Autorem článku je Daniel Palička
Nejnovější článek berte jako jeden velký experiment. Nejde totiž o standardní recenzi, nýbrž o ryze odlehčený článek, jehož cílem bylo jednak informovat o současném dění ve filmovém odvětví DC Comicsu, jednak podat můj subjektivní pohled na současnou situaci. Původně měl článek "Bohové a monstra aneb Jak Zafran a Gunn překopali filmové DC" vyjít na jiné platformě, nakonec však skončil na Comics-Blogu. Snad se Vám bude výsledek líbit a změnu patřičně oceníte. Přeji hezké počtení!
Filmový svět DC čekají nebývale velké změny. Noví generální ředitelé James Gunn a Peter Zafran se vytasili s jejich několikaletým, detailně promyšleným plánem na budování zbrusu nového filmového univerza. Koncem ledna jsme dostali první nástřel chystaných projektů, který byl fanouškům odprezentován ve videu “Chapter 1 - Gods and Monsters”. Nutno dodat, že se máme na co těšit! Nebo ne?
Ale pěkně popořadě. Propojený filmový vesmír DC Comics (zkráceně DCEU), jenž oficiálně započal snímkem Muž z oceli (2013), byl jeden velký maglajz bez jasného směřování a jakékoliv tvůrčí vize. Říkejte si, kdo chce, co chce, ale konkurenční Marvel byl mnohem dál a DC mu nesahalo ani po kotníky. Prostě nebe a dudy. Filmové DCčko působilo zmateně, nepromyšleně a chaoticky. Projekty nevypadaly jako drobné dílky obří, komplexní skládačky, nýbrž jako sbírka náhodně poskládaných střípků, z nichž byla roztěkanost a scenáristická bezradnost více než patrná.
To mě přivádí k drobnému srovnání. Marvel měl totiž od počátku jasno. První fáze nejprve představila hlavní postavy (Iron Manem počínaje a Captainem Amerikou konče), jež se následně spojily v týmovce Avengers (2015). Druhá fáze stavěla na již vybudovaných základech z předchozích dílů. Nechybělo nastínění větší zápletky s kameny nekonečna a představení několika nových hrdinů (Scarlet Witch, Strážci galaxie, Ant-Man a další), jejichž osudy byly postupně odvyprávěny v dalších filmech. Třetí fáze sloužila jako velkolepé završení; jako obří tečka za dosavadním vývojem a rozloučení s některými známými postavami. Nádherně promyšlená koncepce, které objektivně není co vytknout.
A co DC? To, laicky řečeno, střílelo od boku. Karty náhodně házelo na stůl a myslelo si, že partii vyhraje. Ale kdepak, ukázal se přesný opak. DC Comics sice vydávalo jeden projekt za druhým, kvalita ovšem silně pokulhávala a dlouhodobá vize prakticky neexistovala. Však posuďte sami - po Supermanovi následoval Batman v. Superman: Úsvit spravedlnosti (2016), jakýsi pokus o konflikt dvou velkých superhrdinů, který ovšem doplácel na zbrklost a snahu se co nejrychleji vyrovnat Marvelu. Úsvit spravedlnosti byla svojská, vizuálně podmanivá, leč v mnoha směrech nedotažená a roztržitá vize, ve které si DC ukouslo moc velké sousto. Odvyprávět zrod Batmana a rozvinout jeho vnitřní motivace, uvést na scénu Wonder Woman, poprvé představit tři budoucí členy Ligy spravedlnosti (aniž by předtím vyšly jejich samostatné sólovky)… a výčet by mohl klidně pokračovat. Cílů bylo zkrátka dost a na výsledném produktu je to více než znát. O scenáristickém rozkolu raději ani nemluvě.
Ani zdaleka ovšem nekončíme. Po Úsvitu to šlo od desíti k pěti. Následovala týmovka Sebevražedný oddíl (2016), Wonder Woman (2017), neúspěšná Liga spravedlnosti (2017), Aquaman (2018), Shazam! (2019) a další tituly, které sice byly vizuálně rozmanité, ovšem ve valné většině případů plytké a nijaké. Avšak vesmír nijak zásadně neposouvaly kupředu. A zatímco Thanos už dávno doputoval ke svým vysněným kamenům nekonečna, DCčko pořád strádalo na místě a nevědělo kudy kam.
A co víc mnoho plánovaných filmů ani nespatřilo světlo světa. Řeč je například o Batmanovi s Benem Affleckem, kosmické týmovce New Gods nebo Batgirl. Poslední jmenovaná může mluvit za své. Snímek, jehož se měl původně zhostit Joss Whedon, nakonec připadl dvojici Adil El Arbi a Bilall Farah (Mizerové navždy a několik epizod ze seriálu Ms. Marvel). Snímek, ve kterém se měli po boku půvabné Leslie Gracie ukázat J. K. Simmons jako komisař Gordon, Brendan Fraser coby šílený pyromaniak Firefly a Michael Keaton v roli Batmana, byl nakonec kompletně zaříznut. Sólovka měla původně zamířit na velká plátna kin. Později však Warneři situaci přehodnotili a řekli, že Batgirl poputuje na streamovací platformu HBO Max. Jenže co se nestalo, ekonomická situace Warnerům nepřála. Proto přišly razantní škrty a někdo to odskákat musel. Batgirl bohužel potkal nešťastný osud a snímek, který stál 90 milionů dolarů, měl smolíka.
Změna byla zkrátka nevyhnutelná. A co že se nakonec údalo? Vedení prošlo změnou o sto osmdesát stupňů. Noví generální ředitelé - James Gunn (oceňovaný scenárista a režisér Strážců galaxie, Sebevražedného oddílu a seriálového Peacemakera) a Peter Zafran (filmový producent, který má u Warnerů mnohaleté zkušenosti) - se pochlubili s novou, velmi odvážnou vizí budoucnosti. Sestavili několikaletý, detailně promyšlený plán, jehož první kapitolu pojmenovanou “Gods and Monsters” (v překladu Bohové a monstra) Gunn představil v krátkém videu na oficiálním YouTube kanále DC Comics.
Co jsme se vlastně dozvěděli? Podle Gunnových slov se vedení bude snažit udělat pořádek v dosud neuspořádané kontinuitě. Skvělé! Co dál? Filmy a seriály, které fungují samy za sebe (ať už Joker s Joaquinem Phoenixem, Reevesův Batman, Teen Titans GO! nebo animovaná Harley Quinn), si půjdou svou vlastní cestou. Do dění v hlavním propojeném vesmíru nebudou nijak zasahovat a budou fungovat zcela nezávisle. Podle dostupných informací by měly patřit do tzv. Elseworlds (tj. samostatně stojících příběhů zasazených do alternativních realit).
A hlavní vesmír? Ten začne od píky. Po sólovce Flashe, která na stříbrná plátna vtrhne letos v červnu, nás čeká obří restart. Pojede se s čistým štítem a postupné budování nového univerza odstartuje nanovo. Gunnovsko-zafranovské DC bude provázané napříč filmy, seriály a, světe div se, videohrami. V žádném případě by nemělo jít o generickou pásovou výrobu. Z projektů bude cítit osobitý autorský rukopis a postavám bude dána péče, jakou si skutečně zaslouží. Inspirace původní komiksovou předlohou a žánrová rozmanitost prý budou hrát prim. Plán je vymyšlen na několik let dopředu. Zatím jsme dostali pouze první nástřel. Úvodní kapitola“Gods and Monsters” má sloužit jako úvod představující známé i méně známé hrdiny DC světa.
Batman + Robin (Damian Wayne)
Z filmů se můžeme těšit na vskutku zajímavé projekty. Superman: Legacy bude supermanovská sólovka, jejíž scénář napíše James Gunn. Snímek by neměl být klasický origin, nýbrž velkolepé dobrodružství silně inspirované věhlasným All-Star Supermanem od Granta Morrisona. Film dorazí do kin v červnu 2025, režisér zatím nebyl oznámen. The Brave and the Bold rozhodně potěší fanoušky Batmana. Půjde o filmový debut Damiana Wayna, Robina, který je Batmanovým biologickým synem. Svého filmu se rovněž dočkají monstrózní Swamp Thing alias Bažináč, elitní skupina The Authority, sloužící jako protipól k Lize spravedlnosti, nebo Supergirl, Supermanova sestřenka.
Seriálové odvětví také nabídne velice solidní nabídku. Amanda Wallerová se dočká svého vlastního projektu, ve kterém se objeví postavy ze Sebevražedného oddílu a Peacemakera. Série se zhostí Crystal Henry a Jeremy Carver. Nebude chybět ani kosmická část DC světa. Zelení lampáči… pardon, Green Lanterni, budou mít vlastní minisérii “Lanterns”, v níž ústřední duo Hal Jordan a John Stewart bude řešit tajemnou záhadu, jež položí základy pro budoucí DCčkovské projekty. Animovaná série Creature Commandos uvede na scénu elitní komando, v němž nebudou chybět obskurní postavy jako Frankensteinovo monstrum nebo Weasel. Booster Gold bude komediálně laděný supehrdinský seriál o hrdinovi z 25. století, přičemž Paradise Lost bude zaměřen na Amazonky a historii mýtického světa Themysciry.
Osobně jsem z nového plánu nadšený. Líbí se mi koncept první kapitoly - snaha představit neokoukané tváře, které dosud nedostaly patřičný prostor, a staré tváře (Batmana, Supermana a spol.) zpracovat jinak. Filmy a seriály dle mého názoru působí svěže. Zamlouvá se mi jednak rozmanitost hrdinů, jednak snaha držet se komiksové předlohy a projekty žánrově odlišit. Je ovšem pravda, že někteří fanoušci mohou být lehce zmatení. Přece jenom dva různí Batmani na velkém plátně mohou lidem udělat v hlavě zmatek. Stejně tak jsem skeptický o výrazné provázanosti napříč všemi projekty. Obávám se, že pokud divák bude nucen zhlédnout mnoho filmů a seriálů a dohrát všechny videohry, aby si o světě DC udělal jasný a kompletní obraz, bude docházet k tomu, že někteří nebudou chápat veškeré souvislosti. Na jednu stranu jde o velké riziko. Ostatně podívejme se na Marvel, který ve 4. fázi začal vydávat nejen filmy, ale také seriály, což vedlo k výše zmíněným problémům. Na druhou stranu tento krok považuji za odvážný tah a jsem zvědavý, jak se Gunn a Zafran s touto strategií poperou.
Co dodat? Gunn se Zafranem se do toho opřeli naplno a jak je patrné, máme se na co těšit.. Snad ve filmovém DC svítá na lepší časy a doufejme, že v DCčku nebude takový nepořádek jako doposud. O nekontrolovatelný kolos na hliněných nohou totiž nikdo nestojí.
Nejnovější komentáře