Atmosféru na place filmu George Millera Furiosa: Sága Šíleného Maxe lze téměř beze zbytku definovat těmito dvěma kinetickými stavy. Tady, na pustých pláních Broken Hillu v Novém Jižním Walesu, se proti prastarému tichu rozbíhají a zastavují motory, zatímco Millerův štáb prochází přípravou vozidel. Pokaždé, když se motor roztočí na maximum, je scéna propláchnuta dávkou organizovaného chaosu. Nabíjí to energií, povzbuzuje. Ale když písty zpomalí a země se vrátí do přirozeného stavu klidu, zůstává jisté napětí. Očekávání narůstá, což herce a štáb naplňuje zvýšeným vztahem k natáčenému filmu, k vyprávěnému příběhu.
Není podstatné, zda jsou okolnosti vykalkulované, nebo organické (nebo obojí). Důležitý je tvůrčí rozruch, který tento přístup vyvolává. Jeho účinek se projevuje v práci Millerových tvůrců a řemeslníků. Nad pouštními písky se tyčí mohutná válečná plošina, pečlivě dovybavená všemi slavnými mastnými bravurami nechvalně proslulé estetiky „Pustiny“. O kousek dál pracují mechanici na podobně nadupaném muscle caru. Tým zkušených kadeřníků a maskérů neúnavně pracuje na dvou hlavních představitelích filmu, zatímco kaskadérský tým nacvičuje na další den bourání, válení a otáčení. A uprostřed toho všeho stojí klidný hlavní hrdina, který se zdá být uprostřed takto strukturovaného šílenství jako doma.
„Myslím, že všechny filmy jsou tak či onak alegorické,“ říká Miller na začátku odpovědi na otázku, kterou jsem mu položil ohledně původu jeho příběhu o Furiose. „Jako lidské bytosti, ať jsme kdekoli v čase a prostoru, máme stejné vzorce chování. I když se příběhy Šíleného Maxe odehrávají v nějaké degradované budoucnosti, stále se vracíme k chování, které je středověké nebo předstředověké. Svým způsobem je to posun dopředu do minulosti, a když se na to díváme v současnosti, poměřujeme to se současným duchem doby a s věcmi, které zažíváme v naší době.“
Millerův předchozí film, brilantní Mad Max: Fury Road, je plný momentů zachycujících osudovou rovnováhu mezi zrychlením a zpomalením. Vezměme si třeba úvod filmu: Max Rockatansky po úlevě nasedá do svého vozidla a odjíždí do pouště. Ticho. A pak se na plátně objeví houf válečných chlapců, kteří jsou mu v patách. Efekt je strhující a niterný - benzinový chaos, který je o to účinnější, že mu předchází těžké ticho. Zdá se, že Miller objevil jisté kouzlo ve filmovém propojení těchto dvou principů, a to jak na plátně, tak v zákulisí.
„Na té nejjednodušší úrovni,“ pokračuje Miller, „je Furiosa o někom, kdo je od domů jako dítě, dá si slib, že se vrátí, a celý život se snaží dostat domů. Je to odysea. Smyslem odysey nejsou ani tak samotné události, které se odehrávají, jako to, co se děje s duší hlavního hrdiny. Jde o to, kým se stane.“
V případě Furiosy - příběhu o původu hrdinky, který se vyrovná Šílenému Maxovi ve filmu Fury Road - potřeboval Miller najít herce, který by dokázal ztělesnit hrdinku v období jejího dospívání a vývoje, aniž by přitom obětoval cokoli z vrozené drsnosti postavy. A tak se objevila Anya Taylor-Joy.
„Bylo to v polovině natáčení a přišla mi zpráva od režiséra Edgara Wrighta, s nímž jsem pracovala, že si se mnou chce George Miller promluvit,“ vypráví Taylor-Joyová, která právě finišuje v kostymérně. „Celé mé tělo bylo jako pod proudem. Měli jsme s Georgem FaceTime a on mi kladl všechny ty lehce záhadné otázky: „Jak dobře umíš jezdit na motorce? Jsi ochotná dělat vlastní kaskadérské kousky? Nakonec mi vysvětlil, že dělá prequel k Fury Road, příběh
Furiosa, a zeptal se mě, jestli by mi nevadilo zúčastnit se konkurzu. Chtěl, abych přednesl řeč z filmu Network, proslov „Mad as Hell“. Je to v podstatě rozzlobená prosba hlasatele zpravodajství, který požaduje, aby se lidé postavili a bojovali za to, co je správné, protože svět, ve kterém žijí, je tak ďábelský.“
Ptám se Taylor-Joy, jaké to bylo, když se dozvěděla, že roli získala. „Byla jsem sama ve svém bytě v Belfastu,“ vzpomíná s úsměvem. „Běhala jsem po celém bytě a křičela.“
Vzít na svá bedra pověst tak uctívané postavy by nebyl malý úkol. Joy se vrhla do příprav na roli, protože ji čekala spousta kaskadérských kousků a epické podívané. Producent Doug Mitchell seděl v první řadě a sledoval její proměnu.
„Vrhla se do toho dlouho před přípravou,“ říká Mitchell. „Není zrovna svalnatá, takže musela projít velmi přísným a náročným tréninkem. Měla pět trenérů - osobní trenéry, akční trenéry, trenéry boje, motorky, auta a tak dále. Pracovala se všemi těmito různými profesionály a zdálo se, že ji to opravdu baví. Dala si na tom záležet a myslím, že v této roli podává ohromný výkon.“
Miller Mitchellovým názorům sekunduje: „Svět Furiosy je velmi lakonický. Slova jsou používána jako forma okázalosti. Nejsou rekreační, jsou tu prostě proto, aby sdělovala podstatné informace. Tyto postavy toho moc nenamluví, takže toho musí hodně říct už jen tím, že jsou přítomny před kamerou. Anya to umí na jedničku.“
Furiosina nemesis - zvrácený demagog z Pustiny známý jako Dementus - je charismatickou protiváhou v její snaze o návrat domů. Miller ho popisuje takto: „Dementus je válečník, který spadá do stejného vzorce jako mnoho historických postav: Dementus se podobá Čingischánovi, Hannibalovi, lidem, kteří se vydali na pochod přes obrovskou rozlehlou zemi a pohltili všechny její zdroje, aby si ji podmanili. Tento vzorec se v dějinách opakuje stále dokola.“
Pro ztvárnění rtuťovitého, ale uhlazeného antagonisty se Miller obrátil na svého australského kolegu a mezinárodní superhvězdu Chrise Hemswortha. „Chris je neuvěřitelně ohleduplný ke světu,“ říká Miller. „Velmi všímavý, velmi sebevědomý. Požádal jsem ho, aby si přečetl scénář, a on postavu okamžitě pochopil. Nejenže věděl, co má udělat, aby postavy dosáhl, ale velmi dobře chápal, jak to zapadá do kontextu celého příběhu.“
„Komplikovaný jedinec,“ popisuje Hemsworth svou postavu ve filmu. Dnes je herec poprvé na place. Mluvíme spolu v maskérně, zatímco Hemsworthův maskér Matteo Silvi mu na nos nasazuje protézu připomínající zobák.
Pokračuje: „Všichni jsme si vědomi, že je to pro nás důležité: „Dementus je produktem tohoto světa, této násilné reality Pustiny. Byl zmanipulován a vytvarován touto zkušeností, zkušeností nesmírné bolesti a ztráty. Ale takové je tohle místo, víš? Všechno je tak zoufalé a jde jen o každodenní přežití. Je v něm hloubka, kterou, jak doufám, lidé uvidí. Ne že by to ospravedlňovalo jeho činy, ale dává vám to pochopit, proč páchá tak drsné, násilné činy. Myslím, že v jeho mysli jde o přežití.“
Sledovat transformační proces, při kterém se pracuje s protézami, je něco, na co se dá dívat. Samotný nos není nijak předimenzovaný ani přehnaný, ale na Hemsworthově tváři se jemná variace hodně vyjímá. Je to právě tento druh zručného a zkušeného řemesla, který pomohl oddělit tuto sérii od jejích akčních protějšků. Ďábel je - a vždycky byl - v detailech.
„Jedním z hlavních Georgových principů je, že pokud má něco přežít, musí to mít vrozenou hodnotu,“ říká produkční designér Colin Gibson. „Touto hodnotou může být krása. Může to být mechanická hodnota, může to být konstrukční hodnota. Může to prostě poskytnout nejlepší prostředek k zabití toho parchanta, který vás chce zabít, ale musí to být něco, co stojí za záchranu.“
Tento filozofický přístup k detailu a designu je možná tím, co dělá Millerovu Pustinu tak niterně poutavou. S vědomím, že se při jeho tvorbě nešetřilo, je vše na plátně prodchnuto velkým významem (zřejmým i abstraktním). Nemůžu si pomoct, ale na otázku, zda je to možné, mi většina Millerova štábu odpověděla právě takto. Zapisuji si poznámky, které později zní jako moudrá přísloví („Budoucnost je tady, jen je nerovnoměrně rozložená“). Zdá se, že filozofické myšlenky jsou na prvním místě, ve spojení s absencí jakékoliv povrchnosti. Zdá se, že Millerův přemýšlivý přístup je stejně účinný jako nakažlivý.
Když produkce pro dnešek končí a štáb začíná rozbíjet kulisy, setkávám se s Millerem, abychom se, jak předpokládám, rychle rozloučili. Místo toho se zdá, že by se rád vrátil k mé předchozí otázce: Co inspirovalo příběh Furiosy? Nezdá se, že by jeho zájem pramenil z povinnosti dát správnou odpověď, ale z touhy najít pravdivou odpověď.
„Muselo to začít v mládí, se surovým materiálem toho, kým člověk byl. Furiosa je jedním z těch dětí, a já je určitě znám, které mají ve velmi mladém věku obrovské zdroje, obrovské schopnosti. A není to tak, že by jednoho dne někdo přišel a pomazal je na dospělé. Většinou se jim nedostává takové péče jako ostatním dětem, a přesto si dokážou najít cestu ve světě, aniž by je to zničilo. To jsem vždycky obdivoval. Znám lidi, kteří si prošli různými věcmi, překonali je a získali sílu. Je to součást vzniku lidské bytosti. To mě velmi fascinuje, a proto jsme vyprávěli příběh Furiosy.“
Do popředí mé mysli se vrací otázka alegorie, rozžhavená podstatou Millerových slov. Zrychlení a zpomalení. Okamžiky bolesti a okamžiky lásky. Zelená místa míru a Pustiny ovládané násilím. Smyslem alegorie však není překlad, stejně jako smyslem odysey není expozice. Jde o vnitřní cestu, poměřovanou zkušeností života v naší době. V tomto světle si nemohu pomoci, ale v míře Millerova díla čtu varování. Jak rychle se Furiosin bývalý svět propadl do písků Pustiny? Čím se staneme my?
Děkuji panu režisérovi za jeho promyšlenou odpověď. „Vím, že je to dlouhá odpověď,“ říká Miller, „ale vy ji budete moci zkrátit.“
Nejnovější komentáře