První člověk (First Man) – Recenze – 70%

Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Příběh Neila Armstronga, prv­ní­ho muže, jenž vkro­čil na povrch Měsíce, nato­čil osca­ro­vý reži­sér Damien Chazelle (Whiplash, La La Land) pod­le živo­to­pis­né kniž­ní před­lo­hy Jamese R. Hansena a scé­ná­ře Joshe Singera (Spotlight, Akta Pentagon: Skrytá vál­ka) jako svůj prv­ní nehu­deb­ní sní­mek. Ten divá­ky sezna­mu­je se zhuš­tě­nou ces­tou Armstronga napříč vesmír­ným pro­gra­mem od počát­ků jeho kari­é­ry až po his­to­ric­ký oka­mžik roku 1969, s Armstrongovým rodin­ným záze­mím, vnitř­ní­mi stra­chy a trau­ma­ty i s přá­tel­skou atmo­sfé­rou, kte­rá teh­dy pano­va­la mezi pilo­ty NASA.
První člověk (First Man) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

Nejlepší jsou na fil­mu První člo­věknapí­na­vé a dra­ma­tic­ké scé­ny ode­hrá­va­jí­cí se pří­mo v růz­ných letou­nech a vesmír­ných modu­lech, při nichž lze fyzic­ky cítit nepří­jem­nou klaus­tro­fo­bii, ner­vo­zi­tu a nejis­to­tu, a kte­ré jsou dopro­vá­ze­ny úžas­nou změ­tí kovo­vých zvu­ků, skří­po­tu a huče­ní. Majestátnost a neko­neč­nost vesmí­ru je zna­tel­ná jen skr­ze malý prů­zor, ast­ro­nau­ti nesmě­jí chy­bo­vat, pro­to­že by je to moh­lo stát život, a muse­jí se umět vypo­řá­dat s množ­stvím nepřed­ví­da­tel­ných kom­pli­ka­cí, jež během jejich cest mohou nastat. V tomhle ohle­du má První člo­věk znač­ně půso­bi­vou atmo­sfé­ru, kte­rá dá vzpo­me­nout na Gravitaci (kon­stant­ní pocit nebez­pe­čí z vesmír­né prázd­no­ty) nebo Rivaly(ast­ro­nau­ti děla­jí nebez­peč­nou prá­ci, při níž můžou snad­no umřít, na což je kla­den mimo­řád­ný důraz). Po špič­ko­vé tech­nic­ké strán­ce zas film audio-vizuálně při­po­mí­ná Interstellar.
Samozřejmě všich­ni divá­ci vědí pře­dem, že sní­mek musí vyvr­cho­lit při­stá­ním na Měsíci, to ale fil­mu pří­liš neu­bí­rá – sou­stře­dí se totiž spíš na posta­vu hlav­ní­ho hrdi­ny a jeho bez­pro­střed­ní pra­cov­ní i sou­kro­mé oko­lí a k letu na Měsíc se dopra­cu­je pozvol­na gra­du­jí­cí ces­tou, jejíž prů­běh je vysta­věn sro­zu­mi­tel­ně a pozo­ru­hod­ně, a v níž oče­ká­va­né finá­le tvo­ří při­ro­ze­ně emo­ci­o­nál­ní teč­ku. Tvůrci se při­tom sna­ži­li vyva­ro­vat vět­ši­ně klišé, do nichž by jinak moh­li snad­no zabřed­nout, ale obe­šli spo­lu s nimi i řadu prv­ků, kte­ré by se jim do krá­mu spíš hodi­ly – zce­la chy­bí napří­klad zábě­ry na lidi nale­pe­né u tele­viz­ních obra­zo­vek, tak­že tro­ji­ci ast­ro­nau­tů blí­ží­cích se k Měsíci fan­dí namís­to jejich rodin prak­tic­ky jen veli­cí stře­dis­ko NASA, a to ješ­tě jen vel­mi vlaž­ně. Stejně tak film vyne­chá­vá všech­ny úspěš­né návra­ty na Zem, výcvik ast­ro­nau­tů je ome­zen na mini­mum a lety do vesmí­ru jsou zkrá­ce­ny tak extrém­ně, že to sko­ro vypa­dá, jako­by sesta­va Armstrong-Aldrin-Collins dole­tě­la na Měsíc v řádu něko­li­ka minut, při­čemž ve sku­teč­nos­ti to zabra­lo něko­lik dnů.
První člověk (First Man) – Recenze

Postava Armstronga je pak vykres­le­na coby milu­jí­cí otec, jehož city však čás­teč­ně zemře­ly spo­lu s jeho nemoc­nou dce­rou, a záro­veň jako napros­tý pro­fe­si­o­nál, kte­rý doká­že zacho­vat roz­va­hu a chlad­nou hla­vu i pod nátla­kem a ve stre­so­vých situ­a­cích, což se sice hodí ve vesmí­ru, ale je to tro­chu kon­tra­pro­duk­tiv­ní v pasá­žích s rodi­nou a přá­te­li, kdy Armstrongův nau­če­ný výraz abso­lut­ní­ho kli­du a nave­nek potla­čo­va­ných emo­cí půso­bí pří­liš chlad­ným a psy­cho­pa­tic­ky zlo­věst­ným dojmem. Nelehké role se zhos­til Ryan Gosling, kte­rý po vět­ši­nu fil­mu dělá prak­tic­ky jen psí oči a melan­cho­lic­ké obli­če­je zna­čí­cí vnitř­ní strach a utr­pe­ní, kte­ré se v sobě hlav­ní hrdi­na roz­ho­dl potla­čo­vat, leč dělá to skvě­le. Protipólem ke zdán­li­vě vyrov­na­né­mu a sto­ic­ké­mu Armstrongovi je jeho věč­ně vyner­vo­va­ná žena v podá­ní Claire Foy, kte­rá je nej­lep­ší na těch mís­tech, kde jí bylo dopřá­no zvy­šo­vat hlas.
První člo­věk je nako­nec sice hroz­ně dob­ře nato­če­ným, ale veskr­ze jed­no­du­chým patri­o­tis­tic­kým pří­bě­hem s banál­ní­mi sdě­le­ní­mi, že ast­ro­nau­ti měli nároč­nou prá­ci, že jejich man­žel­ky doma zmí­ra­ly stra­chy, a že finan­co­vat z veřej­ných pro­střed­ků ris­kant­ní a náklad­né pro­jek­ty kvů­li důka­zu, že jste nej­lep­ší země svě­ta, je v pořád­ku, dokud ty pro­jek­ty mají pat­řič­né výsled­ky. Snímek tri­um­fu­je ve scé­nách ode­hrá­va­jí­cích se mimo zem­ský povrch, dopro­vá­ze­ných zda­ři­le imple­men­to­va­ný­mi dobo­vý­mi zábě­ry dodá­va­jí­cí­mi teh­dej­ší poli­tic­ký kon­text, o to méně zají­ma­vě však ve srov­ná­ní s nimi půso­bí pasá­že z oka­mži­ků, jenž Armstrong trá­vil s rodi­nou a přá­te­li, a kte­ré málo­kdy vyni­ka­jí jak z hle­dis­ka herec­ké­ho, tak z hle­dis­ka dia­lo­gů.



Podívejte se na hod­no­ce­ní První člo­věk na Kinoboxu.
Bastard – dánský levoboček poráží Jana Žižku
17. ledna 2024Bastard – dánský levoboček poráží Jana ŽižkuO tom, že dánská kinematografie je TOP, ví Filmfanatic už skoro dekádu. Ne všechny tamní kousky jsem sice stihl zrecenzovat, ale u Bastarda nehodlám udělat tu chybu, že vám ho zatajím. On by na vás stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mnichov: Na prahu války – Britové nepoužívají zrcadlo
24. března 2022Mnichov: Na prahu války – Britové nepoužívají zrcadloFilm není učebnicí dějepisu. To bych rád připomenul, než se pustíme do recenze snímku, který reflektuje jeden z nejvíce traumatických okamžiků našich novodobých dějin. Mnichov: Na prahu války navíc nepopisuje čistě dějinné události, ale vychází z…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nikdy neodvracej zrak (Werk ohne Autor) – Recenze – 80%
30. dubna 2019Nikdy neodvracej zrak (Werk ohne Autor) – Recenze – 80%Německý režisér a scenárista Florian Henckel von Donnersmarck získal v roce 2007 za svůj celovečerní debut s názvem Životy těch druhých Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. O tři roky později se neúspěšně pokusil prorazit v…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Colette: Příběh vášně (Colette) – Recenze – 50%
28. února 2019Colette: Příběh vášně (Colette) – Recenze – 50%Francouzská spisovatelka, varietní umělkyně a novinářka Sidonie-Gabrielle Colette (1873-1954), v počátcích své kariéry píšící pod mužským pseudonymem a v roce 1948 nominovaná na Nobelovu cenu za literaturu, vystřídala tři manžele (nicméně měla i několik poměrů se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Black Mass: Špinavá hra – umrlec Johnny Depp
17. prosince 2018Black Mass: Špinavá hra – umrlec Johnny DeppBoston, 70. léta minulého století. Gangster Whitey Bulger ovládá bostonské podsvětí. Ještě nedávno byl šedomyškový padouch, kterého nikdo neznal. Jak se dostal na vrchol?    Gansgterkami letos nekončíme. Před měsícem po plátně běhal rozdvojený Tom Hardy…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Oni a Silvio (Loro) – Recenze – 60%
11. listopadu 2018Oni a Silvio (Loro) – Recenze – 60%Pro italský film Oni a Silviorežiséra Paola Sorrentina (Velká nádhera, Mládí) je středobodem zájmu osobnost kontroverzního politika, excentrického miliardáře a nechvalně proslulého skandalisty Silvia Berlusconiho. Snímek se odehrává v letech 2006 až 2010, kdy Berlusconi již…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bohemian Rhapsody – Recenze – 80%
30. října 2018Bohemian Rhapsody – Recenze – 80%Americko-britské hudební drama Bohemian Rhapsody popisuje kariéru zpěváka Freddieho Mercuryho během patnáctiletého období od založení skupiny Queen v roce 1970 až po jejich účast na charitativním mega-koncertě Live Aid v roce 1985. Na začátku příběhu se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Escobar (Loving Pablo) - Recenze - 75%
26. června 2018Escobar (Loving Pablo) - Recenze - 75%A máme tu životopisný AAA snímek o kolumbijském kokainovém králi. Tím svého času nebyl nikdo jiný, než proslulý zločinec a narkobaron Pablo Escobar Gaviria. Akorát po všech těch krvácích a akčních peckách tu máme krimi tak…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Legendy zločinu – rozdvojený Hardy jako gangsterské duo
3. října 2015Legendy zločinu – rozdvojený Hardy jako gangsterské duoTom Hardy se stává stále populárnějším hercem, což vyeskalovalo v jeho dvojroli v nejnovějším snímku Legendy zločinu.     Ve filmu se rozdvojuje do dvojčat Kraynových, dvou gangsterů, kteří v 50. a 60. letech minulého století…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Philomena - 75%
9. března 2014Philomena - 75%S filmy podle skutečné události nebo s těmi, které byly realitou ovlivněny se nám při letošních nominacích na Oscary, roztrhl pytel. Nicméně Velká Filmová Noc už je za námi a můžeme ze sebe v klidu shodit veškerý stres a…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře