Recenze z 6. prosince 1998



Zorro je úchvatné romantické dobrodružství lásky a cti, tragédie a triumfu, zasazené do období boje Mexika za nezávislost na ocelové pěsti Španělska. Je rovněž povznášející, rozpustilou šermovačkou o tom, jak zpustlý bandita, jenž o sečných zbraních zná pouze „tím špičatým koncem do toho druhého chlapa“, je proměněn na elegantního hrdinu.

Objektivně uznávám, že obecně ve mně šermovací souboje nevzbuzují veliké nadšení, protože z nich tolik prosakuje umělé aranžmá. Nejhorší požadavek ze všeho je, aby hrdina nevypadal jako krvežíznivý, bezohledný vrahoun, takže ať šermuje, jak šermuje, vždycky své protivníky (s výjimkou jednotlivě vybraných brutálních zloduchů) nějak odrazí, omráčí či svalí, aniž by svého břitu aktivně užil. Naopak zlí knechti, třebaže dorážejí i v devíti na našeho obratného hrdinu, nemohou nikdy píchnout naráz, anžto by náš oblíbenec šel takto šmahem do kytek a děj by byl v kýblu. Nakonec to vypadá, že kdyby všichni odložili svá pichla a bodla prostě se jenom mlátili, vyšlo by to nastejno; to by pak ale neměli tu... ehm, čest.


Uzlem celého děje je (velmi správně) žena, krásná Elena. Celkem čtyři chlapi o ni usilují, z toho dva a dva z jiných než milostných důvodů, což je, pravda, oživením standardního klišé. Mladá dáma, jež mimochodem prokazuje značnou emancipační vyrovnanost hodnou 90. let tohoto století, jak káže naše politická korektnost, však dle mého názoru musí trpět těžkou krátkozrakostí, jelikož pouhá škraboška na tváři hrdinově jí zabrání spojit si salonního elegána s pochybným banditou, do nějž se na ulici hned, ach, zamiluje...
Ze svého ranného dětství si matně pamatuji stařičké filmy o Zorrovi, promítané v televizi. Tenkrát mě okrajově pobavily, leč nezanechaly větších stop. Dnešní Zorro: tajemná tvář je jim na roveň postaveným oprášením legendárního hrdiny, s rozumným a schopným obsazením, implicitně směšným, kýčovitě romantickým dějem a dobrým koncem. Jaxem už psal, pokud děti rády šavlovačku, hurá s nimi do kina. I mně nakonec ty dvě hodiny z jedenácti v letadle lépe uběhly s filmem než bez něj.
Tenhle druh filmů je věčný -- sám o sobě říká: „Pamatujte si, i kdyby Zorro zemřel, vždycky se nějaký další najde.“
Hodnocení: SLABÉ


POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
- Starý Zorro už vážně měl na čase jít do důchodu, když se nechal potrouble překvapit doma svým úhlavním nepřítelem.
- Dvacet let ve vězení typu, jaké je ve filmu předvedeno, zanechá následky, přinejmenším chrup by se asi nezachoval.
- Zatímco mladí a staří chlapi se mlátí ve jménu cti a za lásku a smysl svého života, ženská (láska a smysl jejich života) musí jít a osvobozovat desítky (stovky?) chudáků odsouzených k bezprostřední smrti -- ti čestní chlapi na to nemají zrovna čas.
- Kromě toho, že rozbil hromadu nádobí, pobořil několik budov, ukradl koně a zmlátil plno lidí, neudělal Zorro pro prosté občany Kalifornie nic užitečného -- přesto je lidovým hrdinou.
- Montero se vrací ze Španělska a přistává v poměrně osídlené Kalifornii -- na opuštěné pláži kdesi v pustině. Kalifornie v té době měla už dost slušných přístavů, např. Monterey. I tak by vylodění nedávalo smysl, protože by daleko spíše přijel z Evropy do Mexického zálivu a pak dále jel koňmo/vozem. Že by to bral kolem Afriky a skrz celý Tichý oceán, nebo obeplouval Jižní Ameriku?
Photo © 1998 Tristar Picture

















(4,91 z 5)