Předně musím dodat, že jsem zaujatý vůči lidem, kteří rádi chodí na komiksové filmy, ale komiksy moc nečtou. Watchmeny jsem si ale po zhlédnutí filmu přečetl rád. Zack Snyder dokazuje, že umí nejenom točit hezké obrázky (a že jich je dost), ale že je i skvělý vypravěč. Umně vás provede příběhem, ale musíte mu věnovat plnou pozornost. Strážci jsou zkrátka filmem pro náročného diváka, který se nebojí v kině zapojit mozek.
Příběh začíná vraždou Komedianta, jehož vraha pronásleduje poslední člen Strážců, Rorsarch. Ten postupně osloví všechny své bývalé kolegy s tím, že někdo zabíjí Strážce. Tak se na scéně objevují další postavy, Silk Spectre, Owl, Ozymandias a jediný člen jednotky s nadpřirozenými schopnostmi, Dr. Manhattan.
Jak není u komiksových filmů zvykem, děj příběhu se posouvá vpřed hlavně prostřednictvím Rorsarchova pátrání a flashbacků do minulosti, díky nimž se dozvídáme o minulosti superhrdinů, abychom mohli pochopit jejich chování. Osudy a motivace každého z šestice jsou rozpitvány do nejmenších detailů. Nejvíce se však Snyder věnuje osudu Komedianta, který je do příběhu zapleten mnohem více než kterýkoli z ostatních.
Spletitý děj však nemusí vyhovovat každému divákovi. Filmu by se dalo vytknout, že příliš myslí na to, aby divák hltal každé slovo. To je samozřejmě dobré pro náročného diváka, ale teenagera, který.
Dospívající, který si přišel na své, bude zklamán.
Akční scény celkově tvoří mnohem menší část děje, než by kdokoliv čekal. V příběhu je jich tak akorát, což vůbec nekazí atmosféru, ale zároveň pomáhá posouvat děj kupředu. A navíc je prostě radost se na ně dívat. Takhle vypilované a vizuálně dokonalé akční sekvence jsem naposledy viděl někdy kolem 300, což film řadí k tomu nejlepšímu, co u nás vzniklo. Tyto pasáže jsou sice zručné a značně brutální, ale vše má svůj účel a režisér to z té brutality nevyfoukne. Moudře se nenechal strhnout gore, spíše se soustředil na to, aby byly poetické, takže připomínají balet.
Obsazení obstaraly většinou neznámé tváře, což je jen dobře, protože se s nimi dokonale ztotožníte. Neznámý však nerovná se špatný, a tak jako všechno v tomto filmu i průměrný překvapí.
Jelikož jsem se zatím věnoval převážně hereckým výkonům, je na čase se věnovat i technickým kategoriím. Neobvyklé je použití hudby. Režisér používá písně (většinou notoricky známé) jako The Time They are Changin“ od Boba Dylana a Unforgettable. Druhá jmenovaná se odehrává zcela proti proudu. Vlastně podkresluje Komediantův drastický boj. Podobných protipólů najdeme více.
Filmové zpracování záměrně podtrhuje komiksovost (stejně jako u 300 některé záběry věrně kopírují ty z komiksu), ale zároveň je výrazné a dokáže vás vtáhnout do děje. Její roli v příběhu podkopávají technické hračky, jako je zpomalování a zrychlování obrazu nebo snímání z netradičních úhlů.
Strážci nejsou klasickým komiksovým filmem. Je pro ně něčím podobným jako Matrix pro žánr sci-fi. Využívá zavedené prostředky a kombinuje je s novými prvky. Není to ani akční film, jak se uvádí. Je to spíše drama s akčními scénami. Ve skutečnosti se celé jádro filmu soustředí na rozhovory a filozofování. Strážci jsou prostě jiní. Když ale přistoupíte na jejich styl, budete se skvěle bavit.
A jak dopadl film podle nezfilmovatelného komiksu? Výborně...
Nejnovější komentáře