly, kde byla popsána jako “strhující příběh o hrdinství a obsedantní odvetě”. Brzy se stala jedničkou mezi čtenáři, kteří toužili po velkém dobrodružství. Mezi těmito čtenáři byli i producenti ze společnosti Anonymous Content - Steve Golin, Keith David Redmon a David Kanter.
“Vždycky jsem měl rád dobrodružné film, kde se protagonisté snažili přežít v divoké přírodě. Všichni jsme si mysleli, že to bylo neuvěřitelné, nové dobrodružství,” vzpomíná Golin. “Pro Davida, Keithe a mě to byla dlouhá cesta, ale jsme opravdu nadšeni, že se to dalo dohromady a s mimořádným týmem lidí. Nebylo to snadné, ale je to splněný sen, pokud jde o kreativitu, ke které nás příběh inspiroval.”
Anonymous Content najal Marka L. Smithe, aby napsal scénář. Smith viděl v příběhu příležitost, jak nabídnout lidem zážitek, který si z pohledu přetechnologizovaného 21. století dokážeme jen stěží představit.
“Pokud jste se v roce 1820 ocitli v divočině, ocitli jste se v naprosté divočině. Nemohli jste vytáhnout z kapsy iPhone,” poznamenává smith. “Glass se dostane do téměř nepředstavitelné situace a podmínek: od cesty přes vodopády po boj s vlky. Jeho příběh je dobrodružství, ale zároveň je bohatou emocionální cestou a měl jsem pocit, že by to mohla být také úžasná vizuální podívaná.”
Tato naděje se stala realitou, když se k týmu přidal Iñárritu. Chtěl zavést diváky přímo do světa, který ho již dlouho dobu fascinoval a lákal - přesto zůstával nepřístupný. “Tento příběh se v Alejandrově tvorbě vyjímá. Zpočátku jsem byl překvapený, že ho zajímal,” přiznává Smith. “Jakmile ale začal pracovat na scénáři, všechno přišlo k životu. Tolik se do přípravy vložil, byl tak kreativní. Byla to úžasná spolupráce.”
Společnost New Regency byla nadšená spoluprací s Iñárritem. Výkonný ředitel a prezident Brad Weston dodává: “Byli jsme zcela oddáni Alejandrově vizi - pochopili jsme šíři a rozsah a potřebu flexibility. Viděli jsme v tom šanci vrátit se zpátky k původní misi naší společnosti, jejíž tvorba je především řízena filmaři. Vnímali jsme to jako kreativní projekt, ale také příběh s komerčním potenciálem.”
Iñárritu vsadil do Glassova příběhu další fiktivní zvraty. A dostával se stále hlouběji, aby prozkoumal rezonující témata pod povrchem. “Měl jsem zájem prozkoumat nejen Glassovu a Fitzgeraldovu fyzickou cestu, ale také jejich psychologii, sny, obavy a jejich ztráty,” vysvětluje režisér. “Děj byl skvělou základnou, jako tomu je v hudbě, ale to, co se děje v jejich myslích a jejich srdci, to jsou sóla, jako trumpety a piano.”
DiCaprio považuje Iñárritův rukopis ve scénáři za nezpochybnitelný. “Když se Alejandro přidal k projektu, představovalo to pro mě vzrušující vyhlídku, protože je to výjimečný filmař,” říká herec. “Věděl jsem, že nabídne divákům opravdu uchvacující zážitek. Na jedné straně to je příběh o přežití, ale Alejandro do něj vnáší tolik různých odstínů, že se v závěru stává něčím víc.”
Vzhledem k tomu, že nám jsou známa pouze holá historická fakta, příběh vyžadoval představivost, ale dvě slova podtrhovala Iñárritův a Smithův přístup: kulturní autentičnost. “Zkoumali jsme všechno, i to jak hraničáři promlouvali ke svým nástrojům. Chtěli jsme diváky zcela ponořit do tohoto světa,” říká Smith.
Iñárritu si vzal k srdci odpovědnost za znovu vytvoření ztraceného světa. Během prvního natáčecího dne shromáždil filmový štáb na břehu řeky Bow v provincii Alberta – kde se herci měli brzy ponořit do ledových vod v akční filmové scéně. Každý dostal červenou růži. Kulturní poradce Craig Falcon vedl obřad podporovaný stařešinami z místního kmene Stoney, aby požehnal filmu, tvorstvu a zemi. Po požehnání Iñárritu požádal všech 300 lidí, aby se v tichu chytli za ruce. Pak společně odešli k řece, kde rozhodili okvětní lístky růží.
Části seriálu: REVENANT Zmrtvýchvstání
- REVENANT Zmrtvýchvstání
- REVENANT Zmrtvýchvstání - LEGENDA O HUGHU GLASSOVI
- REVENANT Zmrtvýchvstání - LEONARDO DICAPRIO JAKO HUGH GLASS
- REVENANT Zmrtvýchvstání - TOM HARDY jako JOHN FITZGERALD
- REVENANT Zmrtvýchvstání - LOVCI KOŽEŠIN – PŮVODNÍ OBCHODNÍCI ZE ZÁPADU
- REVENANT Zmrtvýchvstání - ZEMĚ INDIÁNŮ ARIKARA
- REVENANT Zmrtvýchvstání - HERCI VE VEDLEJŠÍCH ROLÍCH
- REVENANT Zmrtvýchvstání - MALOVÁNÍ REVENANTU
- REVENANT Zmrtvýchvstání - Kde špatné znamená dobré: filmová výprava
- REVENANT Zmrtvýchvstání - PRAPŮVODNÍ A AUTENTICKÉ: KOSTÝMY
- REVENANT Zmrtvýchvstání - JAK PŘEŽÍT ZMRTVÝCHVSTÁNÍ
- REVENANT Zmrtvýchvstání - SLOVNÍČEK
- REVENANT Zmrtvýchvstání: Filmová orgie surového přežívání a vizuálního skvostu s výrazným hereckým obsazením
Nejnovější komentáře