Kritiky.cz > Speciály > Lesní duch (The Evil Dead)

Lesní duch (The Evil Dead)

Photo © Renaissance Pictures
Photo © Renaissance Pictures
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

The Evil Dead je ame­ric­ký nad­při­ro­ze­ný horor z roku 1981, kte­rý napsal a reží­ro­val Sam Raimi (ve svém celo­ve­čer­ním debu­tu). Ve fil­mu hra­jí Bruce Campbell, Ellen Sandweiss, Richard DeManincor, Betsy Baker a Theresa Tilly. Příběh se zamě­řu­je na pět vyso­ko­škol­ských stu­den­tů, kte­ří trá­ví dovo­le­nou v odleh­lé cha­tě v odleh­lé zales­ně­né oblas­ti. Poté, co najdou audio­ka­ze­tu, kte­rá po pře­hrá­ní vypus­tí legii démo­nů a duchů, čty­ři čle­no­vé sku­pi­ny trpí posed­los­tí démo­ny a pátý člen, Ash Williams (Campbell), je nucen pře­žít nápor stá­le krva­věj­ší­ho cha­o­su.

Raimi, pro­du­cent Robert G. Tapert, Campbell a jejich přá­te­lé nato­či­li krát­ký film Within the Woods jako důkaz kon­cep­tu, aby vzbu­di­li zájem poten­ci­ál­ních inves­to­rů, kte­ří zajis­ti­li 90 000 USD pro zahá­je­ní pra­cí na fil­mu The Evil Dead. Hlavní natá­če­ní pro­bí­ha­lo v odleh­lé cha­tě v Morristownu v Tennessee, v nároč­ném natá­če­cím pro­ce­su, kte­rý se uká­zal být pro her­ce a štáb vel­mi nepo­ho­dl­ný; roz­sáh­lé pro­te­tic­ké mas­kér­ské efek­ty a stop-motion ani­ma­ce fil­mu vytvo­řil výtvar­ník Tom Sullivan. Dokončený film zau­jal pro­du­cen­ta Irvina Shapira, kte­rý jej pomohl pro­mít­nout na fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Cannes v roce 1982. Autor horo­rů Stephen King film nad­še­ně recen­zo­val, což ved­lo k tomu, že dis­tri­buč­ní prá­va zís­ka­la spo­leč­nost New Line Cinema.

The Evil Dead vydě­lal ve Spojených stá­tech 2,4 mili­o­nu dola­rů a celo­svě­to­vě mezi 2,7 a 29,4 mili­o­nu dola­rů. Počáteční i poz­děj­ší kri­tic­ké ohla­sy byly veskr­ze pozi­tiv­ní; v letech od své­ho uve­de­ní si film zís­kal pověst jed­no­ho z nej­vý­znam­něj­ších kul­tov­ních fil­mů, kte­rý je cito­ván mezi nej­lep­ší­mi horo­ry všech dob a jed­ním z nej­ú­spěš­něj­ších nezá­vis­lých fil­mů. Odstartoval kari­é­ru Raimiho, Taperta a Campbella, kte­ří spo­lu nadá­le spo­lu­pra­co­va­li na něko­li­ka fil­mech, napří­klad na Raimiho tri­lo­gii Spider-Man.

The Evil Dead dal vznik­nout medi­ál­ní fran­ší­ze, počí­na­je dvě­ma přímý­mi pokra­čo­vá­ní­mi napsa­ný­mi a reží­ro­va­ný­mi Raimim, Evil Dead II (1987) a Armáda tem­not (1992), čtvr­tým fil­mem Evil Dead (2013), kte­rý slou­ží jako mír­ný restart a pokra­čo­vá­ní, nava­zu­jí­cím tele­viz­ním seri­á­lem Ash vs Evil Dead, kte­rý se vysí­lal v letech 2015 až 2018, a při­pra­vo­va­ným pátým fil­mem Evil Dead Rise (2023); sou­čás­tí fran­ší­zy jsou také video­hry a komiksy. Hlavní hrdi­na fil­mu Ash Williams je také pova­žo­ván za kul­tur­ní iko­nu.

Děj

Pět stu­den­tů Michiganské stát­ní uni­ver­zi­ty - Ash Williams, jeho pří­tel­ky­ně Linda, jeho sest­ra Cheryl, jejich kama­rád Scott a Scottova pří­tel­ky­ně Shelly - trá­ví dovo­le­nou na odleh­lé cha­tě na ven­ko­vě v Tennessee. Když se blí­ží k cha­tě, sku­pi­na si všim­ne, že se hou­pač­ka na veran­dě sama pohy­bu­je, ale náh­le se zasta­ví, když Scott vez­me za kli­ku. Zatímco Cheryl kres­lí obrá­zek hodin, hodi­ny se zasta­ví a ona sly­ší sla­bý démo­nic­ký hlas, kte­rý jí říká, aby se „k nám při­da­la“. Její ruka je posed­lá, zbled­ne a nakres­lí obrá­zek kni­hy s démo­nic­kým obli­če­jem na obál­ce. Ačkoli je otře­se­ná, o inci­den­tu se nezmí­ní.

Když se během veče­ře ote­vřou pada­cí dve­ře do skle­pa, Shelly, Linda a Cheryl zůsta­nou naho­ře, zatím­co Ash a Scott sklep pro­zkou­má­va­jí. Najdou Naturom Demonto, sumer­skou ver­zi egypt­ské Knihy mrtvých, spo­lu s mag­ne­to­fo­nem arche­o­lo­ga Raymonda Knowbyho a odne­sou před­mě­ty naho­ru. Scott pře­hra­je kaze­tu se zaklí­nadly, kte­rá vzkří­sí démo­nic­kou bytost. Cheryl kři­čí na Scotta, aby mag­ne­to­fon vypnul, a větev stro­mu roz­bi­je jed­no z oken cha­ty. Později večer se roz­ru­še­ná Cheryl vydá do lesa pro­zkou­mat podiv­né zvu­ky, kde ji napad­nou a zná­sil­ní démo­nic­ky posed­lé stro­my. Když se jí poda­ří utéct a vrá­tí se do cha­ty pohmož­dě­ná a zmu­če­ná, Ash sou­hla­sí, že ji odve­ze zpět do měs­ta, jen aby zjis­til, že most ke sru­bu byl zni­čen. Cheryl zpa­ni­ka­ří, když si uvě­do­mí, že jsou nyní v pas­ti a démo­nic­ká enti­ta je nene­chá ode­jít. V cha­tě si Ash poslech­ne dal­ší nahráv­ku a dozví se, že jedi­ný způ­sob, jak enti­tu zabít, je roz­čtvr­tit posed­lé­ho hos­ti­te­le. Zatímco Linda a Shelly hra­jí piky, Cheryl správ­ně vyklá­dá kar­ty, aniž by se na ně podí­va­la, pod­leh­ne enti­tě a levi­tu­je. Chraplavým démo­nic­kým hla­sem se doža­du­je vysvět­le­ní, proč ji ruši­li ze spán­ku, a vyhro­žu­je, že všech­ny zabi­je. Bodne Lindu tuž­kou do kot­ní­ku a Ashe hodí do poli­ce. Scott sra­zí Cheryl do skle­pa a zamkne ji uvnitř.

Všichni se háda­jí, co mají dělat. Poté, co Shelly po spat­ře­ní Cheryliny démo­nic­ké pro­mě­ny pro­pad­ne para­no­ie, uleh­ne ve svém poko­ji, ale je při­ta­ho­vá­na pohle­dem z okna, kde se do ní vří­tí démon, napad­ne ji a pro­mě­ní ji v Deadita. Napadne Scotta, než ji hodí do krbu, pod­říz­ne jí zápěs­tí a pak ji pro­bod­ne sumer­skou dýkou do zad, čímž ji zřej­mě zabi­je. Když zno­vu oži­je, Scott ji roz­čtvr­tí seke­rou. Ash a Scott pak její ostat­ky pohřbí. Scott, otře­se­ný tím­to zážit­kem, se roz­hod­ne ode­jít, aby našel ces­tu zpět do měs­ta. Krátce nato se vra­cí, smr­tel­ně zra­ně­ný od posed­lých stro­mů, a umí­rá, zatím­co varu­je Ashe, že je stro­my nene­cha­jí unik­nout živé. Když Ash zkon­t­ro­lu­je Lindu, s hrů­zou zjis­tí, že je posed­lá. Napadne ho, ale on ji pro­bod­ne sumer­skou dýkou. Nechce ji roz­čtvr­tit, a tak ji radě­ji pohřbí. Ona oži­je a zaú­to­čí na něj, čímž ho donu­tí setnout jí hla­vu lopa­tou. Její bez­hla­vé tělo mu krvá­cí na obli­čej, když se ho sna­ží zná­sil­nit. Podaří se mu utéct, když Linda umí­rá, a pak se stáh­ne zpět do cha­ty.

Zpět uvnitř Ash zjis­tí, že Cheryl utek­la ze skle­pa. Cheryl Ashovi unik­ne a poku­sí se ho uškr­tit. Ash unik­ne z její­ho sevře­ní a pak stře­lí Cheryl do čelis­ti. Když Ash zaba­ri­ká­du­je dve­ře, Scott se pro­mě­ní v Deadita. Scott zaú­to­čí na Ashe a nechtě­ně sra­zí Naturom Demonto poblíž krbu. Ash vydloub­ne Scottovi oči a vytrh­ne mu větev ze žalud­ku, čímž mu způ­so­bí vykr­vá­ce­ní a pád na zem. Cheryl pro­ra­zí pada­cí dve­ře a sra­zí Ashe na zem. Zatímco Scott a Cheryl pokra­ču­jí v úto­ku na Ashe na zemi, Ash popad­ne Naturom Demonto a hodí ho do krbu. Zatímco kni­ha hoří, Deadité ztuh­nou na mís­tě a pak se začnou rych­le roz­klá­dat. Z obou mrt­vol vyra­zí vel­ké pří­věs­ky a pokry­jí Ashe krví. Těla Scotta a Cheryl se poté zce­la roz­lo­ží. Rozednívá se a Ash se vypo­tá­cí ven.

Když Ash odchá­zí od cha­ty, nevi­di­tel­ný démon se rych­le pohy­bu­je lesem, vpad­ne do cha­ty a napad­ne ho, zatím­co on kři­čí hrů­zou.

Obsazení

-Bruce Campbell jako Ash Williams

-Ellen Sandweiss jako Cheryl Williamsová

-Richard DeManincor (jako Hal Delrich) jako Scott

-Betsy Baker jako Linda

-Theresa Tilly (jako Sarah York) jako Shelly

Nezastoupeni

-Sam Raimi jako míst­ní rybář a hlas Evil Dead

-Robert G. Tapert jako Místní rybář

-Bob Dorian jako hlas pro­fe­so­ra Knowbyho

Produkce

Pozadí a psaní

Sam Raimi a Bruce Campbell spo­lu vyrůs­ta­li a byli přá­te­li od útlé­ho věku. Dvojice spo­lu nato­či­la něko­lik níz­ko­roz­počto­vých fil­mo­vých pro­jek­tů na for­má­tu Super 8 mm. Několik z nich byly kome­die, včet­ně fil­mů Clockwork a To je vraž­da! Natáčení napí­na­vé scé­ny ve fil­mu To je vraž­da! je inspi­ro­va­lo k tomu, aby se při­blí­ži­li kari­é­ře v horo­ro­vém žán­ru; po prů­zku­mu horo­ro­vých fil­mů v drive-in kinech se Raimi roz­ho­dl reží­ro­vat horor, při­čemž se roz­ho­dl nato­čit zku­šeb­ní krát­ký film - reži­sé­rem popi­so­va­ný jako „pro­to­typ“ -, kte­rý by při­tá­hl zájem finanč­ní­ků, a zís­ka­né pro­střed­ky pou­žít k nato­če­ní celo­ve­čer­ní­ho pro­jek­tu. Krátký film, kte­rý Raimi vytvo­řil, se jme­no­val Within the Woods (V lese) a byl nato­čen za 1600 dola­rů. Pro film The Evil Dead Raimi potře­bo­val přes 100 000 dola­rů.

Aby zís­kal pro­střed­ky na výro­bu fil­mu, oslo­vil Raimi Phila Gillise, práv­ní­ka jed­no­ho ze svých přá­tel. Raimi mu uká­zal Within the Woods, a přes­to­že Gillis nebyl krát­kým fil­mem nad­šen, nabí­dl Raimimu práv­ní radu, jak pro­du­ko­vat The Evil Dead. S jeho radou v hla­vě Raimi požá­dal řadu lidí o pří­spě­vek, a nako­nec někte­ré dokon­ce „vyžeb­ral“. Campbell musel požá­dat něko­lik čle­nů své rodi­ny a Raimi se ptal kaž­dé­ho jed­not­liv­ce, o kte­rém si mys­lel, že by mohl mít zájem. Nakonec vybral dosta­tek peněz na výro­bu celo­ve­čer­ní­ho fil­mu, i když ne celou část­ku, kte­rou původ­ně chtěl. Raimi uve­dl, že film stál 375 000 dola­rů.

Když měli dosta­tek peněz na výro­bu fil­mu, Raimi a Campbell se pus­ti­li do natá­če­ní fil­mu, kte­rý teh­dy nesl název Kniha mrtvých, což byl název inspi­ro­va­ný Raimiho zájmem o belet­rii H. P. Lovecrafta. Film měl být rema­kem fil­mu Na samo­tě u lesa, s vyš­ší­mi pro­dukč­ní­mi hod­no­ta­mi a celo­ve­čer­ní sto­pá­ží. Raimimu bylo těs­ně před začát­kem natá­če­ní dva­cet let a pro­jekt pova­žo­val za svůj „pře­cho­do­vý ritu­ál“.

Předprodukce a obsazení

Raimi požá­dal o pomoc a asi­s­ten­ci při natá­če­ní Evil Dead něko­lik svých přá­tel a dří­věj­ších spo­lu­pra­cov­ní­ků. Campbell se nabí­dl, že bude film pro­du­ko­vat spo­lu s Tapertem, a násled­ně byl obsa­zen do role Ashe Williamse, hlav­ní posta­vy, pro­to­že díky svým pro­du­cent­ským povin­nos­tem byl jedi­ným her­cem, kte­rý byl ocho­ten zůstat po celou dobu pro­duk­ce. Aby Raimi zís­kal pro pro­jekt dal­ší her­ce, podal si inze­rát do novin The Detroit News. Jednou z here­ček, kte­ré odpo­vě­dě­ly, byla Betsy Bakerová a obsa­ze­na byla také Ellen Sandweissová, kte­rá se obje­vi­la ve fil­mu Within the Woods. Štáb se sklá­dal téměř výhrad­ně z Raimiho a Campbellových přá­tel a rodi­ny. Speciální mas­kér pro Within the Woods, Tom Sullivan, byl při­brán ke slo­že­ní efek­tů poté, co vyjá­d­řil pozi­tiv­ní reak­ci na spo­lu­prá­ci s Raimim. Pomohl vytvo­řit mno­ho efek­tů z pěno­vé­ho late­xu a umě­lé krve ve fil­mu a k tra­dič­ní­mu slo­že­ní umě­lé krve z kuku­řič­né­ho siru­pu a potra­vi­nář­ské­ho bar­vi­va při­dal jako dal­ší pří­sa­du kávu.

Bez jaké­ko­liv for­mál­ní pomo­ci od lokač­ních skau­tů si muse­li her­ci najít mís­ta natá­če­ní sami. Štáb se původ­ně pokou­šel natá­čet film v Raimiho rod­ném měs­tě Royal Oak v Michiganu, ale mís­to toho si vybral Morristown v Tennessee, pro­to­že to byl jedi­ný stát, kte­rý pro­je­vil nad­še­ní pro pro­jekt. Štáb rych­le našel odlehlou cha­tu vzdá­le­nou něko­lik mil od jakých­ko­li jiných budov. Během před­pro­duk­ce muse­lo na cha­tě byd­let 13 čle­nů štá­bu, což ved­lo k tomu, že něko­lik lidí spa­lo v jed­né míst­nos­ti. Životní pod­mín­ky byly noto­ric­ky zná­mé a mezi čle­ny štá­bu došlo k něko­li­ka hád­kám.

Steve Frankel byl jedi­ným tesa­řem na pla­ce, což z něj čini­lo jedi­né­ho auto­ra výtvar­né režie. Pro exte­ri­é­ro­vé zábě­ry musel Frankel vyro­bit něko­lik slo­ži­tých rekvi­zit pomo­cí kotou­čo­vé pily. Jinak cha­ta vět­ši­nou zůsta­la tak, jak byla nale­ze­na během natá­če­ní. Chata nemě­la vodo­vod, ale byly do ní zave­de­ny tele­fon­ní lin­ky.

Hlavní natáčení

Film byl nato­čen na 16mm fil­mo­vý pás Kodak s vypůj­če­nou kame­rou. Díky nezku­še­né­mu štá­bu se natá­če­ní sta­lo „kome­dií plnou chyb“. Hned prv­ní den natá­če­ní vedl k tomu, že se během scé­ny natá­če­né na mos­tě ztra­ti­li v lese. Několik čle­nů štá­bu se během natá­če­ní zra­ni­lo a vzhle­dem k odleh­los­ti cha­ty bylo obtíž­né zajis­tit lékař­skou pomoc. Jedním z obzvláš­tě hrůz­ných momen­tů při natá­če­ní bylo strh­nu­tí řas Bakerové při sun­dá­vá­ní mas­ky z obli­če­je. Kvůli níz­ké­mu roz­počtu muse­ly být her­cům nasa­ze­ny kon­takt­ní čoč­ky sil­né jako sklo, aby bylo dosa­že­no efek­tu „démo­nic­kých očí“. Aplikace čoček trva­la 10 minut a bylo mož­né je nechat nasa­ze­né jen asi 15 minut, pro­to­že oči s nimi nemoh­ly „dýchat“. Campbell poz­dě­ji pozna­me­nal, že aby dosáh­li efek­tu nasa­ze­ní těch­to čoček, muse­li si na oči nasa­dit „Tupperware“.

Raimi si vyvi­nul smy­sl pro mizanscé­nu a rych­le při­chá­zel s nápa­dy na scé­ny. Nakreslil něko­lik hrubých ilu­stra­cí, kte­ré mu pomá­ha­ly roz­čle­nit prů­běh scén. Štáb byl pře­kva­pen, když Raimi začal při zábě­rech pou­ží­vat holand­ské úhly, aby během scén budo­val atmo­sfé­ru. Aby bylo mož­né při­způ­so­bit se Raimiho sty­lu režie, muse­lo být posta­ve­no něko­lik slo­ži­tých níz­ko­roz­počto­vých plo­šin, pro­to­že štáb si nemohl dovo­lit kame­ro­vý vozík. Jeden z nich zahr­no­val „vas-o-cam“, kte­rý spo­čí­val v upev­ně­ní kame­ry, jež se posou­va­la po dlou­hých dře­vě­ných plo­ši­nách, aby se vytvo­řil ply­nu­lej­ší pocit pohy­bu.

Kamerový trik, kte­rý se pou­ží­val k lev­né­mu napo­do­be­ní Steadicamu, byla „tře­sou­cí se kame­ra“, kte­rá spo­čí­va­la v upev­ně­ní kame­ry na kus dře­va a v tom, že dva kame­ra­ma­ni sprin­to­va­li po baži­ně. Během scén, v nichž nevi­di­tel­ná síla v lese sle­du­je posta­vy, musel Raimi běhat po lese s pro­vi­zor­ním zaří­ze­ním a pře­ska­ko­vat klá­dy a kame­ny. To se čas­to uká­za­lo jako obtíž­né kvů­li mlze v baži­ně. Závěrečná scé­na fil­mu se natá­če­la s kame­rou při­pev­ně­nou na kole, při­čemž se rych­le pro­jíž­dě­lo cha­tou, aby vzni­kl ply­nu­lý dlou­hý záběr.

Raimi byl v mlá­dí vel­kým fanouš­kem fil­mu The Three Stooges, což ho inspi­ro­va­lo k pou­ži­tí „faleš­ných šemí­ků“ při natá­če­ní. V kaž­dé scé­ně, kte­rá vyža­do­va­la záběr posta­vy v poza­dí, pou­žil jiné­ho her­ce jako náhra­du, pokud byl původ­ní herec zane­prázd­něn. Při detail­ním zábě­ru, v němž Richard DeManicor ote­ví­rá rukou závěs, pou­žil Raimi ve scé­ně svou vlast­ní ruku, pro­to­že to bylo poho­dl­něj­ší. Jeho bra­tr Ted Raimi byl v mno­ha scé­nách pou­žit jako „faleš­ný Shemp“, když byl původ­ní herec zane­prázd­něn nebo zane­prázd­něn.

Raimi rád „mučil“ své her­ce. Raimi věřil, že aby zachy­til bolest a hněv svých her­ců, musí je občas tro­chu týrat, a říkal, že „kdy­by všich­ni pro­ží­va­li extrém­ní bolest a utr­pe­ní, pro­mít­lo by se to do horo­ru“. Producent Robert Tapert s Raimim sou­hla­sil a pozna­me­nal, že se mu „líbí, když herec krvá­cí“. Při natá­če­ní scé­ny s Campbellem běží­cím z kop­ce Campbell zako­pl a pora­nil si nohu. Raimi se bavil tím, že Campbellovi do zra­ně­ní šťou­chal klac­kem, kte­rý našel v lese. Kvůli vel­ké­mu množ­ství krve ve fil­mu štáb vyro­bil galo­ny faleš­né krve s kuku­řič­ným siru­pem Karo. Campbellovi trva­lo hodi­ny, než ze sebe lep­ka­vou hmo­tu odstra­nil. Několik her­ců bylo během natá­če­ní nechtě­ně pobo­dá­no nebo vrže­no do před­mě­tů. Během něko­li­ka posled­ních dnů na pla­ce byly pod­mín­ky tak extrém­ní, že štáb začal pálit náby­tek, aby se zahřál. Protože v té době bylo tře­ba natá­čet pou­ze exte­ri­é­ro­vé zábě­ry, spá­li­li téměř kaž­dý kus nábyt­ku, kte­rý jim zbyl. Několik her­ců se něko­lik dní nespr­cho­va­lo a kvů­li mra­zi­vým pod­mín­kám se něko­lik z nich nachla­di­lo a one­moc­ně­lo jiný­mi cho­ro­ba­mi. Campbell poz­dě­ji popsal natá­če­ní jako téměř „dva­náct týd­nů bez­útěš­né­ho cvi­če­ní v agó­nii“, i když při­pus­til, že se při natá­če­ní doká­zal bavit. Dne 23. led­na 1980 bylo natá­če­ní ukon­če­no a téměř všich­ni čle­no­vé štá­bu se vrá­ti­li domů, při­čemž Campbell zůstal s Raimim. Při pro­hlí­že­ní nato­če­né­ho mate­ri­á­lu Raimi zjis­til, že je tře­ba dopl­nit chy­bě­jí­cí zábě­ry něko­li­ka dotáč­ka­mi. Následovaly čty­ři dny opa­ko­va­né­ho natá­če­ní, aby byl film dokon­čen. V závě­reč­ném momen­tu na Campbella ve skle­pě střík­ly „vnitř­nos­ti pří­še­ry“.

Shrnuje-li Campbell po dese­ti­le­tích celou pro­duk­ci, pozna­me­nal: „Je to níz­ko­roz­počto­vé, má to hrubé hra­ny,“ ale i tak „jsou v tom fil­mu čás­ti, kte­ré jsou vizu­ál­ně ohro­mu­jí­cí.“

Střih

Po roz­sáh­lém natá­če­ní měl Raimi „horu mate­ri­á­lu“, kte­rou musel dát dohro­ma­dy. Pro střih fil­mu si vybral det­ro­it­ské stři­hač­ské sdru­že­ní, kde se sezná­mil s Ednou Paulovou. Paulovým asi­s­ten­tem byl Joel Coen z brat­ří Coenů, kte­rý pomá­hal se stři­hem fil­mu. Paul sestří­hal vět­ši­nu fil­mu, ačko­li Coen sestří­hal sek­ven­ci s kůl­nou. Coenové se inspi­ro­va­li Raimiho fil­mem Na samo­tě u lesa a líbi­la se jim myš­len­ka nato­čit pro­to­typ fil­mu, kte­rý by pomohl vzbu­dit zájem inves­to­rů. Joel ten­to kon­cept vyu­žil a pomohl nato­čit Blood Simple se svým bra­t­rem Ethanem a s Raimim se spřá­te­li­li po pro­ce­su stři­hu.

První sestřih fil­mu trval při­bliž­ně 117 minut, což Campbell ozna­čil za půso­bi­vý úspěch vzhle­dem k 65minutové dél­ce scé­ná­ře. Vystřižené scé­ny se měly sou­stře­dit na nářky hlav­ní­ho hrdi­ny, kte­rý nemohl zachrá­nit obě­ti před smr­tí, ale byly sestří­há­ny tak, aby film nebyl tak „ponu­rý a depre­siv­ní“ a aby měl lépe pro­dej­ných 85 minut. Raimiho inspi­ro­va­la sku­teč­nost, že Brian De Palma ve stej­ném zvu­ko­vém zaří­ze­ní stří­hal svůj vlast­ní film Blow Out s Johnem Travoltou. Jedním z nej­slo­ži­těj­ších momen­tů při stři­hu byla stop-motion ani­mo­va­ná sek­ven­ce, v níž se „roz­té­ka­jí“ mrt­vo­ly, jejíž správ­né sestří­há­ní zabra­lo hodi­ny. Film měl uni­kát­ní zvu­ky, kte­ré vyža­do­va­ly roz­sáh­lé nahrá­vá­ní ze stra­ny štá­bu. Několik zvu­ků se během natá­če­ní nepo­da­ři­lo správ­ně nahrát, což zna­me­na­lo, že se efek­ty muse­ly ve střiž­nách pře­dě­lat. Mrtvá kuřa­ta byla pro­bo­dá­vá­na, aby se napo­do­bi­ly zvu­ky zoha­ve­né­ho masa, a Campbell musel něko­lik hodin kři­čet do mik­ro­fo­nu.

Podobně jako Within the Woods musel být The Evil Dead zvět­šen na 35mm for­mát, kte­rý byl teh­dy prů­mys­lo­vým stan­dar­dem, aby se mohl hrát v kinech. Díky rela­tiv­ně vyso­ké­mu roz­počtu to byl u Evil Dead mno­hem jed­no­duš­ší pro­ces než u krát­ké­ho fil­mu.

Propagace a distribuční práva

Když byl film dokon­čen, Raimi a štáb se roz­hod­li osla­vit ho „vel­kou pre­mi­é­rou“. Rozhodli se film pro­mí­tat v det­ro­it­ském Redfordově diva­dle, kte­ré Campbell v dět­ství čas­to navště­vo­val. Raimi se roz­ho­dl uspo­řá­dat co nejdi­va­del­něj­ší pre­mi­é­ru, pou­žil vlast­ní vstu­pen­ky a větr­né dráhy umís­tě­né v diva­dle a pro navo­ze­ní atmo­sfé­ry objed­nal před diva­dlem sanit­ky. Nastavení pre­mi­é­ry bylo inspi­ro­vá­no horo­ro­vým reži­sé­rem Williamem Castlem, kte­rý se čas­to pokou­šel vydě­sit své divá­ky pomo­cí tri­ků. Návštěvnost pre­mi­é­ry před­či­la oče­ká­vá­ní her­ců, při­šlo na ni tisíc divá­ků. Diváci na pre­mi­é­ru rea­go­va­li nad­še­ně, což ved­lo Raimiho k nápa­du „objíž­dět“ film a budo­vat kolem něj hum­buk.

Raimi pro­mí­tal film kaž­dé­mu, kdo byl ocho­ten ho zhléd­nout, a domlou­val si schůz­ky s dis­tri­buč­ní­mi agen­ty a vše­mi, kdo měli zku­še­nos­ti z fil­mo­vé­ho prů­mys­lu. Nakonec Raimi nara­zil na Irvina Shapira, muže, kte­rý byl zod­po­věd­ný za dis­tri­buci fil­mu George A. Romera Noc oživlých mrt­vol a dal­ších slav­ných horo­rů. Po prv­ním zhléd­nu­tí fil­mu zažer­to­val, že to sice „není Gone with the Wind“, ale že má komerč­ní poten­ci­ál, a pro­je­vil zájem o jeho dis­tri­buci. Byl to jeho nápad nepo­u­žít teh­dej­ší název Book of the Dead (Kniha mrtvých), pro­to­že pod­le něj film vyzní­val nud­ně. Raimi zva­žo­val něko­lik nápa­dů a nako­nec se roz­ho­dl pro The Evil Dead, kte­rý pova­žo­val za „nejmé­ně nej­hor­ší“ název. Shapiro také dopo­ru­čil dis­tri­bu­o­vat film po celém svě­tě, aby zís­kal vět­ší pří­jmy, ačko­li to vyža­do­va­lo dal­ší finanč­ní inves­ti­ce ze stra­ny Raimiho, kte­ré­mu se poda­ři­lo dát dohro­ma­dy to málo peněz, co měl.

Shapiro byl zakla­da­te­lem fil­mo­vé­ho fes­ti­va­lu v Cannes a umož­nil Raimimu pro­mí­tat film na fes­ti­va­lu v roce 1982 mimo sou­těž. Jeho pro­mí­tá­ní byl pří­to­men Stephen King, kte­rý film nad­še­ně ohod­no­til. Deník USA Today vydal člá­nek o Kingových oblí­be­ných horo­rech; autor uve­dl Evil Dead jako svůj pátý nej­ob­lí­be­něj­ší film toho­to žán­ru. Film Kinga sil­ně zasá­hl, což komen­to­val slo­vy, že při sle­do­vá­ní fil­mu v Cannes „regis­tro­val věci, kte­ré [nikdy před­tím] ve fil­mu nevi­děl“. Stal se jed­ním z nej­vět­ších pod­po­ro­va­te­lů fil­mu během počá­teč­ních snah o nale­ze­ní dis­tri­bu­to­ra a nako­nec jej ozna­čil za „nejdi­vo­če­ji ori­gi­nál­ní film roku“, což je citát pou­ží­va­ný v pro­pa­gač­ních mate­ri­á­lech fil­mu. Kingovy komen­tá­ře vzbu­di­ly zájem kri­ti­ků, kte­ří by jinak níz­ko­roz­počto­vý thriller prav­dě­po­dob­ně zavrh­li.

Tisk fil­mu při­tá­hl pozor­nost brit­ské­ho fil­mo­vé­ho dis­tri­buč­ní­ho agen­ta Stephena Woolleyho. Ačkoli Woolley pova­žo­val film za vel­ké rizi­ko, roz­ho­dl se, že se ujme jeho uve­de­ní ve Velké Británii. Film byl pro­pa­go­ván pro film s tako­vým roz­poč­tem netra­dič­ním způ­so­bem a dosta­lo se mu mar­ke­tingu srov­na­tel­né­ho s fil­my s vět­ším roz­poč­tem. Ve Velké Británii byly vysta­ve­ny desít­ky pro­pa­gač­ních mate­ri­á­lů, včet­ně pla­ká­tů a trai­le­rů, což je sil­ná pro­pa­ga­ce, kte­rá se u tak níz­ko­roz­počto­vé­ho fil­mu dělá jen zříd­ka. Na Woolleyho udě­lal Raimi, kte­ré­ho ozna­čil za „okouz­lu­jí­cí­ho“, dojem a byl obdi­vo­va­te­lem fil­mu, což ho ved­lo k tomu, že s pro­pa­ga­cí fil­mu ris­ko­val více, než by nor­mál­ně udě­lal.

Fangoria se zača­la fil­mem zabý­vat kon­cem roku 1982 a napsa­la něko­lik člán­ků o dlou­hé his­to­rii výro­by fil­mu. První kri­tic­ké ohla­sy byly v té době vel­mi pozi­tiv­ní a spo­lu se sou­hla­sem Fangorie, Kinga a Shapira vyvo­lal film před svou komerč­ní pre­mi­é­rou úcty­hod­ný zájem. New Line Cinema, jeden z dis­tri­bu­to­rů, kte­rý měl o film zájem, vyjed­nal doho­du o jeho domá­cí dis­tri­buci. Film měl před komerč­ním uve­de­ním něko­lik „před­pre­mi­ér“, včet­ně pro­jek­cí v New Yorku a Detroitu. Diváci na obou pro­jek­cích byli nad­še­ni a o film byl tako­vý zájem, že se plá­no­va­la šir­ší dis­tri­buce. Společnost New Line Cinema vypsa­la Raimimu šek v dosta­teč­né výši, aby vypla­ti­la všech­ny inves­to­ry, a roz­hod­la se film uvést do kin neob­vyk­lým způ­so­bem: sou­čas­ně do kin i na VHS se znač­nou domá­cí pro­pa­ga­cí.

Vydání

Kino

Díky roz­sáh­lé pro­pa­gač­ní kam­pa­ni si film v poklad­nách kin vedl nad oče­ká­vá­ní dob­ře. Počáteční domá­cí trž­by však byly ozna­če­ny za „zkla­má­ní“. Film byl ote­vřen v 15 kinech a během úvod­ní­ho víken­du vydě­lal 108 000 dola­rů. Později se o fil­mu zača­lo mlu­vit a stal se „spí­cím hitem“. Na domá­cím trhu vydě­lal 2 400 000 dola­rů, což je téměř osmi­ná­so­bek výrob­ní­ho roz­počtu. Zdroje se roz­chá­ze­jí v tom, zda v zámo­ří vydě­lal 261 944 dola­rů, což zna­me­ná celo­svě­to­vý výdě­lek 2 661 944 dola­rů, nebo 27 mili­o­nů dola­rů v zámo­ří, což zna­me­ná celo­svě­to­vý výdě­lek 29,4 mili­o­nu dola­rů. Raimi v roce 1990 pro­hlá­sil, že film „si vedl vel­mi dob­ře v zámo­ří a vel­mi špat­ně na domá­cím trhu“ a že jeho inves­to­ři vydě­la­li návrat­nost „asi pěti­ná­so­bek své počá­teč­ní inves­ti­ce“.

Rating

Vydání fil­mu se setka­lo s kon­tro­ver­zí, pro­to­že Raimi nato­čil film tak hrůz­ný, jak jen to bylo mož­né, aniž by se zají­mal o cen­zu­ru nebo se jí obá­val. Spisovatel Bruce Kawin ozna­čil Evil Dead za jeden z nej­zná­měj­ších splat­te­rů své doby, spo­lu s Cannibal Holocaust a I Spit on Your Grave.

Ve Velké Británii byl film před udě­le­ním cer­ti­fi­ká­tu X pro uve­de­ní do kin zkrá­cen o 49 sekund. Tato cen­zu­ro­va­ná ver­ze byla vydá­na i na domá­cím videu; v té době nee­xis­to­val poža­da­vek, aby fil­my muse­ly být pro uve­de­ní na video kla­si­fi­ko­vá­ny. Kampaň pro­cen­zur­ní orga­ni­za­ce NVLA ved­la k tomu, že film byl ozna­čen za „hnus­né video“, a když byl v roce 1984 při­jat zákon o video­zá­zna­mech, byla video­ver­ze sta­že­na z obě­hu. V roce 1990 bylo z již cen­zu­ro­va­né ver­ze vystři­že­no dal­ších 66 sekund a fil­mu byl udě­len cer­ti­fi­kát 18 pro domá­cí video vydá­ní. V roce 2000 byl nesestří­ha­né ver­zi koneč­ně udě­len cer­ti­fi­kát 18 pro kina i domá­cí video.

V USA film zís­kal rating X. Filmy s tím­to ozna­če­ním byly poměr­ně násil­né a zne­po­ko­ji­vé a ten­to rating čas­to drže­ly por­no­gra­fic­ké fil­my. Od té doby byl film pře­hod­no­cen na NC-17 kvů­li „znač­né­mu gra­fic­ké­mu horo­ro­vé­mu nási­lí a krvepro­li­tí“, ačko­li mno­ho nedáv­ných vydá­ní pro domá­cí média bylo vydá­no bez ratingu.

V někte­rých zemích byl a stá­le je film zaká­zán buď v kinech, nebo na videu.

Vydání pro domácí média

První VHS vydá­ní fil­mu The Evil Dead vyda­la spo­leč­nost Thorn EMI v roce 1983 a nástup­nic­ká spo­leč­nost Thorn HBO/Cannon Video poz­dě­ji film pře­ba­li­la. Bývalý part­ner HBO Video, spo­leč­nost Congress Video, kte­rá se vyzna­čo­va­la fil­my s veřej­nou domé­nou, vyda­la svou ver­zi v roce 1989.

V prv­ním týd­nu vydá­ní na videu vydě­lal film ve Velké Británii 100 000 liber. Rychle se stal nej­pro­dá­va­něj­ším video­fil­mem toho týd­ne a poz­dě­ji se stal nej­pro­dá­va­něj­ším video­fil­mem roku ve Velké Británii, když pře­ko­nal i vel­ko­roz­počto­vé horo­ry jako Osvícení. Působivý výkon v Evropě byl při­čí­tán jeho sil­né pro­pa­ga­ci a ote­vře­něj­ší pova­ze evrop­ské­ho pub­li­ka.

Znovuobjevení fil­mu Evil Dead na trhu domá­cí­ho videa při­nes­ly dvě spo­leč­nos­ti, kte­ré v roce 1998 film restau­ro­va­ly z nega­ti­vů a vyda­ly spe­ci­ál­ní edi­ce: Anchor Bay Entertainment na VHS a Elite Entertainment na LaserDisc. Společnost Anchor Bay byla zod­po­věd­ná za prv­ní vydá­ní fil­mu na DVD 19. led­na 1999, spo­lu s Elite vyda­la spe­ci­ál­ní sbě­ra­tel­skou edi­ci DVD 30. břez­na 1999 a mezi sebou Elite a Anchor Bay vyda­ly šest růz­ných DVD ver­zí The Evil Dead, pře­de­vším edi­ci „Book Of The Dead“ z roku 2002, zaba­le­nou v late­xo­vé repli­ce Necronomiconu, kte­rou vyře­zal Tom Sullivan, a tří­dis­ko­vou „Ultimate Edition“ z roku 2007, kte­rá obsa­ho­va­la širo­ko­úhlou a původ­ní full fra­me ver­zi fil­mu. Ve vyso­kém roz­li­še­ní film debu­to­val v roce 2010 na Blu-ray dis­ku.

Lionsgate Films vyda­la 9. říj­na 2018 Blu-ray edi­ci Evil Dead ve 4K Ultra HD roz­li­še­ní.

Recepce

Kritické ohlasy

Po uve­de­ní do kin byly dobo­vé kri­tic­ké ohla­sy vesměs pozi­tiv­ní. Bob Martin, redak­tor časo­pi­su Fangoria, film recen­zo­val ješ­tě před jeho ofi­ci­ál­ní pre­mi­é­rou a pro­hlá­sil, že „by mohl být výjim­kou z obvyk­lé­ho prou­du níz­ko­roz­počto­vých horo­rů“. Na tuto chvá­lu navá­zal i po pre­mi­é­ře fil­mu, když pro­hlá­sil: „Od té doby, co jsem začal redi­go­vat ten­to časo­pis, jsem nevi­děl žád­ný nový film, kte­rý bych mohl našim čte­ná­řům dopo­ru­čit s vět­ší jis­to­tou, že si ho zami­lu­jí, při­jmou ho a budou ho osla­vo­vat jako nový mil­ník v gra­fic­kém horo­ru“. Deník Los Angeles Times ozna­čil film za „oka­mži­tou kla­si­ku“ a pro­hlá­sil ho za „prav­dě­po­dob­ně nej­hro­zi­věj­ší dob­ře nato­če­ný film všech dob“. V recen­zi z roku 1982 pra­cov­ní­ci odbor­né­ho časo­pi­su Variety napsa­li, že film „se uka­zu­je jako ne plus ultra níz­ko­roz­počto­vé­ho gore a šoku­jí­cí­ho efek­tu“, a pozna­me­na­li, že „sil­ná“ a vyna­lé­za­vá kame­ra byla klí­čem k vytvo­ře­ní poci­tu stra­chu.

Britský tisk film hod­no­til pozi­tiv­ně; Kim Newman z Monthly Film Bulletin, Richard Cook z NME a Julian Petley z Film and Filming dali fil­mu během jeho rané­ho uve­de­ní dob­ré recen­ze. Petley a Cook srov­ná­va­li film s jiný­mi sou­čas­ný­mi horo­ry a napsa­li, že film vyja­dřu­je více před­sta­vi­vos­ti a „mla­dist­vé­ho nad­še­ní“ než prů­měr­ný horor. Cook ozna­čil Raimiho prá­ci s kame­rou za „odváž­nou“ a uve­dl, že k niter­nos­ti fil­mu výraz­ně při­spěl styl režie. Woolley, Newman a něko­lik kri­ti­ků film pochvá­li­lo za neče­ka­né vyu­ži­tí čer­né kome­die, kte­rá film pový­ši­la nad mož­né žánro­vé nástra­hy. Všichni tři kri­ti­ci při­rov­ná­va­li film k surre­a­lis­tic­ké tvor­bě Georgese Franju a Jeana Cocteaua a vší­ma­li si cine­fil­ních odka­zů na Cocteauův film Orfeus. Spisovatel Lynn Schofield Clark ve svém romá­nu Od andě­lů k mimo­zemš­ťa­nům při­rov­nal film ke zná­měj­ším horo­rům, jako jsou Vymítač ďáb­la a Omen, a ozna­čil jej za klí­čo­vý nad­při­ro­ze­ný thriller.

Pozdější ohlasy

Na webu agre­gá­to­ru recen­zí Rotten Tomatoes je 85 % z 80 kri­ti­ků hod­no­tí klad­ně, s prů­měr­ným hod­no­ce­ním 7,70/10. Na ser­ve­ru Rotten Tomatoes je film hod­no­cen klad­ně. Shoda na webu zní: „Všichni jsou spo­ko­je­ni: „Evil Dead je tak odflák­nu­tý, že půso­bí stej­ně nedo­vo­le­ně jako kni­ha nale­ze­ná v lese, a je to žalu­dek zve­da­jí­cí úspěch v oblas­ti nevku­su, kte­rý před­sta­vu­je pře­kva­pi­vý debut zázrač­né­ho Sama Raimiho.“ (více) Časopis Empire uve­dl, že „pověst fil­mu je zaslou­že­ná“, a napsal, že film je půso­bi­vý vzhle­dem k níz­ké­mu roz­počtu a nezku­še­nos­ti her­ců. Poznamenal, že film úspěš­ně spo­jil „bizar­ní“ kom­bi­na­ci fil­mů Noc oživlých mrt­vol, Texaský masa­kr moto­ro­vou pilou a Tři par­chan­ti. Recenzent časo­pi­su Film4 ohod­no­til Evil Dead čtyř­mi a půl hvěz­dič­ka­mi z pěti, při­čemž se poza­sta­vil nad tím, že film je „ener­gic­ký, ori­gi­nál­ní a mra­zi­vý“, a dospěl k závě­ru, že Raimiho „splat-stick debut je malá sevře­ná horo­ro­vá kla­si­ka, kte­rá si zaslou­ží svou kul­tov­ní pověst, navzdo­ry veš­ke­ré­mu úsi­lí cen­zo­rů.“

Ed Gonzales z časo­pi­su Slant při­rov­nal film k tvor­bě Daria Argenta a jako důle­ži­tý fak­tor atmo­sfé­ry fil­mu uve­dl Raimiho „zner­vóz­ňu­jí­cí prá­ci se širo­kým úhlem zábě­ru“. Zamyslel se nad tím, že Raimi dis­po­no­val „téměř nesku­teč­nou schop­nos­tí nazna­čit pří­tom­nost neu­cho­pi­tel­né­ho zla“, díky čemuž se film nestal „béč­ko­vou sláta­ni­nou“. Kritik BBC Martyn Glanville udě­lil fil­mu čty­ři hvěz­dič­ky z pěti a napsal, že pro Raimiho je to lep­ší debut než Texaský masa­kr moto­ro­vou pilou Tobeho Hoopera nebo Poslední dům nale­vo Wese Cravena. Glanville pozna­me­nal, že kro­mě „nepo­ve­de­né scé­ny se stro­my, kte­ré zná­sil­ňu­jí“, je film „jed­ním z nej­lep­ších moder­ních horo­rů, a to ješ­tě půso­bi­věj­ším, když vez­me­me v úva­hu jeho skrom­né pro­dukč­ní hod­no­ty.“

Christopher Null ze ser­ve­ru Filmcritic.com udě­lil fil­mu stej­né hod­no­ce­ní jako Glanville a napsal, že „Raimiho nej­vět­ší nechut­nost je schlock horor děla­ný správ­ným způ­so­bem“ a při­rov­nal ho k Romerově Noci oživlých mrt­vol, pokud jde o jeho schop­nost vytvo­řit drs­nou atmo­sfé­ru. Autor člán­ku v Chicago Reader Pat Graham pozna­me­nal, že film obsa­hu­je něko­lik „chyt­rých“ obra­tů ve stan­dard­ním horo­ro­vém vzor­ci, a dodal, že Raimiho „nad­še­ní pro efekt se vyplá­cí v mno­ha for­mál­ně vyna­lé­za­vých kous­cích“. Kritik časo­pi­su Time Out Stephen Garrett ozna­čil mas­kér­ské efek­ty ve vyvr­cho­le­ní fil­mu za „úžas­né“ a pozna­me­nal, že ačko­li se ve fil­mu pří­liš nevy­ví­je­jí posta­vy, „mísí se v něm komic­ká fan­ta­zie“ s „atmo­sfé­ric­kým horo­rem... s půso­bi­vým účin­kem“. Stejný web poz­dě­ji film ozna­čil za 41. nej­lep­ší horor všech dob. Phelim O’Neill z dení­ku The Guardian spo­jil film The Evil Dead a jeho pokra­čo­vá­ní Evil Dead II a zařa­dil je na 23. mís­to nej­lep­ších horo­rů všech dob a ozná­mil, že prv­ní jme­no­va­ný film „sto­jí nad svý­mi vět­ši­nou zapo­me­nu­tý­mi kole­gy v rám­ci horo­ro­vé­ho boo­mu 80. let“. Don Summer ve své kni­ze Horror Movie Freak a spi­so­va­tel­ka Kate Eganová uved­li film jako horo­ro­vou kla­si­ku.

J. C. Maçek III z PopMatters řekl: „Co je nezpo­chyb­ni­tel­né, je to, že Raimi a jejich kum­pá­ni vytvo­ři­li v Evil Dead mon­strum. Začalo to jako kata­stro­fál­ní neú­spěch při sna­ze zís­kat vel­ký prů­lom pří­liš dlou­hým a nebez­peč­ným natá­če­ním (všim­ně­te si Campbellova mění­cí­ho se úče­su v růz­ných scé­nách jed­no­den­ní­ho děje). Film pro­šel změ­na­mi názvu a záka­zy, aby pře­žil nejen jako „vrchol­ný záži­tek z vyčer­pá­va­jí­cí­ho horo­ru“, ale i jako čas­to napo­do­bo­va­ná a kasí­ro­va­ná kla­si­ka, což doka­zu­je tři­cet let klad­ných recen­zí.“

Později

Zatímco při svém prv­ním uve­de­ní se Evil Dead dočkal pří­z­ni­vých kri­tic­kých ohla­sů, Raimiho pověst si nezís­kal. Byl však kasov­ně úspěš­ný, což ved­lo k tomu, že se Campbell a Raimi opět spo­ji­li při uve­de­ní dal­ší­ho fil­mu. Joel Coen a jeho bra­tr Ethan spo­lu­pra­co­va­li jako reži­sé­ři a do kin uved­li film Blood Simple, kte­rý se setkal s pří­z­ni­vým ohla­sem kri­ti­ky. Podle Campbella vyjá­d­řil Ethan, teh­dy účet­ní, pře­kva­pe­ní, když dvo­ji­ce uspě­la. Bratři Coenové a Raimi spo­lu­pra­co­va­li na scé­ná­ři, kte­rý byl uve­den do kin krát­ce po fil­mu Evil Dead. Film s názvem Crimewave byl kasov­ním pro­pa­dá­kem. Podle Campbella byla pro­duk­ce fil­mu „kata­stro­fou“ a pro­hlá­sil, že „pře­šla­py“ jako Crimewave obvykle vedou ke kon­ci reži­sé­ro­vy kari­é­ry. Podobné zkla­má­ní z pro­jek­tu vyjá­d­ři­li i dal­ší lidé, kte­ří se na fil­mu podí­le­li. Raimi měl naštěs­tí pod­po­ru stu­dia, kte­ré mu umož­ni­lo nato­čit pokra­čo­vá­ní Evil Dead, k němuž se původ­ně roz­ho­dl ze zou­fal­ství.

Další díly

Po Evil Dead násle­do­va­la řada pokra­čo­vá­ní. Série je zná­má z při­ta­ho­vá­ní pozor­nos­ti tím, že kaž­dé pokra­čo­vá­ní se vyzna­čo­va­lo vět­ší kome­di­ál­nos­tí než před­cho­zí a s kaž­dým fil­mem postu­po­va­lo do „div­něj­ší“ oblas­ti. Evil Dead 2: Dead by Dawn byl čer­ný komediálně-hororový film, kte­rý byl uve­den v roce 1987 a zazna­me­nal kasov­ní úspěch. Kritici jej vše­o­bec­ně oce­ni­li a čas­to je pova­žo­ván za lep­ší než prv­ní film. Následovala Armáda tem­not, kome­di­ál­ní fantasy-horor, kte­rý byl uve­den v roce 1993. V té době se Raimi stal úspěš­ným reži­sé­rem, kte­rý při­ta­ho­val zájem Hollywoodu. Jeho super­hr­din­ský film Darkman (1990) byl dal­ším kasov­ním úspě­chem, což ved­lo k navý­še­ní roz­počtu pro Armádu tem­not. Armáda tem­not měla 22,8krát vyš­ší roz­po­čet než původ­ní Evil Dead, ačko­li neby­la pova­žo­vá­na za kasov­ní úspěch jako její dva před­chůd­ci. Film se setkal s pře­váž­ně pozi­tiv­ním při­je­tím kri­ti­ky. Poté, co si všech­ny dal­ší díly pro­šly vývo­jo­vým peklem, byl v roce 2013 uve­den soft reboot/legacy pokra­čo­vá­ní nad­při­ro­ze­né­ho horo­ru s názvem Evil Dead, v němž hlav­ní roli ztvár­ni­la Jane Levyová jako Mia Allenová. Film reží­ro­val a na scé­ná­ři se podí­lel Fede Álvarez, pro­du­ko­va­li ho Raimi a Campbell. Film, kte­rý se odklo­nil od humo­ru před­cho­zích dvou fil­mů, zazna­me­nal mír­ný kasov­ní úspěch a byl chvá­len pro svůj tem­ný a krva­vý pří­běh. Zatímco růz­né pro­jek­ty pro­chá­ze­ly růz­ný­mi fáze­mi vývo­je, pokra­čo­vá­ní bylo vydá­no jako tele­viz­ní seri­ál s názvem Ash vs. Evil Dead. Seriál, jehož tvůr­cem a výkon­ným pro­du­cen­tem byl Sam Raimi, se vysí­lal v letech 2015-2018.

Po tom, co dal­ší fil­mo­vé díly opět zůsta­ly na řadu let ve vývo­jo­vém pekle, byl ozná­men vývoj páté­ho celo­ve­čer­ní­ho fil­mu s názvem Evil Dead Rise. Projekt se začal natá­čet v červ­nu 2021 a jeho sce­náris­tou a reži­sé­rem je irský fil­mař Lee Cronin. Ačkoli si Campbell svou roli Ashleyho „Ashe“ J. Williamse zopa­ko­val v kaž­dém z pokra­čo­vá­ní, ve fil­mu se údaj­ně neob­je­ví. Uvedení fil­mu do kin je naplá­no­vá­no na 21. dub­na 2023 spo­leč­nos­tí Warner Bros. Pictures.

Zahraniční trh

Oficiální pokra­čo­vá­ní vznik­la v Itálii, kde byl film zná­mý pod názvem La Casa („Dům“). V pro­duk­ci spo­leč­nos­ti Filmirage Joea D’Amata byly jako pokra­čo­vá­ní Evil Dead II uve­de­ny a pro­dá­vá­ny dva vět­ši­nou nesou­vi­se­jí­cí fil­my: La Casa 3: Dům duchů Umberta Lenziho a La Casa 4: Čarodějnice s Lindou Blair a Davidem Hasselhoffem v hlav­ních rolích. Poslední film byl uve­den v roce 1990 pod názvem La Casa 5: Beyond Darkness. Film Dům II: Druhý pří­běh byl v Itálii zno­vu vydán a pře­jme­no­ván na La Casa 6; násle­do­val film The Horror Show, kte­rý byl v Itálii vydán jako La Casa 7.

Odkaz

Původní tri­lo­gie fil­mů Evil Dead je uzná­vá­na jako jed­na z nej­ú­spěš­něj­ších kul­tov­ních fil­mo­vých sérií v his­to­rii. David Lavery ve své kni­ze The Essential Cult TV Reader vyslo­vil domněn­ku, že Campbellova „kari­é­ra je prak­tic­kým návo­dem, jak se stát kul­tov­ní mod­lou“. Film odstar­to­val kari­é­ru Raimiho a Campbella, kte­ří od té doby čas­to spo­lu­pra­cu­jí. Raimi od té doby spo­lu­pra­co­val s Campbellem prak­tic­ky ve všech svých fil­mech a Campbell se obje­vil v epi­zod­ních rolích ve všech třech Raimiho fil­mech o Spider-Manovi (a také ve vel­mi krát­kém výstu­pu na kon­ci Darkmana), kte­ré se sta­ly jed­ně­mi z nej­vý­dě­leč­něj­ších fil­mů v his­to­rii. Ačkoli bylo čas­to pova­žo­vá­no za podiv­nou vol­bu, že Raimi, reži­sér zná­mý svý­mi násil­ný­mi horo­ry, bude reží­ro­vat rodin­nou sérii, bylo toto najmu­tí inspi­ro­vá­no pře­de­vším Raimiho váš­ní pro komiksy v dět­ství. K žán­ru horo­ro­vé kome­die se Raimi vrá­til v roce 2009 fil­mem Stáhni mě do pek­la.

Kritici čas­to srov­ná­va­li Campbellovy poz­děj­ší výko­ny s jeho rolí ve fil­mu Evil Dead, kte­rá byla ozna­čo­vá­na za jeho urču­jí­cí roli. Campbellův výkon v roli Ashe byl při­rov­ná­ván k rolím od jeho ztvár­ně­ní Elvise Presleyho ve fil­mu Bubba Ho-tep až po bigam­ní­ho démo­na v epi­zo­dě Akt X „Terms of Endearment“. Campbellova fanouš­kov­ská základ­na se postup­ně vytvo­ři­la po uve­de­ní fil­mu Evil Dead II a jeho krát­ké­ho seri­á­lu Dobrodružství Brisco County, Jr. Je pra­vi­del­ným návštěv­ní­kem vět­ši­ny fanouš­kov­ských sra­zů a při svých veřej­ných vystou­pe­ních čas­to při­ta­hu­je vypro­da­né sály. Evil Dead si během let vytvo­řil znač­nou kul­tov­ní sku­pi­nu a čas­to je uvá­děn jako urču­jí­cí kul­tov­ní kla­si­ka.

The Evil Dead dal vznik­nout medi­ál­ní­mu impé­riu. V roce 1984 vyšla stej­no­jmen­ná video­her­ní adap­ta­ce pro Commodore 64 a v deva­de­sá­tých letech a na počát­ku tisí­ci­le­tí tri­lo­gie sur­vi­val horo­rů: Evil Dead: Hail to the King, Evil Dead: A Fistful of Boomstick a Evil Dead: Regeneration. Hlasy pro tuto tri­lo­gii namlu­vil Ted Raimi a Campbell se vrá­til jako hlas Ashe. Postava Ashe se sta­la hlav­ní posta­vou komik­so­vé série. Ash bojo­val s Freddym Kruegerem i Jasonem Voorheesem v sérii Freddy vs. Jason vs. Ash, s Herbertem Westem ve fil­mu Armáda tem­no­ty vs. Re-Animátor, se zom­bie ver­ze­mi super­hr­di­nů Marvel Comics ve fil­mu Marvel Zombies vs. Armáda tem­not a dokon­ce zachrá­nil život fik­tiv­ní­mu Baracku Obamovi ve fil­mu Armáda tem­not: Ash zachra­ňu­je Obamu. V led­nu 2008 zača­lo nakla­da­tel­ství Dark Horse Comics vydá­vat čtyř­díl­nou měsíč­ní komik­so­vou mini­sé­rii na moti­vy fil­mu The Evil Dead, kte­rou napsal Mark Verheiden a nakres­lil John Bolton. Film inspi­ro­val také diva­del­ní muzi­kál Evil Dead: The Musical, kte­rý vzni­kl se svo­le­ním Raimiho a Campbella. Muzikál se s pře­stáv­ka­mi hra­je od své­ho vzni­ku v roce 2003.

Po uve­de­ní fil­mu do kin zača­lo mno­ho lidí vni­kat na mís­to natá­če­ní v Morristownu. V roce 1982 byla cha­ta zapá­le­na opi­lý­mi vetřel­ci. Ačkoli cha­ta již nee­xis­tu­je, zůstal po ní komín, z něhož si nyní mno­ho lidí bere kame­ny, když na mís­to vnik­nou.

V roce 2020 byla ozná­me­na video­her­ní adap­ta­ce série s názvem Evil Dead: The Game. Vyvíjí ji spo­leč­nos­ti Boss Team Games a Saber Interactive a má vyjít v roce 2022 na kon­zo­lích PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S/X, Microsoft Windows a Nintendo Switch. Jako hra­tel­né posta­vy byly ved­le Ashe ozná­me­ny i posta­vy Evil Dead Cheryl a Scotty.

V roce 2021 vyda­la hea­vy­me­ta­lo­vá sku­pi­na Ice Nine Kills na svém albu The Silver Scream 2: Welcome to Horrorwood píseň s názvem „Ex-Mørtis“, kte­rá se sklá­dá z pís­ní, z nichž kaž­dá je pod­le boo­kle­tu s poznám­ka­mi k albu výslov­ně spo­je­na s kon­krét­ní­mi horo­ro­vý­mi médii; píseň „Ex-Mørtis“ je údaj­ně inspi­ro­vá­na hrou The Evil Dead.

Podle boo­kle­tu s poznám­ka­mi k albu je píseň „Ex-Mørtis“ inspi­ro­vá­na hrou The Evil Dead.


Zdroj: Anglická Wikipedie

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Evil Dead 2 (1987) - 80 % za tu Ashovu single pracku bez závazků
13. dubna 2023Evil Dead 2 (1987) - 80 % za tu Ashovu single pracku bez závazkůDalší pokračování kultovního hororu z roku 1981, tentokrát laděným spíše do černé komedie. Povedlo se jim zachovat i vyváženost mezi komediální částí děje a tou hororovou, takže si užijete celou škálu hororových prvků a lekaček. Rozhodně…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Evil Dead (1981) - 100 % - kultovní masakr nejen motorovou pilou
12. dubna 2023Evil Dead (1981) - 100 % - kultovní masakr nejen motorovou pilouPokud jste si někdy mysleli, že už jste viděli opravdu pořádný horor, pak vám samozřejmě věřím. I my si to tehdy v roce 1987 mysleli. Když se však pustilo do televize COSI, co mělo několik zlidovělých…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Smrtelné zlo 2
2. listopadu 2022Smrtelné zlo 2Ash (Bruce Campbell) se svou přítelkyní Lindou (Denise Bixler) přijíždí na chatu, která stojí opuštěná v lese. Tam si pustí pásku, na které je nahrán úvodní text Necronomicu, pradávné Knihy mrtvých. Tím však probudí okolní démony,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Lesní duch (Smrtelné zlo)
1. listopadu 2022Lesní duch (Smrtelné zlo)Pětice kamarádů kolem dvacítky je zavřená v odlehlé lesní chatě, kde objeví Knihu smrti. Archeologova magnetofonová páska odhalí, že byl prastarý text objeven pod troskami sumerské civilizace. Pomocí nahraných zaklínadel se mladíkům podaří nevědomky probudit dřímající…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Evil Dead II - Sam Raimi překonal sám sebe a vytvořil pokračování, které je lepší než originál. Alespoň pro mnohé fandy. Dvojka je vtipnější, ale původní „Evil Dead“ je pro mě ten pravý horor.
5. května 2022Evil Dead II - Sam Raimi překonal sám sebe a vytvořil pokračování, které je lepší než originál. Alespoň pro mnohé fandy. Dvojka je vtipnější, ale původní „Evil Dead“ je pro mě ten pravý horor.„Evil Dead II“ je průkopníkem nového směru hororu. Když se na tenhle film podíváte, uvědomíte si, že jste patrně nikde jinde nic podobného neviděli, pokud jste samozřejmě neshlédli některý z prvních filmů Petera Jacksona, které jsou po…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Army of Darkness: Hail to the King, Baby - Recenze kultovního Raimiho hororu a jeho legendární hlášky
4. května 2023Army of Darkness: Hail to the King, Baby - Recenze kultovního Raimiho hororu a jeho legendární hlášky„HAIL TO THE KING, BABY.“ Aneb konečně vím, z čeho pochází tahle legendární hláška, která je ke slyšení nejméně 20x na každém Agraelově streamu. Army of Darkness je zakončením kultovní Raimiho hororové trilogie Evil Dead, na kterou pak…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Armáda temnot
2. listopadu 2022Armáda temnotPoté, co se Ash Williams (Bruce Campbell) pomocí přenesení času dostane do rytířské doby, začíná jeho další dobrodružství. Je vyslán, aby nalezl Knihu mrtvých. Ta dokáže zničit příšery, které ve středověku řádí, ale také ho dokáže…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Armáda temnot - Třetí díl legendární série „Evil Dead“ je pro mě osobně tím nejslabším, protože humor zde zachází až příliš daleko.
5. května 2022Armáda temnot - Třetí díl legendární série „Evil Dead“ je pro mě osobně tím nejslabším, protože humor zde zachází až příliš daleko.Série Evil Dead je jednou z nejznámějších, nejzábavnějších a nejkultovnějších sérií, které kdy byly v hororovém žánru natočeny. Pro mě osobně je třetí díl spíš zklamáním než nějakým velkým kultem. První dva filmy zbožňuji, ale jejich pokračování už mě tolik…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nadčasová hrdinka Xena: Princezna bojovnice
11. ledna 2024Nadčasová hrdinka Xena: Princezna bojovniceV devadesátých letech se na televizních obrazovkách objevila postava, která se stala ikonou nejen pro feministky, ale také pro lesbickou komunitu. Xena: Princezna bojovnice, ztvárněná charismatickou Lucy Lawless, se stala symbolem síly, odvahy a nezávislosti. Seriál,…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Evil Dead 3 - Army of Darkness (1992) - 65 % za Ashe. „Hail to the King, baby!“
13. dubna 2023Evil Dead 3 - Army of Darkness (1992) - 65 % za Ashe. „Hail to the King, baby!“Třetí pokračování kultovního hororu z roku 1981. Ash drží lajnu, jak to jen jde, hláškuje, maká, rve se a opět hláškuje. Pro skalní fandy Evil Dead kultu - jasná povinnost. Ostatním bych jen doporučil, aby se…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Lesní duch - remake z roku 2013
11. dubna 2023Lesní duch - remake z roku 2013Už by se nikdy neměli dělat remaky. Stačí původní filmy. Terminátor, Robocop atd.. V této době si chtějí producenti dělat repete s filmy, které znovu natočí. Jedním z nich je Evil Dead, původní horor od Sama Raimiho, který…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Lesní duch
11. dubna 2023Lesní duch[gallery link="file" ids="104948,104949,104950,104951,104952,104953,104954,104955,104956,104957,104958,104959,104960,104961,104962,104963,104964,104965,104966,104967,104968,104969,104970,104971,104972,104973,104974,104975,104976,104977,104978,104979,104980,104981,104982,104983,104984,104985,104986,104987,104988,104989,104990,104991,104992,104993,104994,104995,104996,104997,104998,104999,105000,105001,105002,105003,105004,105005,105006,105007,105008,105009,105010,105011,105012,105013,105014,105015,105016,105017,105018,105019,105020,105021,105022,105023,105024,105025,105026,105027,105028,105029,105030,105031,105032,105033,105034,105035,105036,105037,105038,105039,105040,105041,105042,105043,105044,105045,105046,105047"]Vydáno v rubrice: Galerie
65: Adam Driver bojuje o přežití s prehistorickými tvory na Zemi před 65 miliony let
15. března 202365: Adam Driver bojuje o přežití s prehistorickými tvory na Zemi před 65 miliony letPo nouzovém přistání pilot Mills (Adam Driver) zjistí, že se nachází na neznámé planetě-  na Zemi před 65 miliony let. Jelikož Mills a další přeživší, Koa (Ariana Greenblatt) mají na záchranu jediný pokus, musí se při…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství – horizont události Marvelu
28. července 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství – horizont události MarveluFilmfanatic dnes půjde proti trendu. Proti Marvelu. Můžu totiž milovat prvního Iron Mana i většinu filmů z marvelovského universa, ale ani samotný vesmír se nerozpíná donekonečna. Podle teorie by se jednou mohl začít naopak smršťovat. A…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství: Divoká jízda MCU Sama Raimiho
18. května 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství: Divoká jízda MCU Sama RaimihoMultivesmír je vskutku podivný v Doctoru Strangeovi v Multivesmíru šílenství, druhém velkém odklonu MCU po těžkém srdci Eternals Chloé Zhao. Díky laskavosti režiséra Sama Raimiho je z tohoto superhrdinského filmu cítit maniakální a sympatická energie Evil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) – Recenze – 60%
7. května 2022Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) – Recenze – 60%Komiksová postava bývalého špičkového chirurga a superhrdinského čaroděje se dvěma doktoráty Doctora Strange se představila ve stejnojmenném filmu z roku 2016 a od té doby se objevila v celé řadě dalších navazujících snímků ze světa Marvelu. Film s obskurním…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,97884 s | počet dotazů: 336 | paměť: 24902 KB. | 04.09.2025 - 10:29:57