Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Bitva u Midway (Midway) – Recenze – 60%

Bitva u Midway (Midway) – Recenze – 60%

MID D37 14265 R
MID D37 14265 R
Bitva u Midway (čer­ven 1942) byla čtyř­den­ní váleč­ná akce pro­bí­ha­jí­cí za dru­hé svě­to­vé vál­ky, během níž se Japonci poku­si­li obsa­dit ost­rov Midway (poblíž Havajských ost­ro­vů), leč Američané se díky zpra­vo­daj­ské služ­bě dozvě­dě­li o jejich zámě­ru s před­sti­hem a při­pra­vi­li na ně past. O této udá­los­ti vzni­kl ame­ric­ký film již v roce 1976 a ten­to nový (kte­rý ovšem není jeho pře­dě­láv­kou) nato­čil reži­sér Roland Emmerich (Den nezá­vis­los­ti, Godzilla).

Bitva u Midway (Midway) – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Filmem Bitva u Midway v pod­sta­tě dělá Roland Emmerich pro žánr váleč­né­ho fil­mu něco hod­ně podob­né­ho, co udě­lal před dese­ti až pat­nác­ti lety pro žánr fil­mu kata­stro­fic­ké­ho. S dvo­ji­cí sním­ků Den poté2012 teh­dy navá­zal na jeho tra­di­ci (včet­ně jeho nai­vi­ty, obvyk­lé dějo­vé struk­tu­ry a ozkou­še­ných vypra­věč­ských klišé) a poku­sil se jej tro­chu ino­vo­vat, leč ve sku­teč­nos­ti jedi­né ino­va­ce dosá­hl v tom, že se vyřá­dil na mega­lo­man­ských scé­nách pří­rod­ních kata­strof s masiv­ní digi­tál­ní destruk­cí. S fil­mem Bitva u Midway je to stej­né – jde totiž o vel­mi sta­ro­mód­ně poja­tý a kla­sic­kým způ­so­bem vyprá­vě­ný váleč­ný sní­mek o hrdin­ných ame­ric­kých let­cích, v němž za moder­ní a nově poja­té lze pova­žo­vat prá­vě jedi­ně akč­ní scé­ny bitev, v nichž vyni­ka­jí zejmé­na střemhla­vé nále­ty bom­bar­dé­rů na nepřá­tel­ské leta­dlo­vé lodě.
Jistý podíl na tom má jis­tě i scé­nář, za nímž sto­jí na poli celo­ve­čer­ní­ho fil­mu debu­tu­jí­cí tele­viz­ní sce­náris­ta Wes Tooke. Ten k vyprá­vě­ní pří­bě­hu o zná­mém japonsko-americkém kon­flik­tu při­stu­pu­je vel­mi zeši­ro­ka – sní­mek začí­ná už úto­kem na Pearl Harbor (pro­si­nec 1941), pokra­ču­je bom­bar­do­vá­ním Tokia (duben 1942) a k samot­né bitvě u Midway v něm dochá­zí až v jeho dru­hé polo­vi­ně. Jeho hlav­ním hrdi­nou je pilot bom­bar­dé­ru Dick Best (Ed Skrein), jehož jmé­no je záro­veň shr­nu­tím jeho cha­rak­te­ru (je ve svém obo­ru nej­lep­ší a záro­veň je to namyš­le­ný hajz­lík). Ten se nachá­zí na leta­dlo­vé lodi s dal­ší­mi let­ci (mimo jiné Luke Evans a Nick Jonas z kape­ly Jonas Brothers), jejichž osu­dy jsou pro­klá­dá­ny para­lel­ní­mi pří­běhy dal­ších postav, mezi nimiž jsou nej­mar­kant­něj­ší ame­ric­ký admi­rál (Woody Harrelson) a zaměst­na­nec taj­né zpra­vo­daj­ské služ­by (Patrick Wilson).
Bitva u Midway (Midway) – Recenze
Procedurální způ­sob vyprá­vě­ní má tu výho­du, že divák není pří­liš ochu­zen o kon­text a dozví se, co bitvě u Midway před­chá­ze­lo (a navíc je pří­jem­né, když film hned na začát­ku vtáh­ne divá­ky do děje vel­ko­le­pou akcí). Nevýhodou je však to, že někte­ré zob­ra­zo­va­né udá­los­ti jsou pojí­má­ny vel­mi zkrat­ko­vi­tě – tře­ba tomu bom­bar­do­vá­ní Tokia je věno­ván jen zhru­ba pěti­mi­nu­to­vý samo­stat­ný seg­ment, v němž sku­pi­na vojá­ků se svým veli­te­lem (Aaron Eckhart) sesko­čí po úspěš­né akci s padá­ky do Číny s plá­nem dostat se odtam­tud zpět do USA, čímž ale jejich účast kon­čí a až do závě­reč­ných titul­ků o nich takřka nepad­ne zmín­ka (což je ško­da, pro­to­že Eckhartova posta­va by si zaslou­ži­la vlast­ní film). Z podob­né­ho soud­ku jsou i jiné ved­lej­ší posta­vy, jejichž útrž­ko­vi­té osu­dy jsou mnoh­dy zne­na­dá­ní utnu­ty, pří­pad­ně ani není jas­né, proč ve fil­mu vůbec figu­ru­jí – viz jaký­si reži­sér, kte­rý se svý­mi asi­s­ten­ty poři­zu­je na Midwayi doku­men­tár­ní zábě­ry.
Bitevní pasá­že jsou pat­řič­ně epic­ké a vizu­ál­ně atrak­tiv­ní (a vola­jí­cí po co nej­vět­ším plát­ně), leč mís­ty jsou až pří­liš zjev­ně digi­tál­ní a tro­chu trpí umě­los­tí a tím pádem nevě­ro­hod­nos­tí, hlav­ně co se týče inter­ak­ce lidí s oko­lím. Podobně nekon­zis­tent­ní jsou i pasá­že, v nichž se nevál­čí a mís­to toho se film zao­bí­rá posta­va­mi a jejich dia­lo­gy. Ještě scé­ny věno­va­né armád­ní­mu vele­ní, deba­tu­jí­cí­mu o vhod­né stra­te­gii spo­lu s kryp­to­a­na­ly­ti­ky sna­ží­cí­mi se roz­luš­tit japon­ské šif­ro­va­né zprá­vy, vyzní­va­jí zhru­ba tak, jak by se od nich čeka­lo, leč dění pro­bí­ha­jí­cí na leta­dlo­vé lodi, kte­ré má být hlav­ním tahou­nem pří­bě­hu, selhá­vá vyjma akč­ních sek­ven­cí jak dra­ma­tic­ky, tak emo­ci­o­nál­ně.

Bitva u Midway (Midway) – Recenze
Tahle část děje v čele s Dickem Bestem, jenž se ve služ­bě oká­za­le před­vá­dí a pře­ky­pu­je sebe­vě­do­mím a odhod­lá­ním, leč v sou­kro­mí si postup­ně uvě­do­mu­je svě­ře­nou zod­po­věd­nost a boju­je s vnitř­ní nejis­to­tou, zatím­co pilo­ti pod jeho vele­ním buď vyko­ná­va­jí hrdin­ské skut­ky, nebo dost zby­teč­ně umí­ra­jí kvů­li nepo­da­ře­né­mu star­tu a násled­né­mu pádu leta­dla do vody přes okraj ran­ve­je, totiž dojíž­dí na neza­jí­ma­vé, vzá­jem­ně zamě­ni­tel­né a povět­ši­nou jen let­mo načrt­nu­té posta­vy, z nichž se navíc hlav­ní hrdi­na v podá­ní pře­hrá­va­jí­cí­ho a nevhod­ně obsa­ze­né­ho Eda Skreina bohu­žel řadí mezi ty nejmé­ně sym­pa­tic­ké (a nao­pak zda­le­ka nej­po­zo­ru­hod­něj­ší je Dennis Quaid v okra­jo­vé rolič­ce důstoj­ní­ka). Moc nepo­má­há ani gene­ric­ká pate­tic­ká hud­ba Emmerichových dvor­ních skla­da­te­lů Haralda Klosera a Thomase Wankera.
Převážně sym­pa­tic­ky tudíž Bitva u Midway vyzní­vá pře­de­vším díky výko­nům někte­rých her­ců ve ved­lej­ších rolích (kro­mě těch již zmí­ně­ných ješ­tě tře­ba cha­risma­tic­ká Mandy Moore v roli Dickovy ženy), urči­té­mu sta­ro­mil­ství, díky němuž sní­mek při­po­mí­ná váleč­né fil­my nato­če­né před mno­ha dese­ti­le­tí­mi, i díky tomu, že kro­mě patri­o­tis­tic­ké rovi­ny věno­va­né chrabrým ame­ric­kým hochům sní­mek nahlí­ží na celou udá­lost záro­veň i z pohle­du Japonců, kte­ré vykres­lu­je jako důstoj­né bojov­ní­ky se sil­ným smys­lem pro osob­ní čest. Solidně rea­li­zo­va­ný váleč­ný film tudíž za mír­ně nad­prů­měr­ný pova­žo­vat lze, na dru­hou stra­nu ale neob­sa­hu­je nic moc výraz­né­ho nebo nad­stan­dard­ní­ho, kvů­li čemu by stá­lo za to se k němu tře­ba i po letech zno­vu vra­cet.

Podívejte se na hodnocení Bitva u Midway na Kinoboxu.

-
3 Komentáře
banzai

Na ten­to film jsem šel v sobo­tu s jis­tým oče­ká­vá­ním, kte­ré se bohu­žel nena­pl­ni­lo. Na dru­hé stra­ně si mys­lím, že je lep­ší než původ­ní tra­dič­ní Midway kla­si­ka z roku 1976, kte­rou pova­žu­ji za znač­ně nepo­ve­de­ný film, a to z řady důvo­dů, kte­ré pří­z­niv­cům této kla­si­ky mož­ná nebu­dou pří­liš po chu­ti. Původní Midway vytý­kám, že kde se dalo, tam vykrá­da­la nad­ča­so­vý sní­mek Tora, Tora, Tora. Tyto scé­ny navíc pou­ží­va­la jak­si bez ladu a skla­du. Nelíbily se mi nepo­ve­de­né zad­ní pro­jek­ce, vlo­že­né doku­men­tár­ní sním­ky s letec­kou tech­ni­kou, o kte­ré si USN a USMC moh­lo v roce 1942 nechat jen zdát, iri­to­va­ly mě podiv­ně kamuflo­va­né N.A. Texan, před­stí­ra­jí­cí japon­ské Reiseny, žas­nul jsem nad „Vindikátory“ před­sta­vu­jí­cí­mi ame­ric­ké střemhla­vé Dauntlessy a sou­čas­ně i Devastatory, a dodnes nemo­hu skous­nout prů­zkum­né „jaho­dy“ v podo­bě hyd­ro­plá­nů Nomád, na mís­to teh­dy pou­ži­tých PB5-Y Catalina. Nechápu ani proč teh­dy reži­sér do děje „narou­bo­val armád­ní stí­hač­ky P-40, kte­ré na Midway ani neby­ly a dodnes nero­zu­mím stu­pid­ní roman­ci japon­ské dív­ky a ame­ric­ké­ho pilo­ta. V tom­to ohle­du je nová Midway o dvě úrov­ně lep­ší, byť ani ona nepře­kro­či­la svůj stín. Je pře­de­vším nevy­vá­že­ná a sna­ží se obsáh­nout roz­sáh­lý děj od 7.12 1941 do počát­ku červ­na 1942. Výsledkem je, že na samot­nou Midway zbý­vá cca 30 minut děje. Stejný pro­stor je ale věno­ván i Pearl Harboru, Doolittlovu úto­ku na Tokio, nále­tu na Marschallovy ost­ro­vy a konec kon­ců i bitvě v Korálovém moři. Na dru­hou stra­nu byla do děje vkom­po­no­vá­na pro mne nelo­gic­ká scé­na kde námoř­ní důstoj­ník z USS.Arizona v dlou­hé sto­pá­ži zachra­ňu­je své­ho pod­ří­ze­né­ho, námoř­ní­ka Sullyho. Z hle­dis­ka Midway napros­to mimo mísu. Nechápu, co bás­ník chtěl říci dal­ší scé­nou, jejímž pro­ta­go­nis­tou byl reži­sér wes­ter­nů John Ford, toho času natá­če­jí­cí na Midway jaký­si vlas­te­nec­ky moti­vo­va­ný film. Naopak jsem postrá­dal Lt. Tomonagu, dopo­ru­ču­jí­cí­ho admi­rá­lo­vi Nagumovi, aby nad Midway poslal dal­ší leta­dla s puma­mi, zni­čil obra­nu a tak při­pra­vil pod­mín­ky pro vylo­dě­ní japon­ské námoř­ní pěcho­ty. Ve fil­mu mě chy­bě­ly scé­ny s váha­jí­cím vice­ad­mi­rá­lem Nagumou, lici­tu­jí­cím nad tím, co dělat, když vyšlo naje­vo, že prů­zkum odha­lil ame­ric­ké leta­dlo­vé lodě a mar­né sna­hy kon­tra­ad­mi­rá­la Kusaki a letec­ké­ho stra­té­ga Minoru Gendy při­mět své­ho nad­ří­ze­né­ho, aby oka­mži­tě konal v duchu nové situ­a­ce. Nenašel jsem ani zmín­ku o hero­ic­ké obě­ti tor­pé­do­vých letek, zejmé­na pak Johna C. Waldrona a jeho VT-8, jež svým způ­so­bem k ame­ric­ké­mu vítěz­ství při­spě­ly. Donutily totiž japon­ská Zera, aby opus­ti­la vyš­ší leto­vou hla­di­nu a nad vodou se pus­ti­ly do ame­ric­kých tor­pé­do­vých Devastatorů a tím necha­ly vol­né pole působ­nos­ti střemhla­vým Dautlessům. A v nepo­sled­ní řadě jsem postrá­dal v ději japon­ské tor­pé­do­vé bom­bar­dé­ry Nakajima B5N2 a střemhla­vé Aichi D3A1 Val. Všude byla samá Zera. Dokonce i ve scé­nách z Pearl Harboru to vypa­da­lo, že ame­ric­ké bitev­ní lodě šly pod vodu jen díky zápla­vě kulo­met­ných střel japon­ských stí­ha­čů, navíc nelo­gic­ky klič­ku­jí­cích pod úrov­ní palub ame­ric­kých pla­vi­del, líza­jí­cích stře­chy taxí­ků v hono­lul­ských uli­cích a pro­plé­ta­jí­cích se obrov­skou rych­los­tí mezi nástav­ba­mi zakot­ve­ných pla­vi­del. Celkové ale nic pro­ti zob­ra­ze­ní letec­ké tech­ni­ky nemám, snad až s výjim­kou B-25 Mitchell. Nad Tokio totiž letě­la jiná ver­ze, než ve fil­mu. Film zby­teč­ně obsá­hl vel­ký časo­vý úsek a ke kon­ci to bylo znát. Režisér se nažil děj urych­lit a nako­nec jej zhus­til tak, až se řada dal­ších klí­čo­vých momen­tů bitvy ztra­ti­la. Ale abych jen nekri­ti­zo­val. Nakonec jsem si film doce­la užil a čas strá­ve­ný v kině nebyl až tak mar­ný.

Honza

Zdravím, s Vaším hod­no­ce­ním více­mé­ně sou­hla­sím.
Děj popi­su­jí­cí udá­los­ti před bitvou u Midway byl poně­kud zdlou­ha­vý a někdy i zby­teč­ný. Kdyby čas a pro­stor byl věno­va­ný bitvě samot­né (např. úto­ku jed­no­tek z Midway, útok tor­pé­do­vých jed­no­tek VT-8, VT-6 a VT-3, útok na USS Yorktown, sou­sled udá­los­tí z pohle­du admi­rá­la Naguma, atd.), film by byl jis­tě zají­ma­věj­ší. Ale i tak se mě film cel­kem líbil.

Jen k Vašemu poza­sta­ve­ní nad pří­tom­nos­tí reži­sé­ra Johna Forda na ato­lu Midway během úto­ku.
John Ford na Midway sku­teč­ně byl a díky tomu vzni­kl doku­men­tár­ní film, kte­rý jest­li se neple­tu násled­ně vyhrál Oskara. Proto fil­mo­vou zmín­ku o pří­tom­nos­ti zmí­ně­né­ho reži­sé­ra pova­žu­ji jako opod­stat­ně­nou.
Odkaz na film Johna Forda: https://www.youtube.com/watch?v=MW8tQ_6dqS8

Fill

Midway vítě­zí nad Midway(1976)... což ale neby­lo tež­ké
Midway vítě­zí nad Pearl Harbor... Kontroverzní?
Midway pro­hrá­vá s Tora! Tora! Tora!(1970)... mož­ná se jed­ná pou­ze o nos­ta­li­gic­kou hod­no­tu
Midway vítě­zí nad Red Tails(2012)... opět neby­lo těž­ké
Midway pro­hrá­vá s The Tuskegee Airmen(1995)... kupo­di­vu, ale dra­ma­tic­ká a emo­ci­o­nál­ní hod­no­ta TTA je někde jin­de

Široký záběr fil­mu a množ­ství akce upo­za­di­lo posta­vy. Což je u fil­mu kte­rý si sta­věl na čer­pá­ní fak­tů z vyprá­vě­ní vete­rá­nů mož­ná tor­chu ško­da. Na stra­nu dru­hou tež­ko vsa­dit intri­ky a zlou krev mezi posta­vy zalo­že­né na reál­ných lidech. Pokud to udě­lá­te někomu(pravděpodobně všem) tím bude­te křiv­dit. Zajímavé je že spous­ta neu­vě­ři­tel­ných kous­ků před­ve­de­ná v tom­to fil­mu se sku­teč­ně sta­la.. nebo tedy ale­spoň by to váleč­ní vete­rá­ni odpří­sáhly :). Pokud by ten­to film dostal sto­páž 4 hodin tak by doká­zal obsáh­nout mno­hem více zají­ma­vých akcí z bitvy o Midway(viz komen­tá­ře) a hod­no­ta tako­vé­ho sním­ku by v mích očích nára­mě stoup­la. Bohužel na tako­vý film by asi nikdo nepři­šel...

Překvapivě se jed­ná hlav­ně o můj osob­ní názor.

• MALOVANÁ MĚSTA4. října 2023 MALOVANÁ MĚSTA Cestovatelské duše, ať už malé nebo velké, by si určitě neměli nechat ujít nádhernou knihu "Malovaná města" od Magdaleny Konečné a Jany Sedláčkové, jež vydalo nakladatelství Albatros Media […] Posted in Recenze knih
  • Svatý pavouk6. prosince 2022 Svatý pavouk Alli Abbasi servíruje hon na Iránského sériového vraha, který vraždil prostitutky v děsivém Mašhadu v letech 2000-2001. Režisér docela chytře láká dva tábory diváků, kde potěší […] Posted in Krátké recenze
  • Rafinovaně skládaný papír23. března 2018 Rafinovaně skládaný papír Snad každý z nás v mládí poskládal z papíru harmoniku, vlaštovku nebo žabku na čtyři prsty, se kterou se hrály dětské hry. Pro ty, co od vlaštovek pokročili trochu dál, je určena novinka  […] Posted in Recenze knih
  • Kouzelné pověsti našich krajů - jak to kdysi bylo a nebylo - co stalo se a nestalo3. září 2018 Kouzelné pověsti našich krajů - jak to kdysi bylo a nebylo - co stalo se a nestalo Středočeský kraj - Permoníci v Koněpruských jeskyních jsou ale pěkně vykutálení - příběh pasáčka Matěje. Ten chodíval pást svoje ovce na nejvyšší vrch tohoto kraje - Zlatý kůň. […] Posted in Recenze knih
  • MMSE24. června 2022 MMSE Posted in Komiks
  • Resident Evil7. ledna 2005 Resident Evil Resident Evil je atypický béčkový zombie horror, který mě rozhodně nenudil, ale kvalit Horizontu události bohužel nedosahuje. Je to film velmi nenáročný a odpočinkový, u kterého netřeba […] Posted in Filmové recenze
  • Na Prima Comedy Central míří britský sitcom My Family8. dubna 2019 Na Prima Comedy Central míří britský sitcom My Family Do sbírky rodinných seriálů na Prima Comedy Central přibude nový exemplář. Úspěšný britský sitcom My Family, který představuje osudy členů poněkud zvláštní rodiny Harperových z Chiswicku, […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • Bear (2010) 28. února 2015 Bear (2010) Medvědí odplata dokáže být pěkně krutá, ale i pěkně nudná. Bratři Nick a Sam jedou společně se svými partnerkami na oslavu narozenin. Nedávají však pozor na řízení, sjedou z […] Posted in Horory
  • TOP 5: nejlepší vánoční reklamy16. prosince 2019 TOP 5: nejlepší vánoční reklamy Dobrá vánoční reklama byla odjaktěživa neodmyslitelným kořením adventních časů. A protože Vánoce léta Páně 2019 se kvapem blíží, rozhodli jsme se naservírovat vám dnes pět českých spotů, […] Posted in Zajímavosti
  • World of Tanks Blitz22. října 2016 World of Tanks Blitz Tak na Steamu je odlehčená verze hry World of Tanks -> World of Tanks Blitz. Podívejte se, jak tato hra vypadá. https://www.youtube.com/watch?v=yngnUp0buh8 Posted in Novinky ze světa her

|

3
0