Tak, jak říká i Chris Evans v hlavní roli Ryana, moderní doba s sebou přináší nové technologie. Dobrodružství, které můžete zažít se svým mobilním telefonem jsou tak kupříkladu mnohem bohatší a zajímavější, než ta s telefonem klasickým. Jenže tenhle základní poznatek tak úplně nestačí na kvalitní film...
Dobrodružství s mobilním telefonem se právě Ryanovi přihodí. Zrovna, když spřádá plány, jak se znovu dát dohromady se svou bývalou dívkou, když se ji snaží ohromit, zazvoní mu telefon. Na druhém konci drátu je neznámá učitelka biologie (hle, jak může být právě tohle později důležité!) Jessica, která byla unesena neznámými zločinci a je schovávána na neznámém místě. Poté, co se jí podaří alespoň zběžně opravit rozbitý telefon, se není schopna dovolat na jiné číslo, než takto náhodně na Ryanův telefon. A když už se dovolala, nerada by o toto křehké spojení se světem přišla.
A to je vlastně hlavní zápletka filmu. Pokud by se spojení přerušilo, už by se zřejmě nepodařilo obnovit. Ryanova původní nedůvěřivost se postupně mění v upřímnou snahu pomoci poté, co pozná, že nejde o žert. Je ochoten zajít na policii o později se dokonce (ač se zpočátku zdálo, že je to cynický nezodpovědný kluk) pokusí zabránit únosům celé Jessičiny rodiny. Pravda, dopustí se sice několika zločinů, ale co bychom mu neodpustili kvůli záchraně lidských životů, že. Zápletka filmu získává grády, když se Ryan osobně setkává s gaunery.
Co mě na filmu štvalo, byly některé slovní obraty, které se opakovaly na můj vkus až příliš často. Jmenujme alespoň reakci „oušit“, za kterou pravidelně následuje Jessičino telefonické „co se stalo?“, což si užijete do sytosti podobně jako „oumajgod!“. Filmu ubírá body také chvilková „snaha o parodičnost“. Vtip ano, to beru. Figurka sebevědomého právníka-trouby je komická, ale když se Ryan řítí autem po druhé straně dálnice nebo couvá z tunelu a protijedoucí auta uhybají a postupně havarují, kdežto Ryanovi se vůbec nic nestane, nevypadá to dvakrát věrohodně. Podobně jako samotný začátek filmu, kdy je Jessica zamčena na petlici bez jakéhokoliv vysvětlení (ani pro ni, natož pro nebohého diváka).
Parodicky také mohou působit některé další okolnosti, jako například snaha o neztracení signálu na policejní stanici. Okolnosti obou únosů projdou také jen s přimhouřením obou očí… A tak filmu prospívá zejména to, když se vzdálí od „automobilového prostředí“ a soustředí se na souboj gaunerů s Ryanem, policisty a Jessičinou rodinou.
Díky tomu všemu posuzuju zejména první část filmu s rezervou. Naštěstí ve druhé polovině si tvůrci podobné excesy odpustili a soustředili se na děj, a tak si divák stupňující se drama více užívá. Závěr je pak poměrně reálný, i když některé scény by také šlo dotáhnout lépe. Ale to už bude zčásti také záležitostí hereckého obsazení...
Dík uvedeným důvodům proto Cellular může působit rozpačitě, ve výsledku však Collateral vítězí především kvůli ústřední herecké dvojici, profesionálnějšímu scénáři, lépe se stupňujicímu ději a některým efektům. Cellular je však i přes množství výtek ještě docela slušným thrillerem. Nicméně až budete stát ve videopůjčovně a budete mít v ruce Telefonní budku a Cellular, volte radši klasický telefon.
PS: Mimochodem, všimněte si, že všechny postavy na fotografiích buď drží telefon anebo bouchačku. Ne, není to náhoda.
Nejnovější komentáře