Scénáristy, kteří byli zodpovědní za to, že vezmou posádku tam, kam se dosud nikdo nevydal, jsou startrekový nováček Doug Jung (Dark Blue, Banshee) a herec a spoluscenárista Simon Pegg.
“Pracoval jsem na Mission: Impossible – Národ grázlů v Londýně,” řekl Pegg. “A Bryan Burk (producent filmů Národ grázlů a Star Trek: Do temnoty) si mě vzal stranou – myslel jsem, že se mě chystá zabít – a zeptal se, jestli bych k tomu chtěl psát scénář. Naprosto jsem ztratil chladnou hlavu a řekl mu „rozhodně ano!“ Pak jsem potkal Douga, který se stal mým parťákem a skvělým přítelem.”
“Nikdy před tím jsme se Simon a já nepotkali,” uvedl Jung. “Ale byl jsem velkým fanouškem jeho práce. Když jsme začali mluvit o nápadech, věděl jsem, že by bylo skvělé ho tam mít, protože je neuvěřitelně zábavný, úžasně kreativní a dobře zná Star Trek.”
“Vyrostl jsem na Star Treku,” pokračuje Jung, “ale nikdy jsem ho plně nedocenil, dokud jsem nebyl starší. Simonovy životní zkušenosti a znalosti byly cenné, protože on mohl říct ‘Myslím, že Kirk by řekl tohle’ nebo ‘Spock by použil místo tohoto slova tohle.’ Někdy hrál Scottyho v místnosti, velmi přesvědčivě, a jindy zase Kostru nebo Spocka. Byla to legrace.”
“Když jsme začali, stále jsem pracoval na Mission: Impossible. Zpozdil jsem se, odskočil si na konferenční hovor a do bůhvíkdy s Dougem probíral nápady,” uvedl Pegg. “Jel jsem do L.A. a zamkli jsme se v místnosti v Bad Robot a zaplňovali bílé tabule návrhy. Pak zase Doug přiletěl do Británie a týden zůstal u mě. Psali jsme, večer sledovali díly původního Star Treku, sbírali detaily a jména na červených trikotech a různé osoby, které by mohly existovat v nové časové linii. A nějak jsme dali dohromady první návrh scénáře.”
“Opravdu jsem si ten proces užil,” řekl Jung. “Jako scénárista často sám sedíte v temnotě a přemýšlíte o něčem, co si myslíte, že je skvělé, ale nikdy to nebudete vědět s jistotou, dokud to neukážete někomu dalšímu. Simon úžasně spolupracoval. Byly tam tyhle momenty, kdy jsme něco napsali a ptali se ‘můžeme tohle udělat?’ a Justin nám řekl ‘jděte ještě dál!’”
Jedním z nejvýznamnějších bodů děje, který dramaticky změnil směr filmu, je zničení hvězdné lodi Enterprise, jejíž posádka je vržena na neprozkoumanou planetu.
“V sázce je hodně,” řekl Abrams. “Poté, co viděli, jak je Enterprise roztržena na kusy, jsou vrženi všemi různými směry a nuceni přežít a znovu se spojit se zbytkem posádky. Je pozoruhodné vidět, jak dobře ty samostatné dvojice pracují na tom, aby dosáhly společného cíle.”
Zničení Enterprise vysadí posádku na planetě Altamid, v nebezpečném mimozemském světě. Scénáristé si užili párování postav, které spolu předtím na plátně strávili jen málo času.
Například kapitán Kirk (Chris Pine) se ocitne na planetě s mladičkým optimistou Čechovem (Anton Yelchin).
Spoluscenárista Jung vysvětluje, “Kirk (Chris Pine) je alfa samec, který má všechny odpovědi. Osvědčil se, vymanil se ze stínu svého otce, ale teď čelí existenciální otázce „Co teď?“ Líbila se nám myšlenka dát dohromady unaveného, cynického Kirka s Čechovem, který je mladý a dychtivý, a mnohem méně cynický.”
Chris Pine souhlasí: “První dva filmy byly zaměřené na Spocka a Kirka. Myslím, že Doug a Simon tohle velmi chytře rozbili, abychom viděli, jak všichni dohromady spolupracují a jak fungují jeden s druhým. Být kapitánem Enterprise je pro Kirka určující. Jeho otec byla také kapitánem lodi, která byla zničena, takže destrukce Enterprise vyvolá všechny pocity a emoce spojené s tím, kým je, a myslím, že Kirk hodně z toho vidí v Čechovovi.”
“Tam, kde Kirk začíná pochybovat, přichází Čechov s absolutní jistotou,” řekl Yelchin. “Když je Enterprise zničena, všechno, co se naučili, je pryč. Nevědí, jestli je zbytek posádky naživu. A tohle je nutí znovu se naučit lásce a respektu kvůli jejich přátelům.”
“S Antonem jsme se hodně zasmáli,” dodává Pine. “Máme scény, ve kterých k němu promlouvám a on zase ke mně, střílejí po nás, vše kolem nás vybuchuje. Je to znepokojivé a intenzivní, ale zábavné víc než cokoli jiného, protože Antonova postava má velké srdce stejně jako Anton sám.”
Když přišel na řadu poloviční Vulkánec Spock (Zachary Quinto), scénáristé ihned věděli, že ho chtějí spárovat s hašteřivým doktorem “Kostrou” McCoyem (Karl Urban). Jako Kirkovi nejbližší přátelé se musejí při svých rozhodnutích dívat jeden druhému do očí.
“Vztah mezi Spockem a Kostrou byl vždy ‘fascinující’, jak se říká, a velmi zábavný, protože jsou v mnoha ohledech zcela odlišní,” vysvětluje Pegg. “Přesto někde tam hluboko je velké přátelství, které jsme chtěli prozkoumat.”
“Kostra a Spock jsou odlišní tak, jak jen můžou být,” říká Quinto. “Zatímco Kirk a Spock jsou dvě strany téže mince, Kostra a Spock prostě mají zcela opačný modus operandi.”
“Uvidíte, jak se vztah Kostry a Spocka vyvíjí jako nikdy předtím,” doplňuje Urban. “Obě postavy jsou na křižovatce a vyrovnávají se s vlastními vnitřními dilematy. Být uvězněný na mimozemské planetě je nutí ke vzájemné konfrontaci.”
“Spock je v tomto filmu daleko více člověkem, je mnohem víc zranitelný,” vysvětluje Quinto. “Oceňuji chvíle, kdy Spock namísto akce dostane tišší momenty, které je zábavné a zajímavé hrát.”
Po smrti herce Leonarda Nimoye chtěli tvůrci ve filmu vzpomenout i smrt Spocka z původní časové linie a ukázat, jaký to mělo dopad na mladšího Spocka.
“Leonard Nimoy byl velmi talentovaný herec, který se stal mým dobrým přítelem,” řekl Abrams. “Chtěli jsme mu vzdát čest tím, že zmíníme jeho smrt také ve filmu. Myslím, že by bylo špatné neudělat to.”
“Bylo to pro mě hodně těžké,” řekl Quinto. “Protože jsme si byli hodně blízcí a byli jsme přátelé až do konce. Simon a Doug odvedli skutečně fantastickou práci v tom, jak mu vzdali poctu v příběhu, a myslím, že by byl hrdý, vděčný a trochu v rozpacích. Je to elegantní pocta, za kterou jsem rád.”
Poté, co Spock utrpí zranění, se Kostra ocitne v pro něj nepohodlné situaci. “On je soucitný lékař se srdcem ze zlata, který se dostal do situace, ve které bude nucen brát život místo toho, aby ho zachraňoval,” popisuje Urban. “Ve svízelné situaci se z donucení stává bručounským akčním hrdinou.”
“Kostra je postavou, kterou lidé opravdu milují, a nikdy jsem neměl pocit, že by dostal, co mu náleží,” uvažuje Pegg. “Tohle byla naše příležitost napravit to.”
“Jak jsem dospíval, Kostra byl mou oblíbenou postavou,” dodává Lin, “a Karl vždycky chtěl pro svoji postavu víc prostoru.”
“Moc rád pracuju s Karlem,” řekl Quinto. “Je s ním legrace. Byla zábava vidět ho tentokrát nakopat pár zadků. Jde mu to.”
Kromě ztráty Enterprise je dalším zlomem také konec vztahu Spocka a Uhury (Zoe Saldana).
Saldana k tomu říká: “Pracují spolu, je tedy velmi profesionální se rozejít. Jsou na pětileté misi, a i když jsou velmi unavení a stýská se jim po domově, rozhodli se upřednostnit misi a nepřenášet stres na své kolegy.”
Ještě před tím, než se Spock a Uhura stačí řádně domluvit na rozchodu, je loď zničena a Uhura uvízne na planetě Altamid se Sulu (John Cho).
Cho stejně jako Pegg reagoval na ztrátu Enterprise citlivě. “Pokaždé mi láme srdce, když vidím, že Enterprise trpí. Jsem kormidelník, takže cítím určitou odpovědnost. Tentokrát je to obzvlášť brutální,” řekl Cho.
“Bez lodi vzniká nerovnováha, která vytváří velké napětí,” pokračuje Cho. “Když jsem četl scénář poprvé, líbilo se mi, jak moc mi připomíná původní seriál – ten humor a neznámo, pocit sounáležitosti s posádkou. Užil jsem si spoustu zábavy v menších scénách se Zoe.”
“Znám Johna roky. Mám ráda jeho smysl pro humor a nadšení pro postavy, které hraje,” dodává Saldana. “Zjistila jsem v tomhle filmu, že Uhura a Sulu jsou si velmi podobní právě v tom závazku ke službě a ve víře v posádku. Spoléhají na ni, stejně jako posádka spoléhá na ně. Je to jako mezi Johnem a mnou a tvůrčím týmem.”
“John hrál v mém prvním filmu Better Luck Tomorrow. Tehdy jsem ještě platil filmy kreditními kartami, ale John už měl za sebou roli v Prci, prci, prcičky. Od té doby jsme oba ušli velký kus cesty. Je úžasné dostat po dvanácti letech šanci pracovat spolu znovu.”
Spoluscenárista Simon Pegg se vrací jako šéfinženýr Montgomery Scott, známý světu popkultury coby “Scotty.”
“Z celé posádky je Scotty na začátku filmu asi nejspokojenější,” vysvětluje Pegg. “Dělá si své věci v útrobách lodi, udržuje je v chodu, ale jak je zřejmé, rychle o to všechno přijde.”
Scotty se ocitne závislý na Jaylah (nově příchozí postava, kterou ztvárnila Sofia Boutella). Jaylah je žena se silnou vůlí, technologicky zběhlý mimozemský spojenec, který Scottymu zachrání na planetě Altamid život.
“Po určitou dobu žije Jaylah na planetě Altamid sama,” popisuje Boutella. “Stará se o sebe, dokud se neobjeví Scotty. Uvědomí si, že by z nich mohli být přátelé. A přestože je Jaylah defenzivní a brání se, mezi ní a Scottym se vyvine vztah jako mezi sestrou a bratrem.”
“Sofia nás všechny okouzlila,” dodává Pegg. “Osvojila si postavu takovým způsobem, že byla zábava být jejím parťákem ve filmu. Je vynalézavá a houževnatá. Zbožňuju tu její zvláštní syntaktickou řeč, která z ní děla mimozemšťanku. Je neuvěřitelně sympatická.”
Maskéry čekala v případě Jaylah náročná práce, i proto někdy pro Boutellu začínal natáčecí den dřív, než skončil ten předchozí ostatním hercům.
“Byly dny, kdy jsem musela vstávat o půl jedné v noci, aby mě namaskovali na ranní natáčení,” popisuje Boutella. “Je to dlouhý, ale zábavný proces. Když jste v křesle takovou dobu, dostanete se do meditativního stavu, který vám pomůže ponořit se do postavy.”
“Chtěli jsme, aby Jaylah vyčnívala,” vysvětluje návrhář masek Joel Harlow. “Myslím, že bílé a černé linie v kombinaci s žebrováním vlasů jí dodávají nezapomenutelný vzhled.”
“Jaylah je mojí oblíbenou novou postavou” dodává Abrams. “Je temperamentní, sladká, zábavná, tvrdá jako kámen. Důležitý spojenec posádky. A Sofia odvedla parádní práci.”
Části seriálu: Star Trek: Do neznáma
- Star Trek: Do neznáma - “Nový kapitán Enterprise”
- Star Trek: Do neznáma - “Rozdělená posádka”
- Star Trek: Do neznáma - “Nový padouch”
- Star Trek: Do neznáma - “50 mimozemských druhů”
- Star Trek: Do neznáma - “Podivuhodné nové světy”
Nejnovější komentáře