The Evil Dead je americký nadpřirozený horor z roku 1981, který napsal a režíroval Sam Raimi (ve svém celovečerním debutu). Ve filmu hrají Bruce Campbell, Ellen Sandweiss, Richard DeManincor, Betsy Baker a Theresa Tilly. Příběh se zaměřuje na pět vysokoškolských studentů, kteří tráví dovolenou v odlehlé chatě v odlehlé zalesněné oblasti. Poté, co najdou audiokazetu, která po přehrání vypustí legii démonů a duchů, čtyři členové skupiny trpí posedlostí démony a pátý člen, Ash Williams (Campbell), je nucen přežít nápor stále krvavějšího chaosu.
Raimi, producent Robert G. Tapert, Campbell a jejich přátelé natočili krátký film Within the Woods jako důkaz konceptu, aby vzbudili zájem potenciálních investorů, kteří zajistili 90 000 USD pro zahájení prací na filmu The Evil Dead. Hlavní natáčení probíhalo v odlehlé chatě v Morristownu v Tennessee, v náročném natáčecím procesu, který se ukázal být pro herce a štáb velmi nepohodlný; rozsáhlé protetické maskérské efekty a stop-motion animace filmu vytvořil výtvarník Tom Sullivan. Dokončený film zaujal producenta Irvina Shapira, který jej pomohl promítnout na filmovém festivalu v Cannes v roce 1982. Autor hororů Stephen King film nadšeně recenzoval, což vedlo k tomu, že distribuční práva získala společnost New Line Cinema.
The Evil Dead vydělal ve Spojených státech 2,4 milionu dolarů a celosvětově mezi 2,7 a 29,4 milionu dolarů. Počáteční i pozdější kritické ohlasy byly veskrze pozitivní; v letech od svého uvedení si film získal pověst jednoho z nejvýznamnějších kultovních filmů, který je citován mezi nejlepšími horory všech dob a jedním z nejúspěšnějších nezávislých filmů. Odstartoval kariéru Raimiho, Taperta a Campbella, kteří spolu nadále spolupracovali na několika filmech, například na Raimiho trilogii Spider-Man.
The Evil Dead dal vzniknout mediální franšíze, počínaje dvěma přímými pokračováními napsanými a režírovanými Raimim, Evil Dead II (1987) a Armáda temnot (1992), čtvrtým filmem Evil Dead (2013), který slouží jako mírný restart a pokračování, navazujícím televizním seriálem Ash vs Evil Dead, který se vysílal v letech 2015 až 2018, a připravovaným pátým filmem Evil Dead Rise (2023); součástí franšízy jsou také videohry a komiksy. Hlavní hrdina filmu Ash Williams je také považován za kulturní ikonu.
Děj
Pět studentů Michiganské státní univerzity - Ash Williams, jeho přítelkyně Linda, jeho sestra Cheryl, jejich kamarád Scott a Scottova přítelkyně Shelly - tráví dovolenou na odlehlé chatě na venkově v Tennessee. Když se blíží k chatě, skupina si všimne, že se houpačka na verandě sama pohybuje, ale náhle se zastaví, když Scott vezme za kliku. Zatímco Cheryl kreslí obrázek hodin, hodiny se zastaví a ona slyší slabý démonický hlas, který jí říká, aby se „k nám přidala“. Její ruka je posedlá, zbledne a nakreslí obrázek knihy s démonickým obličejem na obálce. Ačkoli je otřesená, o incidentu se nezmíní.
Když se během večeře otevřou padací dveře do sklepa, Shelly, Linda a Cheryl zůstanou nahoře, zatímco Ash a Scott sklep prozkoumávají. Najdou Naturom Demonto, sumerskou verzi egyptské Knihy mrtvých, spolu s magnetofonem archeologa Raymonda Knowbyho a odnesou předměty nahoru. Scott přehraje kazetu se zaklínadly, která vzkřísí démonickou bytost. Cheryl křičí na Scotta, aby magnetofon vypnul, a větev stromu rozbije jedno z oken chaty. Později večer se rozrušená Cheryl vydá do lesa prozkoumat podivné zvuky, kde ji napadnou a znásilní démonicky posedlé stromy. Když se jí podaří utéct a vrátí se do chaty pohmožděná a zmučená, Ash souhlasí, že ji odveze zpět do města, jen aby zjistil, že most ke srubu byl zničen. Cheryl zpanikaří, když si uvědomí, že jsou nyní v pasti a démonická entita je nenechá odejít. V chatě si Ash poslechne další nahrávku a dozví se, že jediný způsob, jak entitu zabít, je rozčtvrtit posedlého hostitele. Zatímco Linda a Shelly hrají piky, Cheryl správně vykládá karty, aniž by se na ně podívala, podlehne entitě a levituje. Chraplavým démonickým hlasem se dožaduje vysvětlení, proč ji rušili ze spánku, a vyhrožuje, že všechny zabije. Bodne Lindu tužkou do kotníku a Ashe hodí do police. Scott srazí Cheryl do sklepa a zamkne ji uvnitř.
Všichni se hádají, co mají dělat. Poté, co Shelly po spatření Cheryliny démonické proměny propadne paranoie, ulehne ve svém pokoji, ale je přitahována pohledem z okna, kde se do ní vřítí démon, napadne ji a promění ji v Deadita. Napadne Scotta, než ji hodí do krbu, podřízne jí zápěstí a pak ji probodne sumerskou dýkou do zad, čímž ji zřejmě zabije. Když znovu ožije, Scott ji rozčtvrtí sekerou. Ash a Scott pak její ostatky pohřbí. Scott, otřesený tímto zážitkem, se rozhodne odejít, aby našel cestu zpět do města. Krátce nato se vrací, smrtelně zraněný od posedlých stromů, a umírá, zatímco varuje Ashe, že je stromy nenechají uniknout živé. Když Ash zkontroluje Lindu, s hrůzou zjistí, že je posedlá. Napadne ho, ale on ji probodne sumerskou dýkou. Nechce ji rozčtvrtit, a tak ji raději pohřbí. Ona ožije a zaútočí na něj, čímž ho donutí setnout jí hlavu lopatou. Její bezhlavé tělo mu krvácí na obličej, když se ho snaží znásilnit. Podaří se mu utéct, když Linda umírá, a pak se stáhne zpět do chaty.
Zpět uvnitř Ash zjistí, že Cheryl utekla ze sklepa. Cheryl Ashovi unikne a pokusí se ho uškrtit. Ash unikne z jejího sevření a pak střelí Cheryl do čelisti. Když Ash zabarikáduje dveře, Scott se promění v Deadita. Scott zaútočí na Ashe a nechtěně srazí Naturom Demonto poblíž krbu. Ash vydloubne Scottovi oči a vytrhne mu větev ze žaludku, čímž mu způsobí vykrvácení a pád na zem. Cheryl prorazí padací dveře a srazí Ashe na zem. Zatímco Scott a Cheryl pokračují v útoku na Ashe na zemi, Ash popadne Naturom Demonto a hodí ho do krbu. Zatímco kniha hoří, Deadité ztuhnou na místě a pak se začnou rychle rozkládat. Z obou mrtvol vyrazí velké přívěsky a pokryjí Ashe krví. Těla Scotta a Cheryl se poté zcela rozloží. Rozednívá se a Ash se vypotácí ven.
Když Ash odchází od chaty, neviditelný démon se rychle pohybuje lesem, vpadne do chaty a napadne ho, zatímco on křičí hrůzou.
Obsazení
-Bruce Campbell jako Ash Williams
-Ellen Sandweiss jako Cheryl Williamsová
-Richard DeManincor (jako Hal Delrich) jako Scott
-Betsy Baker jako Linda
-Theresa Tilly (jako Sarah York) jako Shelly
Nezastoupeni
-Sam Raimi jako místní rybář a hlas Evil Dead
-Robert G. Tapert jako Místní rybář
-Bob Dorian jako hlas profesora Knowbyho
Produkce
Pozadí a psaní
Sam Raimi a Bruce Campbell spolu vyrůstali a byli přáteli od útlého věku. Dvojice spolu natočila několik nízkorozpočtových filmových projektů na formátu Super 8 mm. Několik z nich byly komedie, včetně filmů Clockwork a To je vražda! Natáčení napínavé scény ve filmu To je vražda! je inspirovalo k tomu, aby se přiblížili kariéře v hororovém žánru; po průzkumu hororových filmů v drive-in kinech se Raimi rozhodl režírovat horor, přičemž se rozhodl natočit zkušební krátký film - režisérem popisovaný jako „prototyp“ -, který by přitáhl zájem finančníků, a získané prostředky použít k natočení celovečerního projektu. Krátký film, který Raimi vytvořil, se jmenoval Within the Woods (V lese) a byl natočen za 1600 dolarů. Pro film The Evil Dead Raimi potřeboval přes 100 000 dolarů.
Aby získal prostředky na výrobu filmu, oslovil Raimi Phila Gillise, právníka jednoho ze svých přátel. Raimi mu ukázal Within the Woods, a přestože Gillis nebyl krátkým filmem nadšen, nabídl Raimimu právní radu, jak produkovat The Evil Dead. S jeho radou v hlavě Raimi požádal řadu lidí o příspěvek, a nakonec některé dokonce „vyžebral“. Campbell musel požádat několik členů své rodiny a Raimi se ptal každého jednotlivce, o kterém si myslel, že by mohl mít zájem. Nakonec vybral dostatek peněz na výrobu celovečerního filmu, i když ne celou částku, kterou původně chtěl. Raimi uvedl, že film stál 375 000 dolarů.
Když měli dostatek peněz na výrobu filmu, Raimi a Campbell se pustili do natáčení filmu, který tehdy nesl název Kniha mrtvých, což byl název inspirovaný Raimiho zájmem o beletrii H. P. Lovecrafta. Film měl být remakem filmu Na samotě u lesa, s vyššími produkčními hodnotami a celovečerní stopáží. Raimimu bylo těsně před začátkem natáčení dvacet let a projekt považoval za svůj „přechodový rituál“.
Předprodukce a obsazení
Raimi požádal o pomoc a asistenci při natáčení Evil Dead několik svých přátel a dřívějších spolupracovníků. Campbell se nabídl, že bude film produkovat spolu s Tapertem, a následně byl obsazen do role Ashe Williamse, hlavní postavy, protože díky svým producentským povinnostem byl jediným hercem, který byl ochoten zůstat po celou dobu produkce. Aby Raimi získal pro projekt další herce, podal si inzerát do novin The Detroit News. Jednou z hereček, které odpověděly, byla Betsy Bakerová a obsazena byla také Ellen Sandweissová, která se objevila ve filmu Within the Woods. Štáb se skládal téměř výhradně z Raimiho a Campbellových přátel a rodiny. Speciální maskér pro Within the Woods, Tom Sullivan, byl přibrán ke složení efektů poté, co vyjádřil pozitivní reakci na spolupráci s Raimim. Pomohl vytvořit mnoho efektů z pěnového latexu a umělé krve ve filmu a k tradičnímu složení umělé krve z kukuřičného sirupu a potravinářského barviva přidal jako další přísadu kávu.
Bez jakékoliv formální pomoci od lokačních skautů si museli herci najít místa natáčení sami. Štáb se původně pokoušel natáčet film v Raimiho rodném městě Royal Oak v Michiganu, ale místo toho si vybral Morristown v Tennessee, protože to byl jediný stát, který projevil nadšení pro projekt. Štáb rychle našel odlehlou chatu vzdálenou několik mil od jakýchkoli jiných budov. Během předprodukce muselo na chatě bydlet 13 členů štábu, což vedlo k tomu, že několik lidí spalo v jedné místnosti. Životní podmínky byly notoricky známé a mezi členy štábu došlo k několika hádkám.
Steve Frankel byl jediným tesařem na place, což z něj činilo jediného autora výtvarné režie. Pro exteriérové záběry musel Frankel vyrobit několik složitých rekvizit pomocí kotoučové pily. Jinak chata většinou zůstala tak, jak byla nalezena během natáčení. Chata neměla vodovod, ale byly do ní zavedeny telefonní linky.
Hlavní natáčení
Film byl natočen na 16mm filmový pás Kodak s vypůjčenou kamerou. Díky nezkušenému štábu se natáčení stalo „komedií plnou chyb“. Hned první den natáčení vedl k tomu, že se během scény natáčené na mostě ztratili v lese. Několik členů štábu se během natáčení zranilo a vzhledem k odlehlosti chaty bylo obtížné zajistit lékařskou pomoc. Jedním z obzvláště hrůzných momentů při natáčení bylo strhnutí řas Bakerové při sundávání masky z obličeje. Kvůli nízkému rozpočtu musely být hercům nasazeny kontaktní čočky silné jako sklo, aby bylo dosaženo efektu „démonických očí“. Aplikace čoček trvala 10 minut a bylo možné je nechat nasazené jen asi 15 minut, protože oči s nimi nemohly „dýchat“. Campbell později poznamenal, že aby dosáhli efektu nasazení těchto čoček, museli si na oči nasadit „Tupperware“.
Raimi si vyvinul smysl pro mizanscénu a rychle přicházel s nápady na scény. Nakreslil několik hrubých ilustrací, které mu pomáhaly rozčlenit průběh scén. Štáb byl překvapen, když Raimi začal při záběrech používat holandské úhly, aby během scén budoval atmosféru. Aby bylo možné přizpůsobit se Raimiho stylu režie, muselo být postaveno několik složitých nízkorozpočtových plošin, protože štáb si nemohl dovolit kamerový vozík. Jeden z nich zahrnoval „vas-o-cam“, který spočíval v upevnění kamery, jež se posouvala po dlouhých dřevěných plošinách, aby se vytvořil plynulejší pocit pohybu.
Kamerový trik, který se používal k levnému napodobení Steadicamu, byla „třesoucí se kamera“, která spočívala v upevnění kamery na kus dřeva a v tom, že dva kameramani sprintovali po bažině. Během scén, v nichž neviditelná síla v lese sleduje postavy, musel Raimi běhat po lese s provizorním zařízením a přeskakovat klády a kameny. To se často ukázalo jako obtížné kvůli mlze v bažině. Závěrečná scéna filmu se natáčela s kamerou připevněnou na kole, přičemž se rychle projíždělo chatou, aby vznikl plynulý dlouhý záběr.
Raimi byl v mládí velkým fanouškem filmu The Three Stooges, což ho inspirovalo k použití „falešných šemíků“ při natáčení. V každé scéně, která vyžadovala záběr postavy v pozadí, použil jiného herce jako náhradu, pokud byl původní herec zaneprázdněn. Při detailním záběru, v němž Richard DeManicor otevírá rukou závěs, použil Raimi ve scéně svou vlastní ruku, protože to bylo pohodlnější. Jeho bratr Ted Raimi byl v mnoha scénách použit jako „falešný Shemp“, když byl původní herec zaneprázdněn nebo zaneprázdněn.
Raimi rád „mučil“ své herce. Raimi věřil, že aby zachytil bolest a hněv svých herců, musí je občas trochu týrat, a říkal, že „kdyby všichni prožívali extrémní bolest a utrpení, promítlo by se to do hororu“. Producent Robert Tapert s Raimim souhlasil a poznamenal, že se mu „líbí, když herec krvácí“. Při natáčení scény s Campbellem běžícím z kopce Campbell zakopl a poranil si nohu. Raimi se bavil tím, že Campbellovi do zranění šťouchal klackem, který našel v lese. Kvůli velkému množství krve ve filmu štáb vyrobil galony falešné krve s kukuřičným sirupem Karo. Campbellovi trvalo hodiny, než ze sebe lepkavou hmotu odstranil. Několik herců bylo během natáčení nechtěně pobodáno nebo vrženo do předmětů. Během několika posledních dnů na place byly podmínky tak extrémní, že štáb začal pálit nábytek, aby se zahřál. Protože v té době bylo třeba natáčet pouze exteriérové záběry, spálili téměř každý kus nábytku, který jim zbyl. Několik herců se několik dní nesprchovalo a kvůli mrazivým podmínkám se několik z nich nachladilo a onemocnělo jinými chorobami. Campbell později popsal natáčení jako téměř „dvanáct týdnů bezútěšného cvičení v agónii“, i když připustil, že se při natáčení dokázal bavit. Dne 23. ledna 1980 bylo natáčení ukončeno a téměř všichni členové štábu se vrátili domů, přičemž Campbell zůstal s Raimim. Při prohlížení natočeného materiálu Raimi zjistil, že je třeba doplnit chybějící záběry několika dotáčkami. Následovaly čtyři dny opakovaného natáčení, aby byl film dokončen. V závěrečném momentu na Campbella ve sklepě stříkly „vnitřnosti příšery“.
Shrnuje-li Campbell po desetiletích celou produkci, poznamenal: „Je to nízkorozpočtové, má to hrubé hrany,“ ale i tak „jsou v tom filmu části, které jsou vizuálně ohromující.“
Střih
Po rozsáhlém natáčení měl Raimi „horu materiálu“, kterou musel dát dohromady. Pro střih filmu si vybral detroitské střihačské sdružení, kde se seznámil s Ednou Paulovou. Paulovým asistentem byl Joel Coen z bratří Coenů, který pomáhal se střihem filmu. Paul sestříhal většinu filmu, ačkoli Coen sestříhal sekvenci s kůlnou. Coenové se inspirovali Raimiho filmem Na samotě u lesa a líbila se jim myšlenka natočit prototyp filmu, který by pomohl vzbudit zájem investorů. Joel tento koncept využil a pomohl natočit Blood Simple se svým bratrem Ethanem a s Raimim se spřátelili po procesu střihu.
První sestřih filmu trval přibližně 117 minut, což Campbell označil za působivý úspěch vzhledem k 65minutové délce scénáře. Vystřižené scény se měly soustředit na nářky hlavního hrdiny, který nemohl zachránit oběti před smrtí, ale byly sestříhány tak, aby film nebyl tak „ponurý a depresivní“ a aby měl lépe prodejných 85 minut. Raimiho inspirovala skutečnost, že Brian De Palma ve stejném zvukovém zařízení stříhal svůj vlastní film Blow Out s Johnem Travoltou. Jedním z nejsložitějších momentů při střihu byla stop-motion animovaná sekvence, v níž se „roztékají“ mrtvoly, jejíž správné sestříhání zabralo hodiny. Film měl unikátní zvuky, které vyžadovaly rozsáhlé nahrávání ze strany štábu. Několik zvuků se během natáčení nepodařilo správně nahrát, což znamenalo, že se efekty musely ve střižnách předělat. Mrtvá kuřata byla probodávána, aby se napodobily zvuky zohaveného masa, a Campbell musel několik hodin křičet do mikrofonu.
Podobně jako Within the Woods musel být The Evil Dead zvětšen na 35mm formát, který byl tehdy průmyslovým standardem, aby se mohl hrát v kinech. Díky relativně vysokému rozpočtu to byl u Evil Dead mnohem jednodušší proces než u krátkého filmu.
Propagace a distribuční práva
Když byl film dokončen, Raimi a štáb se rozhodli oslavit ho „velkou premiérou“. Rozhodli se film promítat v detroitském Redfordově divadle, které Campbell v dětství často navštěvoval. Raimi se rozhodl uspořádat co nejdivadelnější premiéru, použil vlastní vstupenky a větrné dráhy umístěné v divadle a pro navození atmosféry objednal před divadlem sanitky. Nastavení premiéry bylo inspirováno hororovým režisérem Williamem Castlem, který se často pokoušel vyděsit své diváky pomocí triků. Návštěvnost premiéry předčila očekávání herců, přišlo na ni tisíc diváků. Diváci na premiéru reagovali nadšeně, což vedlo Raimiho k nápadu „objíždět“ film a budovat kolem něj humbuk.
Raimi promítal film každému, kdo byl ochoten ho zhlédnout, a domlouval si schůzky s distribučními agenty a všemi, kdo měli zkušenosti z filmového průmyslu. Nakonec Raimi narazil na Irvina Shapira, muže, který byl zodpovědný za distribuci filmu George A. Romera Noc oživlých mrtvol a dalších slavných hororů. Po prvním zhlédnutí filmu zažertoval, že to sice „není Gone with the Wind“, ale že má komerční potenciál, a projevil zájem o jeho distribuci. Byl to jeho nápad nepoužít tehdejší název Book of the Dead (Kniha mrtvých), protože podle něj film vyzníval nudně. Raimi zvažoval několik nápadů a nakonec se rozhodl pro The Evil Dead, který považoval za „nejméně nejhorší“ název. Shapiro také doporučil distribuovat film po celém světě, aby získal větší příjmy, ačkoli to vyžadovalo další finanční investice ze strany Raimiho, kterému se podařilo dát dohromady to málo peněz, co měl.
Shapiro byl zakladatelem filmového festivalu v Cannes a umožnil Raimimu promítat film na festivalu v roce 1982 mimo soutěž. Jeho promítání byl přítomen Stephen King, který film nadšeně ohodnotil. Deník USA Today vydal článek o Kingových oblíbených hororech; autor uvedl Evil Dead jako svůj pátý nejoblíbenější film tohoto žánru. Film Kinga silně zasáhl, což komentoval slovy, že při sledování filmu v Cannes „registroval věci, které [nikdy předtím] ve filmu neviděl“. Stal se jedním z největších podporovatelů filmu během počátečních snah o nalezení distributora a nakonec jej označil za „nejdivočeji originální film roku“, což je citát používaný v propagačních materiálech filmu. Kingovy komentáře vzbudily zájem kritiků, kteří by jinak nízkorozpočtový thriller pravděpodobně zavrhli.
Tisk filmu přitáhl pozornost britského filmového distribučního agenta Stephena Woolleyho. Ačkoli Woolley považoval film za velké riziko, rozhodl se, že se ujme jeho uvedení ve Velké Británii. Film byl propagován pro film s takovým rozpočtem netradičním způsobem a dostalo se mu marketingu srovnatelného s filmy s větším rozpočtem. Ve Velké Británii byly vystaveny desítky propagačních materiálů, včetně plakátů a trailerů, což je silná propagace, která se u tak nízkorozpočtového filmu dělá jen zřídka. Na Woolleyho udělal Raimi, kterého označil za „okouzlujícího“, dojem a byl obdivovatelem filmu, což ho vedlo k tomu, že s propagací filmu riskoval více, než by normálně udělal.
Fangoria se začala filmem zabývat koncem roku 1982 a napsala několik článků o dlouhé historii výroby filmu. První kritické ohlasy byly v té době velmi pozitivní a spolu se souhlasem Fangorie, Kinga a Shapira vyvolal film před svou komerční premiérou úctyhodný zájem. New Line Cinema, jeden z distributorů, který měl o film zájem, vyjednal dohodu o jeho domácí distribuci. Film měl před komerčním uvedením několik „předpremiér“, včetně projekcí v New Yorku a Detroitu. Diváci na obou projekcích byli nadšeni a o film byl takový zájem, že se plánovala širší distribuce. Společnost New Line Cinema vypsala Raimimu šek v dostatečné výši, aby vyplatila všechny investory, a rozhodla se film uvést do kin neobvyklým způsobem: současně do kin i na VHS se značnou domácí propagací.
Vydání
Kino
Díky rozsáhlé propagační kampani si film v pokladnách kin vedl nad očekávání dobře. Počáteční domácí tržby však byly označeny za „zklamání“. Film byl otevřen v 15 kinech a během úvodního víkendu vydělal 108 000 dolarů. Později se o filmu začalo mluvit a stal se „spícím hitem“. Na domácím trhu vydělal 2 400 000 dolarů, což je téměř osminásobek výrobního rozpočtu. Zdroje se rozcházejí v tom, zda v zámoří vydělal 261 944 dolarů, což znamená celosvětový výdělek 2 661 944 dolarů, nebo 27 milionů dolarů v zámoří, což znamená celosvětový výdělek 29,4 milionu dolarů. Raimi v roce 1990 prohlásil, že film „si vedl velmi dobře v zámoří a velmi špatně na domácím trhu“ a že jeho investoři vydělali návratnost „asi pětinásobek své počáteční investice“.
Rating
Vydání filmu se setkalo s kontroverzí, protože Raimi natočil film tak hrůzný, jak jen to bylo možné, aniž by se zajímal o cenzuru nebo se jí obával. Spisovatel Bruce Kawin označil Evil Dead za jeden z nejznámějších splatterů své doby, spolu s Cannibal Holocaust a I Spit on Your Grave.
Ve Velké Británii byl film před udělením certifikátu X pro uvedení do kin zkrácen o 49 sekund. Tato cenzurovaná verze byla vydána i na domácím videu; v té době neexistoval požadavek, aby filmy musely být pro uvedení na video klasifikovány. Kampaň procenzurní organizace NVLA vedla k tomu, že film byl označen za „hnusné video“, a když byl v roce 1984 přijat zákon o videozáznamech, byla videoverze stažena z oběhu. V roce 1990 bylo z již cenzurované verze vystřiženo dalších 66 sekund a filmu byl udělen certifikát 18 pro domácí video vydání. V roce 2000 byl nesestříhané verzi konečně udělen certifikát 18 pro kina i domácí video.
V USA film získal rating X. Filmy s tímto označením byly poměrně násilné a znepokojivé a tento rating často držely pornografické filmy. Od té doby byl film přehodnocen na NC-17 kvůli „značnému grafickému hororovému násilí a krveprolití“, ačkoli mnoho nedávných vydání pro domácí média bylo vydáno bez ratingu.
V některých zemích byl a stále je film zakázán buď v kinech, nebo na videu.
Vydání pro domácí média
První VHS vydání filmu The Evil Dead vydala společnost Thorn EMI v roce 1983 a nástupnická společnost Thorn HBO/Cannon Video později film přebalila. Bývalý partner HBO Video, společnost Congress Video, která se vyznačovala filmy s veřejnou doménou, vydala svou verzi v roce 1989.
V prvním týdnu vydání na videu vydělal film ve Velké Británii 100 000 liber. Rychle se stal nejprodávanějším videofilmem toho týdne a později se stal nejprodávanějším videofilmem roku ve Velké Británii, když překonal i velkorozpočtové horory jako Osvícení. Působivý výkon v Evropě byl přičítán jeho silné propagaci a otevřenější povaze evropského publika.
Znovuobjevení filmu Evil Dead na trhu domácího videa přinesly dvě společnosti, které v roce 1998 film restaurovaly z negativů a vydaly speciální edice: Anchor Bay Entertainment na VHS a Elite Entertainment na LaserDisc. Společnost Anchor Bay byla zodpovědná za první vydání filmu na DVD 19. ledna 1999, spolu s Elite vydala speciální sběratelskou edici DVD 30. března 1999 a mezi sebou Elite a Anchor Bay vydaly šest různých DVD verzí The Evil Dead, především edici „Book Of The Dead“ z roku 2002, zabalenou v latexové replice Necronomiconu, kterou vyřezal Tom Sullivan, a třídiskovou „Ultimate Edition“ z roku 2007, která obsahovala širokoúhlou a původní full frame verzi filmu. Ve vysokém rozlišení film debutoval v roce 2010 na Blu-ray disku.
Lionsgate Films vydala 9. října 2018 Blu-ray edici Evil Dead ve 4K Ultra HD rozlišení.
Recepce
Kritické ohlasy
Po uvedení do kin byly dobové kritické ohlasy vesměs pozitivní. Bob Martin, redaktor časopisu Fangoria, film recenzoval ještě před jeho oficiální premiérou a prohlásil, že „by mohl být výjimkou z obvyklého proudu nízkorozpočtových hororů“. Na tuto chválu navázal i po premiéře filmu, když prohlásil: „Od té doby, co jsem začal redigovat tento časopis, jsem neviděl žádný nový film, který bych mohl našim čtenářům doporučit s větší jistotou, že si ho zamilují, přijmou ho a budou ho oslavovat jako nový milník v grafickém hororu“. Deník Los Angeles Times označil film za „okamžitou klasiku“ a prohlásil ho za „pravděpodobně nejhrozivější dobře natočený film všech dob“. V recenzi z roku 1982 pracovníci odborného časopisu Variety napsali, že film „se ukazuje jako ne plus ultra nízkorozpočtového gore a šokujícího efektu“, a poznamenali, že „silná“ a vynalézavá kamera byla klíčem k vytvoření pocitu strachu.
Britský tisk film hodnotil pozitivně; Kim Newman z Monthly Film Bulletin, Richard Cook z NME a Julian Petley z Film and Filming dali filmu během jeho raného uvedení dobré recenze. Petley a Cook srovnávali film s jinými současnými horory a napsali, že film vyjadřuje více představivosti a „mladistvého nadšení“ než průměrný horor. Cook označil Raimiho práci s kamerou za „odvážnou“ a uvedl, že k niternosti filmu výrazně přispěl styl režie. Woolley, Newman a několik kritiků film pochválilo za nečekané využití černé komedie, která film povýšila nad možné žánrové nástrahy. Všichni tři kritici přirovnávali film k surrealistické tvorbě Georgese Franju a Jeana Cocteaua a všímali si cinefilních odkazů na Cocteauův film Orfeus. Spisovatel Lynn Schofield Clark ve svém románu Od andělů k mimozemšťanům přirovnal film ke známějším hororům, jako jsou Vymítač ďábla a Omen, a označil jej za klíčový nadpřirozený thriller.
Pozdější ohlasy
Na webu agregátoru recenzí Rotten Tomatoes je 85 % z 80 kritiků hodnotí kladně, s průměrným hodnocením 7,70/10. Na serveru Rotten Tomatoes je film hodnocen kladně. Shoda na webu zní: „Všichni jsou spokojeni: „Evil Dead je tak odfláknutý, že působí stejně nedovoleně jako kniha nalezená v lese, a je to žaludek zvedající úspěch v oblasti nevkusu, který představuje překvapivý debut zázračného Sama Raimiho.“ (více) Časopis Empire uvedl, že „pověst filmu je zasloužená“, a napsal, že film je působivý vzhledem k nízkému rozpočtu a nezkušenosti herců. Poznamenal, že film úspěšně spojil „bizarní“ kombinaci filmů Noc oživlých mrtvol, Texaský masakr motorovou pilou a Tři parchanti. Recenzent časopisu Film4 ohodnotil Evil Dead čtyřmi a půl hvězdičkami z pěti, přičemž se pozastavil nad tím, že film je „energický, originální a mrazivý“, a dospěl k závěru, že Raimiho „splat-stick debut je malá sevřená hororová klasika, která si zaslouží svou kultovní pověst, navzdory veškerému úsilí cenzorů.“
Ed Gonzales z časopisu Slant přirovnal film k tvorbě Daria Argenta a jako důležitý faktor atmosféry filmu uvedl Raimiho „znervózňující práci se širokým úhlem záběru“. Zamyslel se nad tím, že Raimi disponoval „téměř neskutečnou schopností naznačit přítomnost neuchopitelného zla“, díky čemuž se film nestal „béčkovou slátaninou“. Kritik BBC Martyn Glanville udělil filmu čtyři hvězdičky z pěti a napsal, že pro Raimiho je to lepší debut než Texaský masakr motorovou pilou Tobeho Hoopera nebo Poslední dům nalevo Wese Cravena. Glanville poznamenal, že kromě „nepovedené scény se stromy, které znásilňují“, je film „jedním z nejlepších moderních hororů, a to ještě působivějším, když vezmeme v úvahu jeho skromné produkční hodnoty.“
Christopher Null ze serveru Filmcritic.com udělil filmu stejné hodnocení jako Glanville a napsal, že „Raimiho největší nechutnost je schlock horor dělaný správným způsobem“ a přirovnal ho k Romerově Noci oživlých mrtvol, pokud jde o jeho schopnost vytvořit drsnou atmosféru. Autor článku v Chicago Reader Pat Graham poznamenal, že film obsahuje několik „chytrých“ obratů ve standardním hororovém vzorci, a dodal, že Raimiho „nadšení pro efekt se vyplácí v mnoha formálně vynalézavých kouscích“. Kritik časopisu Time Out Stephen Garrett označil maskérské efekty ve vyvrcholení filmu za „úžasné“ a poznamenal, že ačkoli se ve filmu příliš nevyvíjejí postavy, „mísí se v něm komická fantazie“ s „atmosférickým hororem... s působivým účinkem“. Stejný web později film označil za 41. nejlepší horor všech dob. Phelim O’Neill z deníku The Guardian spojil film The Evil Dead a jeho pokračování Evil Dead II a zařadil je na 23. místo nejlepších hororů všech dob a oznámil, že první jmenovaný film „stojí nad svými většinou zapomenutými kolegy v rámci hororového boomu 80. let“. Don Summer ve své knize Horror Movie Freak a spisovatelka Kate Eganová uvedli film jako hororovou klasiku.
J. C. Maçek III z PopMatters řekl: „Co je nezpochybnitelné, je to, že Raimi a jejich kumpáni vytvořili v Evil Dead monstrum. Začalo to jako katastrofální neúspěch při snaze získat velký průlom příliš dlouhým a nebezpečným natáčením (všimněte si Campbellova měnícího se účesu v různých scénách jednodenního děje). Film prošel změnami názvu a zákazy, aby přežil nejen jako „vrcholný zážitek z vyčerpávajícího hororu“, ale i jako často napodobovaná a kasírovaná klasika, což dokazuje třicet let kladných recenzí.“
Později
Zatímco při svém prvním uvedení se Evil Dead dočkal příznivých kritických ohlasů, Raimiho pověst si nezískal. Byl však kasovně úspěšný, což vedlo k tomu, že se Campbell a Raimi opět spojili při uvedení dalšího filmu. Joel Coen a jeho bratr Ethan spolupracovali jako režiséři a do kin uvedli film Blood Simple, který se setkal s příznivým ohlasem kritiky. Podle Campbella vyjádřil Ethan, tehdy účetní, překvapení, když dvojice uspěla. Bratři Coenové a Raimi spolupracovali na scénáři, který byl uveden do kin krátce po filmu Evil Dead. Film s názvem Crimewave byl kasovním propadákem. Podle Campbella byla produkce filmu „katastrofou“ a prohlásil, že „přešlapy“ jako Crimewave obvykle vedou ke konci režisérovy kariéry. Podobné zklamání z projektu vyjádřili i další lidé, kteří se na filmu podíleli. Raimi měl naštěstí podporu studia, které mu umožnilo natočit pokračování Evil Dead, k němuž se původně rozhodl ze zoufalství.
Další díly
Po Evil Dead následovala řada pokračování. Série je známá z přitahování pozornosti tím, že každé pokračování se vyznačovalo větší komediálností než předchozí a s každým filmem postupovalo do „divnější“ oblasti. Evil Dead 2: Dead by Dawn byl černý komediálně-hororový film, který byl uveden v roce 1987 a zaznamenal kasovní úspěch. Kritici jej všeobecně ocenili a často je považován za lepší než první film. Následovala Armáda temnot, komediální fantasy-horor, který byl uveden v roce 1993. V té době se Raimi stal úspěšným režisérem, který přitahoval zájem Hollywoodu. Jeho superhrdinský film Darkman (1990) byl dalším kasovním úspěchem, což vedlo k navýšení rozpočtu pro Armádu temnot. Armáda temnot měla 22,8krát vyšší rozpočet než původní Evil Dead, ačkoli nebyla považována za kasovní úspěch jako její dva předchůdci. Film se setkal s převážně pozitivním přijetím kritiky. Poté, co si všechny další díly prošly vývojovým peklem, byl v roce 2013 uveden soft reboot/legacy pokračování nadpřirozeného hororu s názvem Evil Dead, v němž hlavní roli ztvárnila Jane Levyová jako Mia Allenová. Film režíroval a na scénáři se podílel Fede Álvarez, produkovali ho Raimi a Campbell. Film, který se odklonil od humoru předchozích dvou filmů, zaznamenal mírný kasovní úspěch a byl chválen pro svůj temný a krvavý příběh. Zatímco různé projekty procházely různými fázemi vývoje, pokračování bylo vydáno jako televizní seriál s názvem Ash vs. Evil Dead. Seriál, jehož tvůrcem a výkonným producentem byl Sam Raimi, se vysílal v letech 2015-2018.
Po tom, co další filmové díly opět zůstaly na řadu let ve vývojovém pekle, byl oznámen vývoj pátého celovečerního filmu s názvem Evil Dead Rise. Projekt se začal natáčet v červnu 2021 a jeho scenáristou a režisérem je irský filmař Lee Cronin. Ačkoli si Campbell svou roli Ashleyho „Ashe“ J. Williamse zopakoval v každém z pokračování, ve filmu se údajně neobjeví. Uvedení filmu do kin je naplánováno na 21. dubna 2023 společností Warner Bros. Pictures.
Zahraniční trh
Oficiální pokračování vznikla v Itálii, kde byl film známý pod názvem La Casa („Dům“). V produkci společnosti Filmirage Joea D’Amata byly jako pokračování Evil Dead II uvedeny a prodávány dva většinou nesouvisející filmy: La Casa 3: Dům duchů Umberta Lenziho a La Casa 4: Čarodějnice s Lindou Blair a Davidem Hasselhoffem v hlavních rolích. Poslední film byl uveden v roce 1990 pod názvem La Casa 5: Beyond Darkness. Film Dům II: Druhý příběh byl v Itálii znovu vydán a přejmenován na La Casa 6; následoval film The Horror Show, který byl v Itálii vydán jako La Casa 7.
Odkaz
Původní trilogie filmů Evil Dead je uznávána jako jedna z nejúspěšnějších kultovních filmových sérií v historii. David Lavery ve své knize The Essential Cult TV Reader vyslovil domněnku, že Campbellova „kariéra je praktickým návodem, jak se stát kultovní modlou“. Film odstartoval kariéru Raimiho a Campbella, kteří od té doby často spolupracují. Raimi od té doby spolupracoval s Campbellem prakticky ve všech svých filmech a Campbell se objevil v epizodních rolích ve všech třech Raimiho filmech o Spider-Manovi (a také ve velmi krátkém výstupu na konci Darkmana), které se staly jedněmi z nejvýdělečnějších filmů v historii. Ačkoli bylo často považováno za podivnou volbu, že Raimi, režisér známý svými násilnými horory, bude režírovat rodinnou sérii, bylo toto najmutí inspirováno především Raimiho vášní pro komiksy v dětství. K žánru hororové komedie se Raimi vrátil v roce 2009 filmem Stáhni mě do pekla.
Kritici často srovnávali Campbellovy pozdější výkony s jeho rolí ve filmu Evil Dead, která byla označována za jeho určující roli. Campbellův výkon v roli Ashe byl přirovnáván k rolím od jeho ztvárnění Elvise Presleyho ve filmu Bubba Ho-tep až po bigamního démona v epizodě Akt X „Terms of Endearment“. Campbellova fanouškovská základna se postupně vytvořila po uvedení filmu Evil Dead II a jeho krátkého seriálu Dobrodružství Brisco County, Jr. Je pravidelným návštěvníkem většiny fanouškovských srazů a při svých veřejných vystoupeních často přitahuje vyprodané sály. Evil Dead si během let vytvořil značnou kultovní skupinu a často je uváděn jako určující kultovní klasika.
The Evil Dead dal vzniknout mediálnímu impériu. V roce 1984 vyšla stejnojmenná videoherní adaptace pro Commodore 64 a v devadesátých letech a na počátku tisíciletí trilogie survival hororů: Evil Dead: Hail to the King, Evil Dead: A Fistful of Boomstick a Evil Dead: Regeneration. Hlasy pro tuto trilogii namluvil Ted Raimi a Campbell se vrátil jako hlas Ashe. Postava Ashe se stala hlavní postavou komiksové série. Ash bojoval s Freddym Kruegerem i Jasonem Voorheesem v sérii Freddy vs. Jason vs. Ash, s Herbertem Westem ve filmu Armáda temnoty vs. Re-Animátor, se zombie verzemi superhrdinů Marvel Comics ve filmu Marvel Zombies vs. Armáda temnot a dokonce zachránil život fiktivnímu Baracku Obamovi ve filmu Armáda temnot: Ash zachraňuje Obamu. V lednu 2008 začalo nakladatelství Dark Horse Comics vydávat čtyřdílnou měsíční komiksovou minisérii na motivy filmu The Evil Dead, kterou napsal Mark Verheiden a nakreslil John Bolton. Film inspiroval také divadelní muzikál Evil Dead: The Musical, který vznikl se svolením Raimiho a Campbella. Muzikál se s přestávkami hraje od svého vzniku v roce 2003.
Po uvedení filmu do kin začalo mnoho lidí vnikat na místo natáčení v Morristownu. V roce 1982 byla chata zapálena opilými vetřelci. Ačkoli chata již neexistuje, zůstal po ní komín, z něhož si nyní mnoho lidí bere kameny, když na místo vniknou.
V roce 2020 byla oznámena videoherní adaptace série s názvem Evil Dead: The Game. Vyvíjí ji společnosti Boss Team Games a Saber Interactive a má vyjít v roce 2022 na konzolích PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S/X, Microsoft Windows a Nintendo Switch. Jako hratelné postavy byly vedle Ashe oznámeny i postavy Evil Dead Cheryl a Scotty.
V roce 2021 vydala heavymetalová skupina Ice Nine Kills na svém albu The Silver Scream 2: Welcome to Horrorwood píseň s názvem „Ex-Mørtis“, která se skládá z písní, z nichž každá je podle bookletu s poznámkami k albu výslovně spojena s konkrétními hororovými médii; píseň „Ex-Mørtis“ je údajně inspirována hrou The Evil Dead.
Podle bookletu s poznámkami k albu je píseň „Ex-Mørtis“ inspirována hrou The Evil Dead.
Zdroj: Anglická Wikipedie
Nejnovější komentáře