MARTIN FINGER JINDŘICH

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Vaše posta­va je pro celou tri­lo­gii zásad­ní, jste vlast­ně „mlad­ší ver­zí“ Jiřího Kodeta v Pelíškách. Jak bys­te Jindřicha popsal?

Jindřich Rohn je člo­věk pev­ných zásad, kte­rý kvů­li své­mu vlas­te­nec­tví trpěl, ať už za nacis­tů v lágrech, nebo za komu­nis­tů, když při­šel o prá­ci. Ale záro­veň se k tomu­to jeho tem­pe­ra­men­tu a pře­svěd­če­ní řadí i jeho cha­rak­ter. Od Petra Jarchovského vím, že jeho předob­raz, Petrův děde­ček, byl člo­věk prch­li­vý, vznět­li­vý cho­le­rik. Hodně mi o něm vyprá­věl. Tohle potom nej­víc odná­ší jeho blíz­cí, rodi­na a jeho děti. Ten cha­rak­ter, kte­rý hra­ju, je pro mě hod­ně zají­ma­vý prá­vě tím, že na jed­nu stra­nu to je člo­věk pev­ných zásad, kte­rý vždy sto­jí na dob­ré stra­ně, ale na dru­hou doká­že svým dik­tá­tor­stvím deptat svo­ji rodi­nu.

Pomohlo vám vědět tolik o předob­ra­zu Jindřicha, dědeč­ko­vi Petra Jarchovského?

To ano, ale tře­ba předob­raz Pelíšků a pana Kodeta, kte­rý tu roli hrál pře­de mnou, mi moc nepři­dal. Nicméně urči­té uklid­ně­ní při­šlo po prv­ních natá­če­cích dnech ze stra­ny jak Petra Jarchovského, tak Honzy Hřebejka. Ze vše­ho nej­ví­ce mě ale potě­ši­lo, když mě mamin­ka Petra Jarchovského uvi­dě­la ve scé­ně, kdy komu­nis­to­vi Zikovi na chod­bě nadá­vám do komu­nis­tů a posí­lám ho na Sibiř. Řekla totiž: „To je on. To je Jindřich.“ A to jsou věci, kte­ré mi dodá­va­jí sebe­vě­do­mí a pocit, že to snad dělám dob­ře nebo se vydá­vám správ­ným smě­rem.

Jaká byla vaše prv­ní reak­ce, když vám roli Jindřicha nabíd­li?

Když mi zate­le­fo­no­va­li, tak ješ­tě ani neby­lo jis­té, zda se bude oprav­du točit. Dokonce jsem neměl ani před­sta­vu, jak ohrom­ný pro­jekt to je. Jsou to vlast­ně tři fil­my. A ani jsem netu­šil, kte­rou posta­vu budu hrát. Tehdy jsem věděl, že se roz­ho­do­va­lo mezi mnou a Ondrou Sokolem, kdo bude Jindřich a kdo Jiří. Dostal jsem scé­nář k prv­ní­mu dílu. Ten jsem si pře­če­tl a potom bylo straš­ně dlou­ho ticho. Pak jsem se na jed­nom natá­če­ní potkal s Honzou Hřebejkem, kte­rý mi říká: „A počí­táš teda s tím Zahradnictvím? Máš tam toho oprav­du hod­ně. Abys měl čas.“ Teprve potom jsem se do toho plně vrh­nul a zjis­til jsem, jak je to mon­stróz­ní. A tak jsem se začal těšit a záro­veň jsem měl sta­že­né půl­ky.

Která z těch dvou postav vás víc zau­ja­la?

Nejdříve jsem si pře­če­tl prv­ní díl, kte­rý je hod­ně o Jiřím. Je to krás­ně pro­kres­le­ná posta­va. Hlavně ten pří­běh a že je co hrát. Tak se mi líbi­la tahle. Když jsem si ale pře­če­tl všech­no ostat­ní, tak jsem zjis­til, že Jindřich je taky exce­lent­ní role. Jsem člo­věk, kte­rý si doká­že před­sta­vit straš­nou spous­tu věcí a even­tu­a­lit. Čili nemám vysně­né role. Nechávám to na jiných. Když jsem herec, tak je mým úko­lem zjis­tit, jak mě vidí ten dru­hý, pro­to­že mám o sobě něja­kou před­sta­vu. Strašně mě baví, když mi dá reži­sér naje­vo, že ve mně tuto posta­vu vidí.

Jindřich toho v živo­tě pro­žil hod­ně, dokon­ce strá­vil šest let v lág­ru. Bylo těž­ké vcí­tit se do tak­to živo­tem zkou­še­né posta­vy?

Bylo to těž­ké. Jednu z nej­těž­ších scén jsme toči­li hned zkra­je natá­če­ní, kdy dlou­hým mono­lo­gem popi­su­ju své ženě Vilmě, kte­rou hra­je Aňa Geislerová, co jsem pro­žil během jed­no­ho nále­tu v lág­ru. Jak to bylo hroz­né. Samozřejmě, nikdy nemůžu dospět do sta­dia, kdy si doká­žu před­sta­vit, jaké to teh­dy bylo. Nicméně, něja­kou před­sta­vu urči­té otu­pě­los­ti a vyho­ře­ní po pro­ži­tí tako­vé hrů­zy jsem měl. Když to pak hra­ju, není to o vel­kých emo­cích. Právě nao­pak. A tak nějak jsem to vní­mal, když při­šel Jindřich z vál­ky. Ty prv­ní hodi­ny a dny. Pak zase dostá­vá s postu­pu­jí­cím časem elán do živo­ta, když si uvě­do­mí, že pře­žil a byd­lí se svo­jí rodi­nou. A potom dosta­ne ťaf­ku od komu­nis­tů. Má to oprav­du naho­ru a dolů.

Jindřich pro­jde nejen psy­chic­kou, ale i fyzic­kou pro­mě­nou. Když se vrá­tí z kon­cen­t­rač­ní­ho tábo­ra, je vyhub­lý, scé­nář vám dokon­ce pře­de­pi­so­val vlézt v tom­to zubo­že­ném sta­vu nahý do vany. Měl jste z této scé­ny oba­vy?

Mám to už ve své herec­ké kari­é­ře za sebou něko­li­krát. A i před kame­rou. Hrál jsem Edvarda Beneše v Českém sto­le­tí. Tam jsem byl dokon­ce odha­le­ný úpl­ně čel­ně na kame­ru. Tady to bylo brá­no zbo­ku a zeza­du. Mám vždyc­ky něja­ký stud, ale pokud to má něja­ký význam a smy­sl, jako­že tady mělo, tak jsem nevá­hal ani chví­li a šel jsem do toho.

Během tri­lo­gie Zahradnictví zestár­ne­te o 25 let. Jaký je to pocit, pozo­ro­vat, jak vás mas­ké­ři postup­ně mění?

Skvělý. Mám tyto pro­mě­ny na herec­tví rád. To je to herec­tví totál­ní pro­mě­ny. To, že si člo­věk do sebe vstře­bá všech­ny ty vje­my, rozu­mo­vě, poci­to­vě i emo­ci­o­nál­ně. A potom se do posta­vy pro­mě­ní a záro­veň tam v sobě má punc své osob­nos­ti. Když se to ješ­tě pod­po­ří mas­kou, tak to úpl­ně zbož­ňu­ju, pro­to­že ta straš­ně moc pomů­že. Podívám se na sebe do zrca­dla a to mi hod­ně napo­ví, jak to mám hrát. Maskér Zdeněk Klika je napros­to exce­lent­ní.

Vaši fil­mo­vou man­žel­ku Vilmu si zahrá­la Aňa Geislerová. Byla pro vás tato spo­lu­prá­ce pří­jem­ná?

Pro mě je krás­né, že jsem si mohl zahrát s divou čes­ké­ho fil­mu! Myslím, že to bylo hez­ké setká­ní a part­ne­ře­ní. Před rokem bych se nena­dál, že si zahra­ju s Aňou, že bude moje man­žel­ka. To je úpl­ně úžas­né.

Když si vzpo­me­ne­te na natá­če­ní Zahradnictví, co vám nej­ví­ce utkvě­lo v pamě­ti?

Těch věcí je víc. Strašně jsem se tře­ba bál toho, že Jindřich je vel­mi zdat­ný kla­ví­ris­ta. Já sice na kla­vír nehra­ju, ale zku­še­nost, že se doká­žu nau­čit, už mám, tak jsem do toho šel. Pracoval jsem na tom a dřel, ale straš­ně jsem se toho natá­če­cí­ho dne bál, pro­to­že jsem věděl, že se spus­tí kame­ry a Honza Hřebejk řek­ne, že to chce jinak, rych­le­ji, poma­le­ji… A v tom jsem si nevě­řil. Naštěstí se to pak vyře­ši­lo tak, že jsem hrát nemu­sel. To byla úle­va! Další kri­zo­vý moment nastal, když jsem si při natá­če­ní hnul kole­nem. Byla to tako­vá lehce akč­ní scé­na, kdy jsme se s Karlem Dobrým, kte­rý hra­je mého bra­t­ra, rva­li. To jsem se vydě­sil, jak to půjde dál. Trochu se muse­lo při­způ­so­bit natá­če­ní, někde se čeka­lo, někde se o mně jen mlu­vi­lo a když se tře­ba ve fil­mu obje­vím popr­vé po návra­tu z lág­ru, což se toči­lo asi 14 dnů po té neho­dě, kdy jsem cho­dil o ber­lích, tak to Honza vyře­šil tak, že mi dal do ruky hůl. Jindřich šel pochod smr­ti, kte­rý pře­žil, tak se to k tomu hodi­lo.

Jak bys­te divá­kům Zahradnictví popsal?

Je to pří­běh oby­čej­ných lidí a rodi­ny, kte­ří na poza­dí vel­kých his­to­ric­kých udá­los­tí, jako jsou vál­ka, dik­ta­tu­ra komu­nis­tic­ké­ho reži­mu, doká­žou držet pohro­ma­dě a navzá­jem si pomá­hat. Prožívají svo­je vnitř­ní vel­ká i malá život­ní dra­ma­ta, což je mys­lím přes­ně to, co by se moh­lo divá­kům líbit. Protože nej­líp se zto­tož­ňu­jí s kon­krét­ním osu­dem něja­ké­ho člo­vě­ka. Navíc na tak­to obsáh­lé plo­še, od roku 1939 do roku 1959.


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou Michalicovou
8. března 2024Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou MichalicovouPřibližně před měsícem jsem měla možnost blíže se seznámit s knihou "Mezi dobrem a zlem" od nadějné autorky, a nebojím se říci i "vycházející hvězdy literárního nebe", Jany Šintákové Michalicové. Tato velmi inspirativní kniha, plná nejen…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem Kunovským
4. března 2024Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem KunovskýmV poměrně nedávné době se na knižním trhu objevila velmi zajímavá kniha "PROROK a LADY KOSICE" od nadějného mladého tvůrce Ondřeje Kunovského, jež si získala velké publikum čtenářů. Koho si však pod tímto zvučným jménem můžeme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulost
26. ledna 2023ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulostRáda se vámi rozdělím o rozhovor s autorkou Janou Štrausovou, ženou, která využila své pedagogické i terapeutické zkušenosti a ve svém studiu, praxi i knihách naplno využila svůj dar naslouchat dětem. A téma, které k ní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCI
30. září 2020Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCIVĚŘÍTE NA ŠTĚSTÍ, OSUD? JDETE MU NAPROTI? Petra Hřebíčková: Věřím. Taky věřím, že naše bytí na zemi má vyšší smysl než jen oddýchat tento jeden život. Jinak mi nejde na rozum tolik nespravedlnosti a utrpení ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)
8. září 2020Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)Po delším rozmýšlení se jednou za čas se v brzké době pokusím vydávat rozhovory s osobnostmi, které mají něco společného s českým filmem. S lidmi přímo z branže nebo i třeba provozovateli kin či distributory. Prvním…Vydáno v rubrice: Rozhovory
S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL
22. července 2020S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL . . o přípravách na roli Přípravy byly příjemné - nakoukával jsem Pavla Landovského, vytvářel jsem si nějaký celistvější obraz jeho osobnosti. No a on byl cokoli jen ne nudný, průměrný a zaměnitelný. Byl to fajny…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak s odstupem času vzpomínáte na natáčení?  Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali jsme se dlouho, četli scénář a prošli jsme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak se podle vás ve filmu Havel liší realita od skutečnosti? Asi je potřeba zdůraznit, že filmový příběh není přesnou kopií tehdejších událostí ani jednotlivých osob. Režisér Slávek Horák měl jasnou vizi a dokázal ji předávat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY
2. července 2020Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY  O filmu V Mekym jsme se snažili udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. V obraze blikavý, energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský. Mekyho…Vydáno v rubrice: Rozhovory
JANA PREISSOVÁ - Maminka Heleny
8. listopadu 2019JANA PREISSOVÁ - Maminka HelenyNaposledy jste stála před filmovou kamerou v historickém dramatu Řád před patnácti lety. Proč jste přijala právě nabídku od režisérky Lenky Kny na tuhle zimní komedii? Je to o rodině a hraju milující babičku, kterou jsem…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře