Comicsový svět má hodně zajímavých, lepší slovo je netradičních, hrdinů. Bytosti, které čtou mysl, létají vzduchem, ovládají počasí nebo dokáží manipulovat s elektrickou energií, vlastně nejsou ničím až tak neobvyklým. Ale i mezi takto nadanými postavami se občas objeví někdo, kdo vyčnívá i mezi superhrdiny, a to už je co říct. A jedním z nich je i Hellboy. Přece jen na démona z jiné dimenze nenarazíte každý den. Zatím snad je na stránkách oblíbeného comicsu. Teď máte šanci vidět jak si s adaptací kreslené předlohy poradil comicsovými filmy ostřílený režisér Guillermo del Toro (Blade 2). Úkol to nebyl jednoduchý, přece jen většina filmů podle comicsů se točila kolem superhrdinů, kteří své schopnosti získali díky evoluci, popřípadě vědě. Jenže Hellboy je dítětem mystiky a okultních věd.
Na tento svět přišel na sklonku druhé světové války. Právě v té době se Hitler, který už věděl, že jeho sen o světové nadvládě, spěje ke konci, rozhodl obrátit na mocného Rasputina (Karel Roden), aby mu pomohl na tento svět přivést jednoho ze sedmi bohů chaosu, aby zvrátil rovnováhu sil. Brána do jiné dimenze sice otevřena byla, ale dříve než se podařilo přivítat na tomto světě krutého boha, došlo k přerušení rituálu americkými vojáky. Mezi nimi byl i mladý profesor Trevor Bruttenholm (John Hurt). A byl to právě on, kdo našel bytost, která stačila uniknout z jiného světa. Malého tvora, kterého pojmenoval Hellboy (Ron Perlmann). Ujal se ho a vychovával jako vlastní dítě.
V přítomnosti je profesor Trevor hlavou Úřadu paranormálního výzkumu a obrany pracujících pro FBI. Jedním z jeho členů je i Hellboy. Ten zatím dospěl a stal se z něj neuvěřitelně silný a také cynické bojovník proti temnotě. Ale sám by asi, i přes svou velkou moc, neměl příliš šancí. Proto má úřad i další členy jako je Abe Sapien, který nejen, že žije ve vodě, ale navíc má velké mentální schopnosti. Do „rodiny“ ještě patřila pyrokynetička Liz (Selma Blair), kterou mimochodem Hellboy nesmírně miluje, která ovšem řady týmu opustila. Nesmím zapomenout ani na mladého agenta Johna Myerse (Rupert Evans). A všichni jmenovaní budou muset spojit své síly, protože Rasputin se vrátil, aby dokončil svůj úkol. A tentokráte ho nebude tak snadné zastavit.
Hellboy, narozdíl od takového Spidermana, je spíše než psychologickým dramatem, akční podívanou. To, ale v žádném případě neznamená, že jsou postavy napsány povrchně a černobíle. To jistě ne. Hellboy se musí vypořádat s tím, že dívka, kterou miluje patří k jinému druhu, Liz se pro změnu snaží ovládnout svou moc, která jí spíše než užitek přináší problémy, profesor Bruttenholm, který bojuje s těžkou chorobou, vidí svého nástupce v Johnovy, ale ten z toho zrovna není nadšený atd. atd.
Nejvíce pozornosti je samozřejmě věnováno Hellboyovi, který bezesporu patří k jedním z necyničtějších comicsových hrdinů vůbec (i když silnou konkurenci má určitě ve Wolverinovi nebo Lobovi). Jeho hlášky jsou, jinak to říct nejde, k „sežrání“. Nejen díky tomu dostává film i humornou hladinu, která je do příběhu vsazena naprosto přirozeně a na rozdíl o jiných projektů nepůsobí rušivě. Například scény jako je ta, ve které Hellboy sedí na střeše s 9-ti letým klukem, pijí mléko, jí koláčky a řeší milostný život hlavního hrdiny, jsou prostě dokonalé.
Dokonalé, ale naneštěstí nejsou vizuální efekty. Ne, že by byly špatné, ale slovo skvělé bych u nich většinou nepoužil. Digitálně zpracované interiéry a exteriéry vypadají dobře. Na monstrech je sice znát, že jsou zrozena v počítači, ale pořád působí více méně reálně (pokud se to dá o podobných tvorech prohlásit). Mé výtky, ale směřují k maskám. Hellboyova je odvedená bezesporu na jedničku, stejně tak Abeova, ale příliš mě nenadchlo ztvárnění pekelných psů, kteří občas vypadají jako vystřižení z o pár let staršího hororu.
Tím jsem, ale vyčerpal veškerou kritiku. Hellboy je povedená comicsová adaptace, která nabízí svižnou akci, skvělé hlavní hrdiny, příjemně sarkastický humor, mystický příběh a ještě něco navíc. Není tedy určitě překvapením, že kasovní úspěch filmu byl velmi vysoký a dokonce vzniklo pokračování (2006) pod vedením stejného režiséra.
Nejnovější komentáře