Akční komedie Everything Everywhere All at Once režisérského dua Dan Kwan a Daniel Scheinert patří mezi největší a nejpříjemnější překvapení letošního filmového roku. Film nejprve v české premiéře uvede festival v Karlových Varech a následně vstoupí i do českých kin. Distribuční premiéra je 21. července.
Všechno najednou je americký absurdní komediálně-dramatický film z roku 2022, který napsali, režírovali a koprodukovali Dan Kwan a Daniel Scheinert (společně známí jako „Daniels“). Ve filmu hraje Michelle Yeoh v roli čínské Američanky, kterou kontroluje daňový úřad a která zjistí, že se musí spojit s paralelními vesmírnými verzemi sebe sama, aby zabránila mocné bytosti způsobit zkázu multivesmíru. Ve vedlejších rolích se objeví Stephanie Hsu, Ke Huy Quan, Jenny Slate, Harry Shum Jr, James Hong a Jamie Lee Curtis. Film je popisován jako „vír žánrové anarchie“ a obsahuje prvky černé komedie, sci-fi, fantasy, filmu s bojovým uměním a animace.
Kwan a Scheinert zkoumali koncept multivesmíru již v roce 2010 a scénář začali psát již v roce 2016. Původně byl scénář napsán pro Jackieho Chana, později byla hlavní role přepracována a nabídnuta Yeoh. Hlavní natáčení začalo v lednu 2020 a skončilo v březnu před vypuknutím pandemie COVID-19 ve Spojených státech. Hudbu k filmu složil Son Lux, včetně spolupráce s hudebníky Mitski, Davidem Byrnem a André 3000.
Všechno najednou mělo premiéru na festivalu South by Southwest 11. března 2022 a 25. března se začalo v omezeném počtu promítat v kinech ve Spojených státech, předtím, než ho 8. dubna uvede společnost A24 do široké distribuce. Film se dočkal širokého uznání kritiky, recenzenti chválili jeho nápaditost, režii, výkon Yeohové a zpracování témat, jako je existencialismus, nihilismus a čínsko-americká identita. Celosvětově vydělal přes 68 milionů dolarů, čímž překonal snímek Uncut Gems (2019) a stal se nejvýdělečnějším domácím filmem společnosti A24.
Děj
Film je rozdělen do tří částí, jejichž názvy odpovídají názvu filmu.
Část 1: Všechno
Evelyn Quan Wang je čínsko-americká žena, která se svým manželem Waymondem provozuje prádelnu, jež se potýká s problémy. Napětí je velké kvůli tomu, že prádelnu kontroluje daňový úřad. Waymond se navíc snaží dát Evelyn rozvodové papíry, z Číny právě přijel Evelynin náročný otec Gong Gong a Evelynina dcera Joy se snaží přimět matku, aby přijala její přítelkyni Becky.
Během návštěvy budovy IRS na schůzce s inspektorkou IRS Deirdre Beaubeirdreovou se Waymondova osobnost změní, když jeho tělo na chvíli ovládne Alpha Waymond, verze Waymonda z vesmíru, kterému říká „Alphaverse“. Alfa Waymond vysvětluje Evelyn, že existuje mnoho paralelních vesmírů, protože každá učiněná volba vytváří nový vesmír. Lidé z Alphaverse, vedení zesnulým Alfou Evelynem, vyvinuli technologii „přeskakování veršů“, která lidem umožňuje přístup k dovednostem, vzpomínkám a tělu jejich protějšků z paralelních vesmírů, pokud splní určité podmínky. Multivesmír ohrožuje Jobu Tupaki, dříve Alfa Joy. Její mysl byla rozštěpena poté, co ji Alfa Evelyn dotlačila k rozsáhlému verse-jumpu; Jobu Tupaki nyní zažívá všechny vesmíry najednou a může verse-jumpovat a manipulovat s hmotou podle libosti. Svou božskou mocí vytvořila „pytel všeho“ podobný černé díře, který může potenciálně zničit multivesmír.
Evelyn dostává technologii verse-jumpingu, aby bojovala s verse-jumpingovými přisluhovači Jobu Tupaki, kteří se začnou sbíhat v budově IRS. Evelyn se dozvídá o Waymondových plánech rozvést se s ní a objevuje jiné životy, v nichž se rozhodla jinak a vzkvétala, například se stala mistryní kung-fu a filmovou hvězdou, místo aby opustila Čínu s Waymondem, který se stal úspěšným podnikatelem. Alfa Waymond dojde k přesvědčení, že Evelyn, jakožto největší neúspěšná ze všech Evelyn multivesmíru, má nevyužitý potenciál k poražení Jobu Tupakiho. Alfa Gong Gong nařídí Evelyn, aby zabila Joy a zabránila tak Jobu Tupakimu, ale Evelyn odmítne. Rozhodne se, že se musí postavit Jobu Tupaki tak, že získá stejné schopnosti jako ona, a tak opakovaně skáče verše, zatímco bojuje s přisluhovači Jobu Tupaki a vojáky Alpha Gong Gonga. Po bitvě je Alfa Waymond zabit Jobu Tupaki v Alfaverzu a Evelynina mysl se přetíží.
Díl 2: Všude
Evelynina mysl se rozštěpí a ona objeví další, bizarní vesmíry, včetně jednoho, ve kterém mají lidé místo prstů hot dogy a ona má romantický vztah s Deirdre, a dalšího, kde pracuje po boku kuchaře teppanyaki, kterého tajně loutkuje mýval podobný Ratatouille. Dozvídá se, že Jobu Tupaki stvořil bagel Everything ne proto, aby všechno zničil, ale aby zničil sám sebe, a hledá Evelyn, která by ji dokázala pochopit. Jobu Tupaki má pocit, že kvůli existenci tolika rozlehlých vesmírů a nekonečného chaosu na ničem doopravdy nezáleží.
V jiných vesmírech se Wangovi chystají přijít o prádelnu kvůli daňovým chybám a podnikatel Waymond po desetiletích odloučení odmítá filmovou hvězdu Evelyn. Evelyn se málem přikloní na stranu Jobu Tupakiho a probodne Waymonda z jejího vesmíru. Téměř se přidá k Jobu Tupakimu a vstoupí do taškařice, ale zastaví se, když uslyší Waymondovy výzvy, aby byla laskavá a měla naději. Evelyn poráží bojovníky Alfa Gong Gongu a Jobu Tupakiho tím, že pomocí svých znalostí o více vesmírech zjistí, co každého z nich zraňuje, a daruje jim štěstí. Evelyn se dostane k Jobu Tupaki a řekne jí, že není sama a že si Evelyn vždy vybere být s ní, přestože by mohla být všude jinde. Mezitím se v paralelním vesmíru Evelyn střetne s Gong Gongem a usmíří se s Waymondem a Joy a Waymond přesvědčí Deirdre, aby nechala Wangovi předělat daně. Jobu Tupaki nejprve Evelyn odmítne, ale pak se k ní vrátí a obejmou se.
Díl 3: Všechno najednou
Krátce nato se vztahy a život rodiny zlepšily; Becky je nyní považována za součást rodiny, Waymond a Evelyn poprvé po dlouhé době prožijí krátkou, ale romantickou chvilku a při druhé příležitosti se vrátí do budovy finančního úřadu, aby podali daňové přiznání. Zatímco Deirdre mluví, Evelynina pozornost je na chvíli upoutána na její alternativní já a multiverzum, než se uzemní zpět ve svém domovském vesmíru.
Produkce
Vývoj a scénář
Spolurežiséři Dan Kwan a Daniel Scheinert uvedli, že začali zkoumat koncept multiverza v roce 2010 poté, co se seznámili s konceptem modálního realismu ve filmu Shermanův pochod z roku 1986. Kwan popsal uvedení filmu Spider-Man: Into the Spider-Verse z roku 2018, který také obsahuje koncept multivesmíru, jako „trochu rozrušující, protože jsme si říkali: „Do prdele, všichni nás předběhnou s touhle věcí, na které jsme pracovali“ “. Dále uvedl: „Sledování druhé série Ricka a Mortyho bylo opravdu bolestivé. Říkal jsem si: „Všechny nápady, které jsme považovali za originální, už udělali! Byl to opravdu frustrující zážitek. Takže jsem se na Ricka a Mortyho přestal dívat, když jsme psali tento projekt.“
V prvních návrzích režiséři plánovali, že hlavní postava bude mít nediagnostikovanou poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD); během výzkumu pro projekt se Kwan dozvěděl, že on sám má nediagnostikovanou ADHD.
Ve vesmíru, v němž Evelyn trénuje bojová umění a stává se hvězdou akčních filmů, se objevují scény vizuálně a kontextuálně inspirované filmy hongkongského režiséra Wong Kar-waie; Chris Lee z Vulture napsal, že tyto scény „navozují náladu vytříbené romantické touhy, v níž okamžitě rozpoznáte [...] styčné body“ Wongových děl. Vesmír, v němž se Evelyn a Joy ocitají jako skály, byl ovlivněn dětskou knihou Sylvester a kouzelný kamínek z roku 1969 a videohrou Everything z roku 2017.
Kwan uvedl, že nápad s bagetou Everything, kterou vytvořil Jobu Tupaki, „začal jen jako hozený vtip“. Scheinert poznamenal, že se nějakou dobu pokoušeli vytvořit náboženství vyznavačů bagelů, ale narazili na komplikace: „[Jobu Tupaki] je nihilista; mělo by existovat dogma? Měla by existovat kniha? Jaké by měly být jejich praktiky jako náboženství? Bageta se uchytila, protože se stala takovým užitečným, jednoduchým symbolem, na který jsme mohli jako filmaři ukázat. A nemusíte to ani moc vysvětlovat nad rámec vtipu.“
Osazení
Během preprodukce se uvažovalo o Jackie Chanovi do hlavní role; scénář byl původně napsán pro něj, než si to Kwan a Scheinert rozmysleli a hlavní roli znovu pojali jako ženu, protože měli pocit, že díky tomu bude dynamika manželů v příběhu působivější.
Když byl scénář původně přepsán s hlavní postavou jako ženou, byla postava přejmenována na „Michelle Wang“; podle Michelle Yeoh: „Když se zeptáte Danielse, když začali pracovat na této předloze, soustředili se na to: „No, děláme to pro Michelle Yeoh“.“ Jméno postavy bylo nakonec změněno na Evelyn; navzdory paralelám ve výsledném filmu mezi Yeoh a vesmírem, v němž je Evelyn bojovou umělkyní a filmovou hvězdou, se Yeoh postavila proti pojmenování postavy Michelle s tím, že „se nejmenuje Michelle, protože [...] Evelyn si zaslouží, aby byl vyprávěn její vlastní příběh. Je to úplně obyčejná matka [a] žena v domácnosti, která se ze všech sil snaží být dobrou matkou své dceři, dobrou dcerou svému otci, manželkou, která se snaží udržet rodinu pohromadě [...].] Nerada začleňuji sebe, Michelle Yeoh, do postav, které hraji, protože všechny si zaslouží svou vlastní cestu a své příběhy, které je třeba vyprávět.“
V srpnu 2018 bylo oznámeno, že Yeoh a Awkwafina byly obsazeny do hlavních rolí v „mezidimenzionálním akčním filmu“ od Kwana a Scheinerta, který budou produkovat Anthony a Joe Russo. Awkwafina z projektu odstoupila kvůli konfliktům s rozvrhem v lednu 2020. Do obsazení byli přidáni Stephanie Hsu, James Hong, Ke Huy Quan a Jamie Lee Curtis, přičemž Hsu nahradila Awkwafinu. Film znamenal návrat k filmovému herectví pro Quana, který v roce 2002 ukončil svou profesi kvůli tomu, že měl v té době málo castingových příležitostí.
Natáčení
Natáčení začalo v lednu 2020, přičemž společnost A24 oznámila, že bude film financovat a distribuovat. Hlavní natáčení skončilo na začátku března 2020 během nástupu pandemie COVID-19.
Témata
Všechno najednou zahrnuje prvky z řady žánrů, včetně černé komedie, sci-fi, fantasy, filmu s bojovým uměním a animace. Deník New York Times film popsal jako „vír žánrové anarchie“ a vysvětlil, že „hektické akční sekvence a průlety vědeckofantastickým mumrajem jsou sice velkou součástí zábavy (a marketingu), ale ve skutečnosti o ně nejde. [Film je] hořkosladkým domácím dramatem, manželskou komedií, příběhem o snaze přistěhovalců a zraněnou baladou o lásce matky a dcery.“
Film zkoumá pojmy smysl života a nihilismus; podle Charlese Bramesca z deníku The Guardian: „Pytel zkázy a jeho utahující se sevření Evelyniny dcery z generace Z se propůjčují k vrcholnému prohlášení, že není nic horšího než podlehnout nihilismu, který je u nové generace tak módní. Naší jedinou nadějí na záchranu je přijmout všechnu lásku a krásu, která nás obklopuje, pokud jsme jen dostatečně přítomní, abychom ji viděli.“
Clint Worthington z časopisu Consequence napsal, že „při všem dadaistickém absurdistánu a tempu, které se mihne, Daniels splétá chaotické možnosti multiverza do soudržného příběhu o bolestech a strastech neprošlapané cesty a o potřebě vybojovat si vlastní smysl v nesmyslném vesmíru“. Worthington, popisující modus operandi Jobu Tupakiho, si všímá „živoucího rozporu, jímž je bageta se vším všudy: když dáte na bagetu všechno, co ještě zbude? A pokud jste zažili všechno, co vám multivesmír může nabídnout, jaký má cokoli z toho smysl?“. Spolurežisér Daniel Kwan prohlásil, že koncept bagety se vším „dokázal dvě věci. Umožnil nám mluvit o nihilismu, aniž bychom se museli dívat do očí. A vytvořil MacGuffin: zařízení pro soudný den. Pokud si v první polovině filmu lidé myslí, že bageta je tu proto, aby zničila svět, a v druhé polovině si uvědomíte, že je to člověk v depresi, který se snaží zničit sám sebe; prostě to bere všechno, co se týká akčních filmů, a mění to v něco osobnějšího.“
Film textově a metatextově zapojuje „reálný svět“ diváka. Kritici si všimli, že jedna z verzí Evelyn - slavné hvězdy filmů o bojových uměních - je předobrazem samotné Yeoh, že zkušenosti Ke Huy Quana jako koordinátora kaskadérů jsou diegeticky využity v bojových scénách Waymonda a že proměna Jamese Honga ve „zlověstnějšího, anglicky mluvícího machiavelistického stratéga“ je paralelou k jeho postavě Lo Pana ve filmu Velké nesnáze v Malé Číně (1986).
Hudba
Hudební doprovod složila tříčlenná kapela Son Lux ve složení Ryan Lott, Ian Chang a Rafiq Bhatia. Daniels chtěl, aby k partituře přistupovali individuálně, a ne jako kapela, protože podle Ryana Lotta, hlavního člena kapely, „si myslím, že kompletní obraz nejen toho, kdo jsme jako kapela, ale i toho, kdo jsme jako jednotlivci a co jsme dokázali a kam jsme se individuálně tvůrčím způsobem dostali, pro ně znamenal, že existuje možnost, že mnoho z těchto zvukových vesmírů může být na dosah právě s touto trojicí“.
Son Lux trvalo při tvorbě a skládání partitury více než 3-6 let a během této doby kapela vymyslela více než 100 hudebních narážek. Album obsahovalo 49 skladeb, trvalo přes dvě hodiny a bylo známé spoluprací s významnými hudebníky, jako jsou Mitski, David Byrne, André 3000 hrající na flétnu, Randy Newman, Moses Sumney a yMusic a další. Dva singly: „This Is A Life“ s Mitski a Byrnem a „Fence“ se Sumneym byly vydány jako singly 4. a 14. března. Album vyšlo 25. března 2022 a setkalo se s pozitivním ohlasem kritiky.
Vydání
Kino
Všechno najednou mělo světovou premiéru na filmovém festivalu South by Southwest 11. března 2022. V kinech měl omezenou premiéru 25. března 2022, celostátní premiéru pak 8. dubna ve Spojených státech amerických uvedla společnost A24. Dne 30. března 2022 byl film uveden ve vybraných kinech IMAX v USA pouze na jednu noc. Vzhledem k popularitě filmu se od 29. dubna 2022 na jeden týden vrátil do vybraných kin IMAX. Film nebyl uveden ve většině částí Blízkého východu včetně Saúdské Arábie a Kuvajtu, avšak s výjimkou Izraele, a to z důvodu cenzury LGBT témat v těchto zemích. Ve Velké Británii byl film uveden 13. května 2022.
Domácí média
Film má být vydán pro digitální streamování 7. června 2022 a na Blu-ray, DVD a Ultra HD Blu-ray 5. července 2022 společností Lionsgate Home Entertainment.
Recepce
Box office
Mnoho kritiků označilo výkon Michelle Yeoh za nejlepší v její kariéře.
K 1. červnu 2022 vydělal film Všechno najednou a všude ve Spojených státech a Kanadě 57,9 milionu dolarů a v ostatních teritoriích 10,8 milionu dolarů, což celosvětově činí 68,7 milionu dolarů.
Ve Spojených státech a Kanadě vydělal film během premiérového víkendu odhadem 509 600 dolarů z deseti míst. Jeho debut měl v kinech průměr 50 965 dolarů, což je druhý nejlepší výsledek od začátku pandemie COVID-19 pro plošinovou premiéru (hned po Lékořicové pizze) a tehdejší nejlepší průměr úvodního kina v roce 2022. O druhém víkendu film utržil 1,1 milionu dolarů z 38 kin a skončil na devátém místě v pokladnách kin. O třetím víkendu se film dočkal rozsáhlého rozšíření z 38 do 1 250 kin. Nakonec vydělal 6,1 milionu dolarů a skončil na šestém místě v pokladnách kin. Následující víkend se hrál v 2 220 kinech, kde vydělal 6,2 milionu dolarů a skončil čtvrtý. O šestém víkendu si film připsal 5,5 milionu dolarů, z čehož část připadá na širší uvedení v kině IMAX po úspěšném kasovním úspěchu. O sedmém víkendu přidal 3,5 milionu dolarů a o osmém dalších 3,3 milionu dolarů. Do 21. května film vydělal přes 51 milionů dolarů, čímž překonal film Uncut Gems (50 milionů dolarů) jako nejvýdělečnější film společnosti A24 na domácím trhu. O devátém víkendu film zaznamenal mírný pokles o 5,5 % a připsal si 3,1 milionu dolarů.
Kritické ohlasy
Na webu agregátoru recenzí Rotten Tomatoes je 95 % z 292 recenzí kritiků pozitivních, s průměrným hodnocením 8,6/10. Shoda na webu zní: „V čele s vynikající Michelle Yeoh, Všechno je všude najednou dostojí svému názvu s odborně kalibrovaným útokem na smysly.“. Metacritic, který používá vážený průměr, přidělil filmu na základě 54 kritiků 81 bodů ze 100, což znamená „všeobecné uznání“. Diváci dotazovaní agenturou PostTrak udělili filmu 89 % kladných hodnocení, přičemž 77 % z nich uvedlo, že by ho rozhodně doporučili.
David Ehrlich z IndieWire označil film za „orgastické dílo slaphappy génia“ a pochválil režii a herecké výkony, zejména Yeohové. David Rooney z The Hollywood Reporter jej označil za „freneticky vypointovanou porci zhuleneckého nebe [která] je šíleně nápaditá a často velmi zábavná“, pochválil herecké obsazení a hudbu, ale zpracování základního tématu příběhu shledal nedotaženým. Marya E. Gatesová ve své recenzi pro server RogerEbert.com ocenila výkon Yeohové a napsala: „Yeohová je kotvou filmu, dostala roli, která ukazuje její širokou škálu talentů, od jemných bojových dovedností přes vynikající komické načasování až po její schopnost vyhloubit nekonečné hloubky bohatých lidských emocí často jen z pohledu nebo reakce.“ Charles Bramesco v deníku The Guardian pochválil Danielse za to, že vystavěl „rozsáhlé, propracované, vybroušené a detailní vyjádření vize“. Amy Nicholsonová z The Wall Street Journal napsala: „Během téměř dvouapůlhodinové stopáže se ambice filmu zdvojují a zase zdvojují, jako by šlo o Petriho misku, v níž se hemží ty nejdivočejší nápady pánů Kwana a Scheinerta.“
Maureen Ryanová ve své recenzi pro Vanity Fair vyzdvihla výkon Yeohové a napsala: „Yeohová propůjčuje Evelyn dojemné odstíny melancholie, lítosti, odhodlání a rostoucí zvědavosti“ a dodala, že „díky jejímu objetí energie hlavní postavy je pozitivně strhující“. Adam Nayman z časopisu The Ringer označil film za „milostný dopis Yeohové“ a dodal: „Všechno najednou je nesmírně procítěné a dává své 59leté hvězdě příležitost napnout nečekané herecké svaly a zároveň se vrátit k choreografii bojových scén, které z ní v 90. letech udělaly světovou ikonu.“ Jake Coyle ve své recenzi pro Chicago Sun-Times napsal, že ačkoli Všechno najednou „může hraničit s přetížením, je to právě osvobozující pocit neomezených možností, který ve vás film zanechá, a to jak ve své svobodomyslné hravosti, kdy jde o všechno, tak v překvapivě něžném portrétu existenciálního zoufalství.“
Zdroj: Bontonfilm a Anglická Wikipedie
Nejnovější komentáře