Válečný veterán, armádní seržant Don „Wardaddy“ (Brad Pitt) velí jednomu z tanků Sherman, které v dubnu 1945 postupovala proti ustupující německé armádě. Po těžkých bojích, kdy spojenecká vojska musela bojovat za cenu mnoha ztrát, se válečná fronta drolí a nepřítel se nechce vzdát. Nacisté bojují o každé místo, střílí ze zálohy a jedná se o to, kdo se dokáže rychle zorientovat a dřív zabít nepřítele. Největším nebezpečím je setkání s německými tanky Panther. Tyto tanky se osvědčily na východní frontě a bojovat s nimi musí i Američané postupující Německem. Čelní opancéřování Panthera odolávalo přímým střelám a z boje ho vyřadily nejméně tři přesně mířené střely. Seržant Don je v bojovém nasazení od počátku války. Na první pohled působí jako zkušený a tvrdý velitel který svou posádku zvádá bez problémů. Z bojových situací vždy vyšel tank pod jeho vedením jako vítěz. Všichni, včetně nováčka Normana, respektují svého velitele a věří, že se jim pod jeho vedením podaří válku přežít. Proč by to nebylo možné teď, když se blíží konec války?
Unavení vojáci spojeneckých vojsk jdou z jedné bojové situace do druhé, přibývá německých zajatců a přibývá také obětí v řadách vojáků i civilistů. Do konce války zbývá necelý měsíc a schází ještě dobýt několik německých měst a vypořádat se s těmi, kterým nedošlo, že válka končí. Stres a riziko náhlé a rychlé smrti je všudypřítomné. Dokud nebude konec války, musí vojáci zapomenout na soucit a bojovat. Pro mladého Normana je těžké přijmout tato základní podmínky pro přežití. Svou citlivou povahou se odlišuje od ostatních členů posádky tanku a snaží si udržet alespoň trochu lidskou tvář. Seržant Don i ostatní členové posádky však potřebují nelítostného parťáka, na kterého bude spolehnutí . Jedině tak sej im podaří dočkat se konce války.
Scénář k filmu si napsal David Ayer, jehož první velký filmový scénář byl k filmu Ponorka U-571. Film měl premiéru v roce 2000 a potom už Ayer zvolil pro své další scénáře dramatické prostředí boje police se zločinci. V roce 2005 se pak pustil i do režie vlastních scénářů.
Pro výraznou roli seržanta získal Brada Pitta, který se snaží dát své postavě veškerou drsnost, co jen mohl v koutech své přívětivé tváře nalézt. V jedné ze scén dokonce odhodí vojenskou halenu, obnaží svou dobře živenou a bojem ušpiněnou horní část těla a omyje se a oholí. To vše na návštěvě u německých, slušně vychovaných dívek. Jak se ukáže, pod drsnou slupkou někde dřímá citlivá duše, která se projeví právě u těchto děvčat a nechává se poznat i nováčkovi Normanovi. Dvaadvacetiletý Logan Lerman se pro svou bázlivou roli Normana Ellisona bezvadně hodí. Vedle ostatních veteránských kolegů působí přirozeně nejistě a jeho odpor k zabíjení je celkem pochopitelný. Kluk s neustále vystrašeným pohledem tvoří k sebejistému seržantu Donovi i ostatním členům posádky výrazný kontrast. Role válečných veteránů hrají Shia LaBeouf (Transformers), Jon Bernthal a Michael Peňa (Chavez). Všichni mají dost prostoru na to, aby svým postavám dodali život a věrohodnost. Při výběru těchto herců měr režisér opravdu šťastnou ruku a vyplatilo se to. Podařilo se vytvořit partu lidí, kteří přes své povahové rozdíly dovedou bojovat v drsných bojových podmínkách a působí lidsky věrohodně.
Film se snaží působit jako autentický bojový film, ale americký rukopis se symbolikou obrazů a velkých záběrů se nezapře. Pobavilo mě dvojí švenkování po stylizované bitevní scéně, kde jsou vedle sebe trosky bojové techniky. Obraz tragické marnosti ještě dokreslil tajemný jezdec na bílém koni. Kdo by odolal natočit takový záběr, když na plátně to bude tak krásně vypadat? I ten nejpitomější divák pozná, že tady musela proběhnout velká bitva. A kdo neví, jak málo místa je v tanku, tak ten jistě ocení detailní záběry sedících hrdinů i vybavení vnitřku tanku.
Scénář umožňuje hlavní pětici hercům rozehrát své postavy a zachytit je ve vypjatých bojových chvílích i v čase relativního klidu. Bojovou atmosféru a pocit bezmoci řidiče tanku nebo střelce pak nabízí záběry kamery průzorem pro řidiče nebo střelce. Jedna bojová scéna je vysloveně věnována tankovému souboji, kdy je patrná technická převaha německého Panthera.
David Ayer vsadil na dobrou kartu. Hrdinové filmu i jejich osudy jsou dobře čitelné, bojové scény se neobejdou bez výbuchů a střelby na lidi, ale to k válečnému filmu prostě patří. Žádné neobvyklé řešení nebo myšlenku však film nenabízí a přes všechnu snahu tvůrců zůstává film Železná srdce jen maličko nad průměr.
Photo © Sony Pictures Entertainment
Nejnovější komentáře