Co jste dělala v září 2012, když aféra vypukla, a jak jste ji vnímala?
Točili jsme tenkrát pro Českou televizi prv ní řadu Nevinných lží a doma jsem měla dvouleté dítě, na nic jiného už nebyl čas a tvrdý alkohol jsem nepila. Takže mi zprá vy do hlavy ani prohibice do života moc nezasáhly. Napadlo mne tenkrát jen: moh lo by se to stát i jinde, nebo je to pro nás typické, protože jsme národ, který hodně pije, hodně falšuje a v nic nevěří – kromě peněz? Nestihla jsem ani pokus o odpo věď a taky mi tenkrát nedošlo, že je to velké téma. Naštěstí to došlo scenáristce Lence Szántó.
Co dělá z kauzy Metanol látku pro fi mový příběh?
Vyklenuté drama boje dobra se zlem, o to silnější, že je reálné. A v nadstavbě právě ty otázky, na které jsem si tenkrát neodpo věděla. A taky že jedna malá lidská blbost dokáže způsobit šílenou kauzu. Ale i jiný ty pický rys naší povahy – že v opravdu váž ných chvílích jsme schopni velkých výkonů a spolupráce. Někteří tak nějak samozřejmě.
Je to větší zodpovědnost točit podle skutečných událostí?
Je, mnohem. Dávali jsme pozor, abychom se přes nutnou filmovou licenci a dramati zaci nedopustili nějakých nepřesností, opo menutí nebo zranění. Podle skutečné udá losti navíc znamená, že jsou lidé, kteří velmi přesně znají dílčí část příběhu. Takových lidí může být hodně a v případě kauzy Metanol tisíce. Chtěli jsme být důvěryhodní i pro ty, kteří jsou znalí.
Když jste do kauzy pronikala hlouběji, co Vás nejvíce zaskočilo, překvapilo, naštvalo?
Vůbec jsem netušila, jak velká byla ta malá lidská blbost, co dokázala způsobit šílenou kauzu. A za jak malý zisk se to celé muselo stát. Nechci říct, že bych chápala, kdyby šlo o miliony, ale disproporce mezi příčinou a ná sledky je v případě kauzy Metanol opravdu zarážející a… taková smutně česká. Na dru hou stranu člověka naplní radostí a nadějí výkony policistů ve všech dotčených krajích nebo třeba i to, jak se okamžitě a bezpodmí nečně zapojily všechny složky systému – od celníků přes hasiče až po „holky z Frenštá tu“ (to už používám policejní hantýrku pro specializované laborantky). Systém zafun goval, aby chránil zdraví a životy.
Je to největší proces u nás. Obviněno bylo na 70 osob, kolika z nich se film více věnuje?
Nejen obviněné, ale i oběti, a dokonce i ty, kteří vyšetřovali a nakonec za značných osob ních obětí úspěšně vyšetřili, jsme museli zhus tit a personifikovat v mnohem menším počtu postav. V reálném obsazení celé kauzy by se divák neměl šanci zorientovat na ploše dvou filmů. Mimochodem i po velkém zhuštění mají ty dva filmy asi 70 postav a já jsem měla pro blém se zorientovat i na place. Občas se mi stalo, že přišel herec na scénu a já musela při znat: Promiňte, já zapomněla, koho vy vlastně hrajete? Což bych asi neměla přiznávat.
Jak jste přistupovala k obsazení? Přece jen, Lukáš Vaculík (alespoň donedávna) nebyl první volbou pro „záporáka“…
Chtěli jsme být autentičtí, takže záměr byl obsadit neznámé nebo méně známé her ce. Přesto mi Lukáš Vaculík do role dis tributora tekuté smrti naskočil intuitivně jako první. Hraje svůj protipól: mlčenlivé ho, rozvážného, vlastní volbou nevýraz ného obchodníka. Měl zakázáno všech no, co by připomínalo Vaculíka tak, jak ho známe. Až jsme ho dostali do lehké schizofrenie. I těch pár dalších známých tváří se objeví v jiných podobách a polo hách, než je pro ně obvyklé. Jinak jsme se hodně snažili obsazovat herce ze Zlína a Ostravy, a dařilo se.
Když jste na režii Metanolu kývla, co bylo Vaším cílem? Jaký fi m jste chtěla natočit, s jakým poselstvím?
Jak kývla? Já si to musela vydupat! Ohro mila mne už rozsáhlá rešerše se všemi ži vočišnými detaily. Mimochodem většinu z nich jsme nakonec právě s ohledem na reálné postavy nemohli použít. Chtěla jsem natočit film o tom, že když jsou peníze hlav ním měřítkem úspěchu, což je myslím náš velký problém, může to dopadnout i takhle hrozně… A taky mne moc lákalo, že bych si zkusila jiný žánr a takovou klučičí věc…
Máte v daném žánru nějaké referenční vzory, kterým jste se chtěla přiblížit nebo se jimi nechala inspirovat?
Pouštěli jsme si různé filmy (jestli mám být konkrétní, tak kromě různých kriminálních seriálů třeba Spotlight, Sázku na nejistotu nebo i Nelítostný souboj) s vědomím, že potřebujeme rychle vyprávět informačně dost zahuštěný scénář, pracovat s hodně postavami, ve kterých je nutno rychle se zorientovat a přitom nerezignovat na osobní motivace jednotlivých postav pří běhu. Ale když jsem pak na place, v čes kých podmínkách, v českém světle o není metafora, prostě je jiné než ve Skan dinávii nebo Kalifornii) a v tom čase, kte rý na natáčení mám, nebo spíš nemám, stejně jedu specificky po svém tak, aby se to vůbec dalo zvládnout odvyprávět. Vý sledek je myslím… velmi český. Zpočátku mi to bylo trochu líto, ale dneska už bych skoro řekla, že je to dobře.
Ve své předchozí práci jste velmi často pracovala se ženskými tématy. Metanol je pak výrazně „klučičí příběh“, jak jste jej sama charakterizovala. Za scénářem i režií ale stojí ženy. Napsal by to chlap jinak? Režíroval by to chlap jinak?
Tak to asi bude muset posoudit kritik či divák, já to neumím. A dělení na ženská a mužská témata jsem do té doby nera da slyšela, až jsem se sama překvapila, když jsem mluvila o klučičím příběhu, se kterým nemám zkušenosti. Ale myslím, že zrovna já a Lenka Szántó nejsme úplně typické představitelky něžného pokolení. Navíc nás jistili muži, které velmi ctíme – šéf tvůrčí skupiny Michal Reitler, drama turg Matěj Podzimek, kameraman Pavel Berkovič. Jestli je v Metanolu něco ženské ho, pak bych ráda, aby to byla výhradně empatie a respekt k životu i práci jiných. Ve scénáři, při natáčení i v tom reálném příběhu.
Části seriálu: Metanol
- Tereza Kopáčová: Vůbec jsem netušila, jak velká byla ta malá lidská blbost, co dokázala způsobit šílenou kauzu
- Lenka Szántó: Že to všechno způsobila hloupost a hamižnost, je jen částečná úleva
- Matěj Podzimek: Metanol je o alibismu v nás, který vede ke smrtící bezohlednosti
- Lukáš Vaculík: Každá špatnost se může opakovat. Pokud přinese dost peněz
- David Máj: Metanol je věrně zrekonstruovaný napínavý příběh
- Kristýna Podzimková: Nejvíc mě zarazilo omezené uvažování pachatelů
- Martin Finger: Hrát kriminalisty je plnění mých snů
- Vasil Fridrich: Všichni v sobě máme intenzivní dojmy z oněch dnů
Nejnovější komentáře