Během stejného víkendu, kdy v kinech řádí fenomén Barbenheimer, se na platformě Netflix objevil nenápadný film Oni naklonovali Tyrona s Jamiem Foxxem a Johnem Boyegou v hlavních rolích, a je veliká škoda, že byl snímek ikonickou panenkou a teoretickým fyzikem tak moc zastíněn, protože si zaslouží spoustu pozornosti.
Příběh dá dohromady nesourodou trojici (drogového dealera, pasáka a prostitutku) a pošle je na bizarní dobrodružství, když se jim náhodou podaří odhalit šokující věci, které se dějí v jejich čtvrti. Těžko dál mluvit o příběhu bez toho, aby jej člověk vyzradil, protože po klidných prvních deseti minutách přijde první odhalení a děj nabere šílené otáčky. Film kombinuje celou spoustu žánrů od mysteriózního thrilleru přes komedii a horor až po sci-fi, a tenhle mix funguje neskutečně dobře. V lecčems se nabízí srovnání s kultovní klasikou Uteč (Get Out) od Jordana Peela z roku 2017, hlavně v tématech a jejich provedení (mimo jiné například rasismus v Americe podán jakožto horor), ovšem novinka se mnohem více opřela o komedii a tím je možná pro někoho stravitelnější.
Stylisticky je snímek zpracován naprosto mistrovsky. Je sice natočen digitálně a ne na film, ale díky filtrům a barvám dosahuje retro filmového vzhledu. O kameru se postaral Ken Seng, který mimo jiného natočil filmy jako Deadpool či Terminátor: Temný osud, a celý film neskutečně vyzdvihl. Jeho záběry jsou vizuálně podmanivé, také díky fantastickému využití světel, stínů a barev. Film se neodehrává v žádném specifikovaném čase a nabízí unikátní kombinaci moderního prostředí, až futuristické technologie, a neonových barev, aut a kostýmů jako ze 70. let.
John Boyega se představuje jako hlavní „hrdina“ Fontaine, životem zbičovaný drogový dealer, okolo kterého se vše točí. Svět si Boyegu pamatuje jako bývalého stormtroopera Finna z kontroverzní nejnovější trilogie Star Wars, tedy z velice energické a humorné role, ovšem od konce této trilogie si herec zatím vybírá spíše komornější nebo přinejmenším serióznější projekty jako je loňská Válečnice (The Woman King) či rovněž loňský snímek Breaking. A i když tyto filmy nejsou zrovna nejlépe přijaté (shodou okolností mají v době psaní tohoto článku oba dva 55% na ČSFD), dovolují mu naplno předvést svůj talent. A že má co předvádět. V tomto snímku se představuje ve velice drsné roli a zvládá jí fantasticky, s Jamiem Foxxem nejen drží krok, on jej dokonce zastiňuje a zcela jasně je tahounem filmu. Jeho herectví je zde velice detailní a cíleně rezervované, ovšem i tak dokazuje že má velký rozsah. Jamie Foxx hraje pravý opak Boyegovy postavy - jeho pasák Slick Charles je excentrický a potrhlý a stará se o komickou stránku filmu. Asi nikdo od Foxxe nečeká nic jiného, ovšem i tak je důležité zmínit, jak výborný je herec a komik. Trojici doplňuje Teyonah Parris jako prostitutka Yo-Yo, a stejně jako ostatní dva herci i ona je famózní a nenechá se zahanbit, a hlavně s Foxxem má výbornou chemii. Film napsal a zrežíroval Juel Taylor, pro kterého se jedná o režijní debut, a který se coby scénárista podílel na druhém Creedovi a druhém Space Jamu. A i když jeho filmografie není neposkvrněná, zde se teprve poprvé může projevit jakožto hlavní tvůrčí mysl celého projektu, a řekl bych, že jeho jméno bychom si měli zapamatovat.
Během sledování filmu jsem si nemohl pomoct a bál jsem se konce, protože filmy tohoto typu jej leckdy nezvládnou. Napadá mě zde loňský snímek Olivie Wilde To nic, drahá s Florence Pugh a Harrym Stylesem, který je sice ve svých tématech naprosto odlišný, ovšem jisté podobnosti se zde najdou, a právě jehož konec ho neskutečně shodil. Naštěstí mohu ovšem potvrdit, že tragédie se zde nekoná. Třetí jednání se sice utrhne ze řetězů a je možná až zbytečně moc akční, ale v žádném případě celkový dojem z filmu nekazí. Úplně poslední scéna, která přijde dokonce až poté, co se po zdánlivém konci na obrazovce objeví název filmu, navíc celý film ještě lépe sváže dohromady a prohloubí o celou další úroveň.
U nás byl sice film příjat velice vlažně, ovšem ve světě (a hlavně v USA) sklidil veliké úspěchy (na Rotten Tomatoes má například od kritiků 93% a od diváků 100%), a Netflix si pro jeho vydání vybral vážně nevhodný víkend. Celý svět se (zaslouženě) zamiloval do Barbie a Oppenheimera, ale na Tyrona už jim nezbyl čas. A to je škoda, protože se jedná o jeden z nejlepších a nejoriginálnějších Netflixovských počinů za posledních několik let.
80%
to byla teda pekna sra@ka.... Autor tohoto clanku ma ponekud specificky vkus. Nenechte se nachytat timto clankem jako ja. Naprosto ztraceny cas. Mel jsem se podivat nejdrive na csfd.cz = 48%, pak bych se rozmyslel
Děkuji za reakci a plně respektuji názor 🙂 ovšem už i v článku jsem avizoval, že u nás nesklidil film velký úspěch. Mohu se zeptat, co přesně se Vám na filmu nelíbilo? Zajímají mě opačné úhly pohledu. A „specifický vkus“ bych řekl, že nemám, sleduji všechno možné.