Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu

OTECZdroj: CinemArt
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (11 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Film vyprá­ví dra­ma­tic­ký pří­běh milu­jí­cí­ho otce Michala (Milan Ondrík), jehož život roz­vrá­tí jedi­ná tra­gic­ká chy­ba. Otřese jeho šťast­ným man­žel­stvím a zane­chá ho zce­la osa­mě­lé­ho. Přes hroz­bu věze­ní a s nesne­si­tel­ným poci­tem viny se sna­ží zno­vu zís­kat důvě­ru své ženy Zuzany (Dominika Morávková) a zachrá­nit lás­ku, kte­rá je navzdo­ry boles­ti stá­le spo­ju­je. Když zjis­tí, že sku­teč­ný původ tragé­die se skrý­vá hlu­bo­ko v archi­tek­tu­ře lid­ské mys­li, začí­ná se rýso­vat křeh­ká ces­ta ke smí­ře­ní. Dokáže ale jejich lás­ka unést i tak vel­ké selhá­ní? 

Na letoš­ním Benátském fil­mo­vém fes­ti­va­lu byl uve­den v rám­ci pres­tiž­ní sek­ce Orizzonti, kte­rá se zamě­řu­je na expe­ri­men­tál­ní a ino­va­tiv­ní pří­stu­py k fil­mo­vé­mu vyprá­vě­ní, Slovensko jej poté vysí­lá na Oscary jakož­to zástup­ce za letoš­ní rok v rám­ci boje o nomi­na­ci v kate­go­rii Nejlepší mezi­ná­rod­ní film. Film Otec reži­sér­ky a sce­nárist­ky Terezy Nvotové před­chá­zí výrazná pověst,  přes­to je prav­dě­po­dob­né, že mno­hé zasáh­ne. Příběh o otci, kte­rý z nedba­los­ti zapří­či­ní smrt své dvou­le­té dce­ry,  je inspi­ro­ván sku­teč­ný­mi udá­lost­mi, Nvotová spo­lu se spo­lusce­náris­tou Dušanem Budzakem (podob­nou tragé­dii jako ve fil­mu zažil jeho blíz­ký pří­tel, se kte­rým Budzak násled­ně pro­žil veš­ke­ré násled­ky) pro­ved­la řadu rešer­ší, dle samot­ných tvůr­ců poté není Otec pou­ze fil­mem o tragé­dii, ale také o lás­ce, pocho­pe­ní, odpuš­tě­ní a sou­ci­tu. Pro mno­hé nej­spí­še bude samot­né téma pří­liš cit­li­vé a nepří­jem­né, byla by ovšem ško­da ten­to film igno­ro­vat. Jedná se totiž prav­dě­po­dob­ně o jeden z nej­lep­ších slo­ven­ských fil­mů uply­nu­lých let.

Otec
Zdroj: Cinemart

Film je zpra­co­ván pomo­cí pou­ze něko­li­ka táh­lých zábě­rů,  kte­ré jsou pospo­jo­va­né nevi­di­tel­ným stři­hem. Nvotová pro­hlá­si­la, že je pro ní fil­mo­vý jazyk stej­ně důle­ži­tý jako ústřed­ní pří­běh, obdi­vu­hod­něj­ší je kame­ra ješ­tě při odha­le­ní, že se jed­ná o celo­ve­čer­ní debut pol­ské­ho kame­ra­ma­na Adama Suzina.  Film se postup­ně stá­vá vta­hu­jí­cím nejen díky pří­bě­hu, ale také skr­ze audi­o­vi­zu­ál­ní for­mu. Podobných pro­jek­tů nevzni­ká jako na běží­cím páse, suges­tiv­ní pří­stup k vyprá­vě­ní poté má svou sílu. Otec se díky tomu stá­vá sku­teč­ně inten­ziv­ní a půso­bí i skr­ze audi­o­vi­zu­ál jako sofis­ti­ko­va­né fil­mo­vé dílo. Takové, ke kte­ré­mu jde jis­tě mít své výhra­dy, odváž­nou vizu­ál­ní for­mou, kte­rá po celou dobu nezačne být únav­ná, si film snad­no zís­ká­vá své sym­pa­tie. O to vět­ší v rám­ci pří­stu­pu k samot­né­mu téma­tu.

Počáteční expo­zi­cí si film dává na čas v tom, aby tra­gic­ké udá­los­ti dodal potřeb­ný kon­text. Problém není v tom, že by byla Dominika zane­dba­né či nemi­lo­va­né dítě, nao­pak se jed­ná o dítě se sluš­ným rodin­ným záze­mím a oči­vid­ně milu­jí­cí­mi rodi­či. Den začí­ná slib­ně, do škol­ky veze dcer­ku výji­meč­ně otec Michal v podá­ní Milana Ondríka, kte­rý se násled­ně ihned vydá­vá do zaměst­ná­ní, aby v ní pro­žil poměr­ně nároč­ný den. A pak se uká­že, že i když si jas­ně pama­tu­je, že dce­ru do škol­ky odve­zl, jeho žena Zuzana v podá­ní Dominiky Morávkové jí násled­ně nemů­že ve škol­ce vyzved­nout, pro­to­že se v ní nena­chá­zí. Michal zpa­ni­ka­ří a rych­le se vydá­vá do své­ho auta, už je nicmé­ně poz­dě. Následky tragé­die tak oka­mži­tě vyvo­lá­va­jí spous­ty otá­zek, kon­fron­ta­ce s veřej­nos­tí, pře­de­vším totál­ní zhrou­ce­ní Michala, jehož prv­ní slo­va po nale­ze­ní mrt­vé Dominiky jsou násle­du­jí­cí: „Já jí zabil!“  Kde se ovšem sta­la chy­ba?

Otec
Zdroj: CinemArt

Právě zde se obje­vu­je ukáz­ka toho, jak Nvotová a Budzak zod­po­věd­ně při­stu­pu­jí k potřeb­ným rešer­ším. Nepřímou zod­po­věd­nost za smrt dítě­te může kaž­dý odsou­dit, prav­dou nicmé­ně zůstá­vá, že se něco tako­vé­ho může stát kaž­dé­mu, jed­ná se o tak­zva­ný syn­drom zapo­me­nu­té­ho dítě­te. Na syn­drom zapo­me­nu­té­ho dítě­te AKA Fatal Distraction se zamě­řil novi­nář Gene Weingarten, kte­rý za člá­nek o tom­to psy­cho­lo­gic­kém jevu v roce 2010 zís­kal Pullitzerovu cenu. Lidská mysl jed­no­du­še fun­gu­je jako stroj a ten se občas může sek­nout a nadě­lat zásad­ní chy­by. Otec tak není fil­mem, kte­rý by spo­lé­hal na to, že Michala v prv­ní řadě zba­ví viny. V Otci nejde o to, zda je Michal vinen, spí­še o to, jak moc je vinen. Seriálový hit Adolescent tak mož­ná Otec při­po­me­ne for­mou, vůbec se ovšem nejed­ná o kri­mi­nál­ní pří­běh. Blíž má Otec spí­še k psy­cho­lo­gic­ké­mu dra­ma­tu.

Síla Otce tkví v tom, jak je nečer­no­bí­lý, nebo­jí se vyja­d­řo­vat k věcem, kte­ré mno­zí snad­no odsou­dí, záro­veň bude pro mno­hé snad­né se do pří­bě­hu vcí­tit. Za pocho­du se mohou klást otáz­ky o tom, co to zna­me­ná být dob­rým rodi­čem, jak moc vlast­ně může člo­věk cítit zod­po­věd­nost za to, že jeho mozek vypne, zda je vůbec mož­né jít dál a nau­čit se s něčím tako­vým žít. Emoce poté dolu­jí pře­de­vším sil­ně auten­tic­ky půso­bí­cí herec­ké výko­ny, kdy by Milanu Ondríkovi i Dominice Morávkové hned člo­věk uvě­řil, že jim umře­lo sku­teč­né dítě a kame­ra jen násled­ně zazna­me­ná­vá jejich reak­ce na jejich osob­ní tra­gic­kou udá­lost. Především Ondrík se při prvot­ní kon­fron­ta­ci s rea­li­tou pro­je­vu­je až děsi­vě rea­lis­tic­ky,  zajis­tí tak to, že je těž­ké se od fil­mu odtrh­nout. Dominika Morávková mu zdat­ně sekun­du­je, scé­ná­ři se poté násled­ně daří dodá­vat odliš­né pohle­dy na danou situ­a­ci a nenu­tí k názo­ro­vým unáh­le­ním. Komplexní téma si žádá kom­plex­ní pří­stup, na ten také dochá­zí.

Otec
Zdroj: CinemArt

I díky zmí­ně­né kame­ře a jejím vyhrá­vá­ním s pro­sto­rem nikdy nepů­so­bí vyprá­vě­ní str­nu­le, prá­ce s táh­lý­mi zábě­ry je ozna­čit za sofis­ti­ko­va­nou, pře­de­vším v rám­ci vyhrá­vá­ní s pro­sto­rem. Muselo to dát straš­ný kus prá­ce, kte­rý je naštěs­tí ve výsled­ku pro­ka­za­tel­ně vidět. Je to film s čitel­nou režij­ní vizí, kdy dlou­hé zábě­ry pou­ze při­spí­va­jí tomu dostat se do nit­ra titul­ní posta­vy, kame­ra do vel­ké míry vypo­ví­dá o jeho dušev­ním roz­po­lo­že­ní. Svou funk­ci poté plní také atmo­sfé­ric­ká hud­ba Jonatana Pjoni Pastirčáka. Emoce ženou film kupře­du, do jis­té míry poté moc nezá­vi­sí na tom, jak dopad­ne nevy­hnu­tel­ný soud, pro­to­že tako­vý či mako­vý výsle­dek stej­ně Dominiku mezi živé nevrá­tí. Stěžejní je tak sku­teč­ně sle­do­vat postup­nou sna­hu Michala tak nějak žít se sebou samým, žít pře­de­vším pro lás­ku ke své ženě, byť smrt jejich dce­ry nevy­hnu­tel­ně jejich vztah naru­ši­la.

Síla fil­mu tkví v tom, že nikdy nepů­so­bí vylo­že­ně nepře­svěd­či­vě, pře­de­vším v těch momen­tech, kte­ré doká­ží snad­no vypo­ví­dat o tom, jak je schop­ná být spo­leč­nost neem­pa­tic­ká a někdy i vylo­že­ně kru­tá. A že pro mno­hé bude Michal vrah, ať už názor širo­ké veřej­nos­ti na celou situ­a­ci bude jaký­ko­liv. Svým vyzně­ním se jed­ná o nesmír­ně důle­ži­tý film, důka­zem může být i pro­hlá­še­ní tvůr­ců, kte­ří se vyja­dřu­jí k tomu, že jim film dodal k podob­ným pří­pa­dům zce­la nový pohled a na muže, kte­rý byl hlav­ní inspi­ra­cí pro posta­vu Michala, mění po letech názor. Bylo by naiv­ní se domní­vat, že Otec nějak doká­že stme­lit spo­leč­nost a všich­ni se hned budou na ústřed­ní pří­pad kou­kat stej­ně, své před­nos­ti ovšem Otec bez­po­chy­by má. A to nejen for­mou pří­stu­pu k vyprá­vě­ní, ale i audi­o­vi­zu­ál­ní for­mu. Vzhledem k snad­no sro­zu­mi­tel­né­mu mezi­ná­rod­ní­mu téma­tu a výteč­né audi­o­vi­zu­ál­ní for­mě by se Otci osca­ro­vá nomi­na­ce přá­la poměr­ně snad­no.

Otec
Zdroj: CinemArt

Otec je film, kte­rý i přes svou tra­gic­kou pre­mi­su doká­že zaujmout nejen pří­bě­hem, ale i for­mou a herec­ký­mi výko­ny. Tereza Nvotová nabí­zí cit­li­vý, nečer­no­bí­lý pohled na vinu, zod­po­věd­nost a sou­cit, divák se snad­no vcí­tí do ústřed­ních postav a jejich vní­má­ní podob­ně tra­gic­ké udá­los­ti. Film půso­bí auten­tic­ky, suges­tiv­ně a záro­veň vybí­zí k hlub­ší refle­xi o tom, co zna­me­ná být dob­rým rodi­čem, jak zvlá­dat osob­ní ztrá­tu a jak se spo­leč­nost sta­ví k tra­gic­kým udá­los­tem, někdy s nulo­vým sou­ci­tem a vylo­že­nou neo­cho­tou utří­dit si základ­ní sou­vis­los­ti a fak­ta. Díky kom­bi­na­ci sil­né­ho psy­cho­lo­gic­ké­ho jádra a pre­ciz­ní audi­o­vi­zu­ál­ní for­my se Otec řadí mezi nej­vý­raz­něj­ší slo­ven­ské sním­ky posled­ních let a zaslou­ží si pozor­nost i na mezi­ná­rod­ní scé­ně. Těžko říct, jak moc vel­kou šan­ci reál­ně má na nad­chá­ze­jí­cích Oscarech, nomi­na­ce se nicmé­ně pře­je poměr­ně snad­no. Především i díky téma­tu s poměr­ně snad­ným mezi­ná­rod­ním pře­sa­hem. A pře­de­vším téma­tu, kte­ré si zaslou­ží vět­ší pozor­nost...

Verdikt: 80%


Podívejte se na hod­no­ce­ní Otec na Kinoboxu.
Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historie
5. prosince 2025Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historieSlavný filmový herec Jay Kelly (George Clooney) a jeho oddaný manažer Ron (Adam Sandler) se vydávají na nečekaně spletitou a hlubokou cestu. Oba jsou nuceni konfrontovat se s rozhodnutími, která učinili, se svými vztahy s blízkými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?
3. prosince 2025Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?Od hrůzných událostí prvního dílu uplynul rok. Mike (Josh Hutcherson), bývalý noční hlídač zavřené pizzerie, tehdy s pomocí policistky Vanessy (Elizabeth Lail) zlikvidoval zloducha Williama Aftona (Matthew Lillard), který měnil animatronické loutky ve vraždící monstra. Mike tím zachránil život…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu Netflixu
1. prosince 2025Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu NetflixuNora (Ine Marie Wilmann), Andreas (Kim S. Falck-Jørgensen) a kapitán Kris (Mads Sjøgård Pettersen) se vrací do akce a musí sebou pořádně hodit! Probudil se totiž nový nebezpečný troll, na kterého ani sami stačit nebudou... Norský…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?
21. listopadu 2025Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?Dřevorubec Robert Grainier (Edgerton) pomáhá budovat železnici napříč Spojenými státy, což ho nutí trávit dlouhé měsíce daleko od své ženy Gladys (Jones) a dcery, a zároveň se potýká s hledáním svého místa ve světě, který se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a Opice
13. listopadu 2025Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a OpiceLiz (Tatiana Maslany) a Malcolm (Rossif Sutherland) chtěli strávit pár dní v malebné chatě mimo civilizaci a užít si jeden druhého. Jenže jejich plány berou za své, když se musí Malcolm vrátit do města a Liz…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nájemník v mém sklepě
12. listopadu 2025Nájemník v mém sklepěPo dlouhé době jsem dostala chuť podívat se na nějaký thriller s prvky hororu a mystiky, a tak není divu, že jsem sáhla po novince, kterou lze nyní shlédnout na @Disney+, a to "Nájemník v mém…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda Schwarzeneggera
12. listopadu 2025Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda SchwarzeneggeraFilm Běžící muž se odehrává ve světě blízké budoucnosti, kde k vrcholům zábavy patří stejnojmenná televizní soutěž. Její účastníci musí před kamerami, za dohledu miliónů diváků, přežít třicet dnů, během nichž jsou pronásledováni nejen profesionálními zabijáky, ale také svými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armádě
12. listopadu 2025Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armáděAatami Korpi (Jorma Tommila), „muž, který odmítá zemřít", se vrací do domu, kde byla během války brutálně zavražděna jeho rodina, rozebere ho, naloží na nákladní auto a je odhodlán ho znovu postavit na bezpečném místě na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistů
11. listopadu 2025Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistůVe třetím pokračování úspěšné série se oblíbení hrdinové spojí s novými tvářemi, aby čelili jedné z největších výzev kariéry. Jejich cílem je získat diamantové srdce, nejvzácnější drahokam, který je v rukou nejhorších světových zločinců. Každý krok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře