Jaromír Hanzlík o filmu Léto s gentlemanem

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Do jaké míry je Artur Jaromírem Hanzlíkem? Co vás dva spo­ju­je, kte­rá kon­krét­ní situ­a­ce z vaše­ho živo­ta se pro­mít­la do fil­mu?

Jaromír Hanzlík by ješ­tě občas chtěl být Arturem, pro­to­že Arturů není nikdy dost. Takoví lidé vná­še­jí do našich živo­tů nadě­ji, úsměv a sne­si­tel­nou leh­kost žití.

Artur Aničku vel­mi roman­tic­ky dobý­vá, cito­val jste vy sám někdy něja­ké dívce/dámě ver­še, vystře­lil jí srd­ce na pou­ti, pla­val nahý v ryb­ní­ce?

Často jsem vydá­val Šrámkovy ver­še za své a míval jsem s nimi úspěch. Hřešil jsem na to, že dív­ky, jimž jsem těmi ver­ši ple­tl hla­vy, je nezna­ly. I per­ní­ko­vá srd­ce na pou­tích jsem vystří­lel a za měsíč­ku se v ryb­ní­cích rád kou­pal. To máme s Arturem spo­leč­né.

Prozraďte, jaká scé­na byla tech­nic­ky nej­ná­roč­něj­ší a proč?

V lomu, kde jsme se s Alenkou Antalovou kou­pa­li při měsíč­ku, byla vel­ká hloub­ka, a tak nám muse­li pod hla­di­nu posta­vit na leše­ní plo­ši­nu, abychom na ní moh­li stát.

Jak dlou­ho vám sepsá­ní scé­ná­ře trva­lo a hod­lá­te se do této dis­ci­plí­ny pus­tit napl­no, máte v hla­vě dal­ší pří­běhy, kte­ré by stá­ly za to zfil­mo­vat?

Překvapilo mě samé­ho, že mi psa­ní šlo doce­la od ruky, píšu totiž ješ­tě posta­ru tuž­kou do seši­tu. Ale tím, že mě to od samé­ho začát­ku úpl­ně pohl­ti­lo a bavi­lo, se mi situ­a­ce i dia­lo­gy sko­ro samy vyba­vo­va­ly. Celý život si do své pamě­ti uklá­dám zážit­ky nejen svo­je, ale i mých přá­tel. Pěkné situ­a­ce a dia­lo­gy, kte­ré jsem kdy zasle­chl, se mi v urči­tých chví­lích při mé herec­ké prá­ci samy zpát­ky nabí­ze­jí a já je vyu­ží­vám nebo nabí­zím reži­sé­rům. Herec musí cho­dit po svě­tě s ote­vře­ný­ma oči­ma!  A tahle záso­ba zážit­ků a vzpo­mí­nek se mi zúro­či­la i při psa­ní scé­ná­ře.

Co pod­le vás zna­me­ná v dneš­ní době slo­vo „gentle­man“? Sám se za něj pova­žu­je­te? A co si mys­lí­te o sluš­ném cho­vá­ní dneš­ní gene­ra­ce?

Pod pojmem gentle­man si vyba­vím pře­de­vším Oldřicha Nového v jeho neza­po­me­nu­tel­ných fil­mo­vých rolích. Ale i můj tatí­nek byl z toho­to rodu. Myslím, že před­vá­leč­ná doba, kte­rou oba tito páno­vé zaži­li, měla urči­tou noble­su. Lidé se setká­va­li v kavár­nách, tan­či­lo se v barech a dámy i páno­vé dba­li na ele­gant­ní oble­če­ní. Nosily se klo­bou­ky. Na dru­hé stra­ně se jez­di­lo do pří­ro­dy, kde tram­po­vé u tábo­rá­ků zpí­va­li pís­ně a na ohni si vaři­li v kotlí­cích. A i to v sobě mělo jis­tou noble­su. Nebyla tele­vi­ze ani soci­ál­ní sítě, a tak lidé žili víc pospo­lu. Sokolové dba­li nejen o těles­nou zdat­nost a skau­ti měli čest a hrdost na svou vlast ve zna­ku. Dnes téměř všich­ni stá­le čučí do svých mobi­lů a děti spo­lu žijí jen na inter­ne­tu. Když jsem byl kluk, měli jsme par­tu, a když jsme při­šli ze ško­ly, hodi­li jsme taš­ku do kou­ta, zhlt­li něco k obě­du a hurá ven na Petřín, na Kampu a tam jsme hrá­li na čet­ní­ky a lupi­če a vůbec jsme se spo­leč­ně vyblb­li. Na Střeláku jsme měli svůj vlast­ní spor­tov­ní oddíl a pořá­da­li jsme olym­pi­á­dy v atle­ti­ce. A rodi­če nás muse­li večer honit domů. Dnes rodi­če nutí jít děti nao­pak ven od počí­ta­čů. Některým to dokon­ce vyho­vu­je, když dítě sedí u tele­vi­ze, pro­to­že se o ně nemu­sí sta­rat. A inter­net a tele­vi­ze jsou plné nási­lí, vraž­dy vidí­te téměř v pří­mém pře­no­su, náš krás­ný jazyk hrub­ne, tole­ran­ce mizí… V tram­va­ji se nad mla­dí­kem se slu­chát­ky na uších a sou­stře­dě­ně hle­dí­cím do mobi­lu klá­tí babič­ka o holi a na dru­hé stra­ně vozu si hla­si­tě poví­da­jí děv­ča­ta slov­ní­kem, kte­rý se sty­dím repro­du­ko­vat. V tako­vém pro­stře­dí se noble­se neda­ří a těž­ko v něm najde­me něja­ké­ho gentle­ma­na. Existují výjim­ky jako Marek Eben nebo Zdeněk Svěrák. A z těch bychom si měli brát pří­klad. Bohužel vzo­rem pro mla­dé jsou jiné „celebri­ty“.

Po koli­ka letech jste seděl na koni? Musel jste brát hodi­ny? Neměl jste pře­ce jenom z jízdy strach?

Na koni jsem seděl snad po dva­ce­ti letech a při psa­ní jsem si to vůbec neu­vě­do­mil. Líbil se mi obraz jezd­ce na koni a domní­val jsem se, že stej­ně jako jíz­da na kole se neza­po­mí­ná, tak i s koněm je to stej­né. Jenže ouha! Ještě štěs­tí, že jsem před natá­če­ním pár hodin jízdy absol­vo­val. Zadek jsem měl v jed­nom ohni a steh­na od sed­la odře­ná něko­lik dní.

Celovečerní fil­my, ve kte­rých jste se za posled­ní deká­du obje­vil, by se daly spo­čí­tat na prs­tech jed­né ruky. Proč? Odmítáte role, nebo je to nao­pak nedo­stat­kem nabí­dek?

Vlastně obo­jí je prav­da. Řekl jsem si, že jsem si za celý svůj herec­ký život u divá­ků vydo­byl jis­tý kre­dit a na sta­rá kole­na bych si ho nechtěl zby­teč­ně poka­zit. A tak hloupé scé­ná­ře a role klid­ně odmít­nu. Na dru­hé stra­ně těch dob­rých nabí­dek je jako šafrá­nu. Tak jsem se poku­sil jed­nu roli si sám napsat a musím dou­fat, že si jí ten kre­dit sám nezka­zím.

Jaká téma­ta vám v sou­čas­ném čes­kém fil­mu chy­bě­jí?

Měl jsem obdo­bí, kdy jsem hltal fil­my Felliniho, Buňuela, Antonioniho. Pak jsem si vybí­ral fil­my s úžas­ný­mi her­ci, o kte­rých jsem se domní­val, že nedě­la­jí blbos­ti, napří­klad Jean Gabin. Potom svě­to­vou lite­ra­tu­ru ve fil­mu, tře­ba Hamleta se Smoktunovským nebo Olivierem a shake­spea­rov­ská téma­ta od Kenetha Branagha. Co se týče čes­kých fil­mů, tak jsem si vždyc­ky vybí­ral prá­vě pod­le kva­li­ty her­ců a reži­sé­rů. A mys­lím, že síla naše­ho fil­mu vždy byla v chyt­rých a inte­li­gent­ních kome­di­ích. Frič, Menzel, Svěrák, Krejčík, Vorlíček a jiní.

Radil jste se při psa­ní s něja­kým sce­náris­tic­kým „guru“, kte­rý vám posky­to­val zpět­nou vazbu?

Jsem moc vděč­ný za rady zku­še­né­ho sce­náris­ty a dra­ma­tur­ga Gustava Oplustila i Marie Loucké, kte­ří byli jed­ně­mi z prv­ních, komu jsem svůj text dal pře­číst.

Když se ohléd­ne­te zpět, kte­rý tvůr­ce pro vás byl vždy záru­kou kva­li­ty?

Jednoznačně reži­sér Jaroslav Dudek v diva­dle i v tele­vi­zi. Ve fil­mu Kachyňa, Vávra, Menzel, se kte­rý­mi jsem měl mož­nost hrát své nej­lep­ší role.

Léto s gentle­ma­nem je poe­tic­ký film o lás­ce, hra­je lás­ka obec­ně důle­ži­tou roli i ve vašem živo­tě?   Láska hra­je pod­le mého názo­ru důle­ži­tou roli pro kaž­dé­ho.

Obsazení pro Léto s gentle­ma­nem jste si vysnil sám, nebo s nápa­dy při­chá­zel Jiří Adamec? Čím vás coby tvůr­ce oslo­vi­ly Alena Antalová, Lucie Vondráčková a dal­ší?

Jako vždy je výsled­kem obsa­ze­ní všech rolí kom­pro­mis mezi názo­ry auto­ra, reži­sé­ra a nako­nec i dis­tri­buč­ní spo­leč­nos­ti. Ale máme obsa­ze­ní rolí exce­lent­ní!

Jste nejen sce­náris­tou, ale i jed­ním z pro­du­cen­tů fil­mu – pra­ly se ve vás někdy tyto dvě polo­hy? Vymyslel sce­náris­ta Hanzlík něja­kou scé­nu, kte­rou pak pro­du­cent Hanzlík nere­a­li­zo­val?

Ve scé­ná­ři bylo tolik scén, že se všech­ny do fil­mu nedo­sta­ly. Režisér Adamec byl nucen něko­lik nato­če­ných scén vystří­hat, a tak dokon­ce i pár her­ců se kvů­li tomu ve fil­mu neob­je­ví, což mě vel­mi mrzí! Ale nedá se nic dělat, tak to pros­tě cho­dí.

Jiří Adamec je pověst­ný svou pev­nou rukou, pocí­til jste ji i vy? Jste ukáz­ně­ný herec?

Myslím, že jsem ukáz­ně­ný herec. A Jirka je v urči­tých momen­tech i tole­rant­ní.

Kdo měl na natá­če­ní posled­ní slo­vo? Režisér je reži­sér, ale zde jste i sce­náris­ta a pro­du­cent…

Jirka Adamec je také nejen reži­sér, ale z nut­nos­ti a sho­dou okol­nos­tí i pro­du­cent stej­ně jako já. Ale on trvá na tom, že reži­sér a mamin­ka mají vždyc­ky prav­du. Moje mamin­ka bohu­žel nemě­la vždyc­ky prav­du a zažil jsem i mno­ho reži­sé­rů, o kte­rých mohu říct, že prav­du nemě­li. Doufám, že výsle­dek naše­ho spo­leč­né­ho počí­ná­ní bude důka­zem, že reži­sér měl prav­du. Moc bych si to přál.

Co bys­te chtěl, aby si divá­ci z kina odná­še­li za poci­ty? Co by pro vás bylo nej­vět­ší odmě­nou?

Pro sebe jsme si s Jirkou film nazva­li „pohla­ze­ní po duši“. Byl bych rád, kdy­by s tím­to poci­tem divá­ci z kina odchá­ze­li. A kdy­by měli během pro­mí­tá­ní na tvá­ři milý úsměv. To by byla krás­ná odmě­na.


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou Michalicovou
8. března 2024Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou MichalicovouPřibližně před měsícem jsem měla možnost blíže se seznámit s knihou "Mezi dobrem a zlem" od nadějné autorky, a nebojím se říci i "vycházející hvězdy literárního nebe", Jany Šintákové Michalicové. Tato velmi inspirativní kniha, plná nejen…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem Kunovským
4. března 2024Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem KunovskýmV poměrně nedávné době se na knižním trhu objevila velmi zajímavá kniha "PROROK a LADY KOSICE" od nadějného mladého tvůrce Ondřeje Kunovského, jež si získala velké publikum čtenářů. Koho si však pod tímto zvučným jménem můžeme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulost
26. ledna 2023ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulostRáda se vámi rozdělím o rozhovor s autorkou Janou Štrausovou, ženou, která využila své pedagogické i terapeutické zkušenosti a ve svém studiu, praxi i knihách naplno využila svůj dar naslouchat dětem. A téma, které k ní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCI
30. září 2020Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCIVĚŘÍTE NA ŠTĚSTÍ, OSUD? JDETE MU NAPROTI? Petra Hřebíčková: Věřím. Taky věřím, že naše bytí na zemi má vyšší smysl než jen oddýchat tento jeden život. Jinak mi nejde na rozum tolik nespravedlnosti a utrpení ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)
8. září 2020Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)Po delším rozmýšlení se jednou za čas se v brzké době pokusím vydávat rozhovory s osobnostmi, které mají něco společného s českým filmem. S lidmi přímo z branže nebo i třeba provozovateli kin či distributory. Prvním…Vydáno v rubrice: Rozhovory
S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL
22. července 2020S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL . . o přípravách na roli Přípravy byly příjemné - nakoukával jsem Pavla Landovského, vytvářel jsem si nějaký celistvější obraz jeho osobnosti. No a on byl cokoli jen ne nudný, průměrný a zaměnitelný. Byl to fajny…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak s odstupem času vzpomínáte na natáčení?  Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali jsme se dlouho, četli scénář a prošli jsme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak se podle vás ve filmu Havel liší realita od skutečnosti? Asi je potřeba zdůraznit, že filmový příběh není přesnou kopií tehdejších událostí ani jednotlivých osob. Režisér Slávek Horák měl jasnou vizi a dokázal ji předávat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY
2. července 2020Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY  O filmu V Mekym jsme se snažili udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. V obraze blikavý, energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský. Mekyho…Vydáno v rubrice: Rozhovory
JANA PREISSOVÁ - Maminka Heleny
8. listopadu 2019JANA PREISSOVÁ - Maminka HelenyNaposledy jste stála před filmovou kamerou v historickém dramatu Řád před patnácti lety. Proč jste přijala právě nabídku od režisérky Lenky Kny na tuhle zimní komedii? Je to o rodině a hraju milující babičku, kterou jsem…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře