Již zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře – Kristýnu Ryška a Kryštofa Hádka. Na své si přijdou zejména fanoušci kriminálních příběhů, detektivek a seriálů z policejního prostředí. Snímek není přístupný dětem do 15 let.
Originální anotace je výmluvná:
„Malé městečko kdesi na severu. U řeky je nalezeno tělo surově zavražděné mladé dívky Anny. Vyšetřování se ujímá cílevědomá kriminalistka Laura Linhartová (Kristýna Ryška), k ní je přidělen její staronový kolega Adam Beneš (Kryštof Hádek). Hlavním podezřelým se stává nedávno usvědčený pachatel, který má na svědomí podobnou vraždu. Když už se zdá, že je pátraní po vrahovi Anny u konce, objeví se nové důkazy, které vrátí celý případ na začátek. Kriminalisté se tak znovu pouštějí do zapeklitého vyšetřování plného nečekaných zvratů. Okruh podezřelých se na maloměstě dramaticky rozšiřuje. Napětí mezi Laurou a Adamem stoupá, nepřidávají tomu ani jejich rozdílné charaktery a společná minulost. A ve vzduchu stále visí otázka: Kdo zabil Annu Pittnerovou?“
Vynikají něčím Stvůry nad ostatními detektivkami?
Ačkoliv režiséra Jana Těšitele známe především jako dokumentaristu a posléze jako autora snímků Zlatovláska (2025) a David (2015), zdá se, že snímku Stvůry se zhostil důstojně a se ctí. Snímek by si neměli nechat ujít příznivci detektivního žánru, kteří s oblibou přicházejí na kloub záhadám. Na první pohled by se mohlo zdát, že thriller Stvůry ničím zvlášť nevyniká a je to jen další z řady detektivek, které nás zaplavují v podobě nekonečných seriálů, jako např. Policie Modrava a další podobné. Filmu je skutečně vyčítána určitá průměrnost a fádnost ve smyslu zařazení mezi mnohé další detektivní snímky, které v množství nadprodukce ničím zvlášť neoslní ani nepřekvapí. Na druhou stranu musím uznat, že jsem se při sledování nenudila, děj byl poutavý a vtáhl mne, hudba (Aid Kid) byla zvolena adekvátně a ne, nemohu říct, že bych od samého počátku tušila, kdo je vrah – naopak, rozuzlení bylo překvapivé. Čtenáři autorky knižní předlohy Kristýny Trpkové budou asi v nevýhodné pozici, protože budou srovnávat knihu s jejím filmovým ztvárněním a děj bude pro ně již předem známý, čímž přicházejí o hlavní pointu detektivního příběhu. Zvolit jako místo natáčení Ústí nad Labem byl zřejmě správný tah – ve filmu je cítit syrovost místa, ponurost, chlad, odcizení, temnota a depresivní prostředí. Kristýna Ryška ztvárnila roli policistky věrohodně: vtělila se do postavy drsné mužatky, která si dokáže ohlídat svou pozici i v mužském prostředí, přitom neztrácí své ženské kouzlo. Jejího kolegu a bývalého partnera hrál Kryštof Hádek, rovněž přirozeně a věrohodně. Řekla bych, že ve snímku je opět poněkud idealizována postava policisty, jak to tak ve filmech s kriminální tématikou bývá. Více nebudu prozrazovat, aby divák nebyl ochuzen o svůj prožitek.
Verdikt:
Thriller Stvůry k dnešnímu dni získal na ČSFD okolo 63 %, což je krapet nad průměrem. Lze říci, že scénář i knižní předloha jsou zajímavě napsány. Drama samotné se honosí zajímavým vizuálem, který se opírá o temnotu, syrovost a chlad. Nejde o nic, co by vybočovalo z nadprodukce běžných thrillerů, které zásobují své diváky dávkou napětí a strachu, přitom se příznivci tohoto žánru zřejmě nudit nebudou. Snímku uděluji 65 %.