La Soupe aux choux je francouzský film režiséra Jeana Giraulta z roku 1981.
Komedie kombinovaná se sci-fi, adaptovaná podle stejnojmenného románu René Falleta z roku 1980, ve které si zahráli Louis de Funès (jehož je to předposlední film), Jean Carmet a Jacques Villeret.
Po uvedení do kin měl film - ve srovnání s obvyklými úspěchy Louise de Funèse - průměrný komerční úspěch a od odborné veřejnosti se dočkal převážně negativních recenzí. Veřejnost jej však považuje za kultovní film a v televizi stále dosahuje dobré sledovanosti.
Synopse
Dva dlouholetí přátelé žijí na venkovské vesnici. Je jim sedmdesát a mají pro sebe všechno. Claude Ratinier, známý jako „le Glaude“, je ovdovělý výrobce dřeváků. Francis Chérasse, známý jako „le Bombé“ kvůli svému hrbu, je studnař. Jejich vesnice Les Gourdiflots je zcela izolovaná od moderního života v Bourbonnais, pouze jejich dva domy jsou stará hospodářská stavení. Každý z nich zcela zanedbává své zdraví a kromě pernifláže denně vypije pět až šest litrů vína.
Jedné noci, po soutěži v prdění mezi oběma společníky, přistane na zahradě Le Glaude mimozemšťan v létajícím talíři z planety Oxo. Mimozemšťan uslyšel plynatost a myslel si, že je to jazyk, který ho žádá, aby zde přistál. Zneškodnil Le Bombého, který se chystal pobouřit celé okolí. Le Glaude náhodou pochopil, že bytost má hlad, dal jí jíst zelnou polévku a přezdíval jí „La Denrée“. Ten, který v této fázi mluví pouze borborygmami a pochutnává si na polévce, si ji vezme na svou planetu.
Příchody a odchody návštěvníka vyvolávají v sousedství rozruch, ale Le Glaude a La Denrée - který nyní mluví francouzsky - se spřátelí. Četníci nevěnují velkou pozornost svědectví několika žluťáků, kteří přišli tvrdit, že viděli létající talíř. Krátce nato mimozemšťan navrhne Glaudovi, aby se k němu připojil na jeho planetě, aby mohl všem Oxiánům předat výhody zelné polévky, ale ten odmítne s poukazem na to, že je přítelem Le Bombé. La Denrée odchází se zlatým louisem od Le Glauda poté, co mluví o své ženě „la Francine“, která zemřela před deseti lety. Z vlastní iniciativy nechá vzkřísit svou ženu, která ožije v pouhých dvaceti letech.
Rozdíl mezi oběma generacemi je do očí bijící. Nová Francine, která touží žít, si chce užívat života a ne se dřít, aniž by si ho užívala jako v předchozí verzi. Vydává se do vesnice, kde ji vyzvedne stejně stará Catherine Lamouetteová. Ve vesnici jdou nakupovat a Francine se obléká podle poslední módy. U Le Glauda se Francine opaluje ve spodním prádle, z čehož Le Glaude vybuchne a nechápe ji. Rozzlobená Francine mu prozradí, že ho za války v Berlíně podváděla s Le Bombé. Le Glaude chce Le Bombého přimět k přiznání tím, že mu vyhrožuje pistolí. Ten se přizná a Le Glaude mu odpustí. Mezitím Francine vede život dvacetileté dívky: zamiluje se do mladého dráždiče a zanechá Le Glauda hluboce smutného.
La Denrée se vrací na Zemi a oznamuje, že zelná polévka byla považována za zdroj potěšení, přičemž „potěšení“ je na Oxo revoluční pojem. La Denrée pokročil a navrhne Le Glaudovi, aby přišel na planetu Oxo, kde by pěstoval zelí, vařil polévku a dožil se 200 let jako on, Le Bombé a jejich starý kocour. Navíc La Denrée přiveze zpět zlatý louis poté, co ho nechal rozmnožit po stovkách. V této době starosta v obci oznamuje výstavbu zábavního parku a sídliště v Gourdiflots. Navštíví Le Bombé a Le Glaude, aby jim vysvětlil svou teorii o „ekonomické expanzi“: parkování, lehátka, „opičí kámen“ a požádal je, aby odešli. Návštěva skončí špatně a oba staří přátelé vyhodí starostu ze svého pozemku. Starosta v reakci na to postaví kolem obou domů ploty a z obou přátel se k jejich nelibosti stane místní atrakce. Brzy se na ně přijdou podívat hordy zvědavců jako na zvědavou zvěř.
Glaude, zmítaná vzestupy a pády moderního života, odhalí plány Denréeho deprimovanému a sebevražednému Bombemu a prozradí mu existenci posledně jmenovaného a planety Oxo. Rozhodnou se emigrovat do Oxo. Před odjezdem pošle Le Glaude Francine, která se stala servírkou, zlatý louis v dopise. Francine začne vzlykat. Film končí tím, že La Denrée, Le Glaude, Le Bombé a kočka šťastně odlétají do Oxo a další loď odváží dva staré domy Gourdiflotových ke hvězdám.
Produkce
Geneze a vývoj
La Soupe aux choux je filmovou adaptací stejnojmenného románu René Falleta, který vyšel v lednu 1980 ve francouzském nakladatelství Denoël. Louis de Funès knihu objevil rychle po jejím vydání, na radu svého syna Patricka de Funèse nebo producenta Christiana Fechnera, a „zamiloval si její milostnou píseň k zemi a její velkorysost, její soucit s těmi, které moderní doba opustila, její hlubokou ironii vůči všem pokusům o změnu světského řádu věcí na venkově“. Práva na adaptaci románu koupil Christian Fechner, hercův „stálý“ producent od filmu L’Aile ou la Cuisse z roku 1976. Louis de Funès se se spisovatelem setkal a s pomocí Jeana Halaina se sám ujal adaptace románu. Ten, syn režiséra André Hunebelleho a podle Christiana Fechnera „dobrý řemeslník jistého francouzského stylu komedie“, spolupracoval s Louisem de Funèsem mnohokrát při psaní scénářů, včetně toho k L’Avare.
Společně odstranili některé okrajové příběhy přítomné v románu, aby nezdržovali hlavní děj.
Celkově je film poměrně věrný knize. Režisér Yves Robert varoval de Funèse před složitostí adaptace Falleta na filmové plátno, protože předchozí adaptace byly jen zřídka úspěšné, a především mu poradil, aby do filmu nezahrnoval scénu „petomanie“, která byla naprosto neproveditelná.
„Každý den, po dobu pěti měsíců, jsme se scházeli v kanceláříchprodukční společnosti, s Jeanem Halainem, autorem scénáře, a Jeanem Giraultem, režisérem. Knihu Reného Falleta jsme úplně odložili a zrekonstruovali ji pomocí vizuálních gagů. Po natáčení jsem se také podílel na mixu a střihu filmu“
- Louis de Funès, 1982.
Louis de Funès pokračoval ve spolupráci s Jeanem Giraultem. Uvažoval také o spolupráci se svým přítelem Jeanem Chouquetem, televizním režisérem, kterému chtěl svěřit L’Avare.
Casting
Od začátku projektu Louis de Funès uvažoval o Jeanu Carmetovi pro roli „Bomby“. Často spolu hráli ještě v době, kdy Louis de Funès nebyl známý (tj. před Četníkem ze Saint-Tropez v roce 1964). Od té doby se Jean Carmet proslavil - podobně jako de Funès opožděně - také významnými rolemi ze 70. let. V jednom ze svých prvních dopisů René Falletovi z dubna 1980 se de Funès pro tuto roli zmiňuje také o Jeanu Lefebvrovi.
Jacques Villeret hraje mimozemšťana z planety Oxo, kterému „le Glaude“ přezdívá „la Denrée“. Christian Fechner chtěl, aby si Louis de Funès po Colucheovi ve filmu L’Aile ou la Cuisse opět zahrál po boku herce z mladé „nastupující generace“. Kromě Villereta byl pro tuto roli zvažován ještě jeden mladý herec: Olivier Lejeune, který už s Louisem de Funèsem spolupracoval na natáčení Dobrodružství rabína Jakuba. Více odpovídal fyzickému vzhledu postavy v románu, „vysokého, velmi hubeného chřestu“, a byl podporován Jeanem Giraultem. Po zkouškách s producentem, režisérem a Louisem de Funèsem byla role svěřena Jacquesu Villeretovi. Louis de Funès ho však varoval: „Mohla by to pro vás být velmi velká role, ale také konec vaší kariéry.“ Byl si vědom rizika, které s sebou natáčení s ním nese. Ačkoli La Soupe aux Choux nebyl jeho prvním filmem, skutečně odstartoval kariéru Jacquese Villereta, který se do té doby „hledal“ ve filmech velmi odlišných žánrů a ambicí (zejména s režisérem Claudem Lelouchem).
Roli Amélie Poulangeardové, bláznivé stařenky z vesnice, dostala Claude Gensacová, kterou měl Louis de Funès při natáčení rád po svém boku a která často hrála manželky jeho filmových postav (mimo jiné Josépha, ženu četníka Cruchota z filmu Četník se žení). Stejně jako ve filmu L’Aile ou la Cuisse, kde byla oblečena jako stará sekretářka, je herečka opět téměř k nepoznání. Christine Dejoux, která od dětství vášnivě obdivuje Louise de Funèse, je vybrána pro roli Francine, manželky Clauda Ratiniera, kterou La Denrée vzkřísil v podobě, v jaké je na svatební fotografii. Pocházela z kavárny La Veuve Pichard v Colucheově doprovodu a proslavila se účastí ve skeči Le Schmilblick, v němž parodovala Simone Garnierovou.
Bratra staré bláznivé ženy, který je hercem podle slov své sestry, hraje Max Montavon, herec, k němuž má Louis de Funès velmi blízko a který hraje vedlejší role v mnoha jeho filmech (Le Grand Restaurant, Fantômas se déchaîne, Fantomas contre Scotland Yard, Le Petit Baigneur, Les Grandes Vacances, Hibernatus, L’Aile ou la Cuisse, L’Avare a další) a který s ním bude v následujícím roce opět spolupracovat ve filmu Le Gendarme et les Gendarmettes. Henri Génès hrál vrchního brigadýra v Jaligny, poté co hrál četníka z Carcassonne ve filmu Le Corniaud (1964) a komisaře ve filmu L’Avare. Objevil se také ve filmu Le Gendarme et les Extra-terrestres, kde hrál majitele restaurace Le Cabanon. Jean-Pierre Rambal propůjčil svůj hlas vypravěči, který film otevírá, poté, co byl četníkem v brigádě Saint-Tropez ve filmu Le Gendarme et les Extra-terrestres. Francinina přítele Roberta hraje Philippe Ruggieri, který se v malé roli objeví i ve filmu Le Gendarme et les Gendarmettes.
Natáčení
Podle románu René Falleta by se měl příběh odehrávat v Jaligny-sur-Besbre ve francouzském regionu Allier. Probíhala od 6. července do 18. září 1981. Ve filmu je vidět vesnice Champeaux (radnice, pošta, pekárna, náves); pekárna je v jedné scéně použita tak, jak je, a v jiné je převlečena za obchod s oblečením. Domy obou hlavních hrdinů byly pro film postaveny v Évry-Grégy-sur-Yerre na poli nedaleko převorství Vernelle. Na konci natáčení byly demontovány. Fiktivní vesnice Gourdiflots viditelná na začátku filmu se nachází poblíž hradu Montjay (Les Trayants) v Bombonu, z budov jsou dnes ruiny. Film se natáčel v Seine-et-Marne ještě z jednoho důvodu, který se týkal zdravotních problémů herce Louise de Funèse: od roku 1974, kdy prodělal první infarkt, měl vážné problémy se srdcem. Herec byl od té doby velmi slabý. Natáčení v pařížském regionu uklidnilo pojišťovny i producenty, protože herec měl v případě srdečních problémů rychlý přístup do velkých nemocnic. Pojišťovna nařídila: „V noci nenatáčet, v noci spí“. Byly postaveny dva domy, které vidíme ve filmu, zeleninová zahrada a další kulisy. Po dokončení denních sekvencí se domy přesunuly do studia v Épinay, kde se natáčely noční sekvence. Vzhledem k tomu, že se noční sekvence natáčely po dobu pěti týdnů, nepřicházelo pro Louise de Funèse v úvahu natáčení od 21:00 do 5:00 hodin (zákaz pojišťovny).
Stejně jako v případě L’Avare se Louis de Funès otevřeně dělil o režii filmu s Jeanem Giraultem, přičemž první se staral o režii a herectví, zatímco druhý se staral o technickou stránku. Na rozdíl od jejich předchozí spolupráce není Louis de Funès uveden jako spolurežisér. Místo pravého vína museli herci pít obarvenou vodu, což Jeana Carmeta, milovníka dobrých vín, velmi vyděsilo: „Na jednu scénu jsem polykal litr obarvené vody. Louis de Funès poprvé ve své kariéře natáčel s kontrolní obrazovkou, která mu umožňovala okamžité sledování záběrů a stala se pro herce nepostradatelným pracovním nástrojem. Herec s sebou vždy nosí původní román, aby měl jistotu, že scény, které natáčí, jsou přesné.
„Louis není na place technik. Je režisérem herců. Chodil s Falletovou knihou pod paží: byla to jeho bible! Pokud se vyskytl sebemenší problém, konzultoval ho (...) Vyprávěl příběhy, které se mu staly nebo které znal, a vyprávěl je tak dobře, že na konci jste byli úplně ve správném rozpoložení. (...) Co se týče jeho způsobu práce, neprozradím nic, když řeknu, že mě překvapil - tím, že jsem mu četl přes rameno! - některé poznámky, které si psal na okraj svého scénáře: týkaly se lidí, které znal, nebo dokonce členů jeho rodiny (...) Jsou to věci, které mu pomáhají, a právě díky celému tomuto nahromadění postřehů jeho postavy často nacházejí svou existenci. „Podle Christiana Fechnera by Louis de Funès rád pracoval v jiném rejstříku, vyzkoušel si jiný herecký styl, ale nemohl. Producent poznamenává, že některé scény s Francine obsahují krátké „emotivní momenty“: „Je to jeden z mála případů v jeho filmografii - ne-li jediný - kdy souhlasil s tím, že zahraje něco okouzlujícího, dojemného, smutného a velmi upřímného. Evokace Francine nebo jeho interakce s Le Glaudem vyvolávají v hercově výkonu skutečné pasáže něhy. Během rozchodu s Francine pláče vážně, na rozdíl od předchozích filmů, kde měl jeho pláč rozesmát svou groteskností nebo pokrytectvím.
Během natáčení Louis de Funès podporuje, radí a uklidňuje mladého Jacquese Villereta a vysvětluje mu, že italský herec Totò, největší evropský komik poválečného období, s ním dělal totéž, když spolu na konci padesátých let hráli ve hře Totò v Madridu.
V pátek 31. července 1981 slavil Louis de Funès narozeniny a štáb mu daroval sadu filmů Super 8 od Laurela a Hardyho, které obdivoval.
Navzdory radám Yvese Roberta Louis de Funès do filmu zařadil scénu soutěže v prdění mezi Glaudem a Bombé a usoudil, že je provedena „způsobem, který není hrubý, je velmi vtipný. Prdící zvuky Le Glaude a Le Bombé vydávali imitátoři ve studiu:
„Produkce filmu, aby mohla vydávat zvuky různých flatulencí, najala imitátory. Střídali se ve vydávání různých prdů. Louis a já jsme tam poslouchali různé zvuky. Dohadovali jsme se o nich a zjišťovali, že ten či onen prd je lepší než jiné. Znělo to asi takto: „Tenhle je pro mě! - Ne, pro mě! - Ale poslouchej, je tlustá jako ta moje! - Není tlustá, je kulatá, vyhovuje mi víc! - A tenhle? - Tohle je pro vás! - Ale ne, není! - „Ale ano, je to suché...“
- Jean Carmet.
Speciální efekty
Guy Delécluse, zodpovědný za design planety Krypton ve filmu Superman, vytvořil létající talíř ve filmu La Soupe aux choux. Film je známý také díky hlavnímu motivu soundtracku, elektronickému folk-synthpopovému motivu inspirovanému Bourbonnais, který složil a na syntezátory zahrál Raymond Lefèvre (nástroj, který poprvé použil pro hudbu k filmu Četník a mimozemšťané). Téměř 40 let po svém vzniku tento motiv stále identifikuje film a zůstává ve Francii populární.
Téma akordeonu, které ve filmu hraje „le Bombé“, je úryvek z La Valse brune. Pro lunapark použil Jean Girault beze změn píseň Parade à Saint-Tropez, kterou složil Raymond Lefèvre pro závěrečnou scénu filmu Četník a mimořádní hosté.
Vydání
Měsíc před uvedením filmu do kin se Louis de Funès vydal na pařížský Salon de l’Enfance, kde byl létající talíř vystaven.
La Soupe aux choux byl uveden do kin 2. prosince 1981. Producent Christian Fechner připravil pro film velkou reklamní kampaň. Film byl nejprve uveden v „exkluzivních kinech“: 21 kin v Paříži, 23 kin na pařížských předměstích a 21 kin ve zbytku Francie. Navzdory neúspěchu filmu L’Avare (předchozího filmu Louise de Funèse, který byl uveden v předchozím roce) byl o film mezi diváky zájem, neboť během prvního týdne se prodalo 198 001 vstupenek, a to pouze ve 44 pařížských kinech. Ve třetím týdnu byl film ve Francii promítán na 269 plátnech. Promítání v těchto exkluzivních kinech přineslo tržby ve výši 6,6 milionu franků.
Box-office za první týdny uvedení filmu, týden po týdnu, v Paříži a na předměstích
Box-office prvních měsíců uvedení filmu, týden po týdnu, ve Francii
Na konci prvního uvedení do kin přilákala La Soupe aux choux ve Francii něco přes 3 miliony diváků.
Kritické přijetí
Při uvedení filmu do kin producent Christian Fechner neuspořádal speciální projekci pro novináře - jako tomu bylo v případě L’Aile ou la Cuisse - a dokonce odmítl umožnit filmovým kritikům zhlédnout film během prvního týdne uvedení. V deníku Le Monde komentoval tento vzácný zákaz kritik Jacques Siclier:
„Filmovým kritikům, kteří mají díky profesnímu průkazu vstup do kin zdarma, je toto právo během prvního týdne exkluzivity filmu La Soupe aux choux odepřeno. Ať už o něm mluvili dobře nebo špatně, nikdy neměli vliv na komerční úspěch filmů Jeana Giraulta s Louisem de Funèsem (například série Četník). Že bychom se tentokrát obávali, že od tohoto filmového guláše odvrátí diváky tím, že jim strčí nohy do polévky?“
- Jacques Siclier, Le Monde, 5. prosince 1981.
Od následujícího týdne se objevily recenze. Mezi vzácnými pozitivními recenzemi se objevila i ta od Roberta Chazala z France-Soir, věrného příznivce všech filmů Louise de Funèse (v roce 1977 napsal hercův životopis), který hovořil o „robustní komedii - někdy s lehce hořkým smíchem - [která] dává Louisi de Funèsovi a Jeanu Carmetovi příležitost vytvořit duet s velkou chutí“. Výkon Louise de Funèse byl některými kritiky chválen. Danièle Heymannová v L’Expressu rovněž ocenila výkon Louise de Funèse („Matois, finaud, jubilant, ke svému klasickému panoptiku atrabilního úderníka přidává nový prvek: něhu“), ale litovala nedostatku charakteru v režii Jeana Giraulta: „V La Soupe chybí vůdce. Tedy ředitel. Jean Girault se v titulcích filmu de Funès objevuje podvanácté. Fufuův pohádkový kmotr se zjevně vzdal veškeré autority. Rytmus, tón, vyznění, to vše je ovlivněno.“
Většina kritik je negativní, kritizuje režii Jeana Giraulta, zradu původního románu Reného Falleta a dětinskost některých gagů. Jacques Siclier v deníku Le Monde hovořil o „frašce [...], která je nudná a vulgární“, a prohlásil, že „de Funès už nás moc nerozesměje“. Mezi kritiky, kteří film považovali za velmi špatnou adaptaci Falletova díla, patřili i ti z Les Nouvelles littéraires a Claude Baignères v deníku Le Figaro:
„Bohužel Jean Girault, který se nespokojil s tím, že se považuje za režiséra, se tentokrát pustil do adaptace. Nepořádek je obrovský, katastrofa nezměrná. Z románu nezbylo nic: Falletův elán a talent smetlo děsivé tornádo nicoty, které smetlo i dokonalé umění Louise de Funèse a Jeana Carmeta.“
- Les Nouvelles littéraires, 10. prosince 1981.
„Falletovo pero nakreslilo prostřednictvím barvitých dobrodružství skutečný filozofický příběh, z něhož film nezanechává nic. Snad s výjimkou křivého, podezíravého, kritického nebo něžného pohledu Jeana Carmeta. Zbytek se však omezuje na obvyklé štěkání, rošťácké běsnění, koulení očima a mlaskání jazykem de Funèse, který jako by zapomněl na svou postavu a omezil se na obyčejné hraní. Claude Baignères, Le Figaro, 4. prosince 1981 Většina kritiků se nakonec s humorem zmiňuje o plynatosti, která film provází. Télérama říká: „Jean Girault se zde podepsal pod nechutný film. Dýchá z něj hloupost a nezdravý galicismus. Vyhněte se mu“ a Le Canard enchaîné mluví o „filmu, který nestojí ani za prd“. Dominique Jamet z Le Quotidien de Paris uzavírá svou vražednou recenzi s názvem „Navet“ takto: „Nesnesitelná vulgarita, matoucí a ponižující nicotnost tohoto filmu, který chce být zjevně autentickým produktem naší země a který je bezesporu vedlejším produktem národní kinematografie, má jedinou zásluhu - nespornou: ukazuje, jak hluboko je možné klesnout, aniž by to podporovalo sebemenší sankce. Ve vězení za průměrnost, navrhl Montherlant. Z tohoto důvodu by si Jean Girault bezpochyby zasloužil doživotí, i kdyby byl trest smrti zrušen.
- Dominique Jamet, Quotidien de Paris, 15. prosince 1981.
Analýza
La Soupe aux choux „obžaloba proti vylidňování venkova“, zejména pro novináře Juliena Jouanneaua. Film je v souladu s filmy L’Aile ou la Cuisse a La Zizanie, které odsuzují změny způsobené industrializací francouzské společnosti.
Postava Le Glaude je protipólem Louise de Funèse, který nehraje svou obvyklou roli šéfa nebo vůdce, nemá podřízené, které by týral, ani nadřízené, kterým by pochleboval. Opouští svou klasickou postavu městského šéfa, průmyslníka v obleku a kravatě, a hraje starého venkovana, prostého, chudého a pěstujícího s Le Bombé opravdové přátelství. Hraje prostého, chudého, starého sedláka, který pěstuje opravdové přátelství s Le Bombé. Poté, co hrál bohaté muže na špici moderny, zejména co se týče materiálních vymožeností, je zde utlačovaným mužem, kterého moderna opustila.
Francine je v de Funèsově filmografii samostatnou ženou, odlišnou od postav manželek v jiných filmech Louise de Funèse. Vztah mezi ní a Le Glaudem je něžnější než u předchozích manželek hercových postav. Ačkoli ženy, které Claude Gensac hrál, byly někdy finančně nezávislé (Josépha v Četníkovi se žení nebo Edmée v Hibernatovi), Francine je první postavou, která se zcela emancipovala od role tradiční manželky a nechala svého muže, aby si užíval svého vzkříšení.
O filmu
Úspěch v televizi a současné uznání
Po uvedení v kinech přilákal film La Soupe aux choux něco přes 3 miliony diváků, největší úspěch však zaznamenal v televizi. Stejně jako mnoho jiných kultovních filmů byl i tento film od svého prvního francouzského vysílání 10. ledna 1984 na stanici Antenne 2 často reprízován. Dne 1. ledna 2008 se France 2 dostala na první místo s pozdně odpolední reprízou filmu, kterou sledovalo téměř 5 milionů diváků, což představuje 29,6 % trhu. Během patnáctého vysílání ve francouzské televizi 18. dubna 2013 na stanici France 3 film sledovaly více než 4 miliony diváků, což představuje 15,8 % podíl na trhu, čímž se tento veřejnoprávní kanál zařadil na druhé místo za TF1. Dne 4. července 2019 přilákal film vysílaný na France 3 1 764 000 diváků, což představuje 9,5 % podíl na trhu, za M6 a TF1. 28. března 2020 na France 2 (2 916 000 diváků).
Zdroj: Francouzská Wikipedie
Nejnovější komentáře