Eddie Brock (Tom Hardy) a Venom (Tom Hardy) mají v plánu vydat se z Mexika do New Yorku. Cestou si najdou nové přátele a objeví temnou hrozbu, která ohrožuje celý vesmír. Tato bitva prověří schopnosti našich hrdinů a možná změní trajektorii partnerství Eddieho a Venoma. Budoucnost se stává nejistou, když se ukáže, že na existenci dvou přátel záleží osud jejich světa...
Společnost Marvel Comics na tom v jistém období nebyla nejlépe a v jistém období tak odprodala filmová práva na své nejpopulárnější superhrdiny, kdy tak aktuální Marvel Cinematic Universe musela do jisté míry budovat základy ve vodách těch méně populárnějších superhrdinů. Práva na většinu superhrdinů se stejně časem k Marvelu (nyní již spadající pod společnost Disney) vrátila k Marvelu, výjimkou zůstává Spider-Man. Studio Sony nejdříve realizovalo velmi úspěšnou trilogii Spider-Man od Sama Raimiho (první film z této trilogie bude možno zhlédnout tuto neděli v pražském Kině Mat), následně pokus o reboot v podobě dvojice filmů Amazing Spider-Man, po menším tápaní došlo ke spojení s Marvel Cinematic Universe. V roli Spider-Mana díky tomu nyní září Tom Holland, který se jako Spider-Man brzy objeví nejen ve své čtvrté sólovce, ale i v chystaných pátých a šestých Avengers.
Práva však pořád zůstávají doma u studia Sony a to si s právy na Spider-Mana může pořád zacházet dle toho, jak uzná za vhodné. I proto se krom cesty propojení s MCU a budoucí revoluční trilogie Paralelní světy ve studiu Sony kutí také filmy, které se věnují protivníkům z komiksů se Spider-Manem. I když se Morbiovi či Madame Web v kinech nedařilo, dvojice filmů Venom alespoň v kinech utržila téměř 1,4 miliardy dolarů. Byla tak jistá realizace Venoma 3. Podtitul „Poslední tanec“ slibuje závěr jedné kapitoly pro Eddieho Brocka i jeho titulního parťáka z vesmíru. Jak moc uspokojivým závěrem vlastně Venom 3 je?
U kritiků to už první dva filmy s Venomem neměly jednoduché a při veřejném dotazníku by se nejspíše většina shodla na tom, že taktika studia Sony realizovat Spider-Man filmy bez Spider-Mana je pořád jaksi podivná. Jestli ovšem nějaký ze Spider-Manových nepřátel mohl teoreticky obhájit své vlastní filmy, byl to zmíněný Venom. Scenáristka Kelly Marcel (zodpovědná za předchozí dva filmy i trilogii Padesát odstínů šedi) si v tomto případě odškrtla svůj režijní debut a.... vlastně těžko říct, zda se najde někdo pro koho třetí Venom vyloženě je. Většinu času totiž bude opět působit, že si dramaturgie dala ve stěžejních momentech pauzu, studio Sony neví, jak vlastně budovat svůj takzvaný „Sony’s Spider-Man Universe“ a především se třetím Venomem definitivně žene do slepé uličky. A ani zdánlivé světlo na konci tunelu v podobě případného crossoveru se Spider-Manem nejspíše Sony z kaluže úplně vyhrabat nezvládne.
Venom 3 nám tak představí novou ultra hrozbu v podobě Knulla, který by možná chtěl být nový Thanos. Vokální výkon Andyho Serkise zvládne dost možná i tentokrát zaujmout, digitálního zubáka by ovšem člověk nejradši viděl maximálně v nějakém direct-to-DVD pokračování Morbia či Madam Web. Jestli už v minulosti bylo na pováženou to, jak si studio Sony zahrává se svou nejsilnější značkou v podobě Spider-Mana, Venom 3 tyhle obavy nevyhnutelně jen potvrdí. Tam, kde v případě minulých dvou filmů většinu času byla vidět alespoň nějaká minimální snaha, v případě třetího Venoma už vyloženě trčí fakt, že se tu z lejna bič neuplete. Oscarový kameraman Robert Richardson například v případě druhého Venoma zvládl vydolovat pár krásných záběrů. Venom 3 alespoň po vzoru svých předchůdců neztrácí v tom, že dochází k nějaké várce kreativních nápadů. Venom tak v průběhu filmu využije i vzhled jistých zvířat (závěrečné titulky zvládnou zkrátit na čekaní dvě po-titulkové scény celou přehlídkou Venom-zvířátek). Jak je ovšem marketingová kampaň sebevíc nápaditá, filmu výraznější várka nápadů v součtu chybí.
Zvládá Venom 3 fungovat jako závěr trilogie? Do jisté míry v podstatě ano. V rámci humoru zůstává závěr trilogie konzistentní, Venom tentokrát ostatně míchá koktejly nebo tančí na ABBU. Chvílemi možná až přehnaně infantilní, pro cílovku prvních dvou Venomů dost možná opět adekvátní. Venom 3 zvládá mile překvapit tím, že zvládne přijít s pár funkčními emocionálními momenty, podobně funkční emocionální záblesky nechyběly ani u předchozích filmů. O to více zamrzí, že se snaha Venoma 3 být chvílemi skutečně vážnou záležitostí, kde se mimo jiné vynořují záblesky jako xenofobie vůči mimozemskému životu, je často zabalovaná humorem. Z filmu i proto trčí například Rhys Ifans, protože jeho podivná postava Martina by chvílemi ideálně seděla na míru Jaroslavu Duškovi.
Venom 3 je i díky tomu v zásadě mišmašem. Mišmašem, kde se pořád něco děje, ale pořád mišmašem. V minulém filmu došlo na Coming out titulní postavy, vztah Eddieho a Venoma už jakoby ovšem nebylo možné kamkoliv posouvat. Momenty, kdy Eddie trpí nějakou aktuální existenciální krizí a musí někdy udělat činy, kterých následně brutálně lituje, jsou vykupované momenty, kdy se z Venoma stává gambler a zjišťujeme, že má rád polohu na koníčka. Parker Selfridge z Avatara už by se jistě rád režisérky a scenáristky chvílemi zeptal, co to hulila za matroš.
Samotné finále tak servíruje celkem ošklivý a vlastně nepříliš přehledný digibordel, kterému se alespoň opět v stěžejní moment daří zahrát na emocionální strunu. Jak se příliš nedaří dát hloubku novým postavám jako je doktorka Teddy Payne v podání Juno Temple či generál Strickland v podání Chiwetela Ejiofora, alespoň vztah Eddieho a Venoma nějak funguje a i přes pochybnou hudební dramaturgii zvládne závěr udělat své. V jiných případech by toho možná bylo málo a pořád je na Venomovi 3 mnohého ke kroucení hlavou, v porovnání s dvěma předchozími filmy (i když jsou prakticky neomezeným generátorem meme) ze stáje propojeného světa Spider-Mana bez Spider-Mana se tu ovšem představuje mistrovské dílo. Nebo minimálně film, který má k němu mnohem blíže nežli nesnesitelný upír v podání Jareda Leta a jisté kvarteto nesympatických žen.
Kombinace road movie a buddy komedie nepostrádá také jisté díry v zápletce (na podstatu MacGuffinu jakoby samotné finále velmi rychle zapomnělo) a pořád to dohromady celé působí jako takový ten typ komiksového filmu, které vznikaly dávno předtím nežli komiksové médium našlo na stříbrném plátně svou ideální podobu. Přesto film zvládá sympaticky utíkat, protože se v něm pořád něco děje (a druhá po-titulková scéna je zdánlivě tak zbytečná, že není nutné si čekáním na ní prodlužovat přítomnost v sále). Trilogie Venom už na svém startu dost jasně vyložila na stůl karty, se kterými chce po zbytek své existence hrát, k pokerovému stolu již prakticky nemá cenu přisedávat bez povědomí z minula.
Venom: Poslední tanec tak zvládá alespoň obstát tím, že i tentokrát se nedá říct, že by šlo po řemeslné stránce o zanedbanou práci. Pořád je to očividně áčková produkce, Tomu Hardymu se vlastně snadno věří, že jde pro něj o jakousi formu emocionální rozlučky, akce přeci jen zvládá být tak nějak nápaditá a celé to jako celek zvládá pořád obstát jako neurážející guilty pleasure. Jít na Venoma 3 jako na dílo s nějakým existencionálním přesahem by pochopitelně byla velká chyba. Poslední tanec je jenom v součtu jaksi neurážející tečkou za trilogií, která nejspíš za pár let nebude patřit mezi ty uznávané klasiky superhrdinského žánru. Jak nám ovšem kolegové od upírů a madam pavučinek předvádí v posledních letech, komiksy ze stáje Marvelu jde pořád adaptovat mnohem tragičtějším způsobem. Snad na Vánoce v podobě Lovce Kravena dorazí milé překvapení.
Venom: Poslední tanec je pro fanoušky svých předchůdců..... nejspíš. Debutující režisérka Kelly Marcel neurážejícím řemeslem obstojí, její scénář má ovšem v průběhu několik problémů. Zaujme tak alespoň fakt, že Venom 3 zvládne obstát jako neurážející tečka za jednou kontroverzní komiksovou trilogii. Trilogie Venom si již dávno získala spousty fanoušků i odpůrců. Pokud člověk před uvedením třetího filmu nepatřil ani do jednoho tábora, dostane buďto blockbusterový paksvil a nebo neurážející komiksový výplach. Komiksové filmy si nicméně vzpomenou jak na lepší, tak i horší zástupce...
Nejnovější komentáře