Překvapení začátku roku 2012, to je to, co bych o tomhle filmu řekl. Naprosto mě dostal v tom nejlepším slova smyslu. Zase jeden důkaz, že nepotřebujete astronomický rozpočet, abyste natočili skvělou trikovou podívanou.
Když jsem poprvé viděl upoutávku na film „Kronika“, to bylo ještě rok 2011, okamžitě mě zaujal. V prvé řadě je to proto, že se nacházím v období, kdy mě podobná tématika velmi zajímá. No, vlastně je to poměrně dlouhé období, kdy se zabývám ve své tvorbě superschopnostmi, které lidé mohou mít, bohužel povětšinou na bázi vědecké fikce. Psal jsem román, který pojednává o člověku, který má superschopnosti. A tak jsem skutečně „Kroniku“ uvítal, i když mi na první pohled vadila jedna věc – skutečnost, že se jedná o „reálný“ záznam událostí, natočených samotnými protagonisty.
Nakonec se ale ukázalo, že tenhle found footage styl není úplně na škodu a bylo několikrát stylu využito ku prospěchu věci. Film začíná dobře. Nesledujeme nějakého skvělého kluka nebo dívku, kteří jsou ve středu dění, ale seznamujeme se s Adrewem, který má otce, co ho mlátí, matku, která umírá, bratrance, který ho vozí do školy a kašle na něj, kamarády, kteří ho nikdy nezapomenou pořádně porubat, a nakonec kameru, s kterou se rozhodl natáčet všechno dění, které kolem něj bude probíhat. Je to trochu omluva pro to, proč je film natáčen, jak je natáčen, ale když se s tím člověk smíří, snímek si užije.
Ze začátku se zdá, že budeme jen sledovat, jak se Andrew propadá hlouběji a hlouběji na společenském žebříčku, jenže právě přítomnost kamery mu zajistí, že s bratrancem Mattem a školním oblíbencem Stevem narazí na něco v zemi. Rozhodnou se prozkoumat jeskyni, kde najdou hodně divné krystaly. Obraz kamery se rozpadá a přerušuje, světlo krystalů se mění z modré na červené, kamera přestává natáčet úplně. Najednou se k pánům vracíme a zjišťujeme, že jeden z nich dokáže zastavit míček ve vzduchu. Jen tak, dokáže jej nechat levitovat. Krystal pod zemí jim podle všeho propůjčil schopnosti, které nejsou dostupné každému – dokáží předměty ovládat svou vlastní vůlí.
Jenže telekineze jde ještě dál a oni se naučí i létat. Film je ve chvíli, kdy se tihle tři sbližují hodně zábavný, i když je pravda, že najít si k nim nějaký vztah je poměrně náročné. Nejsou to zrovna hrdinové z našich snů, ale prostě obyčejní Američani, kteří nemají jen skvělé vlastnosti, ale jsou chvílemi dost protivní. Mně osobně to zase tolik nevadilo, protože to, co se dělo na plátně, to byla prostě paráda. Vývoj, který není možné zastavit. Od začátku je předurčeno, že tenhle příběh nemůže skončit dobře a je jasné, že Andrew bude tím, kdo všechno zničí. Už jen proto, že on je nejsilnější ve svých schopnostech. Moment, kdy prostě smete auto ze silnice, aniž by si uvědomil následky, je zlomem pro diváka, pro postavy je to pak chvíle, kdy se Andrew pozvrací, když má mít s dívkou sex. Když má člověk superschopnosti, nikdo by se mu neměl posmívat.
Co mě velmi příjemně překvapilo, to je stránka efektů, protože ta je opravdu povedená. Film byl natočen za 15 mil. dolarů, což je na takhle efektní podívanou sakra nízký rozpočet. Když to srovnám například s filmem „Underworld: Probuzení“, který stál 70 mil. dolarů, lépe je na tom pořád „Kronika“, protože jsem nikdy neměl pocit, že by efekty byly skutečně špatné nebo odfláknuté. Nechci říkat, že je to nejlepší sci-fi roku, protože je začátek roku 2012, ale tenhle film prostě jako sci-fi i jako horor funguje skvěle. Za málo peněz hodně muziky. A to ani nemluvím o tom, že ani závěr není jednoduše odfláknutý.
Hodnocení: 85%
Photos © 20th Century Fox
Nejnovější komentáře