Praha se v posledních letech stala místem natáčení velkých sci-fi projektů: v českém hlavním městě se natáčela Foundation společnosti Apple TV její druhá a třetí série a v létě se chystá velmi očekávaný Blade Runner 2099 společnosti Amazon. Nyní se kousky Prahy objevují dokonce i v produkcích natáčených v Hollywoodu.
V novém filmu společnosti Netflix Atlas, v němž hraje Jennifer Lopez datovou analytičku lovící genocidního androida s umělou inteligencí, je na panoramatu budoucího Los Angeles ve filmu vidět stavba nápadně podobná pražské televizní věži. Nejedná se o přesnou repliku - chybí například ikonické Babies Davida Černého -, ale budova nepopiratelně vychází ze skutečné pražské dominanty.
Photo © Netflix
Jak se pražská televizní věž ocitla v L.A.? Ve světě Atlasu se možná stejný druh vyvýšené architektury, který kdysi sloužil k přenosu televizního signálu, nyní hodí k mezihvězdnému cestování a architekti se při stavbě nové losangeleské stavby českou památkou silně inspirovali.
Ve skutečnosti se tvůrce VFX pracující na Atlasu při tvorbě panoramatu futuristického Los Angeles možná inspiroval skutečnými mrakodrapy. Nebo v souladu s tématem umělé inteligence ve filmu možná algoritmus vytvořil něco, co se nápadně podobá pražské televizní věži, když byl požádán o koncept futuristického L.A.
Pražská televizní věž, oficiálně pojmenovaná Žižkovská televizní věž podle čtvrti Prahy 3, které dominuje, byla navržena architektem Václavem Aulickým a stavebním inženýrem Jiřím Kozákem a postavena v letech 1985-1992. Má trojúhelníkovou základnu tvořenou třemi ocelovými sloupy, které nesou devět lusků a tři patra pro vysílací zařízení.
Nejvyšší ze sloupů věže výrazně vyčnívá nad ostatní, což stavbě dodává jedinečný raketový vzhled. Observatoř, která se nachází ve výšce 93 metrů, nabízí panoramatický výhled na Prahu, zatímco v dalších luscích se nachází restaurace, kavárna s barem a dokonce i luxusní hotelový pokoj, který byl přistavěn v roce 2013.
Prvotní ohlasy na Žižkovskou televizní věž nebyly přívětivé, mnozí tento krkolomný přírůstek do pražského panoramatu kritizovali. Babies Davida Černého se po věži začali plazit nejprve v roce 2000 a v roce 2001 se stali jejím trvalým doplňkem. V posledních letech se všeobecné vnímání věže oteplilo a mnozí místní ji označují za symbol moderní Prahy. Přesto byla v roce 2009 v anketě zvolena druhou nejošklivější stavbou na světě.
Přijetí Atlasu na Netflixu bylo také chladné a film má v současné době 19% hodnocení na Tomatometeru, přestože od svého uvedení minulý pátek vévodí žebříčkům streamovaných filmů této platformy. The Prague Reporter souhlasí a může doporučit podívat se na pražskou televizní věž v prvních ustavujících záběrech, než se z filmu úplně odhlásí.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře