so 15.11 - Nova 1.20
John Murdoch (Rufus Sewell) se probudil v v hotelovém pokoji.Nevěděl jak se tam dostal, a na nic si nepamatoval.Za to ho tížil výskyt mrtvé dívky v tomtéž pokoji.Zmatený Murdoch nevěděl ani co v tu chvíli dělat, ale telefonát záhadného doktora Schrebera (Kiefer Sutherland) ho v poslední chvíli zachránil před „cizinci“.Podivnou rasou, která pomalu vymírá a věří, že jejich spása je v lidech.Věří, že když zjistí, jak funguje lidská duše, podaří se jim zachránit svoji rasu.Pokaždé, když odbije půlnoc, všichni obyvatelé města usnou a cizinci začnou „ladit“.Mění postavení budov i lidí na sociálním žebříčku, mění jejich vzpomínky a doufají, že jednou přijdou na to, jak lidská duše doopravdy funguje.A právě proto je pro ně Murdoch jasným nebezpečím.O půlnoci ho nezahalí spánek a na víc jak se zdá, i on dokáže „ladit“.Murdoch, pronásledovaný detektivem Bumsteadem (William Hurt), pomalu zjišťuje, že jedině on je poslední nadějí pro kus země, kterou si „cizinci“ vytvořili, aby na ní mohli za pomoci doktora Schrebara dělat experimenty na lidech… Smrtihlav je jakýsi „před Matrix“.Dokonce bych řekl, že Matrix Smrtihlava přímočaře vykrádá.Sama myšlenka filmu je skoro (skoro) stejná, ale je tu dokonce i několik scén, shodných s těmi, co se později objevily v Matrixu.Ale samozřejmě-každý film má „svoje“:u Matrixu je to skvělá a fascinující atmosféra, vycházející z prostředí, kde se příběh odehrává, u Smrtihlava je to jednoznačně výborný scénář Davida S. Goyera (Blade, Vrána) a Alexe Proyase (Vrána) a především atmosféra a stavba města, přesně ve stylu noir, který evokuje doby, kdy se po Gotham City ještě proháněl Batman.
Samozřejmě scénář je opravdu vynikající, ale i tak bych tu jednu chybu viděl hned na začátku, kdy nám Goyer s Proyasem vyzradí, kdo jsou a co tu chtějí oni „cizinci“, namísto toho, aby nám vše postupně odhalovali a my si tak mohli v průběhu skvělého děje pokládat otázky: „Kdo jsou ti chlápci s pobledlým ksichtem a co tu vlastně chtějí“ atd.Stačilo tak málo a atmosféra Smrtihlava by se dala sotva krájet motorovou pilou.
I herci splňují moji představu o dokonalém castingu.Představitele „cizinců“ jsou vybráni a namaskováni tak, aby jste k nim nepociťovali žádné sympatie (to se i tak stane málokdy), ale hlavně:abyste si přáli, aby byli zlikvidováni co nebrutálnějším způsobem a co nejrychleji.Takhle to prostě je.Rufus Sewell (Fortenbras z Brannaghova Hamleta) je vynikající-Sewell je herec, který svojí přítomností zachránil už nejeden film (např. Bytost z hlubin), zde z pochopitelných důvodů dělat nemusel.Kiefer Sutherland (Hráči se smrtí, Čas zabíjet)je taktéž vynikající, a dokazuje, že po tatínkovi Donaldovi zdědil značný talent a William Hurt (Smoke, Polibek pavoučí ženy, A.I.) a Jennifer Connellyová jsou už jen dalšími triumfy castingového režiséra.
Visuální zpracování filmu je jak jinak než vynikající.Tvůrci města si dali na svém dílu dost záležet, a tak je hudba Trevora Jonese (Z pekla, Poslední mohykán) a kamera Dariuse Wolskiho (Dokonalá vražda) už jen velmi chutným cukrátkem, na velmi dobrém dortu…I když tohle přirovnání není nic moc.
Nejnovější komentáře