Vaše cesta k této pohádce nebyla jednoduchá, co nakonec přesvědčilo, že jste roli Hodináře přijal?
Byla to souhra různých okolností – jednak mě pan producent Berčík oslovil jménem Jitky Rudolfové téměř dva roky před začátkem natáčení a v jejich průběhu se podařilo dát dohromady skvělé obsazení. Já se tak ocitl ve společnosti mladších kolegů, kterých si vážím a mám je upřímně rád. To asi rozhodlo.
Jaká je Jitka Rudolfová režisérka? V jakém duchu se nesla spolupráce s ní?
Jitka Rudolfová pracuje tiše a nenápadně - až tak, že jsem se musel průběžně ptát, jestli je spokojená s tím, co a jak dělám. Odpověď zněla, že by se ozvala, kdyby bylo něco špatně. Takže mi nezbylo než tomu věřit…
Hodinář není úplně kladná postava. Jak se vám hrál? Neměl jste chuť udělat z něj v pohádce většího dobráka, než jak ho Jitka ve scénáři vykreslila?
Měl jsem tendenci trochu obhajovat jeho lidské slabosti, nikoliv ho dělat lepším. Je to chytrák a despota, taky lakomec, který chce oklamat osud. Od začátku mi vadila jedna scéna s nožem, který se nakonec zredukoval na zavírací kapesní nožík, a situaci to odlehčilo.
Důležitou součástí postav jsou kostýmy. Hrajete rád v těch dobových?
Kostýmy, výprava a scéna jsou v této pohádce mimořádně zdařilé. Taková
péče o výtvarnou stránku věci se nevidí tak často. Volba období 19. století je originální a šťastná. Je to potěšení pro oko i duši.
Hodinářův učeň se natáčel také na krásných lokacích. Kde se vám líbilo nejvíc?
Místa natáčení měla velký rozptyl a kolegové se dost nacestovali. Mě se převážně týkal klášter v Doksanech a pak v Uherčicích u Znojma, které mám velmi rád. Do Kryštofova údolí u České Lípy bych se soukromě asi taky nikdy nepodíval, nejsem velký cestovatel.
Podle toho, co jsem slyšela od ostatních herců, bylo pro ně hraní s vámi největším zážitkem z natáčení stejně jako s vámi posedět v cateringu a povídat si. Těší vás tohle slyšet?
Na to se nedá odpovědět jinak, než že mě to opravdu a upřímně těší. Myslím, že se lidé, kteří se chtějí potkat, nakonec potkají, a projeví se to nejen v atmosféře, ale i ve výsledku, o který se společně snaží. Já tomu alespoň věřím.
Myslíte si, že žánr pohádky je nesmrtelný?
Žánr pohádky je nesmrtelný, ale nikoliv bezedný, a proto se jisté motivy a schémata chtě nechtě opakují a vzájemně se sobě podobají. Vymyslet, napsat a realizovat originální pohádkový příběh je kumšt. Pohádka režisérky Jitky Rudolfové je v mnoha ohledech atypická a originální, a to je, pevně doufám, dobré znamení.
Máte spočítáno v kolika pohádkách jste si za svou hereckou kariéru zahrál?
Bude jich asi dost, ale ne všechny se povedly natolik, abychom já i divák byli spokojeni a pohádková iluze aspoň načas uvízla v paměti.
Nejnovější komentáře