Bývalý žoldák a zabiják Jimy Terrier se moc nerozmýšlí, když má někoho zastřelit. Patří v Kongu k nájemným žoldákům, kteří respektují svá pravidla. Není proto nic divného, když se po úspěšném zásahu ani nerozloučí se svou milenkou Annie, v tichosti zmizí a začíná nový život. Po několika letech se však sám stává terčem bojového komanda. Jako správný hrdina unikne a vydává se hledat toho, kdo stojí o jeho hlavu. Cesta vede zpět do minulosti, k bývalým spolubojovníkům a po cestě se setkává se svou bývalou láskou. Tohle setkání je sice příjemné, ale čekají na něj také méně příjemné chvíle, včetně trápení s posttraumatickými stavy z bývalého zranění. Další lapálie, se kterou se musí vyrovnávat ve chvílích, kdy to nejméně potřebuje. Ale k posílení těla stačí sprcha a silná vůle. Nic nedokáže hrdinu udolat, a to si zaslouží pořádný konec!
Pro scénář filmu vycházel scénárista Don Macpherson z románu Muž na odstřel spisovatele Jean-Patricka Manchetta, který je známý francouzský autor drsných detektivek. Podle jeho knih vzniklo na přelomu 70. a 80. let několik klasických krimi filmů, často s Alainem Delonem. Příběhy mužů s temnou minulosti, kombinované o milostný vztah má dvojí přitažlivost. Jednak je to drsné prostředí, které dává hlavnímu hrdinovi patřičnou tvrdost a možnost ukázat své bojové schopnosti, jednak se vztahem k osudové ženě může hrdina měnit v citlivku a projevit špetku lidskosti. Příběhy nebývají nijak komplikované, jen se mění prostředí a neustále se množí nepřátelé hlavního hrdiny.
I Muž na odstřel nabízí poměrně čitelný příběh, který využívá pro svou prezentaci Sean Penn. Ten dodal svému hrdinovi patinu v tváři a kompenzoval to akčními scénami a občasným odhalením těla, které je v jeho 58 letech na pohled v dobré kondici. Kamera nijak nešetří hercovu tvář, ale moc emocí z ní nesálá. Drsný hrdina má především odhodlaný pohled, který se mění při bolestivých záchvatech a projevuje se slabostí a rozostřením záběru kamery. Že se hrdina vyskytuje téměř v každé scéně, to může být nejen díky scénáři, ale nejspíš díky tomu, že Sean Penn je jedním z producentů filmu. Jeho herecká partnerka Jasmine Trince se v roli Annie snaží sice o vášnivou milenku, ale její hlavní úloha spočívá v projevech vystrašené a vyděšené oběti akčních scén. A jestli se Javier Bardem těšil, že si svého padoucha Felixe vychutná a dopřejeme mu dostatek času na rozehrání charakteru podlého kamaráda, tak to se parádně zmýlil. Vypadá to, že posloužil jen jako lákadlo pro reklamu a po několika krátkých nevyrovnaných scénách byl mužem na odstřel. To Ray Winstone v roli kamaráda Stana dostal o trochu víc času a několik různorodých scén.
Režisér Pierre Morel natočil film, kde jsou dobře propojené napínavé akční scény s klidnějšími úseky, které mění tempo. Akční scény však občas zadrhávaly o trapné rozmluvy nebo se neúměrně protahovaly. Myslím tím scény v zázemí akvária a býčí arény. Příjemným zpestřením je výběr lokalit, kde se natáčelo. Nejzajímavější jsou záběry z Barcelony, kdy se příběh doplňují o záběry z koridy. Londýn se blýskne alespoň leteckým záběrem a Kongo se představí ještě méně. Všechno je tam neurčité a zdůrazňuje to anonymitu lidí, prostředí i neznámý účel činnosti komparzu. Poslední scéna pak vyšla jako z romantického filmu o velké lásce. Kdo nevěří, ten se může sám přesvědčit.
Přes usilovnou snahu tvůrců filmu se nepodařilo dodat situacím věrohodnost, i když pro dokreslení neklidné situace v Kongu byly zařazeny dokumentární záběry. Hlavní hrdina vypadá jako tvrdý chlapík, ale nefunguje vzájemné jiskření mezi herci a vývoj jednotlivých scén je předvídatelný. Jako celek nabízí film průměrnou dávku napětí a jednu z méně povedených rolí Seana Penna.
Nejnovější komentáře