Pokud byste se měli rozhodovat, zda během letních večerních nocí, strávených v kině, dáte přednost zpopularizovaným Pirátům z Karibiku s kapitánem Jackem Sparowem nebo tvrdým chlápkům z Miami Vice, měli byste si filmový seznam projet raději ještě jednou a svůj zrak zaměřit na film Paula Greengrase – Let číslo 93. Stejně jako v Pirátech budete i zde velice věrohodně zasvěceni do poutavého děje, na rozdíl od veselé pirátovky se však nebudete v žádném případě chtít dostat do kůže hlavních hrdinů. Jejich dobrodružství, které vypráví o událostech 11.září, způsobí, že se jakoby vrátíte zpět v čase. Prostřednictvím tohoto filmu totiž občas budete mít pocit, že opravdu sedíte v letadle s číslem 93. Celý příběh začíná modlitbou čtyř arabských atentátníků, kteří se posléze odebírají na New Yorské letiště a stávají se cestujícími letu 93 mířícího do Los Angeles. Posléze se z trošku nervózně vypadajících cestujících stanou noví piloti letadla. Cíl letu se také mění. Hlavní atentátník odtrhne z jakéhosi bloku obrázek cíle jejich letu a připevní si ho na hlavní řídící panel. Poté změní kurz letu o 180°. United 93 se vrací do New Yorku, jakákoli přistávací plocha je pro něj však zbytečná. Desítky pasažérů, a nejen oni, jsou v ohrožení života. United 93 se řítí přímo na Bílý dům.
Mnozí si řeknou, že tento film bude postrádat napětí, protože osud letu 93 zná skoro každý a každý tedy ví jak tragicky skončí. Nikdo však nemohl přesně vědět, co v tuto dobu prožívali samotní cestující či dispečeři z řídících věží. Po shlédnutí tohoto filmu budete ale určitě o něco moudřejší.
Paul Green se rozhodl jít poněkud po netradiční filmařské cestě s označením „reálná filmová rekonstrukce“. Už od prvních okamžiků na vás film působí spíš jako dokument než celovečerní film a to hlavně díky absenci hlavního hrdiny. Jsou zde sice postavy, které se zdají být pro film klíčové, režisér však ani těmto postavám nedává příliš velkou příležitost strhnout na sebe pozornost. Bez hlavního hrdiny se logicky nemůže odvíjet ani jeho osobní příběh, což je námětem 99% všech filmů. United 93 je v tomto naprosto originální. Režisér se vás snaží ponořit do atmosféry celého filmu víc než je běžné. Na tom také celý film stojí a je to jeho hlavním kouzlem. Když sledujete před odletem znuděné cestující, nevnímáte ani moc co říkají, protože většina rozhovorů se týká běžných konverzačních témat postrádajících jakoukoli dějovou návaznost, v případě dispečerů se za chvíli začnete v jejich odborné terminologii ztrácet. Všechno na vás působí tak nějak syrově, jakoby tomu chyběla šťáva. V okamžiku kdy se začnou ztrácet letadla a následně bourat do WTC a Pentagonu byste čekali, že nastane na řídících věžích panika a chaos, budete čekat že lidé začnou přetékat emocemi, ale nic takového vás nečeká, není na to čas a situace je zapotřebí rychle řešit. Když se zamyslíte, co vám během těchto scének chybí, odpověď najdete poměrně rychle. Je to hudba. Ano, celý film je prakticky bez hudebního doprovodu, jen občas zde zaslechnete nějakou tu pochmurnou tóninu. Zdá se to až banální,že se o tom vůbec zmiňuji, ale myslím si, že režisér se až moc snažil dodržet autentičnost, a tak soundtrack omezil na minimum, což je myslím docela škoda, protože s kvalitní hudbou by film nabral úplně jiné tempo už od začátku. Takhle se na začátku docela nudíte a čekáte, kdy už konečně přijde nějaké to napětí. Nebudete ale čekat dlouho. Ve chvíli, kdy jeden z muslimů odejde na WC a vrátí se z bombou kolem pasu, druhý začne děsit pasažéry a zbylí dva vyskočí ze sedadel zlikvidovat piloty , vám konečně začne proudit do krve adrenalin. Cestující začnou panikařit, nevědí co se děje a pomocí linkových telefonů volají svým rodinám, kde se dozvídají o WTC a Pentagonu. Slabší povahy se začnou sentimentálně loučit se svými rodinami a jsou smířeni se svým osudem, ti silnější se pokusí o vzdor. Jak to dopadne je už všem jasné...
Kdybych měl celý film zhodnotit, musel bych ho rozpůlit na dvě části. První část, kde hlavní roli hrají dispečeři a ředitel provozu letiště v NY bych označil za výrazně slabší a filmařsky nedotaženou. Působí přespříliš dokumentárně a až nelogicky chladně. Absence hudebního doprovodu je opravdu výrazná. Na druhé straně cestující letu 93 jsou úžasní i přesto, že mezi nimi nenajdeme jedinou americkou hvězdu. Jejich reakce a chování nezavání béčkovými akčními filmy a přesto vám buší i za ně srdce napětím. Celkově bych film hodnotil určitě kladně. Je to něco nového a neotřelého a i přesto, že jsme už viděli spoustu filmů o unesených letadlech plných cestujících, tento film je něčím výjimečný. Ať už tím, že všichni vědí, jak tvrdě pravdivý tento příběh je nebo svým rekonstruktivným podáním. Tak nebo tak, na vás film určitě nechá stopu a po dlouhých 5 letech si opět uvědomíte,jak terorismus tehdy zamával se světem. A co hůř...uvědomíte si, že tato doba se ještě zdaleka neblíží ke svému konci.
Nejnovější komentáře