Důchodce Ben Whittaker se v důchodu trochu nudí, a tak se rozhodne zúčastnit konkurzu na stážisty ve firmě, která se zabývá internetových obchodem. Firma je plná mladých lidí, kteří to s počítačem umí a velí jim neúnavná a do práce zažraná Jules Ostinová. Ben má sice své mouchy, ale není žádný zakomplexovaný stařík a konkurz zvládne. Nic mu nebrání, aby se rychle orientoval v nové situaci. Postupně zvládá i práci na počítači a ještě má něco, co mu mohou mladí spolupracovníci jen závidět. Jsou to životní zkušenosti, které umí využít. Protože je to docela citlivý chlapík, dokáže být svým mladším kolegům dobrým parťákem. Jestliže si Ben své spolupracovníky rychle získá, pak s Jules to není tak snadné. Ona dává firmě nápady, je schopná je i realizovat a nestojí o žádnou pomoc. Jen vlastní život jí utíká pod prsty a za úspěchy v práci musí platit. Jak by mohl být stážista Ben užitečný takové suverénní a emancipované ženě?
Scénář filmu napsala Nancy Meyers, která už není žádna mladice (1949) a k filmovému příběhu jistě nasbírala i pár osobních zkušeností. Začínala jako scénáristka, postupně se posadila i na režisérské křeslo a v posledních letech se jí podařilo natočit několik filmových komedií, kde staví proti sobě ženské a mužské role. Svižně napsané dialogy a výrazné herecké dvojice pak dokázaly, že filmy si našly své nadšené diváky. V roce 2000 se ve filmu Po čem ženy touží snažil neodolatelný Mel Gibson vypořádat s chápáním ženského myšlení. Jeho nadřízenou mu zahrála Helen Haunt. Většinu komických situací zvládal Mel Gibson. Nancy Meyersová film jen režírovala. Snímek se povedl, a tak si napsala sama scénář pro film Lepší pozdě nežli později, který šel do kin 2003. Do kin šel film v roce 2003. Příběh sledoval zamilovaný pár, která tvořil stárnoucí milovník žen a svérázná spisovatelka. Autorka scénáře myslela na vyvážený herecký prostor pro oba hlavní protagonisty. Ten plně využili Jack Nicolson a Diane Keaton.
Film Stážista využívá zkušenosti z předchozích úspěšných filmů a nabízí další variantu porovnávání životního přístupu dvou věkově rozdílných postav při řešení běžných životních situací. Základem jsou vtipné dialogy rozvinuté do drobných hereckých etud, kde neschází humor s využitím grimas místo komentáře. To pochopitelně vyhovuje především Robertu De Niro v roli Bena. Aktivní a do práce „zažranou“ Jules hraje Anne Hathaway s citlivostí a méně razantně, než by bylo vhodné. Nekoná se sice kontrast drsné emancipované ženy s citlivým stařečkem, ale hlavní hrdinka dostala víc ženských rysů.
Všechno by to docela ladilo, ale potíž je, že se autorka scénáře obtížně popasovala s rodinnými vazbami. Jules komunikuje s rodiči jen přes telefon nebo internet. Je to studené a není jasný důvod, proč se tak chová. S manželem Mattem probíhají dialogy, ale je od počátku jasné, že vztah nemá budoucnost. Závěr filmu pak působí jako špatně napsaná pohádka a Anders Holm v roli manžela Matta nemá mnoho šancí, jak příběh důstojně zakončit. Role Matta není nijak propracovaná a stojí ve stejné řadě jako spolupracovníci z firmy. Jsou to ploché postavy bez historie a jen k vyplnění prostoru pro hlavní hrdiny. Také proto asi vystupuje do popředí výkon Roberta De Niro.
Stárnoucí herci si musí Nancy Meyersovou předcházet, protože umí výborně napsat postavy stárnoucích mužů i žen. Dokáže vystihnout jejich pocity a současně dodat příběhu svěží nadhled, který nepodléhá sentimentálnímu vzpomínání na mládí.
Film Stážista není žádný komediální trhák, ale je natočený v pohodě a to je z něj patrné. Taky nezatěžuje závažnými úvahami a všechny problémy se podaří vyřešit. Kdo má rád Roberta De Niro nebo Anne Hathaway, ten si jejich herectví může v klidu užít. Nancy Meyersová však už natočila lepší filmy.
Nejnovější komentáře