M. Night Shyamalan byl před desíti lety na vrcholu. Vyvolený, Šestý smysl, Znamení a Vesnice, to byly filmy, kterými se tento původem indický režisér etabloval mezi hollywoodskou špičku a fanoušci mu leželi u nohou. Jenže od té doby přišel kvalitativní sešup který jen podtrhl před pár lety svým Posledním vládcem větru, který byl jedním z nejhorších filmů roku 2010. Dá se říct, že poslední šancí na to napravit si renomé, než sám sebe uvrhne do trvalé nevole, měl být jeho letošní snímek Po zániku země. Pomoci k úspěchu mu měl po loňském návratu Will Smith, který si se svým synem střihli hlavní role. Stojí ale tohle ambiciozní sci-fi opravdu za to, nebo se jedná o ten poslední hřebíček do režisérské rakve kdysi nadějného režiséra?
Kitai Raige žije ve stínu svého otce. Ten jako první ovládl techniku „ghosting“ při které potlačí svůj vlastní strach a nejnebezpečnější predátor vesmíru jej. díky absenci feromonů vypouštěných právě při projevování strachu, nemůže lokalizovat. Je tak ideálním bojovníkem, který bojuje v řadách Rangerů, tedy lidských vojenských jednotek, kteří ochraňují lidskou rasu, která unikla před lety ze zpustošené Země do svého nového útočiště, planetu Nova Prime. Kitaiův otce Cypher se rozhodne změnit fakt, že si se synem nejsou moc blízcí a vezme jej na jednu ze svých posledních misí před tím, než odejde do výslužby. Během transportu ale jejich loď vletí do anomálie a silně poškozená loď se po skoku hyperprostorem ocitne na okraji zemské atmosféry. Poté co ji gravitace stáhne na povrch, Kitai se svým otcem jsou jediní přeživší. Cypher je ovšem zraněný a není tak schopen opustit trosky. Kitai se tak musí vydat na sto kilometrů dlouhou cestu k druhé části lodi, kde je uschován nouzový maják, jejich jediná šance na záchranu. Zem, která už existuje dlouhá léta bez lidského zásahu je ovšem nebezpečné místo...
Pokud jste měli potřebu se během úvodního odstavce lehce hihňat nad blbostí, s jakou je příběh uveden, není na tom nic nezvyklého. Když vás totiž snímek už během úvodního monologu donutí si říci „počkat, cože?“ něco asi nebude uplně ok. Příběh, který si vymyslel sám Will Smith, je totiž tou snad nejvíce chabou zápletkou za poslední roky v žánru sci fi. Problém je, že ta až přílišná serioznost snímku s tak uměle nastavným příběhem jednoduše škodí. Což je nejvíce vidět na hereckých výkonech dvou hlavních představitelů ale i na křoví, které se tam čas od času mihne. Mutující Jaden Smith jen dokazuje, že je poměrně nemotorná guma, které byste neuvěřili ani to že si nadělal do gatí, nicméně ani jeho otec to tentokrát nezachránil. Jeho Cypher Raige nejen, že se pyšní jedním z nejvíce úsměvných jmen, ona snad emocí zbavená poloha působí spíše jako směšná karikatura, než cokoliv jiného. Herecké výkony téměř všech zůčastněných bohužel občas hraničí až s představením divadelního souboru Kačenka z Horní Polní. Kostrbaté dialogy, které až příliš často spoléhají na repetici prvků v dialozích tomu rozhodně nepomáhají.
Logika se totiž tentokrát, stejně jako u tvůrcova posledního počinu, hodila marod a v sci-fi Po zániku země ji zrovna moc nenajdete. Důležité prvky, které divákovi vyvstávají při sledování osudů dvojice, snímek zdařile ignoruje a místo toho aby se zameřila na to, jak vlastně přežívají hlavní hrdinové v ne zrovna pohostinném prostředí zdevastované Země, se zaměřuje na to, jak u toho vypadají a že otec je militantní kruťák a jeho syn má problém s autoritou. Znáte to, takový ten jazz zvaný „Klišé nadruhou.“
Většina sci fi má jeden zásadní problém a to je výprava. Buď je snímek udělán tak, že ať je výprava sebevíc šílená, do příběhu zapadá a nevypadá lacině, divák na ni přistoupí. Existuje ale i druhý případ, kdy i vážně míněný počin operuje s lacině vypadajícími prvky, které jednoduše nemohou u diváka projít, i když svoji náročnost sníží na minimum. A to je případ i Po zániku země. Rádoby originální zpracování high tech prvků budoucnosti je jakousi fůzí všech možných sci fi, které ale zároveň čouhá sláma z bot a tak působí především směšně, spíše než jakýmkoliv způsobem seriozně. Dokonalý WTF efekt jen pak dokládají potravinářské folie, které by člověk čekal u béčka, amatérské produkce či s nadhledem tvořené parodie, nikoliv však v supervážně se tvářícím počinu, který stál sto třicet mega. Nemluvě o s přimhouřením oka průměrných digitalních tricích.
Shyamalan natočil prostě další mizerný film, u kterého jen budete s pozvednutým obočím a kroucením hlavy vzpomínat na jeho ranné počiny. Film průmerný, nebo vyloženě špatný ve všech možných ohledech až na hudební podklad z dílny Jamese Newtona Howarda. Ten i tentokrát servíruje poměrně svěží mix který nenudí ani ve filmové, ani v samostatné podobě. Epičnost dávkuje sice poskromnu, nicméně v případě takového snímku to není vůbec na škodu. Je jen škoda, že další z jeho skvělých děl je doprovodem něčeho tak bídného jako je Po zániku země. Nebojevná podívaná, která nudí a vyloženě nabourává sympatie pro Willa Smithe. Doufám, že si čtyři roky nedal od filmu pauzu jen proto, aby teď hrál jen nadhazovače vlastním ratolestem. To by byl totiž pro kdysi jednu z největších hereckých superstar hodně bídný konec. Asi takový, jako když kdysi oblíbený a originální režisér sklouzne k točení nekoukatelných hovadin.
Neslavný to konec pro nočního tvora. Po Posledním vládci větru sice nevypadá After Earth jako vyložená prohra, nicméně to nemění nic na tom, že se jedná o odfláklé, ničím nezajímavé a mizerně natočené scifi, které si svoji superdůležitou vážností težce podkopává nohy. Mizérii na straně hereckých výkonů nezachraňuje ani Will Smith a jediným světlým momentem je tak hudba Jamese Newtona Howarda. Jestli vám stojí za to věnovat jen kvůli ní hodinu a třičtvrtě vyložené blbému sci fi nechám jen na vás. Existují totiž i disky se soundtrackem...
Koktejl:
50% Nuda
25% Klišé
25% Mizérie na všech frontách
Po zániku Země ( After Earth, Po zániku Zeme )
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný USA, 2013, 104 min Režie: M. Night Shyamalan Scénář: M. Night Shyamalan, Gary Whitta Kamera: Peter Suschitzky Hudba: James Newton Howard Hrají: Will Smith, Jaden Smith, David Denman, Zoë Kravitz, Sophie Okonedo, Lincoln Lewis, Kristofer Hivju, Darrell Foster, Chris Geere
Mládeži přístupný V kinech ČR od: 13.06.2013 Falcon V kinech SR od: 13.06.2013 ITAFilm Na DVD od: 16.10.2013 Bonton Na Blu-ray od: 16.10.2013 Bonton
11. ledna 2020 Nejlepší hry z lesních školek Knihu "Nejlepší hry z lesních školek" uvítají nejen učitelky a učitelé, ale převážně rodiče s malými dětmi. Všechny hry v ní uvedené jsou určeny pro ty, co rádi navštěvují přírodu a milují […] Posted in Recenze knih
4. srpna 2017 RECENZE: Sedm dní v pekle HBO přišlo s novým sportovním pseudodokumentem, který nám v boratovském stylu představuje nejdelší zápas v historii wimbledonu, který trval sedm dní. V rolích nesmiřitelných […] Posted in Filmové recenze
31. října 2016 Zombie Shark (2015) Někdy je lepší na mrtvé zvířata nesahat! Zvláště pokud je poblíž vědecká laboratoř. Po náročné směně v baru se rozhodne Jenner, že je načase dát si chvíli zaslouženou […] Posted in Horory
23. února 2004 Připoutejte se, prosím! Bývalý letec náhodou cestuje na palubě letadla, které nemá kdo pilotovat a ve kterém se dějí neuvěřitelné věci.Vojenský veterán, bývalý letec Ted Striker, se živí jako taxikář. Léta už […] Posted in TV Recenze
21. června 2018 Jurský svět: Zánik říše - Sbohem, Islo Nublar: Zrod Zániku říše Je těžké tomu uvěřit, ale když tvůrci filmu Jurský svět začali roku 2015 s jeho přípravami, netušili, že jejich milovaná práce se stane jedním z nejvýdělečnějších filmů všech dob. Režiséra […] Posted in Speciály
2. prosince 2022 明日戰記 Hong Kong zkouší průlomový vstup do Big budget CGI Sci-Fi průmyslu a zatím na to bohužel nemá ( Hollywood je úplně jinde a Jížní Korea taktéž), ale jako vysněný projekt Louise Koo to […] Posted in Krátké recenze
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře