Kdyby každého z nás měl na mušce odstřelovač, asi bychom všichni říkali jenom pravdu. Svět by se změnil a dost možná k lepšímu. Vzniká ovšem otázka, kdo a podle čeho bude vybírat odstřelovače a kdo je pak bude mít na mušce? A nakonec, koho zvolit tím nejvyšším odstřelovačem, kterého už nebude pozorovat žádný jiný?
Schumacherovou „osobou v zaměřovači“ se stává Stu Shepard, člověk v malinové košili a italském obleku. Mladý, sympatický, neustále pracovně vytížený, věčně cosi zařizující, s dobrými styky, který dělá laskavosti jiným, potom očekává, že mu budou tyto laskavosti oplácet a poučující ještě mladšího asistenta o tom, jak to v životě a práci chodí. Kdo je to? Kde pracuje? Je to agent celebrit, novinář, podnikatel? Asi ten agent.
Co o něm ještě víme? Téměř nic. O společnosti si myslí svoje. Ví, co lidé chtějí slyšet, ví, jak má mluvit, jaký dojem se vyplatí udělat, jak zapůsobit na konkrétní typy. Možná společností pohrdá? Možná, ale určitě nejde o žádného Lermontovského Hrdinu naší doby. Vyznává pragmatickou filosofii – žiji a chci ze života mít co nejvíc.
Je zajímavé, že pro vlastní příběh nemají další informace o hrdinovi podstatnější význam. Stačí nám vědět, že je manželce nevěrný s dívkou jménem Pamela, která přijela do New Yorku a chce si tu vybudovat kariéru. Aby však na diváka nepůsobila jako štika, která ví, do čeho jde, uvidíme v roli Pamely bývalou teenagerovskou hvězdu seriálu Dawsonův svět Katie Holmes. Nutno uznat, že už svým zjevem působí jako hodná dívka a jako takovou naivní mladou slečnu, jež naletěla planým slibům protřelého Sheparda, ji máme vidět také my.
No a? No a jednoho rána Stu vstoupí do telefonní budky, aby zavolal Pamele a domluvil si další schůzku. Proč zrovna telefonní budka, když má mobilní telefon? Jednoduché. Jednak je budka neosobní a anonymní, no a pak neriskuje, že manželka náhodou odhalí jejích komunikaci z nevhodně pohozeného mobilu. Sundá si snubní prstýnek (zajímavý fenomén, který je k vidění v mnoha filmech – ulevuje snad viník svědomí?) a … A s překvapením zjistí, že telefon začal vyzvánět.
* Odsud plyne ponaučení.Uslyšíte-li v telefonní budce vyzvánět telefon, zvažte, zda skutečně chcete zvednout sluchátko a uvědomte si, do čeho můžete spadnout.
Stu sluchátko zvedne. Na druhém konci uslyší sametový hlas Kiefera Sutherlanda, který mu oznámí, že ho má v zaměřovači odstřelovací pušky a nezaváhá stisknout kohoutek, pokud zavěsí. A zase viz. * v předešlém odstavci. Zbytek filmu se odehraje skutečně v telefonní budce (přes hodinu!). Aby se na tohle dalo dívat, je nutný velký talent.
Schumacher je hrdým majitelem velké dávky talentu, avšak ne přesně takového, jaký by se v daném případě vyžadoval. Ne, film nelze nazvat nenapínavým či snad roztahaným, herce nepřesvědčivými, to vůbec ne. Jenomže během sledování ve vás přece jenom zakoření pocit, že by se to dalo zvládnout lépe. Ale ponechme úvahy „co by kdyby“, stranou!
Téma rozpitvání lidské psychologie, jednání, nazírání na svět, hodnoty jednotlivce, věci, jež neukazujeme navenek, ani si to často nepřiznáme sami před sebou – tohle všechno je nesmírně zajímavé a divácky vděčné, jelikož se v tom vidíme my sami.
Bude vás zajímat, jak si s tím poradí policie, kolik toho na sebe prozradí Stu a jak dlouho mu to bude trvat. Uvidíte tichou hysterii a zoufalství člověka, jemuž se hroutí život. Bude vás zajímat, proč to odstřelovač vůbec dělá, jaké je jeho vysvětlení. Jde o cvoka, co si myslí, že má právo cpát se jiným do životů? Má na to skutečně právo? A hlavně je tu zajímavá otázka čistě lidských hodnot. Ano, odstřelovač není žádný hrdina (toť můj názor – nikdo nemá právo sbalit si saky paky a jít „napravovat“ životy jiných, ať se stará o vlastní existenci), ale na druhou stranu Stu také není žádný slušný „pán od vedle“, takže není až tak nutné ho litovat. Co obě podváděné ženy?
Dívat se na nápravu křiváka, je zajímavé. Jenomže když křiváka hraje Colin Farrell, není to zkrátka ono, prostě nevypadá dost křivě. A možná, že ani nemá vypadat? Třeba je to schválně. Schválně nám připomíná něco z nás. Ne příliš hezcí, ale vůbec ne oškliví, ne géniové, ale pořád dost inteligentní, vyznávající „dobré/správné“ hodnoty, ale často i hřešící, věřící v něco lepšího, ale zároveň realisté a materialisté, citliví i suroví…lidé jako jste vy, Vy a VY!
Ale dost už. Podívejte se na film sami a nezdržujte se mými poloúvahami a komentáři. Pokud se vám film zalíbí, vyvolá otázky a vaše vlastní úvahy, dobře. Jestliže si k vám cestu nenajde, nic se neděje, nejde o velkou ztrátu času (trvá jen 81 min.).
Název: Telefonní budka (Phone Booth)
Režie: Joel Schumacher
Žánr: Thriller / Drama
Země: USA
Rok: 2002
Délka: 81 min
Nejnovější komentáře