Kritiky.cz > Festivaly > Bratislavský festival potvrdil silnou pozici snímků z bývalé Jugoslávie a navštívil jej Jean-Marc Barr

Bratislavský festival potvrdil silnou pozici snímků z bývalé Jugoslávie a navštívil jej Jean-Marc Barr

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
JEAN-MARC BARR

Slavnostním závě­reč­ným cere­mo­ni­á­lem s vyhlá­še­ním cen pro vítěz­né sním­ky, her­ce a tvůr­ce skon­či­la v úte­rý 14. 11. 2017 sou­těž­ní část 19. roč­ní­ku Mezinárodního fil­mo­vé­ho fes­ti­va­lu Bratislava. Tradiční fil­mo­vá akce na Slovensku letos kvů­li finan­cím zre­du­ko­va­la svůj pro­gram, ale para­dox­ně tak díky úspor­ným opat­ře­ním dala ve svém pro­gra­mu vět­ší před­nost kva­li­tě uvá­dě­ných sním­ků před jejich kvan­ti­tou. Hlavní sou­těž hra­ných fil­mů mož­ná neby­la v tom­to kon­tex­tu nej­po­čet­ně­ji zastou­pe­ná, na dru­hé stra­ně kaž­dý z fil­mů v tom­to výbě­ru byl už pro­vě­řen účas­tí na jiných mezi­ná­rod­ních fes­ti­va­lech, a někte­ré titu­ly dokon­ce už zdo­bi­ly různá oce­ně­ní z před­cho­zích letoš­ních sou­těž­ních pře­hlí­dek.

Bratislavský fes­ti­val ote­vřel v tom­to smys­lu už také úspěš­ný srb­ský film Requiem za paní J. Srbská herec­ká hvězda Mirjana Karanović pod režij­ním vede­ním Bojana Vuletiće v něm ztě­les­ni­la titul­ní posta­vy neza­měst­na­né ženy, kte­rá pro­pad­ne depre­si a v napros­té neteč­nos­ti k vlast­ní rodi­ně i okol­ní­mu svě­tu naplá­nu­je svou sebe­vraž­du. Zbývá ji ako­rát vyří­dit pár drob­nos­tí, kte­ré se ale uká­žou jako mno­hem vět­ší pře­káž­ky na sebe­vra­žed­né misi, než se původ­ně moh­lo zdát. Film těží pře­de­vším z exce­lent­ní­ho herec­ké­ho výko­nu Karanovićové, ale také z vtip­ně napsa­né­ho scé­ná­ře, kte­rý pří­běh v řadě oka­mži­ků doká­že odleh­čit neče­ka­ným humo­rem.

Velké pozor­nos­ti se těši­la pře­de­vším dvo­ji­ce pro­mí­ta­ných fil­mů z letoš­ní­ho Benátského fes­ti­va­lu. Vítězný sní­mek reži­sé­ra Guillerma del Tora Podoba vody potvr­dil auto­ro­vu záli­bu ve fan­ta­sy téma­tech, kte­rou ale ten­to­krát tvůr­ce prolnul se žánrem milost­né roman­ce. Děj fil­mu se ode­hrá­vá v obdo­bí stu­de­né vál­ky v ame­ric­ké taj­né vojen­ské labo­ra­to­ři, kde pra­cu­je jako uklí­zeč­ka Elisa (Sally Hawkins). Ta je němá, což ji do jis­té míry izo­lu­je od okol­ní­ho svě­ta. Její život ale změ­ní, když zjis­tí, že v jed­né čás­ti kom­ple­xu je věz­ně­na a podro­bo­vá­na expe­ri­men­tům zvlášt­ní bytost jaké­ho­si „žabí­ho muže“, jehož obje­vil jeden z vlád­ních zmoc­něn­ců (Michael Shannon) kde­si v ama­zon­ských pra­le­sích. Elisa se do přís­ně stře­že­né­ho objek­tu postup­ně zami­lu­je a nako­nec se ho roz­hod­ne také zachrá­nit. Del Toro vyprá­ví s vel­kou inven­cí v holly­wo­od­ském sty­lu o nos­tal­gii k 50. letům a v tom­to duchu rov­něž sty­li­zu­je i řadu výtvar­ných prv­ků, kte­rý­mi nás v ději pro­vá­zí. Příběh je ale dosti před­ví­da­tel­ný, tak­že divá­ko­vi nako­nec nezbý­vá, než se kochat hlav­ně režij­ní­mi pře­cho­dy mezi jed­not­li­vý­mi obra­zy a peč­li­vou retro výpra­vou. Dá se ale oče­ká­vat, že Hollywood si sym­bo­lic­ký sní­mek o boji pro­ti jina­kos­ti oblí­bí prá­vě díky jeho for­mě a mohl by být, podob­ně jako loň­ský La La Land, žha­vým kan­di­dá­tem na někte­rou ze sošek Oscara.

Mnohem vět­ší ambi­ce ský­tá dal­ší ame­ric­ká novin­ka reži­sé­ra Martina McDonagha Tři bill­bo­ar­dy kou­sek za Ebbingem. Famózní Frances McDormand zde ztě­les­ni­la ženu střed­ních let, kte­ré zavraž­di­li dce­ru. Vyšetřování se ale neú­měr­ně táh­ne a žena se roz­hod­ne jed­nat. Před vjezd do měs­ta, kde žije, umís­tí tři bill­bo­ar­dy s vel­mi kon­tro­verz­ní­mi vzka­zy urče­ný­mi pro šéfa míst­ní poli­cie (Woody Harrelson) a začnou se dít věci. Nekorektní hláš­ky, čer­ný humor, ale hlav­ně sil­né téma lid­ské vzpou­ry pro­ti sys­té­mu a nespo­ko­je­nos­ti, dělá z McDonaghova sním­ku vel­ký divác­ký záži­tek a pod­le vše­ho by jej nemě­ly minout mini­mál­ně osca­ro­vé nomi­na­ce.

Velkou cenou z fes­ti­va­lu v Cannes se už mohl pyš­nit dal­ší uvá­dě­ný sní­mek 120 tepů za minu­tu, kte­rý Francie vyslal do klá­ní o Oscara pro nej­lep­ší zahra­nič­ní film. Režisér Robin Campillo v něm pojed­ná­vá o akti­vis­tech z paříž­ské poboč­ky ACT UP, kte­ří v raných 90. letech boju­jí s machi­na­ce­mi far­ma­ceu­tic­kých firem, nezá­jmem veřej­nos­ti a otu­pě­los­tí vlád ohled­ně pro­ble­ma­ti­ky pre­ven­ce před nemo­cí AIDS a léč­by tisí­ců naka­že­ných zejmé­na gayů. Pro mno­hé jde záro­veň nejen o poli­tic­ký boj, ale i zápas o vlast­ní život, pro­to­že čas naka­že­ných akti­vis­tů se pováž­li­vě krá­tí. Svým způ­so­bem zásluž­né téma ale Campillo zpra­co­val znač­ně nezá­živ­ně. Jeho meto­da dává před­nost zejmé­na zápla­vě dia­lo­gů, kde bude mít divák vel­ký pro­blém se iden­ti­fi­ko­vat vůbec s někte­rou z mno­ha postav. Řada pro­mluv pak jen pre­zen­tu­je živé dis­ku­ze akti­vis­tů, ale fil­mu schá­zí zob­ra­ze­ní více osob­něj­ší­ho roz­mě­ru někte­rých jeho hlav­ních postav. Jde o pří­klad poně­kud pře­ce­ně­né­ho fil­mo­vé­ho díla, kte­ré to bude mít těž­ké nejen u divá­ků, ale i ame­ric­kých aka­de­mi­ků.

Naopak vět­ší šan­ce uspět v kate­go­rii nej­lep­ší zahra­nič­ní film může mít ital­ský sní­mek Ciambra. Ten popi­su­je cikán­skou komu­ni­tu v Kalábrii, kde s počet­nou rodi­nou žije také čtr­nác­ti­le­tý chla­pec Pio. Rád by už opus­til dět­ské hry a zapo­jil se do svě­ta své­ho dospě­lé­ho bra­t­ra, kte­rý se ale pohy­bu­je na hra­ně záko­na. Když jed­no­ho dne bra­tr zmi­zí, Pio se pokou­ší zaujmout jeho mís­to, ale ces­ta k dospě­los­ti bude pro něj dláž­dě­na řadou život­ních zkou­šek. Nejcennější na sním­ku je patr­ně prá­ce reži­sé­ra Jonase Carpinaga s míst­ní­mi rom­ský­mi neher­ci. V tom­to duchu může něko­mu film při­po­me­nout sním­ky např. čes­ké­ho tvůr­ce Petra Václava. Zásadní posel­ství, ale nako­nec dílo naklá­dá na bed­ra hlav­ní­ho hrdi­ny Pia, jest­li se kluk doká­že z život­ní­ho sty­lu své komu­ni­ty vůbec vyma­nit, nebo bude násle­do­vat špat­né pří­kla­dy svých blíz­kých v budouc­nu i on sám.

Zdaleka nej­za­jí­ma­věj­ší tak byl nako­nec pro mno­hé turec­ký film Zrno, do nějž jeh reži­sér Semih Kaplanoglu obsa­dil herec­kou hvězdu Jean-Marc Barra. Tato filo­zo­fu­jí­cí sci-fi vyprá­ví posta­po­ka­lyp­tic­ký pří­běh zasa­ze­ný do svě­ta, kde jsou ti, kte­rým se poda­ři­lo pře­žít, roz­dě­le­ni mezi pozůstat­ky měst, obý­va­ných eli­tou, a zaká­za­ný­mi oblast­mi, kde gene­tic­ky „nekom­pa­ti­bil­ní“ při­stě­ho­val­ce sužu­je sucho a epi­de­mie. Vizuálně úchvat­ný čer­no­bí­lý sní­mek se dotý­ká de fac­to hod­ně aktu­ál­ních témat spo­je­ných s imi­gra­cí a glo­bál­ní­mi pro­blémy naší pla­ne­ty. Jeho uve­de­ní v Bratislavě dopro­vo­dil navíc osob­ně před­sta­vi­tel hlav­ní role Jean-Marc Barr, kte­rý byl ved­le kanad­ské­ho reži­sé­ra Denise Cote nej­vět­ší hvězdou letoš­ní­ho fes­ti­va­lu.

V kon­ku­ren­ci výše uve­de­ných fil­mů se naštěs­tí neztra­ti­ly ani někte­ré sou­těž­ní sním­ky. Podle oče­ká­vá­ní si nako­nec cenu za nej­lep­ší film odnes­lo kopro­dukč­ní dra­ma reflek­tu­jí­cí trau­ma­ta z vál­ky v býva­lé Jugoslávii Chlapi neplá­čou, kte­ré bodo­va­lo už i na letoš­ním Karlovarském fes­ti­va­lu. Režisér Alen Drljević roze­hrál komor­ní psy­cho­lo­gic­kou stu­dii něko­li­ka váleč­ných vete­rá­nů z růz­ných čás­tí Jugoslávie, kte­ré vál­ka zde­vas­to­va­la fyzic­ky i psy­chic­ky, jež se podro­bu­jí sku­pi­no­vé tera­pii s nadě­jí, že si doká­ží nejen vzá­jem­ně odpus­tit, ale najít mož­ná i nový smy­sl ve vlast­ním živo­tě. Porota, v níž mimo jiné zase­dl prá­vě i zmí­ně­ný Jean-Marc Barr, oce­ni­la jed­no­hlas­ně kolek­tiv­ní herec­ký výkon a posel­ství o smí­ře­ní, stá­le aktu­ál­ní i v dneš­ní společensko-politické situ­a­ci.

Cenu za nej­lep­ší režii zís­ka­la debu­tu­jí­cí irác­ká reži­sér­ka Soleen Yuseff za sní­mek Dům bez stře­chy. Ta se v něm s odva­hou a upřím­nos­tí věno­va­la pro­ble­ma­ti­ce mužů v sil­ně patri­ar­chál­ní spo­leč­nos­ti v nebez­peč­né oblas­ti Kurdistánu, kde také natá­če­la.

Cena za nej­lep­ší žen­ský herec­ký výkon puto­va­la do Francii do rukou Laetitie Dosch za její ztvár­ně­ní hlav­ní hrdin­ky ve fil­mu Paula, jež pojed­ná­vá o ženě, kte­ré se díky vlast­ní sla­bos­ti nako­nec poda­ří najít sílu por­vat se se živo­tem.

Cenu za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon zís­kal pak její írán­ský kole­ga Navid Mohammadzadeh za roli ve fil­mu Bez data, bez pod­pi­su, kde ztě­les­nil muže odsou­ze­né­ho k tragé­dii. Stejný sní­mek potom obdr­žel i Cenu poro­ty fil­mo­vých kri­ti­ků.

Pro úpl­nost se slu­ší ješ­tě dodat, že cenu pro nej­lep­ší doku­ment obdr­že­ly turec­ké Meteory. A čest­né oce­ně­ní za umě­lec­kou výji­meč­nost ve svě­to­vé kine­ma­to­gra­fii si odne­sl ame­ric­ký herec žijí­cí ve Francii Jean-Marc Barr a slo­ven­ská herec­ká legen­da Božidara Turzonovová.

Závěrem tedy nezbý­vá než dou­fat, že se orga­ni­zá­to­rům poda­ří i v příš­tím roce dát dohro­ma­dy atrak­tiv­ní fil­mo­vý pro­gram k již jubi­lej­ní­mu 20. roč­ní­ku a opět na Bratislavský fes­ti­val při­vézt řadu zají­ma­vých fil­mař­ských osob­nos­tí. Ostatně roz­ho­vor s letoš­ní hvězdou Jean-Marc Barrem si bude­te moci pře­číst co nevi­dět.
Martin Novosad


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • 29. prosince 2019 Titulky k American Housewife S04E10 - The Bromance Before Christmas Odešla poslední letošní návštěva a já mohla konečně dodělat tento vánoční díl. Seriál bude pokračovat příští rok (podle programu 18. ledna). Do rodiny Ottových přibyl na Vánoce nový člen. […] Posted in Titulky
  • Parasitic (2012)26. července 2020 Parasitic (2012) Mimozemský parazit rozpoutá ve striptýzovém klubu hotová jatka. Bohužel v dosti amatérském a nepříliš záživném provedení…Když se na oběžné dráze srazí satelit s kusem […] Posted in Horory
  • Vetřelci22. července 2020 Vetřelci Ellen Ripleyová to v prvním Vetřelci natřela šmejdovi z vesmíru v souboji jeden na jednoho. Byla to klaustrofobická a hlavně atmosférická bomba, která světu představila jedno z […] Posted in F.F.F.
  • Krampus: Táhni k čertu | Krampus [65%]11. prosince 2015 Krampus: Táhni k čertu | Krampus [65%] Už se pomalu blíží čas vánoční a atmosféra největších svátků v roce již je cítit ve vzduchu. Na rozdíl od českých tradic radosti a pohody však i u našich jižních sousedů existuje […] Posted in Filmové recenze
  • Return of the Fly (1959)10. května 2021 Return of the Fly (1959) Chtěl pokračovat ve výzkumu svého otce, ale nyní bude muset čelit stejným důsledkům…Helene Delambre zemřela a její syn Philippe přesvědčí svého strýce Francoise, aby mu konečně po […] Posted in Horory
  • 88x3124. listopadu 2020 Letní praxe - Interna Posted in Komiks
  • 18. srpna 2016 Star Trek: Do neznáma - “Nový padouch” Idris Elba se připojil k týmu jako “Krall,” nepřátelský cizinec, který je zodpovědný za zničení Enterprise. “Nechtěl jsem hrát archetypálního padoucha,” říká Elba. “Věděl jsem, že bude […] Posted in Speciály
  • Tunneler (Puppet Master)15. listopadu 2011 Tunneler (Puppet Master) Mnohými zatracovaná loutka, která se ovšem stala nepostaradelnou součástí celé série Puppet Master. Vraždící loutka Tunneler patří mezi stálice celé série. Objevil se ve všech dílech […] Posted in Horory
  • LIVE | Latvia vs. Austria | 2022 #IIHFWorlds12. května 2022 LIVE | Latvia vs. Austria | 2022 #IIHFWorlds Posted in Videa
  • 19. září 2017 Operní premiéry v sezoně 2017/18 - Stavovské divadlo v Praze Stavovské divadlo je posledním dochovaným divadlem, kde v němž osobně řídil provedení svých oper Wolfgang Amadeus Mozart. Přestože se světová premiéra opery Figarova svatba (Le nozze di […] Posted in Hudební recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,63215 s | počet dotazů: 283 | paměť: 66048 KB. | 10.08.2025 - 04:28:37