Kritiky.cz > Tiskové zprávy (Newslettery) > Nejstarší regionální studio České televize slaví 65 let

Nejstarší regionální studio České televize slaví 65 let

Cesta do nemozna
Cesta do nemozna
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Silvestrovským pro­gra­mem odstar­to­va­lo na pře­lo­mu let 1955 a 1956 své vysí­lá­ní ost­rav­ské tele­viz­ní stu­dio (TSO). O jeho vzni­ku se zača­lo mlu­vit již po vál­ce, defi­ni­tiv­ně o výstav­bě roz­hod­la teh­dej­ší vlá­da o devět let poz­dě­ji. Zatímco v začát­cích se tvor­ba stu­dia vyzna­čo­va­la pře­de­vším pub­li­cis­ti­kou, dnes vytvá­ří žánro­vě růz­no­ro­dé pro­jek­ty, od zpra­vo­daj­ství, přes doku­men­ty až po hra­nou a dět­skou tvor­bu. Česká tele­vi­ze při­po­me­ne výro­čí tema­tic­kým pro­gra­mem, a to od čtvrt­ku 14. led­na. Zahájí přímým pře­no­sem Janáčkovy filhar­mo­nie.

„Televizní stu­dio Ostrava před­sta­vu­je nedíl­nou sou­část vysí­lá­ní České a dří­ve Československé tele­vi­ze. Jeho stě­žej­ním pří­no­sem je pokry­tí všech význam­ných regi­o­nál­ních udá­los­tí a jejich zpro­střed­ko­vá­ní divá­kům po celé repub­li­ce, a to pře­de­vším ve vysí­lá­ní zpra­vo­daj­ské sta­ni­ce ČT24,“ říká gene­rál­ní ředi­tel České tele­vi­ze Petr Dvořák a dodá­vá: „Ostravské stu­dio do vysí­lá­ní České tele­vi­ze ale význam­ně při­spí­vá rov­něž inves­ti­ga­tiv­ní pub­li­cis­ti­kou, zábav­ní i hra­nou tvor­bou, a to včet­ně vánoč­ních pohá­dek a oblí­be­ných seri­á­lů jaký­mi jsou tře­ba Zkáza Dejvického diva­dla nebo mini­sé­rie Spravedlnost.“

Úvahy o tele­vi­zi v Ostravě se zro­di­ly po vál­ce

Ostrava byla po Praze prv­ním měs­tem, ve kte­rém vznik­lo vlast­ní stu­dio Československé tele­vi­ze. O mož­nos­ti regi­o­nál­ní­ho stu­dia se zača­lo mlu­vit již po dru­hé svě­to­vé vál­ce. Důležitou roli sehrál roz­vi­nu­tý těž­ký prů­my­sl stě­žej­ní pro teh­dej­ší režim a potře­ba pra­cov­ní síly. Aby vlá­da do Ostravy nalá­ka­la nové pra­cov­ní­ky, naří­di­la v led­nu 1954 vznik míst­ní­ho vysí­la­če pro pří­jem praž­ské­ho tele­viz­ní­ho sig­ná­lu. Jeho pro­po­je­ní se ovšem nepo­da­ři­lo včas dokon­čit, a pro­to se nad­še­ní tech­ni­ci roz­hod­li, že vysí­lá­ní zpro­voz­ní vzni­kem vlast­ní­ho tele­viz­ní­ho stu­dia.

 

Jen v prů­bě­hu prv­ní­ho roku bylo ze stu­dia odvy­sí­lá­no 140 celo­ve­čer­ních hra­ných fil­mů, 34 pohád­ko­vých pří­bě­hů, 54 doku­men­tár­ních a pub­li­cis­tic­kých rela­cí, 27 pásem poezie a uká­zek z míst­ní­ho diva­dla a 29 estrád, insce­na­cí, oper, ope­ret či zpra­vo­daj­ských měsíč­ní­ků. Ještě téhož roku došlo k původ­ně plá­no­va­né­mu tech­nic­ké­mu pro­po­je­ní mezi Ostravou a Prahou, což umož­ni­lo vzá­jem­nou výmě­nu pořa­dů a tím i roz­ší­ře­ní tele­viz­ní­ho pro­gra­mu. Úspěch vysí­lá­ní byl nato­lik význam­ný, že před­sta­vo­val inspi­ra­ci pro vznik i dal­ších stu­dií, v Brně a Košicích.

 

Vůbec prv­ní regi­o­nál­ní stu­dio Československé tele­vi­ze od počát­ku věno­va­lo pro­stor reál­ným pro­blé­mům teh­dej­ší spo­leč­nos­ti a lidem, kte­rých se týka­ly. Pro kom­plex pořa­dů nato­če­ných od kon­ce pade­sá­tých do kon­ce šede­sá­tých let se vži­lo sou­hrn­né ozna­če­ní „ost­rav­ská tele­viz­ní pub­li­cis­tic­ká ško­la“. Mezi její hlav­ní před­sta­vi­te­le pat­ři­li sce­náris­ta Jan Neuls nebo reži­sér František Mudra, kte­ří stá­li za vzni­kem význam­ných rela­cí, jaký­mi byly Ostravské vte­ři­ny, Lovy beze zbra­ní nebo Negordický uzel, zachy­cu­jí­cí pes­t­rost i pro­ble­ma­tič­nost regi­o­nu.

 

Z něko­li­ka desí­tek k šes­ti tisí­cům m²

Jako prv­ní divá­ky ost­rav­ské­ho vysí­lá­ní Československé tele­vi­ze při­ví­ta­la 31. pro­sin­ce 1955 v půl osmé večer hla­sa­tel­ka Eva Mudrová (dří­ve Kunertová). „Když se blí­žil pro­si­nec pět­a­pa­de­sá­té­ho roku, tak mě coby roz­hla­so­vou hla­sa­tel­ku požá­da­li, abych ve vysí­lá­ní pře­čet­la úvod­ní hlá­še­ní. Brala jsem to teh­dy tak, že je to jako na mik­ro­fon v roz­hla­se, ako­rát mě bude vidět,“ vzpo­mí­ná Eva Mudrová a dodá­vá: „Televize teh­dy síd­li­la na kop­ci nad měs­tem, na vysí­la­či na Bobrovníkách. Tam se nachá­ze­lo malé stu­dio šest krát pět met­rů, ve kte­rém bylo kvů­li svět­lům snad pade­sát stup­ňů, a jed­na vyslou­ži­lá kame­ra z Prahy.“

 

Od té doby pro­šlo Televizní stu­dio Ostrava kom­plet­ní pro­mě­nou a prvot­ních něko­lik desí­tek met­rů čtve­reč­ních se roz­ší­ři­lo na bez­má­la šest tisíc. Dnes síd­lí hlav­ní budo­va stu­dia v býva­lém Divadle Petra Bezruče v cen­t­ru Ostravy, kde dis­po­nu­je dvě­ma stu­dii. Třetí, zejmé­na pro pro­sto­ro­vě nároč­něj­ší pořa­dy, se pak nachá­zí mimo cen­t­rum, v Ostravě-Radvanicích. Ostravské stu­dio dis­po­nu­je cel­kem 250 stá­lý­mi zaměst­nan­ci.

 

Úspěšné ost­rav­ské for­má­ty

Kromě zpra­vo­daj­ské­ho obsa­hu vytvá­ří ost­rav­ské stu­dio řadu pra­vi­del­ných pořa­dů jako jsou Bydlet jako…, Dobré ráno nebo Sama doma (vždy 1x za 14 dní). Stojí také za vzni­kem divác­ky oblí­be­ných sérií Doktor Martin, Stockholmský syn­drom, Zkáza Dejvického diva­dla, Herec nebo za Českými lvy oce­ně­ný­mi seri­á­ly Dabing Street a Spravedlnost. K tvor­bě stu­dia neod­mys­li­tel­ně pat­ří také dět­ská pro­duk­ce (Bludiště, DějePIC!, Draci v hrn­ci) a doku­men­tár­ní tvor­ba (Infiltrace, Modrá krev).

 

V sou­čas­nos­ti stu­dio dokon­ču­je natá­če­ní nové­ho kri­mi­nál­ní­ho seri­á­lu Radima Špačka Stíny v mlze. Ve dva­nác­ti bez­má­la hodi­no­vých dílech se divá­kům v hlav­ních rolích před­sta­ví Petra Špalková, Jiří Vyorálek, Jaroslav Plesl nebo Miroslav Hanuš.

 

Výročí osla­ví stu­dio na obra­zov­ce i onli­ne

V rám­ci oslav výro­čí regi­o­nál­ní­ho stu­dia odvy­sí­lá ve čtvr­tek 14. led­na pro­gram ČT art v pří­mý pře­nos Novoročního kon­cer­tu Janáčkovy filhar­mo­nie Ostrava. Následující víkend uve­de také kon­cer­ty Jaromíra Nohavici a Marie Rottrové nebo insce­na­ci Pestré vrst­vy.

 

Stanice ČT2 pak v pre­mi­é­ře před­sta­ví ori­gi­nál­ní tri­ko­vý kopro­dukč­ní Cesta do nemož­na, a to v sobo­tu 16. led­na od dva­ce­ti hodin. Třetí led­no­vý víkend divá­kům Dvojka nabíd­ne rov­něž prů­řez úspěš­ný­mi pořa­dy, kte­ré na seve­ru Moravy vznik­ly – sním­ky Nespavost či Ženy, kte­ré nená­vi­dí muže, pohád­ky Čerte, drž se své­ho kopy­ta!, Království poto­ků nebo O krá­li, hvězdá­ři, kej­klí­ři a třech muzi­kan­tech. Chybět nebu­de ani vzpo­mín­ka na oblí­be­ný pořad To bylo Neváhej a toč! či pre­mi­é­ru epi­zo­dy tele­viz­ní­ho feje­to­nu Postřehy odji­nud: Horní Rakousko oči­ma Pavla Poláka.

 

Víkend s pořa­dy TSO dopl­ní zpra­vo­daj­ské repor­tá­že, sou­těž z pět­a­še­de­sá­ti­le­té his­to­rie stu­dia a výro­čí při­po­me­nou také face­boo­ko­vé pod­cas­ty.



Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • 27. března 2020 Othello, benátský mouřenín Othello patří mezi nejslavnější Shakespearovy hry, bohužel jsem jej však až do včerejšího dne neměl tu možnost spatřit na své vlastní zornice. Konkrétně se jednalo o druhou premiéru ve […] Posted in Divadelní recenze
  • Deník tvrdohlavého režiséra8. dubna 2021 Deník tvrdohlavého režiséra V kině proběhne válečné drama Tobruk za 102 minut, ale Václav Marhoul žil filmem po několik let. Od března 2006, kdy v Českém Krumlově začal pracovat na první verzi scénáře, až do premiéry […] Posted in Recenze knih
  • Letní praxe - Mimoň17. listopadu 2020 Letní praxe - Mimoň Posted in Komiks
  • E tu vivrai nel terrore - L'aldila (1981)1. března 2015 E tu vivrai nel terrore - L'aldila (1981) Starý hotel stojí na místě, kde se nalézá jedna ze sedmi pekelných bran. Ve chvíli kdy je otevřena se začnou dít opravdu nevídané věci. To vše pod taktovkou Lucia Fulciho. […] Posted in Horory
  • 20 nejlepších seriálů dvacetiletí (4. část)1. března 2021 20 nejlepších seriálů dvacetiletí (4. část) Posledních pět kousků nám chybí ke zkompletování naší seriálové TOP 20 uplynulých dvou dekád. Závěrečnou kapitolu jsem zasvětil těm televizním diamantům, které mě osobně nejvíce […] Posted in Zajímavosti
  • 7. února 2020 Časy se mění Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • Úsvit2. července 2023 Úsvit Zatím nejlepší snímek, který jsem měl možnost na KVIFF57 vidět. Velice silné téma, podpořené skvělými hereckými výkony, se mi dost zarylo do hlavy a mnohým divákům v sále také. V […] Posted in Krátké recenze
  • 4. února 2019 Video: Polar - Jak se nám líbilo Podívali jsme se na zoubek Madsu Mikkelsenovi a v jednom z našich videí si řekli, co se nám na novince Polar od Netflixu líbilo a nelíbilo a zda byste jí měli dát šanci. TT Posted in Filmové recenze
  • Žáby bez jazyka – Recenze – 40%7. října 2020 Žáby bez jazyka – Recenze – 40% Česko-slovenský film Žáby bez jazyka natočila režisérka a scenáristka Mira Fornay (Lištičky, Můj pes Killer), která jej pojala jako dramatické pojednání o různých formách domácího násilí, […] Posted in Filmové recenze
  • Lovec Kraven16. prosince 2024 Lovec Kraven Konečně poslední kousek v nekonečné řadě příšerného Sony universa. I Morbius byl lepší a už to je dosti vypovídající. Tento film přesně ukazuje, co se stane, když se pokusíte vtěsnat co […] Posted in Krátké recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 5,43432 s | počet dotazů: 271 | paměť: 66207 KB. | 13.08.2025 - 14:20:59