Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář

Jedna bitva za druhouZdroj: Warner Bros. Pictures
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (2 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Když se po 16 letech zno­vu obje­ví jejich úhlav­ní nepří­tel plu­kov­ník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), sku­pi­na býva­lých revo­lu­ci­o­ná­řů se zno­vu sejde, aby zachrá­ni­la Willu (Chase Infinity), dce­ru jed­no­ho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)...

Režisér a sce­náris­ta Paul Thomas Anderson, tvůr­ce fil­mů jako Hříšné noci, Magnolia, Opilí lás­kou či Až na krev, něko­lik let uva­žo­val nad rea­li­za­cí fil­mo­vé adap­ta­ce kni­hy Vineland od Thomase Pynchona, nako­nec si ovšem řekl, že jeho lás­ka k romá­nu by mu brá­ni­la v tom, aby ho doká­zal ade­kvát­ně pře­pra­co­vat do fil­mo­vé podo­by. Jeho 10. celo­ve­čer­ní film s názvem Jedna bitva za dru­hou je přes­to kni­hou Vineland inspi­ro­va­ný, PTA kon­krét­ně napsal sérii samo­stat­ných pří­bě­hů, ty násled­ně zkom­bi­no­val s jis­tý­mi prv­ky z Vinelandu, výsled­kem je poté prá­vě Jedna bitva za dru­hou. Z Vinelandu si bere pře­de­vším prvek kom­plex­ní­ho vzta­hu mezi otcem a dce­rou, ve své tvor­bě se ostat­ně čas­to věnu­je dyna­mi­ce kom­pli­ko­va­ných vzta­hů mezi rodi­či a dět­mi, bylo by ovšem krát­ko­zra­ké tvr­dit, že prv­ní spo­lu­prá­ce PTA s Leonardem DiCapriem pojed­ná­vá pou­ze o tom. Jedna bitva za dru­hou je totiž dal­ším fil­mem PTA, kte­rý je na téma­ta boha­tý, uspo­ko­ji­vé je ovšem pře­de­vším sle­do­vat, že uzná­va­ný fil­mař opět nato­čil něco tro­chu jiné­ho. Utvrzuje tím pozi­ci jed­no­ho z nej­za­jí­ma­věj­ších fil­ma­řů sou­čas­nos­ti.

Byť pro­za­tím komerč­ně nej­ú­spěš­něj­ší film Paula Thomase Andersona - Až na krev - utr­žil v kinech pou­ze 76,2 mili­o­nů dola­rů, stu­dio Warner Bros. se nebá­lo dát na 10. film PTA roz­po­čet, kte­rý ofi­ci­ál­ně činí 130 mili­o­nů dola­rů, nej­růz­něj­ší fil­mo­vé weby ovšem tvr­dí, že se roz­po­čet ve sku­teč­nos­ti vyšpl­hal až k 175 mili­o­nům dola­rům. Velkou roli v tom sehrá­vá účast Leonarda DiCapria, kte­rý je nadá­le mno­hý­mi vní­mám jako jed­na z posled­ních sku­teč­ných fil­mo­vých hvězd, nut­no podotknout, že stu­dio Warner Bros. je snad posled­ním hlav­ním fil­mo­vým stu­di­em, kte­ré se nebo­jí ori­gi­nál­ním pro­jek­tům autor­ských reži­sé­rů dát vel­ký roz­po­čet, byť to někdy skon­čí úspě­chem, jin­dy nao­pak ne. I pro­to by byla ostat­ně ško­da, kdy­by Warnery potkal do pár měsíců/let podob­ný osud jako 20th Century Fox. Především i pro­to, že šan­ce, že budou vzni­kat fil­my jako Jedna bitva za dru­hou se dras­tic­ky zmen­ší. A byla by to ško­da. Uznávaný fil­mař totiž nato­čil prav­dě­po­dob­ně jeden z nej­lep­ších fil­mů své dosa­vad­ní kari­é­ry.

Jedna bitva za druhou
Zdroj: Warner Bros. Pictures

Propagovat ten­to film pro stu­dio Warner Bros. roz­hod­ně neby­la pro­cház­ka růžo­vou zahra­dou, pře­de­vším i pro­to, že se vlast­ně těž­ko vysvět­lu­je, o čem všem Jedna bitva za dru­hou je. 161 minut dlou­hý film za pocho­du něko­li­krát změ­ní pří­stup k vyprá­vě­ní, odha­lí dopo­sud absen­tu­jí­cí nuan­ce, nevy­dá­vá se úpl­ně snad­no před­ví­da­tel­ný­mi smě­ry. To, co začne jako revo­lu­ci­o­nář­ský pří­běh s vel­mi spe­ci­fic­kým roman­tic­kým troj­ú­hel­ní­kem, se postup­ně sta­ne kome­dií, ve kte­ré Leonardo DiCaprio v roli Boba chví­le­mi půso­bí jako nástup­ce Jeffa Bridgese v pří­pad­né pře­dě­láv­ce Big Lebowskiho, násled­ně se z toho sta­ne poměr­ně funkč­ní emo­ci­o­nál­ní pří­běh o vzta­hu otce s dce­rou. A do toho pří­běh dopl­ňu­jí zástup­ci bílé­ho supre­ma­cis­mu. Nikdy se nedá vylo­že­ně říct, jak přes­ně se bude děj fil­mu ubí­jet, o to zábav­něj­ší ovšem výsle­dek je. A navíc je to film, kte­rý je svým moti­vy poměr­ně aktu­ál­ní.

Film začí­ná vykres­le­ním hnu­tí French 75 v akci, hned prv­ní akce usku­pe­ní ve fil­mu vede k setká­ní s plu­kov­ní­kem Lockjawem. Sean Penn si již za život došel pro dva Oscary, ztvár­ně­ním Lockjawa si poté od prv­ních momen­tů říká o tře­tí­ho. Lockjaw je sice bílý supre­ma­cis­ta, má to ovšem jis­tý drob­ný háček - ženy s čer­nou bar­vou kůže se mu roz­hod­ně nepří­čí. Něco tako­vé­ho by nej­spí­še jeho bílí brat­ři jen tak nezkous­li.

Sean Penn je nejen výraz­ný herec, ale také akti­vis­ta, kte­rý se veřej­ně vyja­dřu­je vůči rasis­mu, dis­kri­mi­na­ci i nená­vist­ným ide­o­lo­giím, dá se tak těž­ko věřit tomu, že by někdo paso­val na roli Lockjawa prá­vě tak jako on. Jedině on totiž doká­že tuhle posta­vu ztvár­nit s jis­tou for­mou nad­hle­du, záro­veň je ovšem důle­ži­té upo­zor­nit, že nikdy posta­vu neči­ní pře­hna­ně kari­ka­tur­ní. Především i pro­to, že i když se Lockjaw nepřed­sta­vu­je ve scé­ně, kte­rá by nuti­la k němu mít od počát­ku auto­ma­tic­ky respekt, stá­vá se z něj v prů­bě­hu vět­ší padouch, kte­rý doká­že být nepří­jem­ně mra­zi­vý a snad­no doká­že vybu­do­vat tu nej­vět­ší for­mu opo­vr­že­ní. Sean Penn je v tom­to ohle­du napros­to výteč­ná cas­tingo­vá vol­ba a na kon­ci roku snad­no půjde o jeden nej­pa­měti­hod­něj­ších výko­nů roku. Lockjaw je odpu­di­vý per­verz­ní psy­cho­pat, přes­to ho na plát­ně nikdy není dost.

Jedna bitva za druhou
Zdroj: Warner Bros. Pictures

Je to pořád do jis­té míry kome­die, ve kte­ré má šan­ci svůj kome­di­ál­ní talent pro­je­vit nejen Leonardo DiCaprio, ale tře­ba také Benicio Del Toro v men­tor­ské úlo­ze.  Chase Infiniti ve své prv­ní (!) fil­mo­vé roli aspi­ru­je na objev roku, kdy se PTA daří už typo­vě ide­ál­ní obsa­ze­ní Infiniti do role dce­ry posta­vy v podá­ní Teyany Taylor. Její Perfidia Beverly Hills je od počát­ku vykres­le­na jako výrazná fem­me fata­le, kte­rá pře­de­vším sto­jí za roz­je­tím celé ústřed­ní záplet­ky. Skrze Perfidii, Boba, Lockjawa i Willu se pro­je­vu­je sla­bost PTA pro kom­plex­ně napsa­né cha­rak­te­ry, i ten­to­krát u jeho fil­mu pla­tí, že jsou do vel­ké míry morál­ně nejed­no­znač­né, psy­cho­lo­gic­ky vrs­tev­na­té a dopouš­tí se rea­lis­tic­kých pře­šla­pů. I sebe­ví­ce náhod­ná ved­lej­ší posta­va se náh­le může pro­je­vit jako smy­sl­ně napsa­ná a v rám­ci pří­bě­hu ide­ál­ně uži­ta.

Jedna bitva na dru­hou pou­ka­zu­je na sil­né i sla­bé strán­ky akti­vis­mu, jak se ide­á­ly mohou snad­no roz­pad­nout a selhá­ní někdy může vézt k rezig­na­ci. Je to pořád film pře­de­vším o otci, kte­rý se sna­ží navá­zat vztah se svou dce­rou, jed­ná se ovšem záro­veň o film se sil­ným poli­tic­kým pře­sa­hem, kte­rý snad­no pou­ka­zu­je na to, jak je těž­ké v jis­tých pří­pa­dech zůstat poli­tic­ky neut­rál­ní. PTA s tím­to fil­mem při­chá­zí ve vel­mi slo­ži­té době, byť poté ústřed­ní revo­lu­ci­o­ná­ři nut­ně nere­pre­zen­tu­jí rytí­ře bez báz­ně a hany, jejich hon­ba za for­mou toho, co je v jejích očích správ­né, může být snad­no inspi­ru­jí­cí. A moc při­tom nesejde na smě­ru, kte­rým se pří­běh postup­ně uhý­bá. Minimálně lin­ka s bílý­mi supre­ma­cis­ty doká­že být sou­běž­ně nesku­teč­ně zábav­ná i nepří­jem­ně mra­zi­vá. O to mra­zi­věj­ší v momen­tě, kdy je snad­né si uvě­do­mit, že má jejich vyob­ra­ze­ní poměr­ně dale­ko k sati­ře, mno­hem blí­že má k vykres­le­ní sku­teč­né pova­hy soci­o­pa­tů, kte­ří se honí za nebez­peč­ně naiv­ním pře­svěd­če­ním.

Jedna bitva za druhou
Zdroj: Warner Bros. Pictures

Aktuálnost fil­mu pod­tr­hu­je fakt, že svou neza­ne­dba­tel­nou úlo­hu v něm sehrá­vá boj pro­ti imi­gra­ci, mezi posta­va­mi dochá­zí k ide­o­lo­gic­ké­mu stře­tu. Ve fil­mu se řeší váž­ná téma­ta, přes­to v něm fun­gu­jí odboč­ky k vylo­že­ně absurd­ní­mu humo­ru, kdy se Bob napří­klad sna­ží dovo­lat na ústře­dí French 75 a zra­zu­je ho při­tom vlast­ní paměť, vede to poté čas­to k poměr­ně smy­sl­ným a uspo­ko­ji­vým poin­tám. A pře­de­vším je na fil­mu sku­teč­ně vidět jeho vel­ký roz­po­čet. PTA zvlád­ne fil­mu dodat během akč­ních scén nesku­teč­nou ener­gii, napří­klad kdy při jed­né zpac­ka­né akci doká­že pra­co­vat s pta­čí per­spek­ti­vou či inten­ziv­ní­mi zábě­ry z auto­mo­bi­lo­vé honič­ky. Byla by chy­ba oče­ká­vat film, ve kte­rém bude pří­tom­ná akce za akcí, jakmi­le na ní ovšem dojde, sto­jí za to. Především v momen­tech, kdy si PTA hra­je s pro­stře­dím sil­nic a kop­ců, táh­lý­mi kame­ro­vý­mi zábě­ry, jeho vizu­ál­ně vypipla­né scé­ny poté čas­to dopro­vá­zí dle oče­ká­vá­ní výraz­ný soun­d­track Jonnyho Greenwooda. Po vzo­ru Niti z pří­zra­ků je výraz­né pře­de­vším pia­no, těž­ko se poté dá věřit tomu, že fil­mu slu­šel něja­ký jiný hudeb­ní dopro­vod lépe. Člen sku­pi­ny Radiohead pře­ci jen není dvor­ním skla­da­te­lem PTA už od Až na krev náho­dou.

Málokterý film se sto­pá­ží 161 minut doká­že tolik utéct, pro­to­že se v něm pořád něco děje a film za pocho­du pořád pře­kva­pu­je svou nevy­zpy­ta­tel­nos­tí. Svým způ­so­bem sku­teč­ně evo­ku­je fil­my, kte­ré se dnes už jen tak nato­čí (byť fil­mů natá­če­ných ve for­má­tu VistaVision bude za pár let víc než dost), dáva­jí tak vlast­ně smy­sl i komen­tá­ře samot­né­ho PTA, kte­rý před zhléd­nu­tím fil­mu dopo­ru­čil nakou­kat fil­my jako Francouzská spoj­ka nebo Půlnoční běh. Jakmile se poté ústřed­ní záplet­ka roz­ve­de hned do tří růz­ných linií, těž­ké říct, kte­rá z nich je tou nej­za­jí­ma­věj­ší, pro­to­že kaž­dá z nich sto­jí za vět­ší pro­zkou­má­ní. Ať už je to dro­ga­mi a alko­ho­lem poško­ze­ný Bob, Lockjaw, kte­rý sto­jí o mís­to mezi svý­mi bílý­mi bra­t­ry, či Willa, kte­rá se vzhle­dem ke své­mu věku pocho­pi­tel­ně tak tro­chu hle­dá. Leckomu by se tako­vý mate­ri­ál snad­no roz­pad­nul pod ruka­mi, PTA je ovšem pros­tě jin­de.

Jedna bitva za druhou
Zdroj: Warner Bros. Pictures

V jed­nom ohle­du je to vel­mi funkč­ní pří­běh o dospí­vá­ní, v tom dru­hém zase tragi­ko­mic­ký pří­běh o dopa­dech bílé­ho supre­ma­tis­mu. PTA vždy točil kom­plex­ní fil­my, důka­zem může být i jeho před­cho­zí film s názvem Lékořicová piz­za, byť poté na prv­ní pohled nemo­hou být od sebe 9. a 10. film PTA vzdá­le­něj­ší, spo­ju­jí je prá­vě téma­ta dospí­vá­ní i hle­dá­ní iden­ti­ty. V tom­to ohle­du to ovšem nezna­me­ná, že PTA vykrá­dá sám sebe, nao­pak se ke své­mu dal­ší­mu fil­mu sna­ží opět při­stou­pit nějak jinak, podob­ně jako opět dia­me­t­rál­ně jinak zpra­co­val podob­ná téma­ta ve svém 2. fil­mu s názvem Hříšné noci.

Ať už PTA točí své fil­my dra­ma­tič­tě­ji či jem­ně­ji, pro­zkou­má­vá podob­ná téma­ta z odliš­ných úhlů, svým způ­so­bem tím ako­rát téma­ta pro­hlu­bu­je. Dokonce se dá svým způ­so­bem říct, že jsou u Jedné bitvy za dru­hou tyto téma­ta emo­ci­o­nál­ně nej­u­zrá­lej­ší a nej­nos­něj­ší. Tam, kde se kdeja­ký autor vykrá­dá a půso­bí dojmem, že sám sebe nedo­ká­že ide­ál­ně inspi­ro­vat, přes­ně tam PTA exce­lu­je. Těžko říct, zda má  (své­ho času) odpůr­ce fil­mů Kevina Smitha díky své­mu 10. fil­mu koneč­ně po jede­nác­ti nepro­mě­ně­ných nomi­na­cí šan­ci na výhru Oscara, zpo­chyb­nit se ovšem nedá to, že Jedna bitva za dru­hou pat­ří mezi jeho kari­ér­ní vrcho­ly. A bude zce­la jis­tě pat­řit mezi nej­pů­so­bi­věj­ší fil­mo­vé zážit­ky mini­mál­ně letoš­ní­ho roku. Není pochyb o tom, že pro mno­hé bude 10. film PTA vel­kou záha­dou, o to vět­ší poten­ci­o­nál­ní uspo­ko­je­ní jde závi­dět všem, kte­ré čeká střet­nu­tí s audi­o­vi­zu­ál­ním vyprá­vě­ním jed­no­ho z nej­lep­ších fil­mo­vých vypra­vě­čů sou­čas­nos­ti.

Jedna bitva za dru­hou doka­zu­je, že je Paul Thomas Anderson jed­ním z nej­schop­něj­ších fil­mo­vých vypra­vě­čů sou­čas­nos­ti. PTA i u své­ho 10. fil­mu pra­cu­je s kom­plex­ní­mi téma­ty, stě­žej­ní je nicmé­ně to, že sám sebe nevy­krá­dá. Film pro­po­ju­je moti­vy dospí­vá­ní, hle­dá­ní iden­ti­ty a kom­pli­ko­va­ných vzta­hů rodič–dítě s aktu­ál­ní­mi poli­tic­ký­mi a soci­ál­ní­mi téma­ty, jako je boj pro­ti extre­mis­mu, svou roli ve fil­mu sehrá­vá i imi­grač­ní napě­tí. PTA doká­že kom­bi­no­vat růz­né žánro­vé pří­stu­py – od kome­die přes emo­ci­o­nál­ní dra­ma po akci – a při­tom udr­žet cha­rak­ter postav vrs­tev­na­tý a psy­cho­lo­gic­ky pře­svěd­či­vý. Díky vizu­ál­ně půso­bi­vé strán­ce, hudeb­ní­mu dopro­vo­du Jonnyho Greenwooda a exce­lent­ní­mu herec­ké­mu obsa­ze­ní (Sean Penn si musí dojít pro tře­tí­ho Oscara!) se film řadí mezi kari­ér­ní vrcho­ly PTA, dá se snad­no věřit tomu, že půjde mini­mál­ně o jeden z nej­sil­něj­ších a nej­ne­za­po­me­nu­tel­něj­ších fil­mo­vých zážit­ků letoš­ní­ho roku...

Verdikt: 100%

Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psa
15. října 2025Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psaPo rodinné tragédii se Todd (Shane Jensen) nastěhuje se svým věrným psem Indym (Indy) do starého vesnického domu po starém otcovi. Dům však skrývá temné tajemství. I když si Todd ničeho nevšímá, Indy začne vnímat děsivou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy Krueger
15. října 2025Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy KruegerTřináctiletý Finn (Mason Thames) byl jediný, komu se podařilo uniknout sériovému únosci a vrahovi přezdívanému Chmaták (Ethan Hawke). Dokonce ho na útěku dokázal zabít. Výrazně mu v tom pomohl odpojený černý telefon, kterým komunikoval s Chmatákovými obětmi. Když…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadení
14. října 2025Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadeníVysokoškolská profesorka Alma Imhoff (Julia Roberts) se ocitá na osobní i profesní křižovatce, když její hvězdná studentka Margaret  Resnick (Ayo Edebiri) obviní jednoho z jejích kolegů Hanka Gibsona (Andrew Garfield) a její vlastní temné tajemství z…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
iShorts na Future gate 2025
11. října 2025iShorts na Future gate 2025Stejně jako v minulých letech i letos přinesl festival Future gate mnoho zajímavého. Kromě současných i archivních snímků z žánru sci-fi jsme mohli v programu nalézt i pásmo krátkých filmů pod hlavičkou iShorts. A právě na to, co toto…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Žena z kajuty č. 10 - Keira Knightley v detektivce z prostředí jachty
10. října 2025Žena z kajuty č. 10 - Keira Knightley v detektivce z prostředí jachtyNovinářka Laura Blacklock (Keira Knightley), která pokrývá první plavbu luxusní výletní lodi, je přesvědčená, že byla svědkem toho, jak byl jeden cestující hozen přes palubu, přestože všichni hosté i posádka jsou zkontrolováni a nikdo nechybí... Mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejlepší filmy roku 1953: Klasiky, které dodnes fascinuje jejich síla a elegance
10. října 2025Nejlepší filmy roku 1953: Klasiky, které dodnes fascinuje jejich síla a eleganceRok 1953 patří mezi významná období filmové historie, kdy se na stříbrném plátně narodila řada ikonických děl, která ovlivnila další generace filmařů i diváků. Od westernů přes animované pohádky až po napínavé dramata – tento rok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
7. října 2025Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“Programy umělé inteligence se dostanou z digitálního světa do naší reality - a jsou okouzleny tím, co najdou - ve filmu Tron: Ares, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nepolapitelný - Channing Tatum v životní roli
6. října 2025Nepolapitelný - Channing Tatum v životní roliJeffrey Manchester (Channing Tatum) mohl být jen dalším bezejmenným zlodějíčkem, kterého zoufalá situace dohnala k zoufalým činům. Ale není! A tak má záznam nejen v trestním rejstříku, ale i na Wikipedii. Díky svému důvtipu se dokázal vloupat do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jane Goodall - životní příběh
5. října 2025Jane Goodall - životní příběhDne 1. října ve věku 91 let odešla ikona světové vědy i ochrany přírody Jane Goodall, která se nejvíce proslavila svým naprosto unikátním výzkumem šimpanzů v Gombe Stream National Park v Tanzanii, kterému prakticky zasvětila celičký…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře