Filmový vědec Tony Williams považuje „Pátek třináctého“ za „symptomatický pro svou éru“, zejména pro Ameriku Reaganovy éry, a za součást trajektorie filmů jako „Texaský masakr motorovou pilou“ (1974) a „Závod s ďáblem“ (1975), které „jsou příkladem zvláštní apokalyptické vize přecházející od odhalování rodinných rozporů k sebeobětavému nihilismu“. Vědci, jako je Philip Dimare, si všímají opakovaného používání záběrů z pohledu vraha ve filmu jako „inherentně voyeurského“. Dimare považuje film za „varovný příběh, který úspěšně varuje před sexuální nevhodností, i když fetišizuje násilnou transgresi.“
Filmový kritik Timothy Shary ve své knize „Teen Movies: American Youth on Screen“ poznamenává, že tam, kde „Halloween“ (1978) představil „jemnější sexuální zvědavost v rámci svého morbidního morálního ponaučení“, filmy jako „Pátek třináctého“ „kapitalizovaly reakční aspekt teenagerské sexuality a ve velkém zabíjely ty mladé lidi, kteří se odvážili překročit práh sexuálního uvědomění“. Filmový vědec David J. Hogan k násilí a sexualitě ve filmu poznamenává, že „v celém filmu jsou teenageři odporně likvidováni, ale ne se stejným důrazem na detail, jaký si (režisér Sean S.) Cunningham a maskér Tom Savini vyhradili pro mladé dívky.“
Spoilery
Film vyvolal kritickou diskusi ohledně toho, že jeho padouch je žena, což je zápletka, kterou podrobně zkoumá filmová vědkyně Carol J. Cloverová ve své knize „Muži, ženy a motorové pily“. Cloverová označuje odhalení Pamely Voorheesové jako vražedkyně za „nejdramatičtější případ vytažení genderového koberce“ v dějinách hororu. V komentáři k záběrům vraha z pohledu první osoby Cloverová píše: „ „My“ [diváci] během hodiny filmového času pronásledujeme a zabíjíme několik teenagerů, aniž bychom věděli, kdo „my“ jsme; konvenční očekávání a záblesky „našich“ vlastních tělesných partií - silně obutá noha, ruka v hrubé rukavici - nás vybízejí k domněnce, že „my“ jsme muž, ale „my“ jsme na konci filmu odhaleni jako žena.“
K vrahově identitě Dimare poznamenal: „Protože se Cunningham vyhýbá prozrazení čehokoli o psychotickém vrahovi kromě toho, že postava je oblečena do pánských rukavic a bot, diváci předpokládají, že vrahem je muž... Cunningham udržuje děsivou neurčitost vrahova věku, společenského postavení a pohlaví hluboko ve svém filmu. Využití tohoto filmového postupu abstrakce umožňuje filmu prodlévat nad nejednoznačnou povahou zla až do jeho vrcholného posledního aktu.“ (Wikipedie)
7. července 2024 Policajt v Beverly Hills: Axel F - Návrat po 30 letech Mnoho filmů z Ameriky u nás před rokem 1989 v ČSSR nešlo. Jedním z filmů, které jsme si nemohli vychutnat byl Policajt v Beverly Hills, který se natočil už před 40 lety. Do Čech a […] Posted in Filmové recenze
5. srpna 2025 Airplane Mode: Když frustrace přichází s každým klikem V dnešní době je herní průmysl plný titulů, které slibují dobrodružství, napětí i odpočinek. Ovšem ne všechny hry splní očekávání, a občas se stane, že místo zábavy zažijete spíš bolest z […] Posted in Recenze her
5. srpna 2025 Flashout 3: Extreme Traťové Výzvy a Fyzikální Iluze Hra Flashout 3 přináší akční závodní zážitek s antigravitačními vozy, který dokáže udržet pozornost hráče i přes některé technické a herní nedostatky. Vyžaduje od vás rychlou reakci, […] Posted in Recenze her
4. srpna 2025 Mafia III: Akční hra od Hangar 13 z roku 2016 Mafia III je herní titul vydaný v roce 2016, který přináší příběh o pomstě a přežití v americkém městě New Bordeaux. Hra je dostupná na PC, Xbox One a PlayStation 4 a nabízí otevřený svět […] Posted in Zajímavosti
Nejnovější komentáře