Každý byl někdy dítětem. A k dětství vedle bezstarostných her patří i pohádky a to jak hrané, tak i kreslené. Právě animovaným seriálům, které v dětství formovali mojí generaci, se tento článek bude věnovat. Na počátku byl samozřejmě Večerníček, který letos slaví 60 let, což nám Česká televize letos připomíná velkou kampaní včetně výstavy ve Strahovském klášteře. Největší večerníčkové klasiky tu však byly již před námi a sdílíme je tedy s generací „Husákových dětí“. Tento článek se tak zaměřuje na zahraniční animáky, které k nám začaly proudit těsně před revolucí a jejich největší boom přišel v prvních porevolučních letech. Moji milí mileniální vrstevníci, připravte se na pořádnou dávku nostalgie.
Co nám soudruzi povolili
Malá uličnice Včelka Mája naší generaci poprvé ukázala, jak vypadá zahraniční animák.
Jedním z prvních animáků, který do socialistického Československa přišel ze západního břehu železné opony, byla Včelka Mája, která vznikla v koprodukci Japonska, Západního Německa a Rakouska již v polovině sedmdesátých let, avšak k nám dorazila zhruba o dekádu později. Příběhy bystré včelí dělnice Máji a jejího zpomaleného kamaráda, trubce Vilíka nás tehdy magicky přitahovaly, na čemž měl velkou zásluhu mimo jiné i skvostný český dabing, jmenovitě Aťka Janoušková (Mája), Milan Stehlík (Vilík), Libuše Švormová (Teta Kasandra), Stanislav Fišer (myšák Alexandr) a v neposlední řadě coby vypravěč příběhu, luční koník Hop Boris Rösner, který je pro nás i přes velké dramatické role na prknech Národního divadla navždy spojen primárně s tímto zeleným mužíčkem. Mája navíc již v zárodku vedla malé holky k emancipaci, viz. povahový rozdíl mezi Májou a Vilíkem. Ještě více než samotný seriál je pak známá titulní melodie, kterou pro německou verzi složil český hitmaker Karel Svoboda a v němčině, češtině i slovenštině ji nazpíval král českého popu Karel Gott, přičemž tato znělka patří k jeho největším hitům.
Další západní animák, který na obrazovky dorazil zhruba dva roky před revolucí, má původ v komiksové sérii Les Schtroumpfs belgického kreslíře Pierra Culliforda známého pod pseudonymem Peyo, která v šedesátých letech vycházela v komiksovém časopisu Le Journal de Spirou a jejímiž hlavními byli miniaturní modří skřítkové. V roce 1981 začal v americko-belgické koprodukci vznikat animovaný seriál o početné rodince Šmoulů, kteří měli svoji vesnici ve středověké Evropě, nejspíš na západním pobřeží Irska. Jednotliví Šmoulové mají své specifické vlastnosti a zájmy, je tu například přemoudřelý Koumák, neohrabaný Nešika, nenažraný Mlsoun, neohrožený Silák nebo Mrzout, který nic nemá rád. V čele Šmoulů stojí hlava rodiny Taťka Šmoula a růží mezi trním je roztomilá Šmoulinka. Jejich úhlavním nepřítelem je zlý čaroděj Gargamel, který žije ve starém hradě s kocourem Azraelem. I u Šmoulů se český dabing mimořádně vydařil, přičemž jména jako Vlastimil Brodský (Taťka Šmoula), Jitka Molavcová (Šmoulinka), Josef Dvořák (Koumák), Pavel Zedníček (Nešika) nebo Jiří Císler (Gargamel) mluví za vše.
Modří skřítkové Šmoulové mimo jiné hned dvakrát zasáhli i do tuzemské pop music.
Se Šmouly přišel do Československa i obrovský merch, který se týkal nejen gumových postaviček a oblečení se šmoulí tématikou, ale tito modří skřítkové zasáhli i do oblasti pop music. Na LP desce vyšla u Supraphonnu nejen audiokniha (tu měla i Včelka Mája), ale v roce 1988 spatřila světlo světa i kompilace se šmoulími hity, jež nazpívaly popové hvězdy jako Hana Zagorová (která zpívala ústřední melodii), Jiří Korn, Iveta Bartošová, Michal David, Stanislav Hložek, Petra Janů, Darina Rolincová a samozřejmě nemohl chybět ani Karel Gott. Tento výběr se o rok později pro velký úspěch dočkal pokračování nazvaného Šmoulové a Gargamel. Nebyl to ovšem poslední šmoulí příspěvek do popu, jelikož ve druhé polovině devadesátek vycházela série výběrů coververzí populárních hitů nazpívaných zmutovanými šmoulími hlasy (což byl formát převzatý ze zahraničí) s texty z pera Lou Fanánka Hagena z kapely Tři sestry.
Mladší generace se pak se Šmouly mohly setkat především díky trojici 3D filmů z let 2011 - 2017. Nejnovějším příspěvkem je fantasy komedie Šmoulové ve filmu, která do kin vstoupila letos v červenci.
Těsně před revolucí k nám pak dorazil opravdový závan Ameriky. Nejstarší bláznivé grotesky kocoura Toma a myšáka Jerryho, kteří si vzájemně tropí všelijaké vylomeniny, pochází již z roku 1940. Vytvořilo je věhlasné tvůrčí duo William Hanna a Joseph Barbera, jejichž produkční společnost mimo jiné stála i za Šmouly (o dalších populárních animácích těchto dvou pánů si ještě řekneme níže). Zajímavostí je, že poté, co společnost MGM uzavřela animační studio, se výroby seriálu ujala společnost Rembrandt Films, která se nacházela v Praze a na výrobě druhé série se podíleli i kreslíři ze studia Bratři v triku. Přestože tyto díly byly obecně méně povedené a oblíbené než ty původní, díky této české stopě měli Tom a Jerry na konci osmdesátek lehčí na cestu obrazovky ČST než jiné americké animáky. Nejprve byly některé grotesky vysílány v pořadu Magion a následně dostaly i nový rámec v podobě titulní znělky nazpívané Hanou Zagorovou, díky níž se tyto kočkomyší války několikrát vysílaly i v rámci Večerníčku. Přestože toho Tom a Jerry při svých bitkách moc nenamluvili, občas na nás promluvili hlasy Jiřího Lábuse a Jany Altmanové.
Kočkomyší války Toma a Jerryho jsme na obrazovkách ČST mohli vídat již krátce před revolucí.
Ani tento fenomén se neobešel bez mohutného merche a stejně jako ke Šmoulům vyšla v roce 1990 u vydavatelství Multisonic kompilace Tom a Jerry: Písničky, opět nazpívané hvězdami v čele se Zagorovou.
Pozorným divákům jistě neunikla podobnost s ruským seriálem Jen počkej zajíci!, ve kterém si pro změnu nejrůznější alotria prováděli vlk a zajíc. Přestože k nám tento seriál přišel díky svému původu dříve, vznikat začal až v roce 1969, zatímco Tom a Jerry jsou mnohem starší, je nad slunce jasné, co je originál. Cílenou parodií na Toma a Jerryho pak jsou Itchy a Scratchy ze seriálu Simpsonovi (o tom rovněž níže).
A pak přišel Disney
Po sametové revoluci se otevřely hranice a přišel boom dosud nedostatkové západní kultury, které byly animáky nedílnou součástí. Jedním největších symbolů americké pop-kultury vždy byla značka Disney, která pro komunisty představovala téměř sprosté slovo. Nástup disneyovek na československé obrazovky byl tedy po pádu totality více než logický. Od ledna 1991 začala ČST vysílat blok Walt Disney uvádí, ve kterém byly po tři roky vždy vysílány dva disneyovské seriály (vlajková loď Disneyho figurek, legendární Mickey Mouse se zde však objevoval pouze v úvodní znělce). Tím prvním byl ten vůbec nejznámější - Kačeří příběhy. Jejich hlavním hrdinou je Strýček Skrblík, nejbohatší kačer a světě, který by si pro dolar nechal vrtat koleno, ale přesto je to čestný a statečný kačer, který obrovskou pílí vybudoval v Kačerově velký podnik. Původně měla být hlavní postavou jedna z vůbec nejznámějších disneyovských figurek, Kačer Donald, který však nakonec v seriálu jen občas hostuje, jelikož v prvním dílu odchází k námořnictvu a předává Skrblíkovi do péče své tři synovce Kulíka, Dulíka a Bubíka, které rovněž známe z klasických grotesek z Donaldem, kde to však byla mnohem větší kvítka. Nejvýraznější vedlejší postavou je bezesporu pilot Rampa McKvák, který je specialistou na havárie a zároveň největším hláškařem seriálu. Z dalších postav stojí za zmínku svérázná hospodyně paní Čvachtová, její roztomilá vnučka Kačka, zručný vynálezce Šikula, obtloustlý a nemotorný kačírek Ňouma a britským suchým humorem oplývající sluha Johan. V pozdějších dílech přibydou ještě dvě výrazné postavy, pračlovíček Bobo a účetní Fenton alias Robokačer. Nemůžeme zapomenout ani na záporáky, kterými jsou Skrblíkův úhlavní obchodní konkurent Hamoun, početná rodinka zlodějíčků Rafani, čarodějka Magika Von Čáry nebo tajemný El Kapitáno.
Strýček Skrblík, jeho tři synovci a další obyvatelé Kačerova nás poprvé zasvětili do Disneyho světa.
Tento seriálový kolos, který nás jako první zasvětil do Disneyho světa, má celkem 100 dílů z let 1987-1990, které byly nás postupně všechny odvysílány (několik posledních již na TV Nova). Původní dabing Kačerů byl doslova excelentní. V roli Skrblíka mu dominoval Mirko Musil, herec vesměs epizodních postav, jehož se tento multimiliardář stal životní rolí. Více než zdatně mu sekundovaly větší herecké hvězdy jako Karel Heřmánek (Rampa), Luba Skořepová (paní Čvachtová), Lubomír Lipský (Šikula), Václav Vydra (Ňouma), Jan Skopeček (Johan) nebo Valerie Zawadská (Magika). V roli jednoho ze synovců (Dulíka) zněl hlas tehdy populární dětské hvězdy Jana Kalouse, hlasu Kevina McCallistera ze Sám doma (ostatní dva synovce namluvily Inka Šecová a Blanka Zdichyncová, časté dabérky animáků). Bohužel se kvůli necitlivému zacházení TV Nova původní dabing nedochoval a byl nahrazen novým, který je i přes účast dabérských es jako Jiří Knot (Skrblík), Naďa Konvalinková (paní Čvachtová), Stanislav Fišer (Šikula) nebo Jan Přeučil (Johan) jen velmi slabým odvarem. Změnila se i úvodní znělka, kterou původně nazpíval baskytarista Pražského výběru Vilém Čok společně s hudebníkem Otou Balážem a s pozdějším „Ježíšem“ Kamilem Střihavkou. Interpretem novější verze je muzikálový zpěvák David Uličník.
Kačeří příběhy se v roce 2017 překvapivě dočkali rebootu vytvořeného pro televizní stanici Disney XD. Už podle crazy animace je zřejmé, že tato verze je od originálu diametrálně odlišná. Ačkoliv kupodivu sklidila úspěch u diváků i kritiků, pro nás, kteří jsme vyrostli na originálu, jsou původní Kačeři nedostižní.
Společně s Kačery odstartoval v lednu o dva roky mladší seriál, jehož hlavními hrdiny jsou rovněž dvě postavičky ze starých Disneyovek, veverčí hrdinové Chip a Dale, kteří dříve znepříjemňovali život Donaldovi (a někdy i Plutovi). Partu hlodavců (a jednoho hmyzu), která si říká Rychlá rota a žije na stromě (nejspíš v New Yorku), doplnil ještě silný myšák Monty Jack, který dostává záchvaty, kdykoliv ucítí sýr, krásná a inteligentní myší vynálezkyně Gedžitka, která pro kluky mé generace představovala animovaný sexsymbol, a malý mušák Zip. Tato správná pětka řeší nejrůznější detektivní případy, za kterými většinou stojí slizký kocour Tlusťoch se svými kumpány, nebo šílený profesor Nula. Přestože to na první pohled vypadá, že seriál je postaven na kontrastu povah Chipa a Dalea (zatímco Chip je bystrý mozek party, Dale je zbrklý zmatkář), tito dva veverčáci v seriálu původně vůbec neměli být a vůdcem Rychlé Roty měl být původně Kit Colby, myšák s charakterem Indiana Jonese, avšak Disney zamítnul, aby byl seriál postaven na filmu Záchranáři (1977), jehož pokračování bylo právě ve výrobě, navíc tu byl požadavek, aby se v seriálu objevil některý z původních disneyovských hrdinů. Dabing Rychlé Roty měl podobný příběh jako u Kačerů a původní verze, ve které exceloval Oldřich Kaiser jako Dale, Jiří Bruder jako Monty a dvě tehdy mladé dabérky Jana Páleníčková jako Chip a Eva Spoustová jako Gedžitka, byl několikrát nahrazen novým a v poslední verzi z původní sestavy zůstali pouze Bruder a Spoustová. I titulní píseň měla podobný osud jako ta kačeří a trio Čok, Baláž, Střihavka opět s novým textem nahradil Uličník. I Rychlá rota se nedávno dočkala comebacku, tentokrát v podobě celovečerního filmu z roku 2022, který byl však (nejen) kvůli mixu nesourodých animačních technik hodnocen velmi rozporuplně.
Rychlá rota ve složení Chip, Dale, Monty Jack, Gedžitka a Zip vyřešila každý sebezapeklitější případ.
V roce 1992 vystřídaly Kačery a Rychlou rotu dva nové seriály, jakkoliv známější a reprízovanější Gumídci už tehdy úplně noví nebyli, naopak jsou z novodobých disneyovských seriálů nejstarší (vznikli již v roce 1985). Příběhy Gumídků vyloženě dýchají atmosférou středověku a rytířských soubojů, pročež ze všech disneyovek mají nejvíce pohádkový charakter. Odehrávají se ve fiktivní zemi jménem Medunie (která je situována do středověké Anglie), jíž vládne král Kristián, avšak na dobytí jeho hradu Strdína si brousí zuby zlotřilý kníže Ignor, jehož obklopuje tlupa natvrdlých monster zvaných Tupouni (přičemž nejvýraznější z nich je ten nejmenší - Stoupa). Zejména proti Ignorovi a jeho nohsledům bojují Gumídci, z nichž se však většina odstěhovala do zámoří a v Gumdolí jich zbylo jen šest (později sedm): popletený kouzelník Brepta, kuchařka a hospodyně Babča, věčně skeptický Brůča, nenažraný Bumla, půvabná Bára, která obdivuje lidské zvyky, a benjamínek Bíďa, který se touží stát rytířem. Zhruba v polovině se přidá ještě zneuznaný umělec Bóža. O existenci Gumídků ví z lidí pouze královské páže Kryštof a princezna Klára, dcera krále Kristiána. A samozřejmě Ignor, který pase po získání receptu na hopsinkovou šťávu, která gumídkům dává hopsavost a lidem zvyšuje fyzickou sílu. Oproti dvěma výše zmíněným seriálům nebylo u Gumídků tak necitlivě nakládáno s dabingem, pouze byly dodabovány některé dříve neuvedené epizody s většinou stejných dabérů (s výjimkou Lubomíra Lipského, který v původní verzi jako Brepta exceloval). Vedle Lipského zde byli hvězdami dabingu především Oldřich Vlach (Brůča), Vlastimil Zavřel (Bumla) a Miroslav Vladyka (Stoupa), zdatně jim sekundovaly Jana Altmanová (Bíďa), Eva Jiroušková (Babča) a Jitka Morávková (Bára). Nezměněna zůstala i ústřední píseň v podání Karla Černocha.
Gumídci přinášeli nejen tajemství hopsinkové šťávy, ale především kouzlo středověké Anglie.
Ostatní disneyovské seriály již vezmu stručně. Společně s Gumídky běžely ve stejném bloku Letohrátky (1990) neboli příběhy neohroženého pilota, medvěda Balů, jeho navigátora Kida Mrakošlapa a jejich šéfky Rebeky Kenninghemové. Některé postavy zde byly přejaty z disneyovské Knihy džunglí (v originále od britského spisovatele Rudyarda Kiplinga), což se kromě hlavního hrdiny týká hospodského opičáka Lůdi a především mafiánského tygra Šéf Chána, který má ve fiktivním městě San Bambínu obří vliv a ke svým nekalým obchodním praktikám využívá vzdušné piráty v čele s frankofonním lišákem Donem Fanfánem. Díky přítomnosti četných leteckých přestřelek jsou Letohrátky přece jen určeny trochu větším dětem, ale jelikož tento druh akčnějších animáků stárne nejrychleji, nejsou tak často reprízovány jako „silná troka“.
Posledním Disney seriálem, který v devadesátkách premiérově uvedla veřejnoprávní Česká televize, byla Nová dobrodružství Medvídka Pú (1988-1991), která v roce 1993 běžela společně s druhou sérií Kačeřích příběhů. Tento seriál vycházející klasických příběhů a postav anglického spisovatele A.A. Milnea, je naopak určen spíše menším dětem. I příběhy dobráckého medvídka, jeho klučičího kamaráda Kryštůfka Robina a dalších zvířátek ze Stokorcového lesa měly rovněž skvělý dabing, jména Jiří Knot (Pú), Ota Jirák (Tygr), Ladislav Potměšil / Tomáš Juřička (Prasátko), Stanislav Fišer (Králík), Radan Rusev (Ijáček) či Václav Vydra (Sysel) jsou toho důkazem. Titulní píseň nazpíval normalizační popový idol Petr Kotvald.
Od roku 1994 již disneyovky nakupovala nově vzniklá komerční televize Nova, která je uváděla v pořadu Walt Disney a jeho kouzelný svět. Prvním seriálem zakoupeným Novou byla Goofyo tlupa (1992-93), jejímž hlavním hrdinou je starý známý nešika Goofy. Tento nenapravitelný popleta má již syna Maxe a jeho vypečeným sousedem je další postava známá ze starých grotesek, věčně záporný kocour Pete, kterého jsme v několika epizodních rolích mohli vidět i v Kačerech. Přestože tento seriál nedosahuje kvalit svých předchůdců, alespoň svým groteskním humorem má nejblíže k poetice starých disneyovek.
Dále tu pak byl spin-off Kačeřích příběhů Detektiv Duck (1991-95), kde titulnímu hrdinovi sekunduje starý známý Rampa McKvák, a dva prequely / sequely disneyovských filmů Malá mořská víla (1992) a Aladinova dobrodružství (1994). Tyto seriály však již byly na okraji naší pozornosti. Díky velkému merchi se nedalo uniknout spin-offu filmu Lví král (1994) Timon a Pumbaa (1995-99) a koncem devadesátek vznikly ještě dva seriály inspirované filmy - 101 dalmatinů (1997-98) a Herkules (1998-99). Tehdy jsme však už měli jiné zájmy. Disney se navíc spojil s animačním studiem Pixar, jehož populární filmy jako Toy Story: Příběh hraček (1995), Příšerky s.r.o. (2001) či Hledá se Nemo (2003) tyto seriály absolutně zastínily.
Disneyho konkurence
Návštěvy u Warner Bros. se neobešly bez oblíbených postaviček jako Buggs Bunny nebo Kačer Daffy.
Disney mánie z raných devadesátek otevřela dveře i konkurenčním korporacím, které produkovaly animáky. V roce 1993 odstartoval na České televizi pořad Návštěva u Warner Bros., ve kterém byly uváděny grotesky ze sérií Looney Tunes a Merrie Melodies, v nichž účinkovaly oblíbené postavičky z produkce bratří Warnerů jako králík Buggs Bunny, Kačer Daffy, Prasátko Porky či dvojice Sylvester (kocour) a Tweety (kuře) nebo Kojot Vilda a Pták Uličník. Je zajímavé, že zatímco staré disneyovské grotesky se (když nepočítáme prvorepublikové biografy) u nás nikdy v televizi nehrály, jen o něco málo mladší warnerovky (1930-1969) si na obrazovkách ČT našly své pevné místo. Ve stejném bloku běžel i novější seriál Taz-mánie (1991-95) v hlavní roli s potrhlým tazmánským čertem Tazem. Na závěr byl vždy vysílán jeden hraný rodinný sitcom, přičemž se zde vystřídaly populární Krok za krokem (1991-98), dnes již zapomenutý Billy (1992), zejména v USA oblíbený Plný dům (1987-95) a nejstarší z těchto seriálů Alf (1986-90) v hlavní roli se stejnojmenným excentrickým mimozemšťanem. Mimo tento blok ještě na ČT1 běžel warneří seriál Animáci (1993), který byl uváděn ve Studiu Rosa, následovníku Studia Kamarád.
Na český televizní trh zasáhlo i nejmladší z velké trojice animačních studií. Výše zmíněné tvůrčí duo William Hanna a Joseph Barbera založilo vlastní společnost Hanna-Barbera v roce 1956. Kromě Toma a Jerryho (které oba pánové vytvořili dříve pro MGM a následně je kupovaly jiné společnosti) a Šmoulů (ti naopak patřili k jejich mladším projektům, navíc koprodukčním) se pod jejich rukama zrodily seriály s oblíbenými postavičkami jako Méďa Béďa (1961-62), Pes Filipes nebo Pišta a Fišta (obojí 1958-61), které k nám pronikly již na konci šedesátých let (a na obrazovky se vrátily v roce 1994, když je zakoupila TV Premiéra, předchůdkyně dnešní Primy). Po revoluci k nám přišla ještě prehistorická rodinka Flintstoneovi (1960-66) a detektivní parta Scooby-Doo (1976-78), jejíž ústřední tváří je stejnojmenný pes. Animáku se u H-B dočkali i legendární komici Laurel a Hardy (1966-67) a vysílán byl v rámci Magionu.
Přestože studio Hanna-Barbera bylo z velké trojky nejmladší, jejich seriály k nám přišly již v roce 1969.
Další americké animáky
Disney, Warneři a Hanna-Barbera však nebyly jediné animační společnosti, které po revoluci vtrhly na československý trh. Nejúspěšnějším animákem z jiných amerických produkcí byly Želvy Ninja (1987-96), které se v USA proslavily již v polovině osmdesátek jakožto komiksové postavičky, avšak teprve v roce 1991 vypukla v našich končinách opravdová „želvománie“ a čtveřice zelených hrdinů, kteří nosí jména renesančních umělců (Michelangelo, Leonardo, Donatello, Raphael), každý z nich ovládá jiné zbraně a všichni milují pizzu, byla najednou všude, na tričkách, žvýkačkách a jejich hračky měl snad každý předpuberťák (vzpomínám si, jak naše učitelka na základce během jedné hodiny zabavila hned tři želvy). Dalšími výraznými kladnými postavami jsou adoptivní otec želv a učitel bojových umění Tříska a novinářka April O’Neilová, která se s želvami spřátelí, hlavními záporáky jsou pak Trhač, bývalý Třískův žák, kterého zaslepila touha po moci, a jeho šéf, růžový supermozek Krang. Přestože tento seriál podobně jako jiné akčňáky již poněkud zestárnul (v pozdějších letech pak přišly hned dva modernější rebooty), svého času to byl fenomén, který byl milován malými kluky a nenáviděn zejména jejich rodiči.
Milované i nenáviděné Želvy Ninja u nás na počátku devadesátek způsobily totální „želvománii“.
Další převážně klučičí záležitostí byl již trochu starší seriál Sport Billy (1979-80), který v prvních devadesátkových letech běžel ve Studiu Rosa i Magionu. Soupeření malého sportovce Billyho se zlou Vandou z Vandaluzie mimo jiné doprovázela chytlavá titulní píseň, jíž nazpíval Standa Hložek, který se tehdy po revoluci z normalizačního popu přeorientoval na tvorbu pro děti (mimo jiné moderoval i sesterský pořad Magionu, který nesl název Vega). Naopak vyloženě dívčí záležitostí byl americko-japonský seriál Můj malý Pony (1986), který byl v roce 1993 vysílán ve Studiu Rosa a přinášel dobrodružství pestrobarevných poníků, kteří k nám coby hračky dorazily ještě před premiérou seriálu. Ryze humorný charakter měla strašidelná Bubušou (1970), sbírka vtipů a gagů vysílaná v Magionu.
Některé seriály k nám přinesla až Nova, mezi nimiž nechyběly ani grotesky s jednou z nejznámějších figurek, milovníkem špenátu Pepkem námořníkem (1960-62). Další dva seriály vycházely z postaviček vzniklých v padesátých letech. Prvním z nich byl The Charlie Brown and Snoopy Show (1983-85), který na obrazovku přenesl původně komiksové postavičky Charlese M. Schulze, jímž dominoval chlapec Charlie Brown (v českém dabingu přejmenován na Karlíka) a jeho pejsek Snoopy. Ten druhý vycházel z virtuálního hudebního projektu Alvin And The Chipmunks, jeho český název byl Čipmánkové (1983-90) a pojednával o trojici veverčích bratrů se jmény Alvin, Simon a Theodor, kteří zároveň tvoří i kapelu a jejich otcem a manažerem zároveň je Dave Seville. Tento seriál se později dočkal i sequelové filmové série Alvin a Chipmunkové (2007-2015). TV Premiéra pro změnu tehdy uvedla dnes již pozapomenutý seriál Kde je Wally? (1991), jehož titulní hrdina má velmi špatný orientační smysl a neustále se někam ztrácí. Pod radarem pro nás proplouval seriál Garfield a přátelé (1988-94) o cynickém kocourovi Garfieldovi, který se na obrazovkách České televize objevil později a odvysílány byly pouze dvě řady. Z akčnějších seriálů nemůžeme zapomenout ani na animovaného „pavoučího muže“ alias Spider-Mana (1994-98).
Evropská škola hrou
Animáky však nevznikaly jen za mořem, ale i na starém kontinentu - v Evropě. Již před revolucí k nám dříve než Včelka Mája přišla belgická rozpustilá štěňata Tip a Tap (1971), nad nimiž drží ochrannou ruku jejich dobrotivý strýček Fido (tento krátkometrážní seriál byl uváděn jako Večerníček), a italský dráček Soptík (1975), který se touží stát hasičem. Z východního bloku k nám vedle výše zmíněného Jen počkej, zajíci! dorazili polští cestující kamarádi Bolek a Lolek (1963-86), rovněž polský lovec Pampalini (1976) a maďarská rodinka Smolíkova (1968-78), dnes označovaná jako „Simpsonovi východu“. I v Československu vznikl jeden koprodukční seriál ve spolupráci s Velkou Británií, jehož hlavním hrdinou nemohl být nikdo jiný než legendární všeuměl Ferda Mravenec, jehož nové příhody z roku 1984 volně navazovaly na klasickou dětskou knihu Ondřeje Sekory. Z Britských ostrovů k nám krátce po revoluci přišel ještě jeden seriál, Létající Jester (1985) vyprávějící o malém čaroději Eliášovi, který ve vesmírném korábu ztroskotá ve staré Anglii za dob krále Artuše, pročež měl tento seriál i mírně naučný charakter.
Díky britskému gentlemanovi Willymu Fogovi a jeho přátelům jsme poznali nejrůznější kouty světa.
Mnohem většího věhlasu však dosáhly jiné dva zábavně naučné seriály. První z nich Willy Fog na cestě kolem světa (1983) byl v Magionu premiérově vysílán rok po revoluci a jedná se o španělsko-japonskou animovanou adaptaci dobrodružného románu Julese Verna Cesta kolem světa za 80 dní. Všechny postavy zde mají zvířecí tváře, například hlavní hrdina Willy Fog je lev, avšak i přesto bychom jen těžko hledali většího gentlemana. Na dobrodružné cestě kolem světa, kterou absolvuje kvůli sázce uzavřené v reformním klubu, jej doprovází jeho sluha Barnabáš a maličký křeček Čiko (což je nová postava), později se k nim přidá ještě půvabná a líbezná princezna Romy, kterou Fog zachrání před indickými barbary a na konci seriálu ji pojme za manželku. Pronásledován je však dvěma policisty Dixem a Balym (v románu byl inspektor pouze jeden) kvůli obvinění z bankovní loupeže a všemi mastmi mazaným Chidlingem (další nová postava), kterého si najal bankéř Sullivan, aby Fogovi cestu překazil. Velkým kladem seriálu vedle edukativní funkce a celkové kultivovanosti, díky níž byl oblíbeným i u našich rodičů, je skvostný český dabing, kterému vévodil Viktor Preiss jako Fog a excelovali zde i Jiří Bruder (Barnabáš), Inka Šecová (Čiko), Eva Spoustová (Romy), Stanislav Fišer (Dix), Alexej Pyško (Baly), Václav Postránecký (Chidling) nebo Jan Přeučil (Sullivan). O dekádu později vzniklo ještě volné pokračování Willy Fog na cestě za dobrodružstvím (1994), které je však jen velmi slabým odvarem geniálního originálu. V mezidobí tentýž tým vytvořil ještě animovaného Sandokana (1991), kterého jsem však viděl pouze na VHS, ne v televizi.
Ještě edukativnější je francouzský seriál Byl jednou jeden...život (1987), který pojednává o stavbě a funkci jednotlivých orgánů lidského těla, které zde představují animované postavičky. Na ČSFD tento seriál dosáhl neuvěřitelných 91,3% a je momentálně 10. nejlepším seriálem (a třetím animákem po Tomu a Jerrym a Simpsonových). Tvůrce tohoto seriálu Albert Barillé vytvořil již dříve dva obdobné seriály Byl jednou jeden...člověk (1978) a Byl jednou jeden...vesmír (1982), později navázal s dalšími třemi Byl jednou jeden...vynálezce (1994-95), Byl jednou jeden...objevitel (1997) a Byla jednou jedna planeta (2008).
Z Francie pochází i mnohem infantilnější seriál Rupert (1991) o roztomilém medvídkovi téhož jména, který si však pamatuji jen proto, že jej Vladimír Železný ve svém legendárním pořadu Volejte řediteli uváděl jako příklad mírumilovného a nenásilného dětského seriálu, které Nova (oproti konkurenci) vysílala.
Závan dálného východu
Velmocí v oblasti animáků je i země nám georgraficky velmi vzdálená - Japonsko, z něhož pochází specifická technika kresby zvaná anime, kterou můžeme v japonské produkci běžně vídat. Přestože ty nejlepší anime seriály vznikly podle žebříčku na Kinoboxu vesměs později, naše generace v dobách dětství a dospívání výrazněji zaregistrovala především dva čistě japonské animáky (nepočítáme-li koprodukční seriály, kam z výše uvedených patří Včelka Mája, Willy Fog a Můj malý Pony). Tím prvním jsou Dobrodruzi z vesmíru (1986), kteří byli u nás poprvé vysíláni v roce 1991 na experimentálním kanálu OK3. Tento postarší anime seriál vytvořila společnost Nippon Animation na motivy čtyřdílného italského komiksu, jehož autorem byl Andrea Romoli. Máme tu pětici hlavních hrdinů (astronauti Toppy, Rana, Gerard, profesorka Anna a mimozemšťan Sippe), kteří sice převážně pocházejí ze Země, ale přesto mají antropomorfní zvířecí znaky, které kontrastují s lidskými vlastnostmi. Kromě jedné reprízy zhruba o rok později tento seriál u nás již později nikdy vysílán nebyl. Jak už jsem zmínil výše, tento typ animáku stárne nejrychleji, tudíž by to pro dnešní děti vedle modernějších anime seriálů bylo již těžké retro.
Přestože se Pokémonům na přelomu milénia nedalo utéct, naší generaci už víceméně míjeli.
Na přelomu milénia jsme zažili mánii podobnou Šmoulům či Želvám Ninja, kterou přinesl zřejmě vůbec nejznámější anime seriál všech dob, nekonečný Pokémon (od 1997), který byl původně jen doplňkem k japonským videohrám (mimo jiné distribuovanými společností Nintendo). Pokémoni jsou velmi inteligentní bytosti, které rozumí lidské řeči, jíž však nepoužívají. Hlavní postavou seriálu je trenér pokémonů Ash Ketchum, jeho nejlepším přítelem je pak jediný Pokémon, který na Ashe zbyl v laboratoři profesora Oaka - Pikachu. V prvních letech nového milénia se pokémoní mánii vskutku nedalo utéct, z mileniální generace však již víceméně zasáhla jen ty nejmladší ročníky (cca 1993-96). V posledních deseti letech pokémoni zažili comeback díky mobilní aplikaci Pokémon Go (2016), jejímž cílem je chytání 898 Pokémonů a následné souboje mezi nimi, přičemž tato hra chytla nejen děti, ale i dospívající a některé přerostlé děti. Seriál Pokémon každopádně pomohl zpopularizovat japonské anime seriály po celém světě.
Animovaná satira pro dospělé
V závěrečné sekci se ještě jednou vrátíme do USA a poslední kategorií animáků, které si podrobně rozebereme, jsou seriály, které nejsou primárně určeny dětem, jakkoliv je svou kreslenou formou přitáhnou. Jejich humor a satirický rozměr si však mnohem lépe vychutná dospělý člověk. Vlajkovou lodí těchto seriálů je jedna absolutní stálice, která vloni oslavila již 35 let od svého premiérového uvedení. Nemůže jí být samozřejmě nikdo menší než výše zmiňovaní Simpsonovi, mnohdy též přezdívaní jako „Žlutá rodinka“. Kdo by neznal natvrdlého Homera, pedantskou Marge, rošťáckého Barta, přechytřelou Lisu a roztomilou Maggie. Jejich tvůrce, karikaturista Matt Groening pojmenoval jednotlivé postavy podle členů vlastní rodiny, přičemž Bart představuje jeho alter ego. Poprvé se Simpsonovi objevili 19. dubna 1987 jako krátký skeč ve The Tracy Ullman Show a těchto skečů během tří řad této show vzniklo hned 48. Na samostatný seriál to dotáhli až v roce 1989, přičemž v první díl byl premiérově uveden 17. prosince. Počáteční série trochu působily, jakoby se tvůrci nemohli rozhodnout, zda má být seriál určen spíše dětem, nebo dospělým, avšak s přibývajícími sériemi humor neustále přiostřoval a parodie americké společnosti i kultury byla čím dál vybroušenější, což ze Simpsonů udělalo fenomén. Vývoj směřování seriálu je ostatně patrný i z faktu, že zatímco zpočátku byl více v popředí Bart, později se pozornost začala více přesouvat na Homera coby typického průměrného Američana se všemi jeho neduhy. Postupně rovněž dostávaly větší prostor i další postavy mimo Simpsonovic rodinku. A ještě jednou věcí se Simpsonovi nesmrtelně zapsali (nejen) do pop-kulturní historie. Hned několikrát dokázali předpovědět budoucnost, jedním příkladem za všechny je zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA.
„Žlutá rodinka“ Simpsonovi hned několikrát dokázali brilantně předpovědět budoucnost, mimo jiné i zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA.
K nám Simpsonovi poprvé dorazili v roce 1993, přičemž naši rodiče tehdy debatovali o tom, zda nás na tento atypický seriál nechají vůbec koukat, jelikož sem tam zaznělo i nějaké to neslušné slovo (to ještě však netušili, že jen o pár let později přijde jeden mnohem sprostší seriál). Již od začátku poutal pozornost český dabing, jelikož mnohé překvapilo, že ústy Marge promlouvá muž - Jiří Lábus, bez nějž si ji však dnes nedokážeme představit stejně jako Barta bez Martina Dedara. Původní dabéři Homera a Lisy Vlastimil Bedrna a Helena Štáchová byli naopak již přeobsazeni, Bedrnu po mozkové mrtvici 15 let před smrtí od 13. série nahradil jeho jmenovec Vlastimil Zavřel a principálku Divadla Spejbla a Hurvínka, která zemřela v roce 2017, od 28. série vystřídala o dvě generace mladší zpívající herečka Ivana Korolová.
Rodinným modelem Simpsonů se zjevně inspiroval seriál Dinosaurové (1991), jakkoliv se nejedná o animák, ale o sitcom (hrají v něm herci maskovaní za dinosaury). Dinosauří rodinka Sinclairů má po vzoru hannabarberovských Flintstonů moderně vybavenou domácnost. Dřevorubec Earl Sinclair je asi takovou papírovou hlavou rodiny jako Homer, přičemž se ženou Fran mají rovněž tři děti. Seriál je plný dvojsmyslných narážek, které dítě nemá šanci pochopit, i tento seriál si proto lépe vychutná dospělý.
Opravdová konkurence Simpsonům vyrostla ve druhé polovině devadesátek. Animátoři Trey Parker a Matt Stone nejprve v roce 1995 společně debutovali pětiminutovou vánoční groteskou The Spirit Of Christmas o souboji Ježíše a Santa Clause, níž se následně vyvinul zřejmě nejkontroverznější seriál všech dob Městečko South Park (od 1997), který proslul peprně vulgární mluvou a tím, že se věnoval tabuizovaným tématům jako euthanasii či potratům. South Park je zapadlé horské městečko ve státě Colorado, avšak je plné pestrých charakterů. V centru dění stojí čtveřice malých chlapců, čestný a spravedlivý Stan Marsh, inteligentní, avšak snadno ovlivnitelný židovský chlapec Kyle Broflovski, obézní a rozmazlený spratek Eric Cartman (který je nejvtipnější postavou seriálu) a málomluvný Kenny McCormick, který pochází z chudé rodiny a v každém dílu zemře, aby se v následujícím znovu objevil. Z dospěláckých postav jsou nejvýraznější černošský školní šéfkuchař Chef, který má slabost pro ženy, a učitel Mr. Garrison, který je schizofrenik (neustále si povídá s maňáskem jménem Pan Klobouk) a latentní homosexuál. V Česku South Park svou vulgaritou (jejíhož vrcholu dosáhl ve filmovém muzikálu South Park: Peklo na Zemi z roku 1999) svého času vzbuzoval velké rozhořčení, přičemž se na internetu objevila iniciativa „Rodiče proti South Parku“. Nedá se mu však upřít, že ve své kritice americké společnosti byl mnohdy ještě ostřejší než Simpsonovi a svým sdělením pokaždé mířil přímočaře „na komoru“.
Městečko South Park je nesprostší seriál na světě, vždy však mířilo trefně „na komoru“.
Na sklonku devadesátek vznikly ještě dvě animované satiry. Za tou první stojí osvědčený tým v čele s Mattem Groeningem, který o dekádu dříve stvořil Simpsonovy. Kultovní seriál Futurama (1999) vypráví o notorickém smolaři Phillipu J. Fryovi, který se nechá zmrazit na 1000 let a probudí se až v roce 2999 v Novém New Yorku. Tento seriál byl nás vysílán až o 10 let později na Prima Cool. Druhým satirickým animákem, který poprvé spatřil světlo světa v posledním roce starého milénia, jsou Griffinovi neboli poněkud atypická americká rodinka, jejíž hlavou je Peter Griffin, který představuje ještě tlustší a hloupější verzi Homera. Zvláštností tohoto seriálu je mluvící pes Brian, který se většinou chová jako člověk a má dokonce i vlastní auto. Hrubozrnost a absurditu humoru seriálu podtrhuje postava nejmladšího syna Stewieho, který má na roční mimino příliš velkou hlavu, chce ovládnout svět a zabít svou matku Lois. Griffinnovi u nás byli uváděni vícekrát, dříve na Paramont Network a Prima Cool, nyní na Nova Fun.
Tím končí průlet nejzásadnějšími animáky, které nás v dětství a v pubertě bavily a formovaly. Sluší se k tomu dodat, že své vlastní seriály má každá generace, současné děti například hltají Tlapkovou patrolu (2013-23). A je to jedině dobře, jelikož až budou v naše věku, budou mít na co nostalgicky vzpomínat.
Zdroj: Wikipedie, ČSFD, Disney.estranky.cz; Foto: viz. popisky fotek