V roce 1984 na zem zavítal kyborg z budoucnosti. Jmenoval se Terminátor.
Mezi miliony diváků okouzlených touto novou filmovou ikonou byli i producenti David Ellison a Dana Goldberg, kteří měli svou vlastní filmařskou budoucnost zatím před sebou.
Ellison vzpomíná: “Terminátor a především James Cameron byli hlavním důvodem, proč jsem se rozhodl dělat filmy; pro mě je prostě jedním z největších filmařů všech dob. Myslím, že Terminátor 2 nastavil laťku tomuto žánru. Dostat příležitost pracovat na filmové sérii, do které jsem se jako dítě zamiloval, a která mě přiměla stát se filmařem, je splněným snem.”
Dana Goldberg dodává: “Když bylo oznámeno, že byla práva k Terminátorovi k dispozici, samozřejmě, že jsme se o ně zajímali stejně jako mnoho dalších. Je to neuvěřitelná filmová série. Zejména první dva Terminátoři jsou filmy, které David i já ctíme. A ve Skydance děláme rádi filmy ve velkém stylu. Oživit Terminátora jak pro diváky, kteří milovali originál, tak pro zcela nové publikum, byla příležitost, kterou jsme si nemohli nechat ujít.”
S autorskými právy v kapse duo ze Skydance Productions začalo hledat scénáristy, kteří by se tohoto mamutího projektu ujali. Oslovili scénáristku/producentku Laetu Kalogridis a Patricka Lussiera. Kalogridis vzpomíná: “David a Dana nás oslovili kolem Vánoc 2012 a naše první reakce byla ‘ne’, stejně jako naše druhá i třetí. Řekli jsme ne, z úcty k filmovému světu Jamese Camerona. Pracovala jsem s ním několik let, je mi inspirací osobně i filmařsky, a já jsem v žádném případě nechtěla udělat nic, co by nerespektovalo jeho tvorbu. Terminátor je jeden z nejúžasnějších sci-fi příběhů a Cameron je jedním z největších žijících filmařů.”
Ale společnost Skydance byla vytrvalá. Takže se Laeta Kalogridis nakonec spojila se samotným Cameronem. Nejenže jí dal svolení a požehnání, ale nahodil myšlenku, která spustila řetězovou reakci, nevyhnutelnou v každé velké přípravné fázi. Poradil Laetě: “Udělej vše pro to, abys napsala dobrou roli pro Arnolda!” Patrick Lussier komentuje: “Laeta se touto myšlenkou nakazila. Jakmile jsme začali přemýšlet o možnostech příběhu a znovu se podívali na první dva Terminátory, pochopili jsme, jak k tomuto světu a jeho postavám z hlediska dnešní doby přistupovat.”
Kalogridis pokračuje: “Cestování v čase je zakotveno v DNA materiálu, který dává vzniknout možnostem alternativních vesmírů a různých časových rovin, aniž bychom měnili původní materiál. Tyto příběhy existují a budou existovat i nadále. Již se odehrály, ale můžete odvyprávět jiný příběh, který z nich vychází a vydává se jiným směrem.”
Oba světy - globální politiky a filmové tvorby 80. let, které daly vzniknout originálním filmům, se od té doby nesmírně změnily. Necelých pět let před pádem Berlínské zdi Terminátor prohlásil: “Já se vrátím”. Využití plného potenciálu počítačem generované grafiky a efektů bylo tehdy ještě na celá desetiletí vzdálené. Od prvního pozemského dobrodružství T-800 uplynulo mnoho let a stejně tak se pro filmaře otevřel bezpočet možností, jak se chopit Terminatora Genisys.
“Cameronovy filmy pro mě byly filmy studené války,” poznamenává Ellison, “kdy analogie, která sloužila jako nadstavba příběhu, byla velmi podobná hrozbě, kterou lidé pociťovali během této éry. Pokrok na poli umělé inteligence nám dává příležitost aktualizovat tuto filmovou sérii pro dnešního diváka. Namísto toho, abychom se osvobodili od Skynetu, vzdáváme se našeho soukromí, naší svobody, našich informací. Stojíme ve frontách na nejnovější technologie a software. Základním pravidlem bylo, vyjádřit se k tomu, co se vlastně dnes děje a to způsobem, který je nový, zábavný i vzrušující - což jsme udělali. Podle mě je sci-fi nejvíce efektivní, když využívá skutečných světových událostí a umístí je do fiktivního prostředí.”
Filmaři Genisys cítili, že v jádru toho všeho se nacházela ‘dysfunkční rodina’. Její příběh totiž Cameron umístil mezi Terminátory, kteří hrozí potenciálním vyhlazením lidské rasy. Stejný příběh zaujal režiséra Genisys, Alana Taylora.
Producent Ellison říká: “Museli jsme najít režiséra, kterému by záleželo na postavách, ale i na této rodině. Ano “Terminátor” je akční film a my jsme byli rozhodnutí toto očekávání naplnit. Existuje spousta lidí, kteří umí skvěle točit akční filmy, ale jen hrstka z nich dokáže z protagonistů dostat skvělé herecké výkony. My všichni máme rádi ‘Hru o trůny’ stanice HBO a domnívali jsme se, že ‘Thor: Temný svět’ byl fenomenální. Když se objevil režisér Alan Taylor, chtěl vědět, jak budou filmy s Terminátory vypadat, kolik se jich chystá a jak zrealizovat bojovou scénu ve třetím dějství. Trval na tom, že milostný příběh a vztahy mezi postavami musí fungovat. To vše nám sdělil během našeho prvního setkání. Řekli jsme si: ‘Dobře, to je ten správný člověk.’”
Taylora na tomto filmu lákala výzva - jak ho natočit: “Je to legrační,” přiznává Taylor, “zvažoval jsem několik různých projektů, ale tohle byl první, kdy jsem nedokázal na začátku přesně říct, jak na to: byla to hádanka, kterou bylo nutné vyřešit a to pro mě bylo vzrušující a zajímavé. Je toho tolik, co si na Cameronově světě oblíbíte a samozřejmě i toho, co si diváci již oblíbili. Zároveň se tento příběh vyvíjí - musí se stát větším a pustit se do nových směrů. Na rozdíl od jiných filmových pokračování, mi toto připadalo jako úplně nově rozehraná hra. Zajímalo mě, jestli to zvládneme.”
Taylorova častá spolupracovnice (a budoucí Sarah Connorová), herečka Emilia Clarke, vidí režisérův úspěch v jeho úctě k námětu a schopnosti ho udělat relevantním. Emilia Clarke dodává: “Alanovi se podařilo spojit staré a nové, ale také tomu dodat velmi citlivou, inteligentní interpretaci. Myslím, že jedním z jeho cílů bylo, abychom se ptali, co to znamená být skutečně svobodní a jaká rozhodnutí pro to musí naše postavy udělat. Myslím si, že původního Terminátora ctíme a dokážeme ho představit i dnešnímu, novému publiku.”
Taylor vysvětluje: “Snažili jsme se začít v časové lince, kterou známe a pak ji rozvést do nových směrů, aby to dávalo smysl, abychom poznali budoucnost, jejíž záblesky jsme postřehli již v předchozích dílech. A pak jsme se ponořili do minulosti, jejíž záblesky jsme také viděli v minulých filmech, ale tento snímek se nás snaží zavést ještě hlouběji, na nepoznaná území, aniž bychom se dostali do rozporu s některou z věcí, které již z mytologie tohoto filmu známe.”
Producentka Goldberg dodává: “Pro mě je skvělý sci-fi film vždy o něčem víc než jen o velkých explozích a efektech. Stále si pamatuji, když jsem viděla Terminátora poprvé a došlo mi ‘Oh wow, to je milostný příběh.’ Je to úžasný sci-fi film s Arnoldem Schwarzeneggerem jako robotem zabijákem. Všechno to je neskutečné a pro mě se to omezilo na jednu větu ‘Cestoval jsem v čase kvůli Tobě, Sarah.’ Cameron přišel na způsob, jak tento milostný příběh představit masovému publiku prostřednictvím neuvěřitelného sci-fi filmu.
“Jeden z mých nejoblíbenějších momentů najdete v Terminátorovi 2, konkrétně ve vnitřním hlasu Sarah Connorové, když mluví o tom, jak by byl Terminátor, kterého tolik nenáviděla [v prvním filmu], perfektním otcem jejího syna. Nikdy by ho neopustil, nikdy by mu neublížil, vždy by tam byl pro něj. V Cameronových filmech najdete oboje, neuvěřitelnou vizuálnost i pevné zasazení v realitě a v jádru toho všeho emocionální příběh.“
Úvodní scéna Terminatora Genisys představí finální útok na zbývající část lidstva vedeného Johnem Connorem a Kyle Reesem. Tato scéna by se také dala nazvat soumrakem lidstva. Dana Goldberg vysvětluje: “Film otevřeme Kyle Reesem jako chlapcem, vysvětlujeme, co se stalo předtím, než se narodil. Že lidé byli lhostejní a dovolili strojům, aby ovládly svět. Nakonec stroje rozhodly, že lidé jsou pro ně hrozbou, převzaly kontrolu systémů protiraketové obrany a během Soudného dne vyhladily tři miliardy lidí.“
Ve filmu se píše rok 2029. Příznivci hnutí odporu se shromáždí a věří, že porazili Skynet. Vzápětí ale zjistí, že stroje vyvinuly a použily svou vlastní taktickou zbraň schopnou časového posunu a odeslaly Terminátora zpět v čase, aby zabil Sarah Connorovou, Johnovu matku, ještě předtím, než otěhotněla a porodila budoucího vůdce lidského odboje.
Fanoušci filmové série bezpochyby poznají Terminátorův příjezd do Los Angeles v roce 1984, ale také si brzy uvědomí, že se tento filmový příběh vydává novým směrem.
David Ellison podotýká: “Rok 1984, do kterého se naše postavy v čase vrátí, se od původního filmu liší. Vyšly totiž najevo skutečnosti, které ho pohánějí zcela jiným směrem. Filmy této série se vždy odehrávaly v současnosti, ne v budoucnosti nebo v minulosti. Náš film se tomuto uspořádání vymyká. A tak se skrz sled událostí naše postavy ocitnou na cestě do roku 2017, ve snaze zabránit tomu, aby Soudný den nikdy nenastal.”
Dana Goldberg přiznává: “Chtěli jsme zachovat respekt k postavám, které Gale [Anne Hurd] a James Cameron vytvořili. Když mluvíte o světě Terminátora, bez ohledu na jeho časovou osu, vždy tu najdete Sarah Connorovou, Kyle Reese, Johna Connora, Terminátora - i když tentokrát nebudou zcela identičtí s lidmi, které znáte z předchozích dílů. To je přístup, který jsme zaujali a zůstali mu věrní i v průběhu vývoje scénáře. Jsou tu všichni… jen ne přesně ti samí lidé, kteří se objevili ve filmech dříve.“
Filmaři se ponořili hluboko do své sci-fi fantazie, když poměrně pečlivě znovu vytvořili úvodní sekvenci přistání Kyle Reese v roce 1984, včetně bezdomovce a psa. Ale spolu s tím dobře známým se objeví i T-1000, který předčí veškerá divácká očekávání.
Goldbergová podotýká: “Reese se vrací do minulosti, jako to udělal kdysi předtím, když mu bylo řečeno, že je Sarah Connorová bezmocnou ženou, která pracuje jako servírka, ‘nebude mít ponětí, o čem mluvíš, ale musíš ji zachránit, i když ti nebude věřit.’ Nejdříve ho pozdraví samotný Terminátor, což ho překvapí, a nakonec se dostaví i Sarah. A je to její postava, která pronese slavnou větu, ‘Jestli chceš žít, pojď se mnou.’”
Nejnovější komentáře