Patrik chodí do 5.třídy a má sestru Týnku. Na hřišti se potká s chlapcem, kterého zná nejspíše ze školy. Páťa si chce hrát fotbal, kdežto Tom má rozečtenou fajn knihu, kterou chce dočíst. Patrik a Týnka začnou poslouchat vyprávění Toma. Do rukou se mně dostává ilustrovaný průvodce výtvarným uměním českých zemí nejen pro děti. Pojďte se společně s Patrikem, Tomem a Týnkou vydat na dobrodružnou cestu do světa výtvarného umění. Věřte, že umění není žádná nuda. Pohodlně se posaďte a pozorně poslouchejte. Vyprávění totiž začíná.
Kniha je velmi milá a poučná. Celkem 19 uměleckých děl - 19 poutavých příběhů. Na konci každého příběhu je několik řádků, které dané umělecké dílo, či období charakterizuje a doplňuje informace pro zvídavé hlavičky dětí. Součástí je fotogalerie daného uměleckého díla s uvedením zdroje. Součástí textu jsou i drobné ilustrace s různými schématy, které doplňují celistvost textu. Kniha je přehledná, srozumitelně psaná. Potěší jak dětské, tak i dospělé čtenáře a každý si v ní najde to své. Knihu doporučím jak dospělým, tak i dětským čtenářům, dále také učitelům, kteří ji rozhodně využijí pro práci s dětmi. Autorka i ilustrátor odvedl opravdu precizní práci, neboť poutavou formou dokázala dětem vysvětlit mnoho zajímavostí z výtvarného umění, které se na první pohled může zdát nezáživné a nudné, ale opak je pravdou. Kniha se mně opravdu moc líbila a musím říci, že se fakt povedla. Jelikož pracuji s dětmi, sice školkovými, ale vím, že tato publikace bude mít využití i tam. Je plná zajímavostí, různých fotografií i ilustrací a dokáže dětem přiblížit zajímavé malíře, sochaře i různá umělecká období.
Jaké díla, zde můžete vidět? Např. Věstovickou Venuši, nástěnné fresky z rotundy sv. Kateřiny, která je ve Znojmě, Krumlovskou Madonu, Rudolfa II., muchláž od Jiřího Koláře, či dvoubarevnou fugu od Františka Kupky a mnoho dalších úžasných uměleckých děl. Nejvíce mě zaujal projekt Krištofa Kintery s názvem Démon růstu II., který poukazuje na to, že dnes máme všichni všeho moc a kolikrát úplně zbytečně. Proto použil balóny, které už někdo vyhodil. Mají být něco jako atomy, buňky, které strašně rychle rostou a šíří se šíří, až jsou úplně všude
Pro čtenáře od 6 let.
Ukázka z knihy:
„Jej, to je pěkná louka,“ zavýskla vesele Týnka a naklonila se nad knihu, aby lépe viděla. „Teda vlastně... to asi není louka, to jsou jen samé šmouhy,“ zamrkala překvapeně a koukla na Toma.
„Já vím, je to dost jiná krajinka, co?“ zazubil se na ni Tom. „Vlastně je to louka malovaná šmouhami,“ vysvětlil a přitáhl si knihu o kousek blíž. „Takhle nějak to totiž vypadá, když nedáš na pravidla a maluješ svět tak, jak ho vidíš ty sám.“
„Teď ti teda moc nerozumím,“ zamračil se Patrik. „Jak jako malovat svět, jak ho vidíš ty? Copak takhle to někdo vidí? Vždyť to jsou jen barevné fleky,“ ukázal nechápavě na obrázek.
„Co ty víš, když má někdo problémy s očima, může vidět třeba i takhle,“ mrknul na něj Tom.
„Já to myslel tak, že ten malíř podobně viděl svět kolem. A chtěl to tím obrazem ukázat i nám,“ odpověděl. „A vlastně vůbec nebyl mimo, vždyť i Týnka si hned všimla, že je to louka.“
Autor: Veronika Chmelařová
Ilustrace: Martin Krkošek, kolektiv autorů
Žánr: kniha pro děti, výtvarné umění
Vydáno: 2022, vydalo nakladatelství CPress ve společnosti Albatros media, Praha
Počet stran: 104
Vazba knihy: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 978-80-253-4173-5
Knihu můžete koupit zde
Nejnovější komentáře