Jak odstartovalo celé to dobrodružství?
Nejprve jsem byl požádán, abych propůjčil svůj hlas projektu, který byl už dobře rozjetý. Přišel jsem se dvěma nebo třemi dialogy, které byly vtipné, a udělal jsem několik rozhodnutí, která pozměnila děj. Požádali mě, abych pracoval na adaptaci scénáře Evolution Mana od Roy Lewise. Z půdního příběhu jsem toho moc nedodržel kromě postav Edwarda a Vanii, ti zůstali bratry. Zachoval jsem také svět a tón knihy, který se mi moc líbil. No a po hlasové zkoušce a sepsání scénáře se mě konečně zeptali, jestli nechci film i režírovat. Kousek po kousku, celý příběh byl jako vlna nabídek, které mě pohltily. Já jsem nevytvořil tenhle film – tenhle film formoval mě. Od té doby, co jsem přišel na jeden den, abych ukázal své hlasové schopnosti, už uplynulo sedm let. Je to největší projekt mého života – nikdy jsem nepracoval na něčem s takovou intenzitou a touhou.
Kdy jste poprvé četl knihu Roye Lewise? Před tímto projektem nebo už dříve?
Četl jsem ji ve škole, byla to povinná četba. Ale líbil se mi ten odstup mezi subjektem a tónem knihy, což znamená, že vy i já jsme v něm jako opice, což dělá příběh dostupnější. Když jsem pracoval na adaptaci, rozhodl jsem se, že se nebudu držet originálního díla. Opravdu jsem z toho chtěl vytvořit něco mého. Chtěl jsem, aby příběh ztělesňoval to, čím jsem byl a čím jsem se stal.
Jste Edward, který se narodil maličký a který tak i zůstal. Navíc vás pokousalo zvíře, což mnělo za následek handicap na pravé ruce – je těžké se vžít do postavy hned od začátku, ke všemu, když jako Edward sklízíte posměch za své neúspěchy?
Věděli jsme, že při natáčení budeme používat techniku snímání pohybů a že všechno bude znovu rekonstruováno. Nebude možné nějak podvádět, takže když jsem psal charakter hlavního hrdiny, musel jsem to být já, takový jaký jsem. Investoval jsem do filmu hodně z mého já – formu i obsah. Příběh nemá daleko k tomu, aby se stal metaforou mého vlastního života.
Pracoval jste také na jazyce. Předělal jste literární předlohu do současné řeči, ale zároveň do vaší osoby a vašeho komického stylu. Bylo to nezbytné?
Byla to logická volba. Protože jsem to já a je to můj způsob vyjádření pohybu, myšlení a řeči. Bylo velmi důležité, abych zůstal blízko svému přirozenému vzhledu – jen tak se nejlépe vyvaruju chyb.
Byla vaše změna názvu součástí jiné vize celého příběhu?
„Nemusíte s tím souhlasit, není to velký problém.“ To je v podstatě to, co říká Edward. On se totiž rozhodl, že sníst otce je barbarské a zůstal sám, tak jako já v životě. Mají dnes obhájci evoluce vždy pravdu v konfrontaci s jinými? Ne vždy. Podívejme se například na atomovou energii a bombu, internet a jeho excesy. To, co jsem chtěl skrze Edwarda říci, je že, ať se stane cokoliv, musíme se snažit o to být civilizovaní. Respekt, zdvořilost, porozumění jsou jako svaly, které se musí posilovat. Všichni bychom měli varovat jeden druhého před překročením mezí. Měli bychom se všichni rozhodnout jakým směrem se ubírat. Opice v mém příběhu se semkly až po zničení jejich stromu, který byl jejich domovem. Musíme skutečně čekat, až to dojde tak daleko?
Edward představuje evoluci, toho kdo přivede druhy k další etapě svou vzpřímenou chůzí a ovládnutím ohně.
Byl zatracen skupinou a musel se s tím vyrovnat. Navzdory tomu objeví oheň, přátelství, lásku – vše náhodou, ale ne tak docela. Edward je optimista, který objeví také hudbu a naději. To, co ho žene kupředu, je energie humanity. Nemá předsudky, nikoho nesoudí – je pozitivní v každé situaci, protože je přesvědčen, že lidé vždy najdou řešení díky dobrotě.
A když tvrdí: „On nás uhodil, protože nás nezná,“ nezmiňuje tím vlastně problémy současnosti, jako jsou ignorance a vyloučení ze společnosti?
Nechci to zlehčovat, ale ano, chtěl jsem mluvit o chudinských čtvrtích, kde se lidé mohou cítit vyloučení, na okraji společnosti. Ale patří sem také všechna ta školní hřiště, kde se najednou ocitnete na okraji kvůli tomu, jak jste oblečení, jaký máte nos, vlasy, barvu pleti nebo kvůli způsobu vyjadřování. Pro takové děti a mladistvé, myslím, jsou dvě možnosti, jak reagovat. Buď jsou frustrovaní a snaží se kultivovat nenávist ostatních a celý systém, nebo, ač to bude znít divně, transformují svou frustraci a přeměníte ji v zábavu. V mém případě byl stud hnacím motorem a měl jsem štěstí, že byl brzy nahrazen láskou.
Inovátoři versus konzervativci. Je to věčné paradigma? Jaké bylo poselství, které jste chtěl lidem zanechat?
Vždy aktuální paradigma! Už od úsvitu dějin. Někteří lidé žijí v minulosti, někteří zase v budoucnosti. Ne mnoho z nás žije současností. Je stále těžší a těžší si opravdu sednout a udělat si o tom všem jasný úsudek s chladnou hlavou. Dualita akce-reakce byla vždy hnacím motorem lidstva. Jdeme pořád dále za hranice vstříc destrukci a pak dojde k znovuzrození z popela – to je podstata člověka. To je také o čem náš příběh je, ale já jsem z generace, která nechce přetrhat všechny vazby. Jsem si jistý, že dokážeme opak, budovat a zkrášlovat. Smích, laskavost a dobrota jsou pro mě tři největší ctnosti našeho druhu.
Pokrok pomáhá Simianům zlepšit jejich životy, ale zase je rychle a pevně svazuje s jejich majetkem. Sotva začali, přišla i závist a výlučnost.
Zdá se, že jsme velmi zběhlí v ničení štěstí. S těží se spokojíme s tím, co máme a neřekneme si: „Tak a je to, teď jsem v pohodě.“ Donutil jsem se zastavit, rozhlédnout se a říct si, že život je krásný, mám střechu nad hlavou, rodinu, kterou uživím, aniž bych někomu něco záviděl. Ale když chybí tenhle nezbytný princip, nelze pěstovat ušlechtilé myšlenky. To je lidské. Je to celé jen o tom, nezávidět tomu druhému, jen protože něco má. Často je to také strach, který nás nutí přemýšlet nebo jednat špatně. Jakmile si pustíte strach k tělu, stane se z vás blbec. Je jako voda, prosakuje všude okolo. Strach může zničit svět. Čarodějnice ve filmu symbolizuje tento strach, kterému jsme zaprodáni každý den, a který nás staví jeden proti druhému. Je to ten samý strach, který brzdí opice v seskoku ze stromů a životu ve svobodě. Edward se stane tím, kým je, protože
se rozhodne, že se už nebude ničeho bát. Když učiníte takové rozhodnutí, hádejte, co se stane? Obklopí vás nedobytné brnění tak jako IRON MANA. Říká se tomu také sebevědomí.
Poté, co byl vyhoštěn z klanu, ujme se ho osamělý a svým způsobem jednoduchý opičák jménem Ian. Kdo je tato postava?
Nemá daleko k autismu a mluví jako „chobotnice“. Ian je Edwardův přítel od dětství, který žije sám a cítí se být vyhoštěn skupinou, protože neumí mluvit jako ostatní. Je to velký, milý a bílý opičák, jenž si pro zábavu občas dělá bubliny, nebo si povídá s Fifty Fifty - svým ptačím přítelem. Ian byl náhodou u toho, když se Edward narodil. Ujal se ho, chránil a nikdy ho neodsuzoval – stali se z nich přátelé na život a na smrt.
Tihle dva – Edward a Ian jsou oba vyhnanci, protože jsou handicapovaní, ale vyjde najevo, že jeden z nich je geniální vynálezce a druhý je vizionář. Myslíte si, že odlišnost je v podstatě pro svět pokroková?
Edward a Ian nemají jinou možnost, než se spolehnout jeden na druhého, protože zbytek světa o ně nestojí. To je můj osobní pocit. To co mám na obou postavách rád je, že mi připomínají mé rodiče – zažili spoustu špatného, ale nejsou naštvaní, nemají v sobě zlost. To mi má matka vždycky říkala. Jsem si absolutně jistý, že jen optimisté jsou svou silou a nakažlivou energií zodpovědni za lidské zásluhy. Všichni se vás snaží přesvědčit, že pesimista je inteligentní. Špatně! To je jen gesto. Dokonce podvod! Je to víra v budoucnost, která je hybným motorem. Edward a Ian se jen chtějí začlenit do společnosti, ale když jsou vyhnáni, tak si vytvoří svou vlastní a celý svět se pak chce připojit k nim. Uvědomujete si, jak moc ovlivňují neprivilegované vrstvy ve Francii styl, sport, hudbu, film a literaturu?! Jak je možné, že tito lidé mohou být stále vyčleňováni v jejich vlastní zemi? Je to stejné jako s Edwardem a Ianem – a to je záhada.
Proč jste se rozhodl režírovat film způsobem snímání skutečného pohybu, což je v Evropě vůbec poprvé?
Bylo to rozhodnutí Jérôma Seydouxe a upřímně řečeno právě on je tím jediným, kdo to mohl dokázat. Abychom se mohli pustit do takového projektu, chtělo to kuráž, vizi, čas a peníze. Pak jsme také doufali, že se budeme moct měřit úrovní s Američany. Francie má několik silných zdrojů v této oblasti. Například Marc Miance, který založil společnost Let’So Ya – je to génius. Američané mu nabídli loď, aby připlul a stal se číslem pět na jednom z jejich projektů. My jsme mu nabídli jen „náprstek“, aby se stal číslem jedna na našem projektu. A on si vybral nás! Natáčeli jsme v Indii ve studiu, které pracovalo pro FOX na filmu PÍ A JEHO ŽIVOT. Když jsem tam přijel, ocitl jsem se v čekárně s Johnem Lasseterem (PŘÍBĚH HRAČEK, AUTA 2). Dovedete si to představit?!
Co se vám líbilo po technické stránce?
Snímání pohybu je neuvěřitelným prostředníkem mezi skutečnou živou akcí a obrazovkou. Právě tato technika mi dala spoustu důvodů, proč se zapojit do projektu. Na začátku jsme natočili na zkoušku asi pět minut. Ukázal jsem to mému malému synovi a sledoval, jak jeho oči přeskakují z počítače na mě a ode mě zpět na počítač. Viděl jsem, že přemýšlel o tom, že na obrazovce je opičák, který vypadá jako jeho táta. V tom je to kouzlo. Vdechuje animovaným postavám skutečný život.
Kde se film točil?
V Sains (Seine Saint-Denis, na předměstí Paříže), přes dva měsíce na jednom místě, které má 10 000 čtverečních stop, vybaveném sedmdesáti kamerami s rotací 360 stupňů se čtyřiceti počítači a skoro organickým hard diskem s neuvěřitelnou kapacitou. Čas od času jsme ho museli nechat odpočinout, než jsme začali znovu natáčet.
A jaké jsou podle vás výhody snímání pohybu?
Možnost natáčet patnáct minut v kuse bez přerušení – což vysvětluje potíže hard disku – a žádná změna světla, žádné starosti o make-up nebo úpravu vlasů. Je to neuvěřitelně osvobozující, protože jediné omezení je jen výkon sám.
Bylo těžké přesvědčit herce, aby se do projektu zapojili?
Je fakt těžké nalézt herce, kteří umí hrát, tančit a zpívat zároveň. Ale když jim začnete vysvětlovat, že ještě stráví deset hodin denně na kolenou nebo na všech čtyřech, objeví se náhle ozvěna v místnosti. Tak jsme vyšli na ulici a hledali tanečníky, speciálně ty z R. style dance group a kaskadéry. Cyril Casmez, který režíroval skupinu the Singe Debout (Standing Monkey) s námi pracoval osm měsíců na pohybech opic. A pak jsme měli pár herců, kteří spolupráci podepsali. Arié byl úžasný – vydržel fakt hodně. Patrice Thibaud, člen divadla Jérôma Deschampse je neuvěřitelně talentovaný mim. Hrál role Sergeje a Vladimira. Ale nezapomeňme na Christiana Herqa z Comédie Française, Dorothée Pousséo, který má neuvěřitelný hlas, Youssef Hajdi, který hrál Marcela, prvního z hloupých lidských idiotů.
Postavy Sergeje a Vladimira v podání Patrice Thibauda vypadají a zní jako Louis de Funès. Co dělá v tomto příběhu? Je to nějaký způsob jak jej úctít a představit mladším divákům?
Louis de Funès podle mě nemusí být připomenut ani mladším generacím, protože ho zbožňují. Je to pocta filmu Pošetilost mocných (LA FOLIE DES GRANDEURS), který je jedním z mých vůbec nejoblíbenějších. Jak rád bych tam tehdy byl a účastnil se natáčení filmu. Ano je to pocta, protože Louis de Funès pro mě znamenal hodně a znovu opakuju, tenhle film je částečně mým příběhem. Díky mistrovi de Funèsovi jsem divočejší. Ovlivnil mě a stále mě ovlivňuje. IRCAM pro tento film vyvinul speciální software, takže je možné znovuoživit z archivů tolik fonémů, kolik chceme, abychom mohli reprodukovat jeho hlas. Mamutí úkol pro mamutí postavu komediálního žánru.
V obsazení filmu je také jeden novinář. Co vás přimělo obsadit Mélissu Theuriau, vaši ženu, do role Lucy?
Nebyl to záměr. Ve fázi psaní scénáře jsem se od Melissy hodně inspiroval. Ona četla a já jsem mohl vnést její ženský pohled na věc do scénáře. Ona mě tlačila až za limit, nutila mě vykřesat v sobě, jak se říká, ženskou stránku. Někdy jsme prostě začali hrát určité scény a kousek po kousku, při tom slovním ping-pongu, jsem si uvědomil, že je mým velkým protihráčem, že mi vrací míč a někdy dokonce smečuje. Stručně řečeno, byla v ní ukrytá herečka a já jsem ji jen probudil. Zeptal jsem se jí, jestli by se nechtěla zúčastnit konkurzu. Produkce mě ihned po jeho skončení zavolala a řekla, „Máme naši Lucy.“ Její způsob uchopení role byl pozoruhodný. Je okouzlující a divoká, je jako kráska a zvíře v jednom. Je to tím jejím hlasem s plynulým brazilským přízvukem. Konečně jsem si uvědomil, že ona vždycky chtěla být herečkou.
A vy – komik, herec, producent – jak jste se zhostil své první zkušenosti jako režisér?
Dostal jsem se do toho perfektně, jako bych byl obojí – kouč a herec. Režírování ostatních herců, sdílení mých názorů, pocitů, rozhodování, bylo to, jako bych to dělal celý svůj život.
Výběr hudby také připomíná vás. Kdo dohlížel nad výběrem písní?
Nina Simone, Barry White, Aretha Franklin, Stevie Wonder… Soul – soulová hudba, univerzální hudba – mě vždycky přiměla snít. Vždycky při ní jihnu, samozřejmě protože klade lásku do středu všeho. Soul přináší dobré vibrace a důležité hodnoty. Myslím, že pasuje perfektně na přátelství mezi Lucy a Edwardem. Nezapomeňme Shrillex, Merlot a DJ Kore, který napsal absolutně nejšílenější kus pro scénu v jeskyni.
A na závěr: Edward se mohl stát králem Simianů, ale rozhodl se, že se jím nakonec nestane. Proč?
On nikdy nebyl králem a ani jím nikdy nechtěl být. Dokonce nikdy o ničem takovém nepřemýšlel. Moc ho neláká. Jediné, co chce, je být součástí rodiny. Pro něho má hodnotu lidská vřelost a energie. Je plný otázky, „Co můžeme pro svět udělat všichni společně?“ Doufám, že dnes stále více lidí přemýšlí stejně – tento film je celý v podstatě o RODINĚ.
Části seriálu: Proč jsem nesnědl svého taťku
- Proč jsem nesnědl svého taťku - ROZHOVOR s Jamelem Debbouzem režisérem, scénáristou a představitelem role Edwarda
- Proč jsem nesnědl svého taťku - INTERVIEW s Mélissou Theuriau, která ztvárnila LUCY
- Proč jsem nesnědl svého taťku - INTERVIEW s Marcem Miancem, výkonným producentem
Nejnovější komentáře