Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu

OTECZdroj: CinemArt
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Film vyprá­ví dra­ma­tic­ký pří­běh milu­jí­cí­ho otce Michala (Milan Ondrík), jehož život roz­vrá­tí jedi­ná tra­gic­ká chy­ba. Otřese jeho šťast­ným man­žel­stvím a zane­chá ho zce­la osa­mě­lé­ho. Přes hroz­bu věze­ní a s nesne­si­tel­ným poci­tem viny se sna­ží zno­vu zís­kat důvě­ru své ženy Zuzany (Dominika Morávková) a zachrá­nit lás­ku, kte­rá je navzdo­ry boles­ti stá­le spo­ju­je. Když zjis­tí, že sku­teč­ný původ tragé­die se skrý­vá hlu­bo­ko v archi­tek­tu­ře lid­ské mys­li, začí­ná se rýso­vat křeh­ká ces­ta ke smí­ře­ní. Dokáže ale jejich lás­ka unést i tak vel­ké selhá­ní? 

Na letoš­ním Benátském fil­mo­vém fes­ti­va­lu byl uve­den v rám­ci pres­tiž­ní sek­ce Orizzonti, kte­rá se zamě­řu­je na expe­ri­men­tál­ní a ino­va­tiv­ní pří­stu­py k fil­mo­vé­mu vyprá­vě­ní, Slovensko jej poté vysí­lá na Oscary jakož­to zástup­ce za letoš­ní rok v rám­ci boje o nomi­na­ci v kate­go­rii Nejlepší mezi­ná­rod­ní film. Film Otec reži­sér­ky a sce­nárist­ky Terezy Nvotové před­chá­zí výrazná pověst,  přes­to je prav­dě­po­dob­né, že mno­hé zasáh­ne. Příběh o otci, kte­rý z nedba­los­ti zapří­či­ní smrt své dvou­le­té dce­ry,  je inspi­ro­ván sku­teč­ný­mi udá­lost­mi, Nvotová spo­lu se spo­lusce­náris­tou Dušanem Budzakem (podob­nou tragé­dii jako ve fil­mu zažil jeho blíz­ký pří­tel, se kte­rým Budzak násled­ně pro­žil veš­ke­ré násled­ky) pro­ved­la řadu rešer­ší, dle samot­ných tvůr­ců poté není Otec pou­ze fil­mem o tragé­dii, ale také o lás­ce, pocho­pe­ní, odpuš­tě­ní a sou­ci­tu. Pro mno­hé nej­spí­še bude samot­né téma pří­liš cit­li­vé a nepří­jem­né, byla by ovšem ško­da ten­to film igno­ro­vat. Jedná se totiž prav­dě­po­dob­ně o jeden z nej­lep­ších slo­ven­ských fil­mů uply­nu­lých let.

Otec
Zdroj: Cinemart

Film je zpra­co­ván pomo­cí pou­ze něko­li­ka táh­lých zábě­rů,  kte­ré jsou pospo­jo­va­né nevi­di­tel­ným stři­hem. Nvotová pro­hlá­si­la, že je pro ní fil­mo­vý jazyk stej­ně důle­ži­tý jako ústřed­ní pří­běh, obdi­vu­hod­něj­ší je kame­ra ješ­tě při odha­le­ní, že se jed­ná o celo­ve­čer­ní debut pol­ské­ho kame­ra­ma­na Adama Suzina.  Film se postup­ně stá­vá vta­hu­jí­cím nejen díky pří­bě­hu, ale také skr­ze audi­o­vi­zu­ál­ní for­mu. Podobných pro­jek­tů nevzni­ká jako na běží­cím páse, suges­tiv­ní pří­stup k vyprá­vě­ní poté má svou sílu. Otec se díky tomu stá­vá sku­teč­ně inten­ziv­ní a půso­bí i skr­ze audi­o­vi­zu­ál jako sofis­ti­ko­va­né fil­mo­vé dílo. Takové, ke kte­ré­mu jde jis­tě mít své výhra­dy, odváž­nou vizu­ál­ní for­mou, kte­rá po celou dobu nezačne být únav­ná, si film snad­no zís­ká­vá své sym­pa­tie. O to vět­ší v rám­ci pří­stu­pu k samot­né­mu téma­tu.

Počáteční expo­zi­cí si film dává na čas v tom, aby tra­gic­ké udá­los­ti dodal potřeb­ný kon­text. Problém není v tom, že by byla Dominika zane­dba­né či nemi­lo­va­né dítě, nao­pak se jed­ná o dítě se sluš­ným rodin­ným záze­mím a oči­vid­ně milu­jí­cí­mi rodi­či. Den začí­ná slib­ně, do škol­ky veze dcer­ku výji­meč­ně otec Michal v podá­ní Milana Ondríka, kte­rý se násled­ně ihned vydá­vá do zaměst­ná­ní, aby v ní pro­žil poměr­ně nároč­ný den. A pak se uká­že, že i když si jas­ně pama­tu­je, že dce­ru do škol­ky odve­zl, jeho žena Zuzana v podá­ní Dominiky Morávkové jí násled­ně nemů­že ve škol­ce vyzved­nout, pro­to­že se v ní nena­chá­zí. Michal zpa­ni­ka­ří a rych­le se vydá­vá do své­ho auta, už je nicmé­ně poz­dě. Následky tragé­die tak oka­mži­tě vyvo­lá­va­jí spous­ty otá­zek, kon­fron­ta­ce s veřej­nos­tí, pře­de­vším totál­ní zhrou­ce­ní Michala, jehož prv­ní slo­va po nale­ze­ní mrt­vé Dominiky jsou násle­du­jí­cí: „Já jí zabil!“  Kde se ovšem sta­la chy­ba?

Otec
Zdroj: CinemArt

Právě zde se obje­vu­je ukáz­ka toho, jak Nvotová a Budzak zod­po­věd­ně při­stu­pu­jí k potřeb­ným rešer­ším. Nepřímou zod­po­věd­nost za smrt dítě­te může kaž­dý odsou­dit, prav­dou nicmé­ně zůstá­vá, že se něco tako­vé­ho může stát kaž­dé­mu, jed­ná se o tak­zva­ný syn­drom zapo­me­nu­té­ho dítě­te. Na syn­drom zapo­me­nu­té­ho dítě­te AKA Fatal Distraction se zamě­řil novi­nář Gene Weingarten, kte­rý za něj v roce 2010 zís­kal Pullitzerovu cenu. Lidská mysl jed­no­du­še fun­gu­je jako stroj a ten se občas může sek­nout a nadě­lat chy­by. Otec tak není fil­mem, kte­rý by spo­lé­hal na to, že Michala v prv­ní řadě zba­ví viny. V Otci nejde o to, zda je Michal vinen, spí­še o to, jak moc je vinen. Seriálový hit Adolescent tak mož­ná Otec při­po­me­ne for­mou, vůbec se ovšem nejed­ná o kri­mi­nál­ní pří­běh. Blíž má Otec spí­še k psy­cho­lo­gic­ké­mu dra­ma­tu.

Síla Otce tkví v tom, jak je nečer­no­bí­lý, nebo­jí se vyja­d­řo­vat k věcem, kte­ré mno­zí snad­no odsou­dí, záro­veň bude pro mno­hé snad­né se do pří­bě­hu vcí­tit. Za pocho­du se mohou klást otáz­ky o tom, co to zna­me­ná být dob­rým rodi­čem, jak moc vlast­ně může člo­věk cítit zod­po­věd­nost za to, že jeho mozek vypne, zda je vůbec mož­né jít dál a nau­čit se s něčím tako­vým žít. Emoce poté dolu­jí pře­de­vším sil­ně auten­tic­ky půso­bí­cí herec­ké výko­ny, kdy by Milanu Ondríkovi i Dominice Morávkové hned člo­věk uvě­řil, že jim umře­lo sku­teč­né dítě a kame­ra jen násled­ně zazna­me­ná­vá jejich reak­ce na jejich osob­ní tra­gic­kou udá­lost. Především Ondrík se při prvot­ní kon­fron­ta­ci s rea­li­tou pro­je­vu­je až děsi­vě rea­lis­tic­ky,  zajis­tí tak to, že je těž­ké se od fil­mu odtrh­nout. Dominika Morávková mu zdat­ně sekun­du­je, scé­ná­ři se poté násled­ně daří dodá­vat odliš­né pohle­dy na danou situ­a­ci a nenu­tí k názo­ro­vým unáh­le­ním. Komplexní téma si žádá kom­plex­ní pří­stup, na ten také dochá­zí.

Otec
Zdroj: CinemArt

I díky zmí­ně­né kame­ře a jejím vyhrá­vá­ním s pro­sto­rem nikdy nepů­so­bí vyprá­vě­ní str­nu­le, prá­ce s táh­lý­mi zábě­ry je ozna­čit za sofis­ti­ko­va­nou, pře­de­vším v rám­ci vyhrá­vá­ní s pro­sto­rem. Muselo to dát straš­ný kus prá­ce, kte­rý je naštěs­tí ve výsled­ku pro­ka­za­tel­ně vidět. Je to film s čitel­nou režij­ní vizí, kdy dlou­hé zábě­ry pou­ze při­spí­va­jí tomu dostat se do nit­ra titul­ní posta­vy, kame­ra do vel­ké míry vypo­ví­dá o jeho dušev­ním roz­po­lo­že­ní. Svou funk­ci poté plní také atmo­sfé­ric­ká hud­ba Jonatana Pjoni Pastirčáka. Emoce ženou film kupře­du, do jis­té míry poté moc nezá­vi­sí na tom, jak dopad­ne nevy­hnu­tel­ný soud, pro­to­že tako­vý či mako­vý výsle­dek stej­ně Dominiku mezi živé nevrá­tí. Stěžejní je tak sku­teč­ně sle­do­vat postup­nou sna­hu Michala tak nějak žít se sebou samým, žít pře­de­vším pro lás­ku ke své ženě, byť smrt jejich dce­ry nevy­hnu­tel­ně jejich vztah naru­ši­la.

Síla fil­mu tkví v tom, že nikdy nepů­so­bí vylo­že­ně nepře­svěd­či­vě, pře­de­vším v těch momen­tech, kte­ré doká­ží snad­no vypo­ví­dat o tom, jak je schop­ná být spo­leč­nost neem­pa­tic­ká a někdy i vylo­že­ně kru­tá. A že pro mno­hé bude Michal vrah, ať už názor širo­ké veřej­nos­ti na celou situ­a­ci bude jaký­ko­liv. Svým vyzně­ním se jed­ná o nesmír­ně důle­ži­tý film, důka­zem může být i pro­hlá­še­ní tvůr­ců, kte­ří se vyja­dřu­jí k tomu, že jim film dodal k podob­ným pří­pa­dům zce­la nový pohled a na muže, kte­rý byl hlav­ní inspi­ra­cí pro posta­vu Michala, mění po letech názor. Bylo by naiv­ní se domní­vat, že Otec nějak doká­že stme­lit spo­leč­nost a všich­ni se hned budou na ústřed­ní pří­pad kou­kat stej­ně, své před­nos­ti ovšem Otec bez­po­chy­by má. A  to nejen for­mou pří­stu­pu k vyprá­vě­ní, ale i audi­o­vi­zu­ál­ní for­mu. Vzhledem k snad­no sro­zu­mi­tel­né­mu mezi­ná­rod­ní­mu téma­tu a výteč­né audi­o­vi­zu­ál­ní for­mě by se Otci osca­ro­vá nomi­na­ce přá­la poměr­ně snad­no.

Otec
Zdroj: CinemArt

Otec je film, kte­rý i přes svou tra­gic­kou pre­mi­su doká­že zaujmout nejen pří­bě­hem, ale i for­mou a herec­ký­mi výko­ny. Tereza Nvotová nabí­zí cit­li­vý, nečer­no­bí­lý pohled na vinu, zod­po­věd­nost a sou­cit, divák se snad­no vcí­tí do ústřed­ních postav a jejich vní­má­ní podob­ně tra­gic­ké udá­los­ti. Film půso­bí auten­tic­ky, suges­tiv­ně a záro­veň vybí­zí k hlub­ší refle­xi o tom, co zna­me­ná být dob­rým rodi­čem, jak zvlá­dat osob­ní ztrá­tu a jak se spo­leč­nost sta­ví k tra­gic­kým udá­los­tem, někdy s nulo­vým sou­ci­tem a vylo­že­nou neo­cho­tou utří­dit si základ­ní sou­vis­los­ti a fak­ta. Díky kom­bi­na­ci sil­né­ho psy­cho­lo­gic­ké­ho jádra a pre­ciz­ní audi­o­vi­zu­ál­ní for­my se Otec řadí mezi nej­vý­raz­něj­ší slo­ven­ské sním­ky posled­ních let a zaslou­ží si pozor­nost i na mezi­ná­rod­ní scé­ně. Těžko říct, jak moc vel­kou šan­ci reál­ně má na nad­chá­ze­jí­cích Oscarech, nomi­na­ce se nicmé­ně pře­je poměr­ně snad­no. Především i díky téma­tu s poměr­ně snad­ným mezi­ná­rod­ním pře­sa­hem. A pře­de­vším téma­tu, kte­ré si zaslou­ží vět­ší pozor­nost...

Verdikt: 80%

Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře