Celý příběh se točí kolem ústředního tématu cigaret, kouření, a hlavně absurdní legislativní formě „protikuřáckého zákona“. Ať už si to uvědomujeme, či nikoliv, jsme každý den proti svému přesvědčení tlačeni a manipulováni státním systémem.
Možná se na jednu stranu cítíme svobodní, ale na stranu druhou jsme pevně sešněrováni nejrůznějšími pravidly, předpisy, nařízeními a zákony. Je tohle stále demokracie? Jak moc je v tomto případě popírána svobodná volba každého občana? V přeneseném slova smyslu, se tento zásadní problém netýká pouze jen cigaret a kouření, ale i normálního, běžného života….
V našem příběhu, stejně tak jako v reálném životě, existuje zákaz kouření na veřejných místech a restauracích. Ovšem zde navíc odpůrci kouření bojují i za zpřísnění omezení před hostinci a na zahrádkách.
Politické překážky úplného zákazu kouření na jakémkoli prostranství, včetně balkonů i soukromých zahrad bytových domů. Profesor vyjmenovával, u kterých ministrů a poslanců s návrhem narazil, a spekuloval o důvodech, za nimiž podle něj byly peníze. A to nejenom peníze plynoucí do státní kasy ze spotřební daně na cigarety, ale srovnatelné sumy pumpované jinak a jinudy z mohutného zdroje, kterým byly příjmy tabákových koncernů.
Příběh je jakýmsi varováním, kam vše může zajít, pokud se do kouření vloží politika, moc, vliv a vidina zisků, a to vše i za cenu upírání práva a svobody každého občana, nastolení cenzury, a v neposlední řadě i manipulace s davy...
Hlavním hrdinou je Aleš Vyleťal, filmový režisér věnující se převážně reklamní tvorbě a výrobě reklamních šotů pro velmi významné klienty. Je mu něco přes čtyřicet, a je to typický starý mládenec. Pokud nepočítáme jeho jediný velký úspěch v podobě Oscara ze studentských let, tak si svůj život nechal doslova proklouznout mezi prsty.
Reklamní spoty ho vůbec nenaplňují a rád by natočil film, který by mu zajistil opět návrat na „filmové“ výsluní. Již delší dobu pracuje na rozdělaném filmu „Cigarety“, který ale díky novému nařízení, cenzuře a byrokracii postrádá tak trochu smysl a pravou pointu. Co teď bude s jeho rozdělaným filmem s příznačným názvem „CIGARETY“?
„Možná ho tak skutečně vnímali. A třeba se teď šířilo, že už i v reklamě má to nejlepší za sebou: banalita prodeje ho evidentně unavuje a vyprazdňuje, zadání klientů a očekávání jejich cílových skupin ho nezajímá. To vše umocněno Nandem a dalšími video boty. Robotizace reklamy vytěsňuje kreativní výzvy.“
Ano, slyšíte správně, filmový průmysl - tedy alespoň na stránkách této knihy - vyvinul nový počítačový program NANDO, který identifikuje a následně nahrazuje ve filmu všechny cigarety a všechen cigaretový dým. Týká se to nejen nových filmů, ale i těch starých, kde „dobrovolně a povinně“ mizí všechny záběry na kuřáky, a to bez výjimky.
Když to teď proženete Nandem, už to nic nestojí. Znáte to, vyhledá film kdekoli. I v počítači, který je off-line - v operačním systému mu zazvoní budíček a pracuje. Po vyhledání sám udělá úpravy. Nebojte, sáhne si do databáze, kde má tisíce verzí, jak cigaretu nahradit jiným předmětem, jiným gestem, případně jen vystřihnout, prostě tak, aby to z uměleckého hlediska snímek nijak nepoškodilo.
Aleš Vyleťal, kromě svojí práce u filmu a v reklamě, i dlouhodobě spolupracuje s protikuřáckou ligou. Každoročně bývá na konferenci čestným hostem, kde se vyslovuje k aktuálnímu tématu a otázkám týkajících se tzv. „boje proti kuřákům“.
I letos tomu nemělo být jinak! Aleš se ale neudržel a sám od sebe spustil, co si ve skutečnosti o tomto nesmyslném a zatvrzelém boji proti kuřákům myslí. To však ještě netušil, jaké vody díky tomuto skandálnímu výstupu na konferenci rozvířil. Chtě nechtě se tak dávají do pohybu věci a události, při kterých doslova půjde brzy o život....
Shodou okolností potkává svého bývalého spolužáka Berta z filmové fakulty, který nyní pracuje ve Filmovém archivu, a který pořádá filmové večery pro své nejbližší přátelé, a to promítání starých filmů na starých promítačkách, tj. mimo dosah záludného programu Nanda.
Možná právě díky jednomu takovému nezapomenutelnému večeru se u Berta a Aleše zrodí společné nadšení a touha zachránit film. Rozhodnou se společnými silami uspořádat „Undergroundový filmový festival“, jehož hlavní myšlenkou je promítání starých filmů necenzurovaných Nandem, tj. v jejich původní podobě, navíc doplněné přednáškou na téma „Cigarety ve filmu jako umělecký záměr“, kde se konkrétně zaměřují na estetiku kouření a na umělecký pohled cigaret.
Jako by měl odér cigaretového dýmu různé odstíny. Ten nejintimnější a nejjemnější si pouštíme k tělu, do těla, vdechujeme jej a necháváme jej proniknout do krve, až se stává naší součástí... Pak je tu ten druhý odstín, který má šedobílý závoj, vytváří kroužky a girlandy kolem hlavy, vine se nám viditelně před očima ve dvou polostínech. Kouř vydechnutý z úst, filtrovaný a ochucený. Mísí se s ostrým dýmem a vycházejícími přímo z hořící cigarety. Pálí nás a voní. A páchne a obtěžuje. Jak koho, jak kdy….
Tímto rozhodnutím, aniž by to nějak tušili, vstoupili na poměrně tenký led, a pokud nezačnou našlapovat opatrně, půjde jim doslova o život. Ano, tento odvážný nápad, je záhy skrz vyšší moc po zásluze potrestán a má hrozivé dopady na život dvou hlavních pořadatelů festivalu.
Začíná se odehrávat tichá a neviditelná válka na život a na smrt. Válka, kde je předem znám vítěz a poražený, protože pokud máte velký mocenský vliv, peníze, ovládáte media, tak vám doslova patří celý svět, a nic a nikdo vás nemůže zastavit....
Takže dojde k tomu, co sice může vypadat trochu morbidně, ale je to vlastně logické - ti, kteří zdraví poškozují, budou těmi samými, kteří dávají zdraví do pořádku. Když se za obojí platí tomu samému, vzniká dokonalá synergie. A proč se už konečně nezamyslet i nad tím, kam celý ten trend různých elektronických a takzvaně zdravých cigaret míří? ....
„Cigarety“ jsou velmi dobře napsaným příběhem, jež se doslova čte sám od sebe. Pro své krátké a velmi úderné kapitoly si vás podmaní i pro spoustu zajímavých úvah a podnětů k zamyšlení. Nevědomky vás donutí přemýšlet nejen o aktuálním tématu, ale i o tom, jak tenká může být hranice mezi pomyslnou fikcí a reálnou skutečností.
Já osobně si na této knize nejvíce cením toho, že přináší dost zásadní poselství, díky kterému by možná nebylo nasnadě pozměnit i své vlastní postoje...
Hlavní myšlenka knihy je velmi silná a neměla by zůstat bez povšimnutí, tj.: „Kde končí, a kde začíná svoboda každého člověka?“
Autorovi Radku Stavělovi děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.
CIGARETY
Napsal: Radek Stavěl
Vydalo nakladatelství Jiří Nosek - KLIKA
Praha 2019
Vydání první
Počet stran: 176
ISBN 978-80-88298-78-6
[…] Andrea Bátovská: CIGARETY. Příběh s velmi silnou a nezapomenutelnou myšlenkou… […]