Mimořádná událost

mu2mu2
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Událost z úno­ra 2019 na tra­ti Studenec-Křižanov, kdy moto­ro­vá jed­not­ka jela 14 minut bez řidi­če, byla jed­nou z inspi­ra­cí reži­sé­ra Jiří Havelky k tvor­bě kome­die s prv­ky spo­le­čen­ské kri­ti­ky. Nezajímalo ho však vyšet­řo­vá­ní pří­čin samot­né udá­los­ti, ale vybral si inte­ri­ér moto­ro­vé­ho vozu jako hra­cí pro­stor pro sku­pi­nu ces­tu­jí­cích, kte­ří se dosta­li do nebez­peč­né situ­a­ce a sna­ží se s ní popa­so­vat. Využil ome­zu­jí­cí pro­stor stej­ně jako ve svém před­cho­zím fil­mu Vlastníci, kdy posta­vy jed­na­ly a pro­je­vi­ly se postup­ně i jejich nega­tiv­ní emo­ce. Ve vozi­dle moto­ráč­ku je opět jen něko­lik růz­no­ro­dých postav. Od výjez­du ze želez­nič­ní sta­ni­ce se pozvol­na jed­not­li­vé posta­vy kon­tak­tu­jí a zapo­ju­jí do kon­ver­za­ce. Změnou smě­ru jízdy se postup­ně mění situ­a­ce, dostá­va­jí se do popře­dí emo­ce a kon­ver­za­ce se při­ost­řu­je. Co se děje, proč se to děje a co bude­me dělat? Padají otáz­ky, hle­da­jí se odpo­vě­di a pro­blémy se netý­ka­jí jen samot­né jízdy vla­kem. Uteče hod­ně času a namlu­ví se mno­ho slov. Vypadá to, že mís­to raci­o­nál­ně uva­žu­jí­cích lidí ces­tu­je vla­kem hej­no haš­te­ři­vých ptá­ků, kte­ří se sna­ží strh­nout na sebe pozor­nost. Ostatně jed­na z ces­tu­jí­cích má na sobě reklam­ní oblek papouš­ka. Nejvíce rozu­mu a kli­du pro­je­vu­je posta­va malé­ho chlap­ce Petra, kte­rý bez vel­kých emo­cí situ­a­ci zvlá­dá. Má načte­né infor­ma­ce, ale jeho mysl není plná nega­tiv­ních zku­še­nos­tí ani před­sud­ků. Naopak pro dospě­lé ces­tu­jí­cí je ome­zu­jí­cí pro­stor nepří­jem­nou rea­li­tou a před­cho­zí dří­věj­ší zku­še­nos­ti nebo zís­ka­né infor­ma­ce jim kom­pli­ku­jí roz­ho­do­vá­ní.

Jiří Havelka spo­lu s Davidem Dvořákem napsal scé­nář, kte­rý kro­mě jed­ná­ní sku­pi­ny ces­tu­jí­cích zachy­cu­je i dal­ší sku­pi­ny lidí, kte­ré na udá­lost něja­kým způ­so­bem rea­gu­jí. Kromě pří­jez­du zástup­ců inte­gro­va­né­ho záchran­né­ho sys­té­mu vystu­pu­jí ostat­ní posta­vy jako kari­ka­tu­ry urči­tých lid­ských typů a jsou sou­čás­tí situ­ač­ní kome­die. Ve vla­ku se muž­ská část ces­tu­jí­cích při dobý­vá­ní do kabi­ny stroj­vůd­ce doko­na­le ztra­p­ňu­je a co se týká žen­ských postav, tak jejich maxi­mum je hys­te­ric­ký záchvat. Všichni jsou však obda­ře­ni schop­nos­tí domýš­let dosah vznik­lé situ­a­ce do neče­ka­ných vari­ant a volit neče­ka­ná řeše­ní. Mimořádná udá­lost zasko­čí i nejme­no­va­né­ho poli­ti­ka s jeho sku­pin­kou nohsle­dů z nejme­no­va­né stra­ny při jed­ná­ní v před­vo­leb­ním obdo­bí. Skupina ves­nic­kých hasi­čů se u piv­ních sto­lů roz­hod­ne řešit zasta­ve­ní vla­ku netra­dič­ním způ­so­bem. Stranou nesto­jí ani tele­vi­ze se svou sna­hou při­ná­šet rych­le „důle­ži­té aktu­a­li­ty“. Jediný řidič moto­ráč­ku má sku­teč­nou sna­hu moto­rá­ček v jeho jízdě zasta­vit, i když je to v jeho pří­pa­dě fyzic­ky nemož­né.

Film má vtip­né dia­lo­gy, kte­ré umí her­ci dob­ře „pro­dat“.  Jednotlivé posta­vy jsou hod­ně sty­li­zo­va­né a her­ci je hra­jí s růz­nou mírou pře­hrá­vá­ní. Co se týká výbě­ru postav, pak jsem nepo­cho­pi­la, proč byla ve sku­pi­ně ces­tu­jí­cích posta­va maji­te­le pohřeb­ní­ho ústa­vu Karalvanova, kte­rý ničím do děje nepři­spěl a jeho bizar­nost pře­hlu­ši­ly jiné posta­vy. Hereckým pro­je­vem mě zau­ja­la Marie Ludvíková, kte­rá spo­lu s Janou Plodkovou tvo­ří dobrou dvoj­ku. Zaujal mě také deví­ti­le­tý Oliver Vyskočil svou bez­pro­střed­nos­tí a skvě­lou pamě­tí.

Za hudeb­ní slož­kou fil­mu je pode­psán Martin Hůla. Nejvíce se mi líbil hudeb­ní dopro­vod na samém začát­ku fil­mu, kdy vla­ko­vou píš­ťa­lu dopro­vá­zí decho­vá sek­ce. Hudba dopro­vá­ze­jí­cí bláz­ni­vé scé­ny jim doda­la bal­kán­ský ryt­mus, ale nepři­šlo mi to pří­liš ori­gi­nál­ní.

 Ačkoli film občas půso­bí kře­čo­vi­tě a sází na laci­né vti­py, auto­rům nelze upřít sna­hu o „nasta­ve­ní zrca­dla“ sou­čas­né spo­leč­nos­ti. V kině jsem se bavi­la jako ostat­ní divá­ci a domní­vám se, že „Mimořádná udá­lost“ se po uve­de­ní v kinech jis­tě brzy dočká i své diva­del­ní pre­mi­é­ry.

Hodnotím: 65 %


Photo © CinemArt / Jaroslav Kutheil


Podívejte se na hod­no­ce­ní Mimořádná udá­lost na Kinoboxu.
Nová kapitola v životě Ivety Bartošové
1. února 2024Nová kapitola v životě Ivety BartošovéTvůrčí tým pod vedením režiséra a scenáristy Michala Samira zakončil poslední klapkou tříletou životopisnou ságu o jedné z nejvýraznějších postav tuzemské pop-music – Ivetě Bartošové. Nová série nás zavede do dramatického období, kdy se osud zpěvačky…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Na střeše – Gran Torino po česku –  85%
18. dubna 2025Na střeše – Gran Torino po česku – 85%Film Na střeše (2019), scénáristy, režiséra a herce Jiřího mádla (Gympl, Vejška, Deníček moderního fotra), je jeho druhým režijním počinem hned po snímku Pojedeme k moři, který jako lehce hravý nebyl ještě tolik vyzrálý. Jedná se o…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %
15. dubna 2025Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %Film Chata na prodej (2018) režiséra Tomáše Pavlíčka (Přišla v noci) je komorní tragikomedií, která s jemným humorem a nostalgií zobrazuje setkání třígenerační rodiny na jejich chatě během posledního víkendu před jejím prodejem. Režisér spolu s kolegyní Lucií…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%
13. dubna 2025Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní kariéru a stala se úspěšnou pornoherečkou pod pseudonymem Lea De Mae. Snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Mozaika: první seriál podle předlohy Alice Nelis s Karlem Heřmánkem a Taťjanou Medveckou
2. června 2024Mozaika: první seriál podle předlohy Alice Nelis s Karlem Heřmánkem a Taťjanou MedveckouPokud jste příznivci seriálů, možná vás zaujme nový seriál Alice Nelis pod taktovkou dvojice režisérek Jasminy Blaževič a Lenky Wimmerové a v produkci Lucky Man Production, která sestává ze čtveřice producentů Daria Špačková, David Ondříček, Iva…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sucho – Recenze – 60 %
3. dubna 2024Sucho – Recenze – 60 %Filmový režisér a scenárista Bohdan Sláma se po svém přechozím filmu Krajina ve stínu vrací k autorské tvorbě, k tématu mezigeneračních rodinných střetů a také k prostředí současného venkova, jež bylo určujícím pro jeho starší filmy Divoké včely, Štěstí,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v Československu
18. ledna 2024Hořící keř - Autentická minisérie o normalizaci v ČeskoslovenskuPolská režisérka Agnieszka Hollandová má k Praze jistě vřelý vztah, přibližně v době o které pojednává minisérie Hořící keř studovala na pražské FAMU, což v člověku jistě určité zážitky zanechá. Z filmů od Hollandové mě velmi…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Muž, který stál v cestě – nepos*at se
19. září 2023Muž, který stál v cestě – nepos*at seOkupace Československa ze srpna 1968 se v české kinematografii zrcadlí poměrně často. Bohužel většinou jen v uslzených komediích, které se lépe, či hůře snaží karikovat tehdejší dobu. Muž, který stál v cestě je však dospělým politickým…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bolero
9. října 2022BoleroPokud si člověk odmyslí hrůznost příběhu, o kterém Bolero vypráví, tak jde o docela působivý film. Střídá se zde klasické vyprávění se skoro až dokumentárními záběry některých dialogů a se záběry typu "tak se to tenkrát…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře