Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > 28 dní poté: Virus, který nakazil celý žánr

28 dní poté: Virus, který nakazil celý žánr

Photo © 2002 20th Century Fox
Photo © 2002 20th Century Fox
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Kdo by si teh­dy pomys­lel, že se zom­bie horor v režii Dannyho Boylea sta­ne mil­ní­kem žán­ru. 28 dní poté při­šlo nená­pad­ně, s níz­kým roz­poč­tem a bez pozlát­ka, přes­to doká­za­lo otřást zaži­tý­mi před­sta­va­mi o „živých mrtvých“. Film, jenž oži­vil nejen virál­ní apo­ka­ly­p­su, ale i kari­é­ru něko­li­ka tvůr­ců, roz­dě­lil pub­li­kum, vydě­sil kri­ti­ky a stal se neče­ka­ným kul­tem počát­ku 21. sto­le­tí. Původní recen­ze byla napsá­na 30. 7. 2003.

Danny Boyle je zpát­ky! Zároveň s tím­to tvr­ze­ním se však nabí­zí otáz­ka, zda­li zrov­na já mám opráv­ně­ní tohle tvr­dit. Adaptace Pláže Alexe Garlanda, přes­to­že byla kri­ti­ky pře­váž­ně roz­cu­po­vá­na a divá­ky při­ja­ta veli­ce růz­no­ro­dě, v očích mých nijak váž­ně nese­lha­la a titu­ly jako Mělký hrob či Trainspotting nepo­tře­bu­jí žád­nou rekla­mu. Abyste mi poro­zu­mě­li, mno­hem skep­tič­tě­ji jsem vzhlí­žel k Boyleovu posled­ní­mu sním­ku 28 dní poté, zpra­co­vá­va­jí­cí těž­ko zvlád­nu­tel­né téma „živých neži­vých“. A jak se poz­dě­ji pro­ká­za­lo, ten­to před­běž­ný názor mi nijak nevy­vrá­ti­ly ani prv­ní ohla­sy poro­ty jed­no­ho nejme­no­va­né­ho fil­mo­vé­ho měsíč­ní­ku. Když mi to pak neda­lo a na film se vypra­vil do kina, po jeho strá­ve­ní jsem se oci­tl v pozi­ci člo­vě­ka (a nemám z toho pří­liš­nou radost), kte­rý se tak tro­chu sty­dí za inter­pre­ta­ci své­ho posto­je.

28 dní poté se podob­ně jako Resident Evil hlá­sí k fil­mům, kte­ré v osm­de­sá­tých letech minu­lé­ho sto­le­tí polo­ži­ly základ tzv. zom­bie horo­rům. A může­me si to při­znat ote­vře­ně, ať už nás teh­dy děsi­ly tyto sním­ky do jaké­ko­li míry, dnes by mezi sou­do­bý­mi divá­ky asi těž­ko pocho­di­ly. V tom­to názo­ru mě ale­spoň utvr­di­la adap­ta­ce úspěš­né pla­ystati­o­no­vé hry, kte­rá zaví­ta­la do našich kin minu­lým rokem. Za tu dobu se toho moc nezmě­ni­lo, pak jsem ale zhléd­nul nej­no­věj­ší Boyleův počin a mé někdej­ší názo­ry pře­ko­ti­ly směr o sto­osm­de­sá­tých stup­ňů. Ano… ač je to s podi­vem, i v dneš­ní době, kdy je pro vět­ši­nu diváků-konzumentů roz­ho­du­jí­cím fak­to­rem (ale­spoň v pří­pa­dě bloc­kbus­te­rů) množ­ství nastřá­da­ných vizu­ál­ních efek­tů, popř. finanč­ní­mi pro­střed­ky zajiš­tě­ná reklam­ní kam­paň, lze za mini­mál­ní peníz nato­čit film se zdán­li­vě prů­hled­nou záplet­kou, kte­rý plno­hod­not­ně zaměst­ná vaše smys­lo­vé ústro­jí na nece­lé dvě hodi­ny reál­né­ho času.

Výše uve­de­né řád­ky pak nabý­va­jí na para­dox­nos­ti ve chví­li, kdy divák zjiš­ťu­je, že se stal obě­tí „omše­lé“ apo­ka­lyp­tic­ké pohád­ky s jed­ním vra­žed­ným virem, tro­chu zma­te­ným kurý­rem a dosti kuráž­nou čer­noš­kou v hlav­ní roli. Boyle je naštěs­tí nato­lik zku­še­ný reži­sér a Garland nato­lik ino­vač­ně zalo­že­ný scé­náris­ta, že po chví­li ustou­pí veš­ke­ré před­sud­ky stra­nou. Hlavní hrdi­na v podá­ní vyzáblé­ho Cilliana Murphyho (kte­rý mi při pro­jek­ci do tako­vé míry při­po­mí­nal mého bra­tran­ce, že jsem po skon­če­ní pro­mí­tá­ní musel zavo­lat strý­ci a osob­ně se jej optat, zda­li jeho syn během loň­ské bri­gá­dy ve Skotsku nena­to­čil film – jen tak náho­dou) se pro­bou­zí z dlou­hé­ho koma­tu, do něhož jej nasmě­ro­val čel­ní střet s blí­že nespe­ci­fi­ko­va­ným auto­mo­bi­lem. Omráčen dobou, již zaspal, pře­kva­pe­ně zjiš­ťu­je, že se nachá­zí v nemoc­ni­ci, kte­rá je jen tak mimo­cho­dem napros­to lidu­prázd­ná.

No nic… nic zvlášt­ní­ho. Jakmile však Jim vypi­je Pepsi, aby se měl z čeho zapla­tit film, a opus­tí při­taž­li­vě chlad­né pro­stře­dí špi­tá­lu, dozví­dá se také to, že je pros­ta živo­ta neje­nom nemoc­ni­ce, ale rov­nou celý Londýn, Anglie, Ostrava atd. Nikde ani živáč­ka, jen nepo­řá­dek a vra­ky hoří­cích aut. A to je stá­le jenom začá­tek. Když se Jimovi nedo­sta­ne odpo­vě­di ani na desá­té „Hello“, roz­hod­ne se zaví­tat do blíz­ké­ho kos­te­lí­ka. Po kon­fron­ta­ci s jeho „vlíd­ný­mi“ oby­va­te­li a násled­ném úpr­ku do útrob lon­dýn­ské pod­zem­ky si dá všech pět dohro­ma­dy a vylou­čí vari­an­tu, že by ona lidu­prázd­nost byla důsled­kem spo­tře­bo­vá­ní všech zásob mine­rál­ní vody Mattoni. Ono to totiž v Londýně, ač to tak na prv­ní pohled nevy­pa­dá, žije a zvlášť v noč­ních hodi­nách zde není nou­ze o ryzí adre­na­li­no­vou zába­vu balan­cu­jí­cí na hra­ni­ci infark­tu…

Přimhouříme-li obě očka a dokážeme-li si před­sta­vit hlav­ní­ho hrdi­nu v sexy šatech a s úče­sem drží­cím tvar za kaž­dé­ho poča­sí, máme spl­ně­ny všech­ny před­po­kla­dy pro­to, abychom moh­li ozna­čit 28 dní poté za vel­mi těs­né pokra­čo­vá­ní Resident Evil. Kdo ví, do jaké míry je jejich návaz­nost (ne)chtěná, nicmé­ně co je hlav­ní, reži­sér Boyle není George G. Romero, ale ani Paul Anderson, a pro­to své zom­bies nevy­sta­vu­je pří­liš na obdiv. Zkrátka - málo je někdy více. Zásluhou toho, že krve­lač­né zom­bí­ky vní­má­me čas­to­krát pro­střed­nic­tvím stí­nů vrha­ných jimi při pohy­bu na okol­ní zdi­vo, se dosta­vu­je zce­la opač­ný efekt než v pří­pa­dě Resident Evil a slab­ší pova­hy mohou být v šoku. A jeli­kož oživlé mrt­vo­ly vedou buja­rý život pře­de­vším v pozd­ních večer­ních hodi­nách, odpo­ví­dá tomu i cel­ko­vá atmo­sfé­ra sním­ku, kte­rá je depre­siv­něj­ší než jaký­ko­li díl seri­á­lu Krajní meze.

Boyleovi zom­bies se navíc od těch „běž­ných“, kte­ří zase­da­jí v redak­ci Bazooky, výraz­ně liší. Ti novo­do­bí úto­čí neje­nom ve sku­pi­nách, ale také sólo­vě, stov­ku zvlá­da­jí rych­le­ji než sebe­lé­pe nado­po­va­ný Mórys Grýn a své výpa­dy pod­ni­ka­jí zásad­ně v noci, kdy je vidi­tel­nost jak na plát­ně, tak v kinosá­le nulo­vá. Samozřejmě nechy­bí již zaběh­lé rizi­ko náka­zy, kte­ré je však umoc­ně­no na desá­tou díky době, za níž se jedi­nec po infek­ci pře­mě­ní v zom­bie. Jinými slo­vy: nuda k posrá­ní se neko­ná.

Nicméně se nene­chej­te okla­mat. Přestože tomu prů­běh mé recen­ze nena­po­ví­dá, ani Boyleovo dílo není bez­chyb­né. Zážitek z fil­mu je občas nepří­jem­ně nabou­rá­ván vidi­tel­ně níz­kým roz­poč­tem, jin­dy se člo­věk neu­brá­ní poci­tu zdlou­ha­vos­ti a dále je tu konec, kte­rý se napros­to vymy­ká z cel­ko­vé stís­ně­né atmo­sfé­ry sním­ku a tak tro­chu při­po­mí­ná „Happy End“ Spielbergova Minority Report (být po mém, utnul bych pří­běh ve chví­li nára­zu do zamče­né brá­ny). Na dru­hou stra­nu neab­sen­tu­jí scé­ny, kte­ré vám mírou pou­ži­té­ho nási­lí vyra­zí dech (ať už mám na mys­li finá­le ve sty­lu 8 mm nebo scé­nu, kdy Selena vyku­chá své­ho někdej­ší­ho par­ťá­ka), ale ani čer­ný humor, napě­tí, tro­cha té roman­ti­ky či „leka­cí“ zvu­ko­vé efek­ty.

Takže sečte­no a pod­tr­že­no: v rám­ci kine­ma­to­gra­fie jako cel­ku se mož­ná nejed­ná o nic objev­né­ho, avšak v rám­ci zom­bie horo­rů pat­ří 28 dní poté roz­hod­ně k lep­ší­mu nad­prů­mě­ru.


Podívejte se na hodnocení 28 dní poté na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Operace Black Bag - návrat Stevena Soderbergha ve velkém stylu
16. dubna 2025Operace Black Bag - návrat Stevena Soderbergha ve velkém styluAsi málokdo čekal, že Steven Soderbergh se ještě navrátí do kin či televize s něčím, co budeme moci považovat i za úspěšné dílo. Kdysi velmi oceňovaný a cenami ověnčený režisér totiž v posledních letech chrlil téměř rok co…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Operace Black Bag: Ledově chladné špionážní hry Stevena Sodebergha by byly na le Carrého hrdé
9. dubna 2025Operace Black Bag: Ledově chladné špionážní hry Stevena Sodebergha by byly na le Carrého hrdéBritský zpravodajský důstojník má za úkol identifikovat zrádce ve svém středu ze skupiny blízkých kolegů - včetně své vlastní manželky - ve filmu Operace Black Bag, který po svém debutu ve Státech minulý měsíc vstupuje tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
G.I. Joe: Když béčková akce baví víc než Transformers - 80 %
1. března 2025G.I. Joe: Když béčková akce baví víc než Transformers - 80 %Michael Bay nám ukázal, jak vypadá dvouhodinová reklama na plastové hračky, a teď přichází Stephen Sommers, aby to zkusil po svém. G.I. Joe je futuristická bondovka na steroidech, která místo realismu sází na naivní, přepálenou akci…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznaději
7. listopadu 2024Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznadějiUdálosti mezi 26. květnem a 4. červnem 1940 na území němci okupované Francie u břehů města Dunkerk poznamenaly spojenecké jednotky, kde statisíce britských vojáků uvízlo v tomto přímořském městu s minimem šance na záchranu. Nepřítel coby…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Dívka a moře: Silný příběh o první pokořitelce Lamanšského průlivu
18. srpna 2024Dívka a moře: Silný příběh o první pokořitelce Lamanšského průlivuFilm "Dívka a moře" zachycuje velmi silný příběh natočený na základě skutečných událostí, které vedly k pokoření Lamanšského průlivu první ženou, a to Trudy Ederle, jež i díky tomu změnila tehdejší a "ne zrovna lichotivý" pohled…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dunkerk: Christopher Nolan přináší strhující válečný epos o přežití a hrdinství
31. května 2024Dunkerk: Christopher Nolan přináší strhující válečný epos o přežití a hrdinstvíV Evropě zuří 2. světová válka, Němci se dostali na západě až do Belgie a Francie. Postupují až k městu Dunkerque (Dunkerk), které obklíčí společně s jeho okolím, a brání spojencům v ústupu. Do Anglie se chtějí dostat jak…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen
24. května 2024Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Bleeker Street Media / James Lisle[/caption] České dějiny nejsou zrovna tradičním zdrojem látek pro americké a britské filmy. Proto potěší, když se v koprodukci zahraniční tvůrci rozhodnou zpracovat některý z…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Jokerův úsměv: Heath Ledger a jeho ikonická role v Temném rytíři
5. dubna 2024Jokerův úsměv: Heath Ledger a jeho ikonická role v Temném rytířiNež byl Heath Ledger obsazen do role Jokera ve filmu Temný rytíř (2008), veřejně o ni projevili zájem Paul Bettany, Adrien Brody, Steve Carell a Robin Williams. Christopher Nolan však chtěl s Ledgerem spolupracovat již v…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Temný případ – Noční krajina
4. března 2024Temný případ – Noční krajinaFilmfanatic má pro Temné případy slabost hned od začátku série. První byla posledním seriálem, který mě donutil přijmout klasický televizní řád a týden co týden vyhlížet novou epizodu. Stálo to za to, což jsem poznal už…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Temný případ - Noční krajina - S04E01 a S04E02
22. ledna 2024Temný případ - Noční krajina - S04E01 a S04E02Před dávnými časy, tedy je tomu už více než deset let, přišel na HBO kultovní Temný případ. Jako dvě hlavní hvězdy se objevili Matthew McConaughey a  Woody Harrelson. Vyřešili případ a další dvě sezóny byli další…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Pán času – Doctor Who – šílený, mimo jakékoli hranice, provázaný, nedbale elegantní a se stovkou odstínů modré
27. listopadu 2023Pán času – Doctor Who – šílený, mimo jakékoli hranice, provázaný, nedbale elegantní a se stovkou odstínů modréDoctor Who: „By the way….I am the Doctor.“ Rose Tyler: „Doctor….? Doctor Who?“ Někdy roku 1963 začal v britské produkci seriál s velkým S. Podle všech statistik jde o nejdéle běžící a pravděpodobně nejlegendárnější vědecko fantastický…Vydáno v rubrice: TV Recenze
V Oppenheimerovi vystupuje také česká vědkyně, která pracovala na projektu Manhattan
21. července 2023V Oppenheimerovi vystupuje také česká vědkyně, která pracovala na projektu ManhattanV novém filmu Christophera Nolana Oppenheimer, z něhož vám spadne čelist, se kromě titulní postavy objeví i nejznámější vědci 20. století, jako například Albert Einstein, Niels Bohr, Werner Heisenberg, Kurt Gödel a Richard Feynman. Zahrnuje však…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Oppenheimer – Recenze – 90 %
20. července 2023Oppenheimer – Recenze – 90 %Oppenheimer je americký velkofilm režiséra a scenáristy Christophera Nolana (Dunkerk, Tenet), jenž líčí příběh J. Roberta Oppenheimera, amerického teoretického fyzika, jemuž se s jeho vědeckým týmem podařilo v rámci tzv. projektu Manhattan jako prvnímu vyrobit jadernou zbraň,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
„Oppenheimer“ IMAX 70mm: Nolanův výbušný epos se rozhořel na velkém plátně
19. července 2023„Oppenheimer“ IMAX 70mm: Nolanův výbušný epos se rozhořel na velkém plátněTeoretický fyzik J. Robert Oppenheimer vede tým vědců vyvíjejících atomovou bombu ve snaze ukončit druhou světovou válku ve filmu Oppenheimer, který vstoupí do pražských kin dnes o půlnoci a o víkendu bude mít premiéru po celém…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Oppenheimer: Vstupenky do Prahy jsou nyní k dispozici pouze na 70mm projekce v IMAXu v EU
2. července 2023Oppenheimer: Vstupenky do Prahy jsou nyní k dispozici pouze na 70mm projekce v IMAXu v EUByl zahájen předprodej vstupenek na film Christophera Nolana Oppenheimer na plátně IMAX v pražském kině Cinema City Flora. Jak jsme již informovali, pražské kino IMAX bude jediným v kontinentální Evropě a jedním z pouhých 25 kin…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Film „Oppenheimer“ se bude promítat v plnoformátovém 70mm formátu v pražském kině Cinema City Flora IMAX
7. června 2023Film „Oppenheimer“ se bude promítat v plnoformátovém 70mm formátu v pražském kině Cinema City Flora IMAXOčekávaný film režiséra Christophera Nolana Oppenheimer vstoupí příští měsíc do kin po celém světě a pražské kino IMAX v Cinema City Flora bude jediné v kontinentální Evropě, které film promítne v režisérově oblíbeném formátu. Podle oficiálního…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,18309 s | počet dotazů: 327 | paměť: 24600 KB. | 02.09.2025 - 14:34:01