Když se kamera zaměří na jedno z oken vysokého činžáku, čeká na diváka v poklidném bytě kaluž krve a krvavé stopy. V manhattanském bytě se hraje hra o život. Ale než dojde ke zločinu, musí se divák prokousat předcházejícím sledem událostí až k době, kdy mladá žena Emily (Rooney Mara) navštěvuje svého muže Martina Taylora (Channing Tatum) ve vězení. Oba se těší, až se Martin vrátí z vězení a začne nový život. Jenže představy o jejich životě a skutečnost jsou něco jiného. Emily má problémy, snáší špatně společnost, trpí depresemi a hlavně se mění její vztah k Martinovi. Když se rozhodne navštívit psychiatra Jonathana Bankse (Jude Law), má už známky závažných psychických problémů. Jonathan Banks se opravdu snaží mladé ženě pomoci. Je to zodpovědný doktor, který nelení a začne hledat informace o léčení Emily v minulosti. Tak se setkává s lékařkou Dr. Victorií Siebergovou (Catherine Zeta-Jones). Ta potvrdí, že se Emily s depresemi trápila už dříve. Pro Jonathana Bankse to tedy znamená, že bude v léčbě pokračovat. Není ale snadné vybrat pro Emily nejvhodnější medikamenty a ještě jsou tady ty zpropadené vedlejší účinky. A to se zástupci firem předhánějí v nabídkách nových léků na léčení deprese. Čert aby se v tom vyznal. Ať už je název léků jakýkoliv, Emily se pod jejich vlivem dopustí zločinu. Začíná se komplikovat nejen její život, ale také život Jonathana Bankse.
Ač se zpočátku zdá, že film nás zavede do děsivého světa vedlejších účinků léků, je skutečné jednání lidí ještě komplikovanější a těžko odhadnutelné. Divák od prvních záběrů filmu ví, že se stane zločin, ale neví proč a za jakých okolností. Emily působí jako mladá žena pronásledovaná depresemi a její lékař jako seriózní lékař, který nechce nic ponechat náhodě. Okolnosti násilného činu a vyšetřování stále víc odhalují, že vliv léků na člověka může být nepředvídatelný. Pravdu však nechce nikdo slyšet a někde za tvářemi postav tuší divák přítomnost velkých peněz a lobby zástupců farmaceutického průmyslu.
Scénárista Scott Z. Burns (Nákaza, Bourneovo ultimatum) si pohrál s hlavní dějovou linkou a cíleně ji proložil scénami s časovým posunem. Podařilo se tak vytvořit napínavý film, kde si není divák do polední chvíle jistý, jak se věci mají. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že je příběh překombinován a závěr nevěrohodný. A to se autoři filmu ještě postarali o to, aby v závěru filmu rekonstruovali skutečný sled událostí. To jako, aby se divák v situaci skutečně zorientoval. No, ještě že tak. Jinak by vedlejší účinky měl i tento film.
Film doprovází velice decentní hudba, která citlivě dodává atmosféru bez zbytečného prvoplánového zvýraznění dramatických scén. Autorem je Thomas Newman, který byl několikrát nominován na Oskara, ale dosud ho nedostal. Jeho hudbu známe z filmů Wal-I nebo Americká krása. Ve filmu Vedlejší účinky působí hudba jako další výrazový prvek bez ambicí vyniknout za každou cenu a podbízet se divákovi vlezlou melodií.
Režisér Steven Soderbergh (Dannyho parťáci, Nákaza, Informátor) si dal s filmem docela práci. Podařilo se mu udržet trvalé napětí i bez akčních scén a divokých honiček. Ponechal také dostatečný prostor pro stěžejní hereckou dvojici (Rooney Mara, Jude Law), a to pomohlo dodat mnoha scénám na věrohodnosti.
I když samotný příběh má své slabiny, celkovému vyznění pomáhají právě herecké výkony obou hlavních postav. Rooney Mara přesvědčivě zahrála postavu Emily, která se před očima dokáže proměnit z pasivní a depresemi sužované ženy v drsnou postavu s vnitřním tajemstvím. Jude Law v roli psychiatra Jonathana Bankse hraje se zaujetím a civilně. Jako skutečný lékař by působil stejně solidně a o pacientky by neměl jistě nouzi.
Film přináší do našich kin zajímavé téma z lékařského prostředí, problematiku užívání antidepresiv a etiku lékařského povolání.
Nejnovější komentáře