Ve své praxi učitelky mateřské školy se setkávám čím dál častěji s dětmi, které trpí mnohočetnými dyslaliemi nebo nemluví vůbec. Proč dnešní děti mluví hůře? Motorika mluvidel souvisí s hrubou motorikou našich dětí. Méně se hýbou, více času tráví u počítačů, telefonů a tabletů, v rodinách se méně mluví, než dříve, více se sleduje televize. Je proto nutné s dětmi individuálně pracovat, procvičovat jednotlivé hlásky, rozvíjet fonematický sluch, hrát s nimi hry, povídat si a zpívat.
V této publikaci se autorka zabývá problematikou ostrých sykavek C, S, Z a diferenciaci ostrých sykavek s tupými. Sykavky se začínají objevovat kolem třetího roku věku, ovšem jsou vyslovovány nepřesně. K upevnění sykavek dochází až po pátém roce věku dítěte.
Jednotlivé hlásky jsou obsaženy v černobílých obrázcích. Úkolem dětí je obrázek popsat, co na něm vidí, pomocí pedagoga, logopeda či rodiče opakovat říkanku a nakonec si obrázek vymalovat. Zcela přirozeně si děti procvičují vybrané hlásky. Při činnosti přemýšlí, jakou mají obrázky spolu souvislost a časovou posloupnost. Všímáme si přitom, jakou má dítě slovní zásobu, jak se vyjadřuje, zda dokáže pojmenovat běžná slova a také jak drží pastelku nebo tužku a jak dlouho u práce vydrží, zda se soustředí a činnost dokáže dokončit. Při popisu obrázku u dětí rozvíjíme slovní zásobu, samostatný slovní projev, logické myšlení, sluchovou diferenciaci hlásek, fonematický sluch a mnoho dalších dovedností.
Kniha se mě moc líbila. Sama ji v praxi využiji, tak i ve své praxi logopedické asistentky. Rozhodně bych ji doporučila. Líbí se mě její zpracování. Výhodou jsou černobílé obrázky, které jsou vhodné k vykreslování.
Velmi pěkně zpracovaná publikace pro rodiče, učitelky, logopedy či logopedická asistentky. Osobité a veselé ilustrace Patricie Koubské mám moc ráda a vždy mě vykouzlí úsměv na tváři.
Ukázka z knihy:
„Husopaska Vanesa,
pásla husy u lesa.
Husy se tam popásaly,
syslové se na ně smáli.
PaedDr. Jitka Tučková je klinická logopedka. Externě přednáší na FTVS UK. V Portálu vydala „ Říkanky pro rozvoj řeči (2007), Říkanky pro upevnění hlásek H, CH, K, G a měkčení (2011) a Říkanky pro upevnění hlásky L (2012).
30. prosince 2019 Najdu Edu na posedu - hledání rozdílů s logopedickou říkankou Hledáte zajímavé inspirace pro práci s předškolními dětmi? Pracujete v mateřské škole a vedete kroužek logopedické prevence? Máte doma předškoláka, který má potíže s vyslovováním některých […] Posted in Recenze knih
23. září 2019 Hravá logopedie 2., upravované vydání Nesmírně důležitá je schopnost souvislého vyjadřování. Děti v dnešní době mluví v holých větách, s logopedickými vadami nebo nemluví vůbec. Hravou formou, pomocí obrázků, nenásilně je […] Posted in Recenze knih
17. srpna 2024 Fufi a jeho kamarádi-cvičení pro rozvoj řeči Pracujete s dětmi? Hledáte zajímavou příručku pro cvičení pro rozvoj řeči? Máte doma dítě s logopedickou vadou? Právě vám je určena metodická příručka a názvem Fufi a jeho kamarádi, jejíž […] Posted in Recenze knih
8. července 2024 Kampak jedou Pepa s Edou? Prázdninová etiketa pro nejmenší Chystáte se na dovolenou a nevíte, jakou knihu dětem s sebou přibalit do kufru? Milujete knihy Venduly Hegerové? Chodíte s dětmi na logopedii a nevíte, jak s nimi o prázdninách trénovat […] Posted in Recenze knih
21. července 2023 Obrázkové logočtení- zajímavé publikace pro děti i dospělé Pracujete s dětmi? Hledáte inspirace a hezké příběhy pro upevňování a automatizaci hlásek L, R, Ř? Chodíte s dětmi na logopedii a stále se vám nedaří tyto hlásky správně vyslovovat? Tak […] Posted in Recenze knih
20. července 2022 Naučím se všechny hlásky - cvičení pro správnou výslovnost Některé děti v dnešní době hovoří málo, často s logopedickými vadami. Již od útlého věku se učí nápodobou od svých rodičů, sourozenců, ale i prarodičů. Postupně na ně působí mnohem více […] Posted in Recenze knih
Nejnovější komentáře