Kdo by si tehdy pomyslel, že se zombie horor v režii Dannyho Boylea stane milníkem žánru. 28 dní poté přišlo nenápadně, s nízkým rozpočtem a bez pozlátka, přesto dokázalo otřást zažitými představami o „živých mrtvých“. Film, jenž oživil nejen virální apokalypsu, ale i kariéru několika tvůrců, rozdělil publikum, vyděsil kritiky a stal se nečekaným kultem počátku 21. století. Původní recenze byla napsána 30. 7. 2003.
Danny Boyle je zpátky! Zároveň s tímto tvrzením se však nabízí otázka, zdali zrovna já mám oprávnění tohle tvrdit. Adaptace Pláže Alexe Garlanda, přestože byla kritiky převážně rozcupována a diváky přijata velice různorodě, v očích mých nijak vážně neselhala a tituly jako Mělký hrob či Trainspotting nepotřebují žádnou reklamu. Abyste mi porozuměli, mnohem skeptičtěji jsem vzhlížel k Boyleovu poslednímu snímku 28 dní poté, zpracovávající těžko zvládnutelné téma „živých neživých“. A jak se později prokázalo, tento předběžný názor mi nijak nevyvrátily ani první ohlasy poroty jednoho nejmenovaného filmového měsíčníku. Když mi to pak nedalo a na film se vypravil do kina, po jeho strávení jsem se ocitl v pozici člověka (a nemám z toho přílišnou radost), který se tak trochu stydí za interpretaci svého postoje.


No nic… nic zvláštního. Jakmile však Jim vypije Pepsi, aby se měl z čeho zaplatit film, a opustí přitažlivě chladné prostředí špitálu, dozvídá se také to, že je prosta života nejenom nemocnice, ale rovnou celý Londýn, Anglie, Ostrava atd. Nikde ani živáčka, jen nepořádek a vraky hořících aut. A to je stále jenom začátek. Když se Jimovi nedostane odpovědi ani na desáté „Hello“, rozhodne se zavítat do blízkého kostelíka. Po konfrontaci s jeho „vlídnými“ obyvateli a následném úprku do útrob londýnské podzemky si dá všech pět dohromady a vyloučí variantu, že by ona liduprázdnost byla důsledkem spotřebování všech zásob minerální vody Mattoni. Ono to totiž v Londýně, ač to tak na první pohled nevypadá, žije a zvlášť v nočních hodinách zde není nouze o ryzí adrenalinovou zábavu balancující na hranici infarktu…

Boyleovi zombies se navíc od těch „běžných“, kteří zasedají v redakci Bazooky, výrazně liší. Ti novodobí útočí nejenom ve skupinách, ale také sólově, stovku zvládají rychleji než sebelépe nadopovaný Mórys Grýn a své výpady podnikají zásadně v noci, kdy je viditelnost jak na plátně, tak v kinosále nulová. Samozřejmě nechybí již zaběhlé riziko nákazy, které je však umocněno na desátou díky době, za níž se jedinec po infekci přemění v zombie. Jinými slovy: nuda k posrání se nekoná.
Nicméně se nenechejte oklamat. Přestože tomu průběh mé recenze nenapovídá, ani Boyleovo dílo není bezchybné. Zážitek z filmu je občas nepříjemně nabouráván viditelně nízkým rozpočtem, jindy se člověk neubrání pocitu zdlouhavosti a dále je tu konec, který se naprosto vymyká z celkové stísněné atmosféry snímku a tak trochu připomíná „Happy End“ Spielbergova Minority Report (být po mém, utnul bych příběh ve chvíli nárazu do zamčené brány). Na druhou stranu neabsentují scény, které vám mírou použitého násilí vyrazí dech (ať už mám na mysli finále ve stylu 8 mm nebo scénu, kdy Selena vykuchá svého někdejšího parťáka), ale ani černý humor, napětí, trocha té romantiky či „lekací“ zvukové efekty.
Takže sečteno a podtrženo: v rámci kinematografie jako celku se možná nejedná o nic objevného, avšak v rámci zombie hororů patří 28 dní poté rozhodně k lepšímu nadprůměru.






















 (4,91 z 5)