Máme před sebou nejlepší hru roku!!! I když je teprve únor 2018, tenhle počin se bude hodně těžko překonávat.
Vznik Kingdom Come: Deliverance se datuje až do roku 2011, kdy vzniklo díky dvěma mužům nové ryze české Warhorse Studio. Těmi muži byli Daniel Vávra a Martin Klíma, kteří stojí za několika kultovními herními počiny. A studio založili v podstatě jen za jediným účelem. Vytvořit novou, českou, RPG hru ze středověku, kde nebude ani magie, ani draci. Zato spousta opravdových míst, reálného způsobu života tehdejší doby. První technické demo bylo poměrně snadno vytvořené, ale co dál?
Studiu se nedařilo přemluvit další sponzory a vydavatele, aby na vývoj hry přispěli, tak udělali něco, co všem lidem kolem hry změnilo život (jak osobní, tak i pracovní). Šli s „kůží na trh“ a odstartovali kampaň na stránkách Kickstarter.com. Zde se hra sešla s obrovským zájmem fanoušků a požadovaná částka byla velice rychle vybrána, čímž se zajistil její vývoj a svým způsobem to přesvědčilo další podporovatele z herního trhu. Nejen, že se hra zafinancovala, ale zároveň se vybralo tolik, že to dalo vývojářům spoustu možností, jak hru rozšířit, což mělo za následek i rozšíření počtu pracovníků Warhorse Studia. Tu spoustu následné práce na vývoji hry ani nemá smysl popisovat zde v recenzi, protože je toho prostě moc, co bylo vytvořeno. Nejjednodušší je podívat se na oficiální stránky hry a projít si spoustu rozhovorů, blogů, vlogů a vývojářských deníčků, které je opravdu legrace pozorovat.
A teď co se týče herního obsahu samotného. Začátek příběhu je zasazen do roku 1403, kdy není situace v českých zemích vůbec snadná. Po smrti císaře a krále Karla IV, nastupuje na trůn jeho syn Václav IV. Jenže ten není tak dobrý vladař jako tatínek, čehož chce zneužít jeho bratr Zikmund Lucemburský. Ten nechá bratra unést a na české území vtrhne s armádou složenou z několika různých vojsk včetně tatarů. Započne tak občanská válka. Hráč se probouzí jako Jindřich, syn kováře, ve vesnici Stříbrná Skalice. Jindra se stará o běžné věci, které mu poručí otec a občas si chce trochu povyrazit s přáteli. Také ale cítí, že by se před usazením ve Skalici chtěl podívat do světa a něco zažít. Na to, co ale zažije krátce po začátku příběhu, na to ho nemohlo nikdo a nic připravit. Zikmund s jeho armádou vtrhne do vesnice. Nejen, že vesnici vyplení a povraždí většinu jejích občanů, ale přímo před zraky Jindřicha zabije jeho rodiče. Neudělá to vlastníma rukama, ale skrze svého pomocníka Markvarta z Ulic. Z něj se skrze Jindrovo nenávist kvůli smrti rodičům, stává hlavní záporná postava. Kam se až Jindřich při hledání pomsty a objevování světa dostane?? Základních cca 40 hodin herního času by hráči mělo dát odpověď.
Hra přináší pro hráče spoustu zajímavých inovativních herních prvků, ale stále je věrná již prověřeným RPG systémům a principům. Například systém vylepšování postavy je v podstatě převzat od série The Elder Scrolls, tedy takový, kde se postava zlepšuje v těch dovednostech, které jednoduše používá. Podobný je inventář, kodex atp. Prostě základ je jasný, a kdo v posledních letech hrál třeba Skyrim, nebo Fallout, ten bude jako doma. Nejen, že je tento systém povědomý hráčům, ale zároveň je dostatečně intuitivní a realistický vzhledem k povaze hry.
Co je zde veliká inovace, to je soubojový systém. Osvojit si jeho zákonitosti lze celkem snadno a rychle (i díky dobrému tutorialu), ale opravdu ho zvládnout, to už bude trochu fuška. Mnoho způsobů boje, Několik druhů zbraní, rozsáhlý systém oblečení a tím souvisejícího brnění, který není jinde zpracován detailněji. O notný kus dál se posouvá i zajímavost dalších herních mechanik, jako je například okrádání lidí, fungování mnoha a mnoha různých drobností, které mají vliv na pohyb, výdrž, boj, prostě na všechnu činnost. Hra se v tomto směru snaží být nejen inovativní, ale zároveň realistická a intuitivní. Což se dle mého názoru povedlo na jedničku. Je docela paradox, že jsem na sobě pocítil, jak moc jsme za poslední roky zlenivěli a zpočátku připadají tyto věci dost složité, pracné, načež poctivé plnění úkolů znamená nejprve ztrátu nervů a pár sprostých slov směrem k monitoru, ale pak po zásluze odměněno zajímavými dialogy a vyprávěním příběhu.
Když už jsem zmínil úkoly, je dnes běžnou praxí, že v RPG hrách se dají úkoly plnit několika způsoby. I zde tomu tak je, a kromě klasických strategií v podobě tichého plížení nebo naopak „rambo stylu“, je zde i možnost tichého postupu, který vyžaduje zručnost a nabízí i několik povedených taktik.
Co se týče samotného zpracování hry, zde je několik věcí, které chci zmínit. Spousta malované grafiky, která je dobově věrná až na dřeň je opravdu super záležitost a díky tomu bude hra ještě spoustu let kultovní záležitostí. Další herní obsah je vytvářen díky CryEnginu 3. Ten je vskutku dostačující. Sice se nedá vyhnout některým „Legacy bugům“, takže se setkáme s glitchy, propadům fps a dalším neduhům, ale to se časem spraví a věřím, že hra nebude zapovězena ani moderské komunitě. Já hru nehraji na úplně nejnovější PC sestavě a musel jsem se vzdát docela dost detailů, díky kterým by byla grafika ještě mnohem hezčí. Ale i tak zatím díky hratelnosti a dalšímu obsahu je mi to v podstatě jedno. Zatím jsem narazil v podstatě jen na dvě věci, které mě vysloveně trápí nebo štvou.
Tou první je délka načítání a ukládání. Mít SSD s větší kapacitou, tak neváhám s instalací na tento disk. U velikých momentů a událostí ve hře to člověk skousne, ale vzhledem k omezené možnosti ukládání je to docela opruz, když každý hovor načítá svůj obsah i 10 vteřin. Nejvíc je to frustrující u rozhovorů s obyčejnými měšťany, od kterých žádnou informaci nakonec nedostanete a hovor je v podstatě stejně dlouhý jako jeho nahrání a následovné opuštění.
Druhou věcí, která mě určitě časem bude iritovat mnohem mnohem víc je sbírání rostlin a bylin. To totiž probíhá skrze krátkou videosekvenci, kterou nejde přeskočit. Jelikož tato sekvence trvá cca 3-5 vteřin, bude sbírání květin na kytici docela noční můra.
A třetí věc je absence českého dabingu. Na jednu stranu mě to štve, že neslyším češtinu, ale chápu důvody její absence a jsem aspoň rád za české texty. To, že hra není kompletně v češtině je proto, že český trh je příliš malý na takovou věc. Ne, že by si tu hru koupilo málo hráčů, ale veškeré dialogy ve hře jsou mluvené, takže vytvořit ještě český dabing, to už by prostě bylo příliš práce za příliš mnoho peněz. Ale třeba se časem dočkáme, kdo ví.
Ale když pominu drobnosti a chyby (což je u všech her normální), tak tady dostanete super obsah z našich končin (ano opravdu se na ta místa můžete jet podívat), dostanete k tomu skvělou dobovou muziku, zpracování „poctivejma českejma ručičkama“ a můžete na chvilku snít o tom jak nakopete Zikmunda do zadku.
Takhle hra je prostě „Must have“ a její kvalita je velice vysoká. Je to trochu jako Mafie Déjà vu.
Nezbývá než dát hodnocení 85% s tím, že během příštích pár měsíců možná let ještě poroste 😉
Nejnovější komentáře