Biografy momentálně brázdí pravděpodobně největší adrenalínová nálož letošního roku, Furiosa: Sága Šíleného Maxe, což je výborná příležitost zavzpomínat na ty vůbec nejlepší akční momenty kinematografie. Velkou roli při výběru daných kousků hrála poctivost kaskadérské práce a to, jestli si scény zachovávají určitou míru realističnosti. V naší TOP 10 tak nečekejte například populární Rychle a zběsile nebo komiksové adaptace ani další snímky hemžící se množstvím digitálních efektů.
A zároveň, jak už titulek článku napovídá, náš žebříček tvoří výhradně akční filmy a jejich tradiční kousky jako přestřelky, rvačky nebo parkourové či automobilové honičky. Nezahrnovali jsme do něj všemožné velkolepé hromadné bitvy z historických, válečných nebo fantasy filmů ani různé rozmáchlé scény katastrofického žánru.
Nelítostný souboj (1995)
Nějaká ta přestřelka se nachomýtne téměř v každém akčním bijáku. Častokrát ovšem to nerealistické pif paf ani nestojí za řeč. O to více pak můžeme žasnout, když nás tvůrci vtáhnou do děje podobně jako režisér Michael Mann ve filmu Nelítostný souboj s Al Pacinem jakožto detektivem a loupežníkem Robertem De Nirem. V téměř čtvrthodinové dechberoucí záležitosti sledujeme profesionálně provedenou bankovní loupež, která se následně zvrtne v hlasitý masakr v losangeleských ulicích. Přestřelka je realistická do takové míry, že se některé její části prý dodnes pouštějí příslušníkům Americké námořní pěchoty jako ukázka, kterak při podobných situacích postupovat.
Zvuky střelných zbraní jsou obvykle v průběhu postprodukce nahrazeny předem nahranými zvukovými efekty ve studiu. S touto fejkovou podobou však Michael Mann nebyl vůbec spokojen, a tak rozhodl ponechat ve filmu zvuky střelby přímo z natáčení, která vytvářela mezi budovami velice působivou ozvěnu.
Okrsek 13 (2004)
Tuto tříminutovou parkourovou sekvenci jsem v dětství poprvé spatřil krátce po premiéře prostřednictvím dnes už pomalu archaického DVD přehrávače a připadala mi tak moc kůl jako máloco. Akční velmistr David Belle, jenž je považovaný za zakladatele a průkopníka parkouru, se tu jakožto samozvaný bojovník za spravedlnost Leito snaží pomocí svého kaskadérského umu prosvištět, proskákat a probojovat z pařížského činžovního domu plného zabijáků.
Casino Royale (2006)
Na parkourový Okrsek ihned navážeme scénou z podobného soudku. Tentokráte je v hlavní roli náš starý známý Jimbo 007, který se jako zuřivý buldok žene za svým protivníkem Mollakou a nezastaví jej nástrahy staveniště, jeřábu ani cizokrajné ambasády. Mollaku ztvárnil francouzský herec a zakladatel free runningu Sébastien Foucan, jehož dobrým přítelem je právě výše zmíněný David Belle.
Kapitán Phillips (2013)
Z nebezpečných výšin se přesouváme na širý oceán. Přesněji tedy do blízkosti afrického pobřeží, kudy se rozhodla proplout posádka v čele s kapitánem Richardem Phillipsem v podání Toma Hankse se svou nákladní lodí Maersk Alabama. Když loď spatří na radaru somálští piráti, začíná pravděpodobně nejnapínavější honička na vodní hladině v dějinách kinematografie. První pokus se posádce podaří ustát a piráty odpálkovat, další den už jsou ale somálští neřádi připraveni lépe a Alabama po tuhém boji nakonec padne.
Spectre (2015)
Jeden z nejpoutavějších filmových úvodů a v mých očích zároveň i nejlepší scéna v historii bondovek, která překonává i výše zmíněnou z Casina Royale. Spectre má i další top momenty (automobilová honička v Římě, rvačka ve vlaku), ale tento úvodní klenot předčil vše. Atmosférická oslava Dne mrtvých nafilmovaná na jeden záběr, James kráčející po římse za zvuků bondovského hudebního motivu a hon na neřáda Sciarru v přelidněném davu za burácení vrtulníku. Nu a pak to finále, kdy James opět zuřivě přetáhne holí jednoho ze Sciarrových poskoků a vrhne se do helikoptéry za svou kořistí. Scéna vrcholí epickými rotacemi vrtulníku nad největším mexickým náměstím Plaza de la Constitución.
Spojenci (2016)
Sice ne příliš dlouhá, zato velice intenzivní přestřelka, jejíž kouzlo jednoznačně maximálně vynikne na velkém plátně v dobře ozvučeném biografu, kde vás strhne svým dunivým zvukem. Brad Pitt a Marion Cotillard v rolích tajných agentů, jejichž úkolem je v roce 1942 na nacistickém večírku v exotické Casablance zneškodnit německého velvyslance a následně se prostřílet ven z budovy.
Mission: Impossible – Fallout (2018)
Série s agentem Ethanem Huntem se v posledních letech stala symbolem špičkové a poctivě nafilmované akce, za kterou hlavní hvězda Tom Cruise a režisér Christopher McQuarrie se svým týmem sklízí nemalé ovace. Je proto takovou menší mission impossible v rozumné míře do naší TOP 10 vybrat ty nejluxusnější kousky. Jedním z nich je bezpochyby zběsilý souboj agentů Hunta a Walkera s protivníkem, z něhož se vyklube houževnatější soupeř, než pravděpodobně předpokládali. Nóbl naleštěné toalety tak společně promění v ruinu zralou k rekonstrukci.
Mission: Impossible – Fallout (2018)
Šestý film série o nemožných misích je našlapaný špičkovou akcí na tolik způsobů, že se stal jediným snímkem, z něhož jsme zkrátka museli vypíchnout hned dvě adrenalínové pasáže. Tou druhou je několikaminutová honička v centru Paříže, kde Ethan Hunt a jeho tým prchají před policií a využijí k tomu postupně hned několik dopravních prostředků, mimo jiné motocykl, člun i automobil. Tato jízda v našich očích ve vzájemném souboji o ždibec překonává motoristickou pasáž z Maroka z pátého filmu a z Říma ze snímku číslo sedm.
Není čas zemřít (2021)
No Time to Die potvrzuje, že Craigovy bondovky mají obvykle své vrcholné akční momenty v úvodu. Tentokráte si to Jimbo se svými protivníky rozdá v malebných italských kulisách, které společně téměř zdevastují napadrť. Výbuch hrobky, improvizovaný bungee jumping z mostu, zběsilé kaskadérské kousky na motocyklu či finálový úprk v nezničitelném Aston Martinu.
Mission: Impossible Odplata – První část (2023)
V průběhu natáčení nás tvůrci lákali především na Cruiseův seskok z útesu na motocyklu, nejvíce wau nervydrásající moment si ovšem uschovali až na samotný závěr filmu. Ethan Hunt a Grace se z posledního vozu musejí dostat na začátek vlakové soupravy, jejíž vagony postupně padají z odpáleného mostu do propasti jako domino. Scéna v mnohém připomíná kupříkladu potápějící se Titanic či pojízdnou laboratoř padající z útesu ve snímku Ztracený svět: Jurský park.
Je jasné, že ne každý z našich čtenářů bude s výběrem souhlasit. Mnozí by sem jistě zařadili kupříkladu takového Johna Wicka nebo třeba některé podobně choreograficky vybroušené kousky asijské kinematografie, podle našeho soudu ale jejich souboje působí často spíše teatrálně a uměle než realisticky. Budeme každopádně rádi za každý váš názor. Nežinýrujte se proto hlasovat v následující anketě.
Nejnovější komentáře